
Gisteren was het wederom een rommeltje op de weg. Dat werd voor een groot deel veroorzaakt door vrachtwagens die bij ongevallen betrokken waren. Mede daarom werd er een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur ingesteld op veel snelwegen. Nu meldt Rijkswaterstaat dat juist de vrachtwagenchauffeurs maling hebben aan die beperking. Bitchfight!
Jep, je leest het goed! Volgens Rijkswaterstaat mocht je gisteren alsnog in de files staan omdat de truckers niet luisteren. Er waren gisteren zeker 44 ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren maar daar hadden de truckerts geen boodschap aan! Gehaktbal in de mik en trappen met dat hok is het motto. Gevolg: nog meer ongelukken met gekantelde vrachtwagens, ook op minstens vijf plekken waar de aangepaste snelheidslimiet van vijftig kilometer per uur van toepassing was.
Rijkswaterstaat: “Je moet serieus je best doen om daar op die snelheid te kantelen.” De hele dag zouden de inspecteurs van Rijkswaterstaat vrachtwagens hebben gezien die veel te hard reden. Maar ja, wat doe je eraan? Oh wacht, handhaven natuurlijk! Maar laat onze politiemacht daar net even niet toe in staat zijn op hun zomerbandjes. Alternatief is dat Rijkswaterstaat de wegen sneeuwvrij houdt maar dat is in dit strooizout-arme land teveel gevraagd, zoveel is de afgelopen dagen wel duidelijk geworden.
nee het excuus is dit keer niet dat het strooizout op is.. nee het ligt nu aan de temperatuur.. -.-‘ want onder de min 8 graden heeft strooizout geen nut meer..
@kevinc3: Gevangenisstraffen voor deze truckers! Er wordt gespeeld met mensenlevens.
Hahaha.. Casper.. wij lopen gelijk op de minuut..
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/20/komt-die-vrachtwagen#comment-2594417
Die snelheidsdeken is ook gewoon onzin. Als iedereen gewoon 100 rijdt en geen gekke dingen doet gaat het ook prima! Niet abrupt remmen, gewoon de auto uit laten lopen en wat eerder terugschakelen. Goed vooruit kijken en hey de doorstroming is weer op gang!
@911GT2: Er zitten gewoon stukken weg bij waar een complete ijslaag overheen ligt. Als je echt denkt dat je overal met 100km/u kunt rijden dan ben je imho niet helemaal wijs. Gisteren op winterbanden met fwd (ASR/ESP/etc) voelde ik de auto al gaan schuiven op een stuk weg waar ik 50 reed terwijl er 50 meter daarvoor totaal niets aan de hand was. Rechte weg, dus niet in de bocht. Als ik daar 100 had gereden was ik zeker te weten in een slip geraakt en tegen de auto naast mij geschoven.
@rb: Hoe, echt serieus hoe kun je nou gaan schuiven als jegewoon rechtuit blijft rijden? Er komt vanzelf weer grip 100 meter verder. Als jij gewoon je stuur netjes recht houdt, rustig het gas lost en vooral niet in paniek raakt maar gewoon rustig corrigeert waar nodig raak je echt niet zomaar in een slip. Juist paniekreacties van oh jee ik ga schuiven, remmen en sturen zorgen voor oncontroleerbaarheid van je auto!
@911GT2: Ik hoop jou eigenlijk nooit tegen te komen op de snelweg.
Als je rechtdoor rijd op de snelweg en je gaat glijden kan je ook zomaar tegen de vangrail of andere auto’s aan glijden, dit kan al bij 50 maar bij 100 is het risico nog veel groter.
@911GT2:
Ook van jou hoop ik dat je nog geen rijbewijs hebt, dan kom ik je in ieder geval niet tegen op de weg met een auto, of in een file die jij veroorzaakt hebt met onverantwoord rijgedrag…
@Bertjan: al meer dan 10 jaar, en ook nog schadevrij ;)
@911GT2: Ja gaat schuiven omdat er hoogte verschillen van centimeters door het ijs op de wegen is. Daardoor gaat de auto al schuiven/draaien en moet je corrigieren anders rijd je uiteindelijk nog tegen de persoon naast je. Door dat corrigieren kan de afwijking groter worden. Met 50km/u is er dan niet echt iets aan de hand, maar met 100km/u hou je de auto echt niet meer.
Ik hou ook echt wel van doorrijden ook al ligt er sneeuw, maar er zijn gewoon weggedeeltes waar sneeuw ligt wat later tot een solide blok ijs is opgevroren van 5 tot 10cm hoog. Je kunt blijven roepen dat je dan je stuur recht moet blijven houden, maar als je daar eenmaal overheen rijdt dan werkt dat gewoon niet.
@rb: 10cm hoogte verschil met 50km/h is al fataal voor de voorwielophanging. Dan rij je daarna niet meer.
Dus stuur recht houden is dan echt lastig.
@Lexie: Het zijn geen rechte stukken, maar plekken waarbij het middenpunt een stuk hoger is. Ik zeg nergens dat het kubussen zijn of zo.
@911GT2: Slim bezig!
@911GT2: ja als je rechtuit blijft rijden misschien… maar snelwegen hebben bochten en als je dan rechtuit blijft rijden… moet ik het nog uitleggen?
En zelfs rechtuit rijdend: als het linkerachterwiel van jouw 911 GT2 wat meer grip heeft dan je rechterachterwiel, zie hem dan maar eens recht te houden…
@911GT2: Heb je ooit een slipcursus gehad? Als jij je voet van het gas haalt, begin je te remmen op de motor = slip. Als je het wél helemaal had begrepen, wist je ook dat je meteen je koppeling in moest trappen om er voor te zorgen dat alle remmende werking van je wielen af is.
Vraagje; zelf toevallig trucker?
@Wouter Vonk: nee volgens mij een gast die toch wel veel kilometers/jaar doet. Hij rijdt ten minste veiliger aan hogere snelheden dan de meeste aan lage snelheden.
En opnieuw, het zijn niet de snelheden die dodelijk zijn, zoals altijd de onervaren chauffeurs die een gevaar op de weg zijn. Je kan zodanig voorzichtig met een auto rijden dat je een echt gevaar op de weg wordt. En ja, truckers doen veel kilometers, dus hebben meer ervaring dan tante Fie die 30km/h op het 2de vak doet. Tuurlijk is het spectaculair om een truck in de schaar zien staan, maar hoe komen die in de schaar volgens jullie?
@tomofbelgium: truckers scharen omdat ze vol van zichzelf zijn en situaties verkeerd inschatten. Van alle ongevallen van de laatste dagen zijn er wellicht een paar te wijten aan ander gevaarlijk (langzaam) rijdend verkeer, de rest is gewoon de trucker z’n schuld.
Verklaring is ook redelijk makkelijk. Groot/zwaar voertuig met veel grip rechtuit, maar zoals iedere andere auto geen enkele grip op ijs. Daar houden ze te weinig rekening mee, en door nog steeds in de begrenzer te willen rijden creëren ze gevaarlijke situaties. Mede doormdat de rest van het verkeer gemiddeld langzamer rijdt.
@Wouter Vonk: dat is ook wel heel simpel geredeneerd, bij overstuur met een rwd hoeft koppeling in helemaal geen voordeel te zijn, een beetje remmende werking op de achterwielen kan soms helemaal geen kwaad.
@Wouter Vonk: Yep… en ik zeg toch ook rustig van het gas, niet ineens gas los! Rustig van het gas kan prima gewoon langzaam dat pootje weer omhoog! Anticiperen, maar dat schijnen nog maar weinig mensen te kunnen tegenwoordig. Net zo als een baan opschuiven voor invoegers… is niet nodig (ten eerste heb je voorrang), maar daarnaast zie je een auto al veel eerder dan dat en kun je daar evt je snelheid op aanpassen mocht je toch ruimte willen maken voor zo iemand.
Nogmaals autorijden is vooruit kijken en denken!
@911GT2: yep
Ik zag vanochtend ook zo’n truckert enorm duwen achter een Audi A1 (deels terecht natuurlijk), maar vervolgens inhalen op een drukke weg binnen bebouwde kom… niet echt handig met dit weer.
vrachtwagenchauffeurs zijn de grootste bandieten die er zijn
wij moesten ooit remmen ôp de autostrade en een vrachtwagen reed in ons gat, zijn cruisecontrole was kapot en gaf ons de schuld dat we niet zo hard mochten remmen
@laurens324: ja tuurlijk, en jullie moesten waarschijnlijk nog snel jullie afrit hebben
@laurens324: Ik denk eerder dat je moet zijn bij hun bazen die ontzettende druk op die gasten leggen om maar op tijd op de plaats van bestemming te zijn. Natuurlijk zijn er ook van die idioten die hun trui uitdoen tijdens het rijden waarbij ze twee rijbanen pakken. Maar hoeveel debielen zitten er wel niet op de weg in gewone auto’s…
Tsja weer of geen weer die gasten gaan gewoon met de vlam in de pijp
Raar toch dat al die vrachtwagens zomaar van de weg rijden!
Die vrachtwagenchauffeurs hebben anders ook meer ervaring dan de gemiddelde automobilist. 50 km/h is ook volstrekt overdreven. Dan krijg je automobilisten die de weg voor jou blokkeren omdat ze niet harder durven dan 50. Blijf dan lekker thuis zou ik zeggen en laat andere mensen doorrijden of rij lekker rechts…
@Akeem_e92:
Nee, want we moeten naar Tante Jo en Ome Arie toe !
En omdat we tienduizend kilometer per jaar rijden, kopen we geen winterbanden
Ik rij al 80 jaar auto !
Winterbanden zijn onzin
Vraag maar aan de buurvrouw !
En normaal sneeuwt het hier nooit zo erg
Welkom in Nederland
@Akeem_e92:
Ja hoor Akeem, en vrachtwagenschauffeurs hebben ook röntgen-ogen waarmee ze door bochten en heuvels heen kunnen kijken. Onvoorstelbaar dit soort opmerkingen. Of je hebt alleen nog maar een scooterrijbewijs of je bent nog helemaal niet de weg op geweest de afgelopen dagen. Geloof het nou maar: 50 km/u op een snelweg die is veranderd in een ijsbaan is al heel erg hard. En je weet niet waar de snelweg in een ijsbaan is veranderd, dus je hebt maar één keuze: overal rustig aan!
@Marcel: dus jij beweert dat je meer ervaring krijgt door minder kilometers te doen?
@Akeem_e92:
De ervaring van de gemiddelde weggebruiker wordt wat overschat. Op veel plekken is de weg slecht begaanbaar. En als je auto gaat glijden dan heb je niks meer aan je ervaring, bij lage snelheid kun je misschien iets corrigeren bij mij hogere snelheid zeker niet. Maar de meeste mensen moeten dat eerst ervaren voordat ze door hebben dat ze niet onschendbaar zijn.
@Vreddy_B:
Ben het helemaal met je eens, en als ik de reacties hier zo lees denkt ook dat iedereen ontzettend goed kan rijden!
@Vreddy_B: De gemiddelde weggebruiker denkt dat hij/zij beter rijdt dan gemiddeld, dat kan dus al sowieso niet. Trouwens ik vind het zelf ook wel fijn om dat te denken.
@Akeem_e92: vrachtwagenchauffeurs hebben in hun luchtgeveerde cabines en op hun luchtgeveerde stoelen geen idee wat het voertuig doet. Met 40 ton ga je niet snel glijden maar als het glijdt dan merkt je het geheid te laat en is een schietgebedje het enige wat je kunt doen.
@mashell: dan zou ik eerst ‘ns met een truck rijden voordat je zoiets zegt
Ik wil niet alle chauffeurs over 1 kam scheren maar sommigen voelen zich duidelijk king of the road en houden geen rekening met andere mensen. Afgelopen weekend nog in gehaald door 2 gekke Spanjaarden die 110 reden (Spaanse vrachtwagens hebben geen begrenzer) Ik reed 80 want harder kon in mijn ogen niet de weg was compleet wit. En het valt mij ook op dat de meeste chauffeurs weinig moeite hebben met af en toe lekker bumper kleven zoals autoblogger al zei.
@Vreddy_B: dus enkel vrachtwagenchauffeurs houden geen rekening met andere weggebruikers? :-) wel, rij eens een dagje mee met iemand :-) al die gasten met hun vooroordelen over vrachtwagens hebben precies nog geen vrachtwagen van dichtbij gezien :-) maar toch kennen ze er alles van :-)
@tomofbelgium:
Je leest mijn comment niet goed. Als je de eerste regel wat beter had gelezen dan had je jezelf je eigen tegel kunnen besparen.
@Vreddy_B: Ik las het goed, wat jij laat blijken is dat “sommige” er echt op uit zijn om ns een goede file te maken of een auto te rammen. Iedereen probeert zijn werk te doen en probeer je maar even voor te stellen dat je 5-600km/dag moet doen.
Bel jij je baas maar ns dat je voor al je werk dubbel zo lang doet.
Ergens versta ik je wel. Als ik eender welke chauffeur zie remmen of kleven ben ik volledig akkoord met je. Maar die reducule 50/h is totaal onredelijk. Hoe kan het ook anders dat er de spot mee gedreven wordt!?
Ik zie, vooral Engelse aan wel heel hoge snelheden op het derde vak die blank ligt.
Ik laat ze maar, waarschijnlijk met winterbanden en als ik ze niet gevaarlijke maneuvers zie doen en respect tonen door te knipperen kan het me geen reet schelen of ze nu 90 of 180 rijden.
Wie ooit uitgevonden heeft dat snelheid DE reden is voor gevaar moet echt ns goed nadenken.
Aan 50 bij m’n moeder schijt ik mijn broek vol.
Bij iemand die 2-300.000/jaar doen zal wel weten wat ze doen!!
Dus wie zijn jullie om hun de les te spellen?? Hè? :-)
GT2 heeft precies wel ervaring. Sorry, mag gezegd worden, en die shitload of commentaar verdient die echt niet. Ik sta 200% achter hem.
OT ja, vrachtwagens krijgen soms winterbanden
@Vreddy_B: Begrenzer = EU verplichting. Spanje = EU. Spaanse vrachtauto’s zijn dus ook gewoon begrensd op 89km/h oid en wanneer ze veel harder gaan dan is dat geregistreerd op de digitale tacho en lopen ze gegarandeerd tegen de lamp!
@marc: Tja, in theorie :-) voor elke beperking bestaat een oplossing :-)
Digitale tacho is heel simpel, begrenzer is moeilijker.
Nu, de reden waarom vrachtwagens kunnen inhalen, alhoewel ze allen op 89 begrenst staan, is de ijking vd teller.
U weet of u weet het niet, een vrachtwagen moet om de zoveel tijd daarvoor binnen.
Naarmate de banden slijten gaat de truck trager rijden alhoewel er 89 op de teller blijft staan.
Nu, doet men een ijking met versleten banden zal de truck opgedreven worden naar 93-95 maar blijft er 89 op de teller.
Nu zegt men 110kmh, das wel echt heel snel, maar ok, bij sommige merken zijn de begrenzer ook makkelijk te omzeilen!
Nu, die ijking. Volgens mij zijn we het allen eens hier dat files zouden minderen moesten alle vrachtwagens perfect dezelfde snelheid rijden en inhalen bijna onnodig wordt.
Moest nu de ijking voor elke vrachtwagen dagelijks gebeuren is dit opgelost.
Technisch is dit perfect mogelijk met een gps-antenne die perfect de snelheid kan berekenen.
Ik heb dit reeds voorgelegd bij onze minister van verkeer die het eigenlijk geen slecht idee vond, maar ja…wie ben ik natuurlijk.
Hier moeten toch mensen zijn met connecties bij VDO Siemens of misschien wel bij politiekers.
Waar ik een grote hekel heb zijn mensen die hun dak niet sneeuwvrij maken. Als men dan op de snelweg rijdt is het *hoppa* een bulk extra wit, afgeleverd op de snelweg. Heel fijn. Of ook leuk, een witte mistwolk achter zo’n auto waardoor je geen steek ziet.
Het is al verboden in Zwitserland, nu hier graag ook!
@Sneeuw op dak???: daar kan ik me prima bij aansluiten. dan maar 5 min eerder de deur uit en je dak even sneeuwvrij maken.
@Sneeuw op dak???: helemaal mee eens.
Als de professionals vinden dat 50 genoeg is, waarom zal ik dan een andere mening hebben. Die jongens rijden dag en nacht in hun gele pick-ups, ANWB wagens, soms met een zwaailicht, en hebben allemaal een rechtstreekse verbinding met de “verkeersleiding”.
Een idioot die zich te pletter rijdt in een sloot of op een boom, prima, lekker laten liggen tot het weer normaal is, maar val de rest van de wereld er nu niet mee lastig.
het blijft ongelofelijk dat mensen niet snappen dat 50 per uur in deze omstandigheden hard zat is. gisteravond reed ik terug van mijn werk met een gangetje van 80, en trapte even het gas goed in om te kijken hoe het er bij lag, mijn wielen spinden. en ik rijd in een honda insight! niet het toonbeeld van snelheid lijkt mij zo. dus toch maar even gas terug genomen. en dit was op een stuk snelweg waar de matrixborden niet eens aanstonden.
hopelijk blijven de figuren die menen 100 te kunnen rijden op een snelweg waar ijs ligt de komende dagen lekker thuis. goed voor hun eigen veiligheid en voor de rest van het verkeer die wel graag hun auto schadevrij thuis willen krijgen.
@bm: nee hoor die debielen maken er dankbaar gebruik van dat anderen wel doorhebben dat het gevaarlijk is en thuisblijven, dan kunnen ze nog harder rijden, ehhhh glijden
@potver7: jammer dat die figuren het nog linker maken voor het normalen verkeer wat zich wel op de weg bevind.
Die debielen in gewone auto’s hebben geen combinatie van 10 ton bij zich… da’s toch wel een belangrijk verschil.
Ik ben het helemaal eens met die vrachtwagenchauffeurs!! lekker gas op die plank! geen gezuur, anders kom je nergens.
Ohja en die files komen alleen maar doordat rijkswaterstaat steeds die matixborden aan en uit zetten waardoor iedereen masaal weer eens op ze rem gaat staan, met het gevolg dat er een mooie file ontstaat.
@Volvo 340 drift: vooral doen! dan drift je je volvo via de vangrail, een auto, nog een auto de berm in. scheelt 1 aso op de weg, jammer dat er dan twee onschuldigen de dupe van zijn..
en dan heb ik het nog net over de 5km+ file die er achter komt te staan.
Toch bizar eigenlijk. Op Autoblog vind je altijd een paar haantjes die denken dat het makkelijk harder kan zonder aan veiligheid in te boeten. Laat het net dat soort gedrag zijn waardoor die trucks crashen en het land lam leggen. Die chauffeurs dachten namelijk ook dat het best wel wat harder kon. Ik heb alvast een uur staan schilderen op de E17 door hetzelfde soort sukkels als diegenen die hier op het forum de waarheid over het gaspedaal komen verkondigen. Hou afstand, en als het verkeer te druk is om dat te kunnen, VERTRAAG!
Even voor de duidelijkheid: ik heb gisteren op sommige stukken 100 gereden. Maar niet als er andere auto’s om me heen zaten: dan zakte het al snel naar 50. Kwestie van er heel even rekening mee te houden dat er ook andere mensen op de weg zitten. Mensen die ook heelhuids thuis willen komen, zonder een neus in de frutsels. Om een alcoholkreet te parafraseren: rij, maar met mate.
50? Traagste wat ik deze morgen deed was 60, om een vrachtwagen in te halen die 40 reed.
Op vrije rijvakken snelweg 120-150, op besneeuwd met spoor 80-100.
Die weken in het jaar dat ik niet klaag dat België nog beton en gewoon asfalt legt ipv ZOAB.
Gasten moet ook hun centje verdienen. Gasten hebben ook wel wat meer hersencellen nodig, maar als ze dat hadden dan waren ze geen vrachtwagenchauffeur geworden.
@Rick-dos: :-) Ik zou onderduiken…
Klopt helemaal! Ik reed gisterenmiddag op de A15 en A2 en werd constant ingehaald door vrachtwagens en toeringbussen…
Heb er nog een fototje van zal hem ff opzoeken ;-)
Ik was gisteren in Duitsland (ik geloof de enige keer ooit dat ik op de stukken met onbeperkte snelheid niet eens 130 heb kunnen/durven rijden) en daar precies het zelfde. Veel ongelukken gezien en de meerderheid daarvan was met vrachtwagens. En dat geeft zo’n troep als zo’n 40tonner door de vangrail gaat.
Tja, overal waar je snelheidsbeperkingen ziet <80 m/u zie je dat vrachtwagens met 87km/u tegen de begrenzer aan het overige verkeer gaat inhalen. Iets met werkdruk of zo. Alleen nu met die gladheid krijgen ze daarvoor de rekening gepresenteerd. Ik geloof ook nooit dat ze hun 3-, 4-, 5-assige opleggers allemaal keurig van winterbanden gaan voorzien, zeker as het van die rental-trailers zijn. Suicidaal is het.
@RRRobert:
Volgens mij rijden vrachtwagens nooit met winterbanden. Ook in Duitsland is dat niet verplicht. Zijn er eigenlijk wel winterbanden in dit formaat?
@Vreddy_B: Duitsland verplicht winterbanden om de aandrijfassen voor vrachtwagens.
vrachtwagen verbod in de spits, nationaal inhaalverbod voor vrachtwagens en aanhangers, en politie met winterbanden!
@audirs3:
Graag ook een rijverbod voor alles met meer dan 150pk.
Die wegpiraten denken dat omdat hun auto ABS, EBD, Winterbanden e.d. heeft ze king of the road maakt.
Beetje genuanceerder mag wel he..
Die truckers zijn allemaal dezelfde. Die denken niet aan de verkeersveiligheid, maar alleen aan hun cheque als ze op tijd komen. Over lijken gaan voor het geld zeg maar…
@Timmie:
Zeg dat maar tegen hun bazen of wil je je poetlap trekken om een paar WW-uitkeringen te betalen?! :roll:
Eigenlijk zouden de planners van die chauffeurs eens een dagje mee moeten rijden met dit weer.
Neem hun rijbewijs af van die egoïstische truckers! Er bestaan geen grotere eikels!
Afgelopen vrijdag rond 2 uur in de middag reed ik op de A7 vanuit Amsterdam naar Purmerend op een besneeuwde snelweg en 3 keer voorbij gereden door vrachtwagens die op de linker baan zeker 90 km reden de hele file met auto’s voorbij die a 50 km reden. De half gesmolten sneeuw en prut vloog met grote kracht tegen de voorruit waardoor je bijna niets meer zag. Het is onverandwoord zo hard te rijden gezien de weersontstandigheden op dat moment. Begrijp de chauffeurs op tijd moeten rijden maar niet ten kosten van gevaarlijk rijgedrag.
@Peter: top. Alleen dankzij dit soort vrachtwagenchauffeurs krijgt rijkswaterstaat de wegen schoon.
Poetsen is jouw probleem :-)
@Peter: Afgelopen Zaterdag van Engeland naar Frankrijk naar Belgie naar Nederland naar Duitsland gereden. Ontzettend geirriteerd aan die lui die 50 rijden en meestal op de linkerbaan 80 a 90 gedaan…
Het spijt me, maar ook ik moet het trucker-vooroordeel hier steunen. Reed vrijdag op de A6 (linkerweghelft helemaal bevroren), rustig 80 achter een andere auto aan. (Zomerbandjes met laag profiel, dus bij gladheid doe ik het rustig aan)
Komt er heeeeel langzaam een vrachtwagen achterop, gaat naar links, blijft ter hoogte van m’n achterbumper rijden (in een poging tot inhalen), en als-ie doorkrijgt dat inhalen opo ijs geen optie is gaat-ie lopen toeteren en knipperen met z’n lichten; dan ben je echt niet goed bij je hoofd…
Maar ja, met zo’n tientonner-malloot op je achterbumper rondrijden is ook niet leuk, dus maar de ijzige linkerbaan getrotseerd en wat harder gaan rijden. Hoop dat-ie later ergens op z’n kant terecht is gekomen.
@jamesBROWN:
Hm, wel naar anderen kijken maar niet naar jezelf met je “zomerbandjes met laag profiel”… :roll:
@Pro-normaal: Uuh, verklaar je nader? Wat wil je daar mee zeggen? Ik jaag niemand op, bumperkleef niet, etc…
@jamesBROWN: Die gasten rijden tegen hun begrenzer. Als hij maar zeer langzaam kan inhalen en jij meer en dan weer minder gas geeft zou ik ook wel m’n toeter in gaan
die vrachtwagen-chauffeurs repatrieeren in Siberie SVP.(op zomerslofjes), bij overtreding direct door met schep een kuil laten graven. lekker bikken in de permafrost.
JA tis stom maar doe je niks aan. Trouwens jullie geloven echt dat dat busje in die link op zomerrubber reed? Geloof ik weinig van laatst nog een politieagent gesproken toen ik op stap was lag er netzoveel sneeuw hij zij tis wel voorzichtig doen maar gelukkig hebben we winterbanden…
@Arnold: natuurlijk geloven ze dat, wat denk je zelf? Op winterbanden rij je daar gewoon weg hoor, zo veel sneeuw ligt er niet. Zelfs met rwd en het gewicht op de verkeerde plek ja.
BTW,
Wat een gezeur weer…In de zomer rijden vrachtwagen te langzaam en nu ‘opeens’ te snel?!?
Vanochtend 280 km op en neer Duitsland in geweest, 80-130 km per uur bij – 11 graden vorst, mooi landschap …
alle bochten in de weg zaten precies op de juiste plek.
Vrachtwagens reden keurig rechts in het gelid, kan dus ook.
Eén kettingbotsing gezien: iemand die op een afslag wilde voorschuiven … en dat lukte, daar kan geen zout tegenop.
jaja altijd weer die chauffeurs maaruh had nergens last van kon voor 13 uur lang gewoon 90 rijden (oja heb een hekel aan gehaktballen doe mij maar biefstuk)
pro chau
Ikzelf ben vrachtwagenchauffeur en vind dat het allemaal iets te rap in de chauffeurs hun schoenen wordt geschoven. ‘De cowboys’..hoeveel ik dat niet te horen krijg op een dag?! Maar over de automobilisten die ons voorbij vliegen op de zelfde wegen (en in de zelfde staat) word nooit geen woord gezegd. Ik zie in wat het gevaar is van sneeuw en ijs en weet ook dat in sommige omstandigen rapper rijden uit den boze is,maar soms kan je daadwerkelijk gewoon rapper rijden met een vrachtwagen dan met een gewone wagen.
Veel van de ongelukken ligt dan ook niet bij de chauffeurs,maar bij de automobilisten die zonodig om de haverklap op hun rem gaan staan voor niets of nog rap rap een afrit willen nemen.
En op dat ervaring gedoe,als je elke dag zovele km’s doet en in situatie’s komt waar nog vele niet hebben ingezeten,kan je weldegelijk spreken over ervaring hebben. En deze komt je enkel ten goede..Wat nu ook niet wil zeggen dat je niets meer kan gebeuren!
Over de opgelegde snelheden zeg ik niets,het heeft allemaal zijn reden.Maar het werk moet nu eenmaal ook gebeuren dus is het logisch dat sommige er hun niet aan houden. Rijden jullie allemaal elke keer 120km/u op de autosnelweg? Ik denk het niet.
Begrijp best dat vrachtwagens harder rijden momenteel.
Als er nix aan de hand is, gaat een vrachtwagen door zijn massa 38000 kilo, veel minder gauw glijden.
Daarnaast is remmen of sturen op besneeuwde wegen eigenlijk 10 keer linker dan harder te rijden
Dat alles wel ‘zolang er nix gebeurt en je voldoende ruimte hebt om te anticiperen’
Heb je dat niet, komt er spul aan de knikker.
@de sjonnies: That’s right!
grapjassen …onder normale omstandigheden hebben vrachtwagens meer grip, onder ijzige omstandigheden des te meer glijoppervlak, denk eens na man zo’n gevaarte staat niet in een poep en scheet stil, en als het glijdt is er geen houwen meer aan…!!!
zijn jullie wel eens in noorwegen of sweden geweest steltje stakkers? daar weten ze met winterse omstandigheden omtegaan en daar word stevig doorgereden en houden rekening met elkaar en dat doen we hier al heel lang niet meer
@amstel: Inderdaad.. ik denk dat daar de crux zit van alle wrijving.. rekening houden met elkaar. Anticiperen.. elkaar de ruimte gunnen op de weg. Ik heb vanmorgen ook een akkefietje gehad. Zat er één op m’n bumper te duwen.. ik reed echt wel tegen de limiet.. voelde dat ie al stapjes opzij deed e.d. in de sludge. Ik kon niet aan de kant, er was geen ruimte om mij in te laten halen. Heb hem zeer duidelijk gemaakt dat ALS ie tegen me aan zou glijden bij een remactie dat ie dan een probleem heeft.. dan pak ik hem. Toen deed ie rustig en hield afstand. Waarom moet dat nou zo? We willen toch allemaal gewoon heel thuis komen? Tenminste ik wel.
Het is gewoon TE druk op de weg. Teveel mensen op een te kleine ruimte. Stop 2 ratten in een kooitje en ze zijn vriendjes. Stop 40 ratten in hetzelfde kooitje en ze maken elkaar af. Zo is het in Nederland ook… helaas.
Die gasten met de gemiddelde leeftijd van in de twintig denken dat ze maar aan kunnen doen.
Dat ze die truck naar de kloten rijden maak mij niet uit ,maar er zijn nog meer mensen op de weg aanwezig.
Maar daar denken ze niet aan.