Gaat Aston Martin de volgende Maybach bouwen?

Auteur: , 22 Reacties

Gelukkig, we hebben weer eens een wild gerucht te pakken! 'Bronnen' rondom Aston Martin zouden in het oor van de Financial Times gefluisterd hebben dat Daimler en Aston Martin een deal gesloten zouden hebben over de volgende generatie Maybach. Aston Martin zou zorg dragen voor de ontwikkeling en bouw van die auto en in ruil daarvoor zou Aston Martin toegang krijgen tot motoren van Mercedes. Een logisch verhaal?

Het is geen geheim dat Aston Martin en Daimler/Mercedes al langere tijd aan elkaar lopen te snuffelen. Zo duiken er regelmatig verhalen op over het ‘feit’ dat Aston Martin in de toekomst gebruik zal gaan maken van Mercedes motoren (en hybride techniek?). Ook verbouwde Aston Martin al eens een Mercedes GL-Klasse tot Lagonda SUV Concept.

De ‘wederopstanding’ van Maybach is echter uitgelopen op een grandioze flop voor Mercedes (ondanks de promotie van Wouter). De verkoopaantallen liggen fors onder die van Bentley en Rolls-Royce, sterker nog; er worden jaarlijks slechts enkele honderden exemplaren verkocht. Toch schijnt het zo te zijn dat de hoge heren bij Daimler niet de stekker uit het project willen trekken (of verkopen), maar heel veel extra verlies zien ze ook niet zitten.

En daarom zouden ze een deal kunnen sluiten met Aston Martin, die hebben namelijk ervaring genoeg met betrekking tot het ontwikkelen van luxe auto’s die in een kleine oplage worden gebouwd. Ik vraag mij alleen af of Aston Martin wel genoeg capaciteit heeft om zo’n project op zich te nemen. De bouw van de Rapide moesten ze immers uitbesteden aan Magna-Steyr in Oostenrijk, maar voor de productie (en ontwikkeling) van een nieuwe Maybach zouden ze wel genoeg capaciteit hebben?

Uiteraard ontkent een woordvoerder van Daimler het verhaal in alle toonaarden:

“There is no cooperation deal with Aston Martin. We are often in talks about various topics, such as the donating technology for the Lagonda show car”

Bij Aston Martin was niemand bereikbaar voor een reactie. We houden het in de gaten voor jullie! (via: FT.com)



22 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Met andere woorden: een gerucht. Of is het meer dan dat?
@Truttenschudder: zolang er geen persbericht & ondertekende contracten zijn blijft het natuurlijk altijd een gerucht ;)

In dit geval hebben medewerkers van Aston Martin (anoniem) tegenover de Financial Times dit verhaal bevestigd. Het is maar net hoeveel waarde je daaraan hecht.

Persoonlijk neem ik het verhaal met een flinke korrel zout, maar er zou best een kern van waarheid in kunnen zitten. Trek je eigen conclusie op basis van de beschikbare informatie zou ik zeggen :D
eerste regel: “we hebben weer eens een wild gerucht te pakken”
@pieter: En dus? Ik zie geen fout…
@Citrofiel: Zei ik dat er en fout was dan ? Dat was eigenlijk naar Truttenschudder bedoeld, maar ik was zo handig om niet op de reply button te drukken.
@pieter: Oh ja, nu snap ik het.
Volgende keer niet vergeten op reply te drukken dus. ;)
Niet verkeerd als dat doorgaat, dat Maybach design kan wel een opfrissertje gebruiken!
Dit lijkt me best vreemd. Aston Martin mag dan ervaring hebben met het ontwikkelen van exclusieve auto’s, we hebben het hier over een heel ander segment. Ik denk dat geen Maybach-eigenaar zit te wachten op op een opzichtig gestylede stuiterbak. Dan gaan ze een heel ander publiek aanspreken. Of zou AM dit juist als een uitdaging zien om eens iets compleet anders te ontwikkelen? Een vingeroefening voordat ze zelf aan de slag gaan met comfortabele auto’s onder de naam Lagonda?

Ach, speculaties. We wachten vol spanning.
@Citrofiel: Het zou heel goed wel eens die kant op kunnen gaan. AM wil in overleg met Daimler over de techniek voor Lagonda’s. Voor hun een goede technische bron. Voor Daimler betekent het delen van technologie kosten besparen. De Maybach tak moet toch een keer vlot getrokken worden. Het Engelse persbureau Reuter plaatste deze quote van Daimler: “A partnership would help both Daimler and Aston Martin reap economies of scale for low-volume niche products.”
Ik vraag me alleen af hoe Daimler die Maybachs dan nu produceert. En vooral waarom Aston Martin dat dan goedkoper kan doen. Of zou het voornamelijk om het imago en/of design gaan?
Ja die SUV was ook een enorm succes of niet dan. Die kreeg zoveel negatieve reacties dat AM hem maar niet doorontwikkeld heeft. Dan vraag ik me af hoe een Aston Maybach eruit moet zien…
AM kan wel wat MB motoren gebruiken: 470 pk uit een 6.0L V12; dat is toch echt geen 2011 meer!
MB schijnt nog een V12je te hebben met iets meer PK toch?
Logische deal voor beiden: ze worden ook allebei door Arabische geldschieters gefinancierd.
ik moest ook meteen aan Oostenrijk & Rapide lezen toen ik de titel van het artikel las…
ik geloof hier niks van
Daimler ontkent het, Aston Martin heeft de capaciteit niet…
er zijn zoveel dingen die mij niet logisch lijken!

bovendien is het slechts een nietszeggend gerucht!
Ersin Demirci
Eerst zien dan geloven.
Dit zegt genoeg over Aston Martin, en hoe “geweldig” dit merk is.
Ee goed te AMG-motoren zijn.
Dit is interessant nieuws. De Mercedes motoren die in de Aston zouden kunnen te komen liggen zouden waarschijnlijk wel compleet anders getuned worden (hoog-toeriger enzo neem ik aan).
En dat ze nog niet van plan zijn de stekker uit Maybach te trekken vind ik ook wel leuk nieuws.
In de Quote die nu in de winkels ligt is een rapportage van een bezoek aan Ulrich Benz, de CEO van Aston Martin… misschien staat daar iets in? Heb t zelf nog niet gelezen.
Dit is best wel interessant. Blijkt dus ook dat Mercedes wel degelijk denkt op een opvolger van de huidige Maybach. Ik dacht dat ik al eerder eens had gelezen dat ie een stille dood ging sterven….
High Performance
Stiekem hoop ik dat Maybach een hele stille dood wordt gegund. Dat merk heeft een historie waar menig adelmerk van kan dromen en dan compleet vernaggeld worden door Mercedes, dat verdient dergelijk merk niet….. slaap lekker lieve oude Maybach….. mamma is dan Maybach ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=oe87dteUfco

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).