Stationair opwarmen maakt auto KAPOT, kost vermogen

Auteur: , 119 Reacties

De winter is een zwaar seizoen. Wegen sneeuwen onder, stromen vol. Het is koud en als je auto open en bloot buiten staat kan je iedere ochtend vegen en krabben. In een laatste poging de aarde nog een beetje op te warmen zet je de motor vast aan, heb je tenminste een beetje verwarming als je na 5 minuten instapt. Niet doen dus. Het is niet alleen verspilling van brandstof, het kost je ook nog eens motorvermogen.

De kern van het verhaal is dat verbrandingsmotoren niet van stationaire-toerentallen houden. Het enige waar deze goed voor is, is de eerste oliedruk op gang brengen waardoor niet direct al je lagers uitslijten. Binnen 10 seconden stroomt de olie rond en kan je weg. Uiterlijk 30 seconden na het starten wil een auto rijden.

Waar zit dan de ‘schade’ van stationair warmdraaien? In stationair toerental gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine-motoren zorgt dat voor aanslag op je gasklep, diesels kunnen er flink door roeten. Het vervuilt in ieder geval de interne delen van je motor. Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat er op lange duur gebeurt als je alleen korte, rustige ritjes maakt. Daarbij produceert een auto bij koude start de meest vervuilende en schadelijke uitlaatgassen. Zodra de motor een beetje op temperatuur is wordt dit schoner.

Als je gevoelig bent voor kou blijft het beste advies: warm aankleden. Kies anders op zijn minst een auto met stoelverwarming uit. Poets/krab vantevoren je ramen schoon, start de auto en rij na 10 seconden weg. Werkt de verwarming puur op je motortemperatuur (koelwater) dan hoor je binnen 10 minuten warme lucht uit je blazers te krijgen, anders is het tijd de thermostaat te vervangen.

Andere manieren om het warm te krijgen zijn er ook: gewoon even een rondje hardlopen voor het vertrek. Een half uur moet voldoende zijn. Dit kan je een hoop brandstof, en uiteindelijk snelheidsverlies, schelen. De auto snel opwarmen doen we verder gewoon met een burnout tot het eind van de straat!

UPDATE: we hebben een vervolg gepost op dit artikel, lees het hier!



119 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wist ik niet, een hele leerzame post ;)
Ik heb al tijden de oplossing, ik start de auto, gewoon iets op het pedaal, auto in zn vrij, en stationair 2500 toeren draaien.
@DePannekoek: is volgens mij ook niet ideaal… afhankelijk ook van de leeftijd van de auto. Het is helemaal niet verkeerd voor een motorblok bij het opwarmen belast te worden, dat bereik je door er mee te rijden.
@Alwood: geloof mij een koude motor belasten is het slechtste wat er voor een motor is , de snelste manier om een motr te doen slijten is hem belasten als hij koud staat , een cilinder heeft immers een licht ovale vorm zolang hij koud staat deze word pas echt rond eens de motr warm loopt dus de zuiger zuigerveren , etc passen niet echt in de cilinder , als je rap een excuus nodig hebt voor je vrouw om een nieuwe auto te kopen ,ga wat planken met koude motor en hij zal rap weg zijn .
ot: ik start rond deze periode meestal zo , starten , effe wachten motortoerental opvoeren naar 1500/2000 toeren
, 5 minuten aanhouden , en dan wegrijden.
@bpc: ik bedoel niet; auto aan en flink aan het pedaal hangen… met belasten bedoel ik: een beetje druk (voertuiggewicht) aan de andere kant van de krukas zetten en met een betrekkelijk rustig toerental en weinig gas wegrijden… dat is volgens mij de beste manier om je motor op temperatuur te krijgen.
@Alwood: inderdaad gewoon rustig rihden zolang je koud staat
@DePannekoek: Zeker niet doen! Olie moet eerst door het blok en dan pas moet je het gaat belasten! Die 10 sec klopt wel ongeveer..
@Jur: Goed, moraal van het verhaal:
1. Motor starten
2. Na 10 seconden een baksteen op het pedaal leggen
3. Ramen krabben
4. Wegrijden in een warme auto
Idd, goede post. Veel mensen denken dat het juist goed is als de motor eerst warm wordt voor je weg rijdt.

Maar het blijft natuurlijk wel zo dat je niet met volgas met een koude motor moet weg rijden (en al helemaal niet met een burnout). Het beste is dus gewoon de eerste 10 minuten rustig rijden tot de motor warm is. Toch?
“Dit je een hoop brandstof, en” moet dat niet zijn dit ZAL je een hoop
-edit: bedankt en aangepast-
In 4 jaar merk je er vast niets van. Daarna flikker je je bak weer bij de dealer en haal je een nieuwe.
Leasebak_ole!
@jimmy:
Ik merk er ook niets van. Die dingen zijn tegenwoordig zo nauwkeurig gemaakt, denk ik dan, dat ze best 3000+ toeren ijskoud aankunnen (diesel).
@Leasebak_ole!: Een koude motor doortrekken tot 3000
=tpm is niet niet respectvol voor de techniek en bij de meeste (lease)diesels veelal zinloos omdat het koppel dan alweer aan het afnemen is. Daarmee en je dus ook niet sneller (diesel lawaai is geen snelheid;)
Een koude motor doortrekken tot 3000
=tpm is niet niet respectvol voor de techniek en bij de meeste (lease)diesels veelal zinloos omdat het koppel dan alweer aan het afnemen is. Daarmee en je dus ook niet sneller (diesel lawaai is geen snelheid;)

Het milieu aspect van dit verhaal is al jaren bekend en bewezen. Kun je dus ook van vinden wat je wilt, maar het is gewoon waar.
Ook nog, als je stantionair staat op te warmen, dan warmt de olie van de overbrenging niet mee op. Het duurt ook langer vooral de motor warm is met de gevolgen vandien.

Gewoon toerentallen laag houden tot de motor/versnellingsbak op temperatuur is.
Is reeds bekend maar had er dan gelijk bijgeschreven dat met een koude motor hard optrekken ook niet echt lekker is en dus zeker in de winter even 5/10km rustig met het gas/toeren.
@Rob USA: klopt natuurlijk helemaal, een burnout is dan ook een noodoplossing als je het snel warm wil hebben ;) gaat in de sneeuw trouwens wel makkelijk met ‘rustige’ motor…
wist ik niet , dus ben er heel blij mee dat ik nu weet dat dat helemaal niet goed is :) .
gelukkige deed ik dat alleen als hij egt overdreve was aangevrore en heb het niet al te veel gedaan :)
Leerzame post! Dit wist ik ook niet,

@ pannenkoek,

Mijn voet op het pedaal houden en ruiten krabben gaat zo moeilijk. Heb je hier ook een oplossing voor?
@Vreddy_B: Stoeptegel? :D
@Tommy2: vloermat
@DePannekoek: Je rijdt Toyota..?
@Tommy2: door de voorruit? scheelt ook krabben
@Vreddy_B:
Cruise control
Ik heb hier toch mijn vraagtekens bij. Benzine en diesel slaat sowieso op de cilinderwand bij een koude motor. Omdat de verneveling dan slecht is. Dus als je motor sneller warm wordt door te rijden ipv stationair te draaien dan zou het kloppen..

Uitlaatgassen zijn inderdaad zeer vervuilend bij een koude start.

beste is gewoon een standkachel!
wat is dit voor ontzettende niet-onderbouwde ouwe-oma-tip pulp zeg .. autoblog schijnt inmiddels een beetje aanzien te hebben, dus jullie kunnen echt zonder deze bezoekersgenererende artikelen
@prop: Blijf jij het lekker wel doen ;) iedere beetje monteur of werktuigbouwkundige kan je dit ook beamen.
@prop: Insgelijks.
mijn tip .. met een bezemsteel je gaspedaal vloeren, je auto die het hele weekend met -20 heeft buitengestaan starten en daarna weer naar binnengaan .. 10 minuten later is je auto ijsvrij
Zeer nuttige post. En hoort dit niet ook onder ‘techniek’?
goede post! hier heb ik wat aan!
En hoe werkt dat Webasto® dan?

is dat wel goed voor de auto??
@RickS: Da’s toch een schuifdak?
@RickS:
http://standkachel.webasto.nl/producten/standkachels.html

Check het filmpje rechtsonder op de pagina.
Inderdaad een nuttige post. Ik laat de auto ook altijd even kort warm lopen. Ik heb me altijd laten aanpraten dat dit goed is zodat alle onderdelen even gesmeerd worden voordat er belasting op komt. Nou wacht ik nooit veel langer dan 30 seconden, maar toch goed om te weten. Lekker rustig meteen er vandoor.

Tnx voor de post!
Weer wat geleerd :) Niet dat ik ooit de motor stationair laat draaien om hem op te warmen, maar ach, weet ik nu iig dat ik het ook nooit moet gaan doen. Maaruh, wachten bij stoplichten is dus ook slecht? Of is het niet meer erg als de motor warm is? :)

Ennuh, hardlopen met dit gladde weer is niet zo fijn volgens mij. Ga je om de halve minuut op je bek.
Wat prop zegt, baksteen op je gaspedaal en binnen nog ff een bakkie doen. Een knappe ijspegel die daarna nog aan je auto hangt
Ik zit graag in een warme auto, het maakt mij niks uit. Na een aantal jaar doe ik de auto toch weg.
Doe het altijd wel, om wat warmte in het Diesel-blokje te krijgen zonder dat het blokje er iets voor hoeft te doen.
Daarna rijden en zo snel mogelijk naar een hoge versnelling en puur op het koppel gaan.
Rijd desnoods veertig waar je vijftig mag.
Wachten totdat het temperatuur metertje beweegt, maar het Dieseltje zegt zelf wel wanneer het kan.
Maar eigenlijk is een verbrandingsmotor pas na zo’n veertig snelwegkilometers echt op temperatuur.
Stuk landbouwplastic over de voorruit en tussen de deuren, scheelt krabben en vastvriezen van de rubbers van de deuren en je bent sneller op weg. Dan de eerste kilometers rustigaan (turbo moet je ook niet te hoog hebben de eerste tijd) en dan rustig je toerental wat omhoog. Eventueel na een minuut of 10 je toerental wat hogr bij afremmen op de motor om het koelwater sneller rond te pompen. Spaarzame diesels… suck in winter. Gebruik de besparing op de bijtelling maar voor een exxtra dikke jas, lol
tip van @lincoln ..

zorg gewoon dat je schoenen warm op de radiator liggen voordat je gaat ..
als je warme voeten hebt doet de rest er niet meer toe ..

echt waar ..
@lincoln: lol! klopt!
of zoals mijn ouwe buurvrouw het altijd zei:
hou je voeten warm en je hoofd koel
Nog een tip, Een gedeelte van de radiator afblokken met karton. Minder luchtstroming langs de motor. en dus eerder op temperatuur. (Vooral oudere diesels)

Maar over de aanslag in de motor.. Akkoord, maar als je in de lente de auto weer eens uitlaat op de snelweg (stukje trappen) Blaas je het er weer even gemakkelijk uit.

Je motor houd je het best schoon door de EGR (uitlaatgasrecirculatie) af te doppen. En regelmatig de olie vervangen & carterventilatie te controleren.
@Melvivio: Bij eerste generaies EGR-kleppen ging dit nog maar bij moderene motoren gaat die niet meer, ik laat je zelf uitzoeken waarom, dan blijft het ook nog leuk voor jou;)
greets
@davidve:

Omdat de motor dan in noodloop gaat;)
@72bug: Niet alleen dat.
Maar volgens mij kan je die gasklep ook wel weer schoonblazen als de motor goed op temperatuur is en dan een paar keer vol op te trekken richting de 7.000 tpm :)
Iemand hier een antwoord op? Als dit namelijk niet zo is dan stop ik er ook mee met dat stationair warm draaien.
@Jippie: mn pa zei hetzelfde gewoon ff lekker blazen en dan is de aanslag weg.
Maar hoe zit het dan met de machtige wankelmotoren, want mij is geleerd dat ik die altijd een kwartiertje moet laten warmdraaien zodat je geen onnodige slijtage krijgt aan de rotor omdat er nog geen oliefilm is.

Ik wist dit wel voor gewone otto-motoren maar wankels is voor mij altijd een vraag geweest.
@The_12oach: Een koude rotary is geen happy rotary, dus met dit koude weer start ik de auto eerst en ga dan ijskrabben, vervolgens rustig warm rijden en turbo druk absoluut vermijden tot de boel op temperatuur is. Een oliefilm op de rotor krijg je eigenlijk alleen maar door te pre-mixen, olie wordt alleen op de apex seals gespoten en dat gebeurt onmiddelijk zodra de motor gestart wordt.

OT: Uhm aanslag op je gasklep?? Bij monopoint injectie en carburatie kan ik me er iets bij voorstellen, maar bij multi point zit de gas klep toch echt voor de injectoren, het enige dat daar langs gaat is lucht….
@aadfd3s: Jua inderdaad, ik was dus niet gek geworden. Turbodruk vermijd ik zoiezo ook met de moderne turbo motor van me Pa met zijn 1.4 TFSI’tje totdat hij goed warm is.
Voor diesels was dit een bekend ‘probleem’…maar voor benzinemotoren verrast me dit ! Die kosten zullen ons boeien….(beter dan een prent van 160 euro van ome agent voor beslagen raampjes).

@Alwood; volgens mij overdrijf je hierin teveel…kijk, het zal niet bijster-supergoed zijn, maar ècht ‘schade’ is volgens mij (in Nederland met die 30 koude krabochtenden) minimaal.
@Megakix: ohja, en waarvoor heb ik ánders een auto buiten staan ? Als ik zó waanzinnig superdepuper met mijn wagentje moet omgaan, dan krijg ik weer baby-nachtmerries (’s nachts 6x wakker worden en dat tot leeftijd 6 jaar….nope…thanks :lol: ).

Een auto is blik…vind het gave dingen..maar die aanslag op mijn gasklepjes…mwa..over 4 jaar weer een andere nieuwe privé-auto erbij.
Svenska Aeroplan AB
‘Binnen 10 minuten warm’?? Zo, ben ik ff blij dat ik een Saab heb… Duurt ECHT geen 10 min. hoor! En idd, als je af en toe even doortrapt blaas je de motor weer schoon. Zelfs met mn Classic met 250.000 km. nooit problemen met gaskleppen of zoiets, dus…
@Svenska Aeroplan AB: het hangt écht wel van het type Saab af dat je rijdt. Een SS warmt bijvoorbeeld een stuk sneller op dan een Cabrio.
Als mensen dit nog niet wisten… het staat met hoofdletters geschreven in iedere auto-handleiding. NOOIT de auto stationair laten opwarmen, omdat dan de olie koud blijft en zo de zuigerveren + kleppengeleiders slijten als… *vul hier uw metafoor in*
@Roy: …het gebit van kleuter tot oma ? ;-)
@Roy:

Als je stationair draait belast je de motor niet, als je wegrijd met een koude motor dan ga je de motor dus wel belasten. Hierdoor zul je dan toch meer slijtage krijgen? Ook al word je motor dan sneller warm?

Ik denk dat het allemaal heeel erg mee valt, ook al zal er wel een kern van waarheid in zitten.
Motor aan, kindjes erin gooien, vertrekken. Alles samen ongeveer een halve minuut. Ideaal dus.
Maar als je dan tijdens het rijden eens goed doorgast, kan je dan niet op harde manier roet en vuil wegblazen..?
Het is wel lekker met stoelverwarming en ijs krabben doe ik niet ,fles warm water over de voorruit en rijden maar .
@norge: dat zou ik dan toch niet doen met een barstje in je ruit :)
@nilze21: Doe het al jaren met verschillende auto’s ,je moet niet alles geloven wat ze bij carglass zeggen .
Verwarmde garage. zijn er nog vragen?
Mijn volgende auto krijgt een standkachel. Das de meest ideale manier.
@harry: ach die doen ook geen wonderen , het beste is gewoon in de garage of rustig vertrekken
maak je geen zorgen, verstandig is toch om de 3 jaar die hok inruilen dan zijn de kosten stationair draaien niet voor jouw rekening
Welles van standkachel gehoord?
Ja hoe werkt dat met die standkachel??
Ik deed dit ook tijdens de vorige winter, maar dankzij een familielid doe ik dit ook niet meer. Of eigenlijk nauwelijks.
.
De motor moet belast worden om goed te werken.
En leuke is met die 10 minuten, is dat ik ongeveer 15 tot 20 minuten nodig heb om naar mijn werk te komen. Dus als ik er bijna ben, dan ontdooien mijn handen pas.
En dit moet nieuws zijn dan? :p
Ik heb ereen standkachel in, dit werkt perfect :) Je moet hem wel maar 1x per keer gebruiken. Maar dit staat duidelijk in de handleiding. Anders kun je je auto niet meer starten omdat je accu leeg is ;) En als ik op een ander moment vertrek is de stoel en stuurverwarming ook afdoende daar niet van hehe. Ik laat hem eigenlijk amper stationair draaien denk na 30sec wat er staat dat ik al zeker aan het rijden ben. Gaat hier btw om een 545i.
@Hermann: Eens. Ik heb het ook en het werk perfect. Gebruik het iedere dag meerdere keren. Met de afstandbediening of voorgeprogrammeerd via de i-Drive (gaat om een 5-serie F10.
In de zomer werkt het ook andersom: de auto staat gekoeld klaar waneer het buiten warm is.
In NL wordt deze optie nauwelijks bijbesteld maar in scandinavie, z-duitsland, oostenrijk etc is het heel normaal. Wel een vrij dure optie, ik meen iets van 2 kEUR.
warmdraaien schaadt de motor omdat stationair draaien meer onverbrandde deeltjes zou veroorzaken, zeker dus omdat de motor al rijk staat door de kou…BS!!!
– moderne motoren brengen de oliedruk op pijl in seconden, de oliën zijn zo geavanceerd dat ze smeren bij elke temperatuur.
– een onbelastte motor slijt minder = feit, niet?
– een onbelastte motor stoot minder rotzooi uit dan een belastte, niet?
– een belastte koude motor slijt méér = feit, niet?
– een belastte koude motor stoot meer rotzooi uit, niet?
– bij vrieskou dadelijk wegrijden doe je amper boven dat stationair draaien, de motor staat ook nog rijk door de kou = uitstoot van die ov deeltjes zal amper verschillen, dus de afzet ervan verwaarloosbaar zijn, nog allemaal mee?
– ijskrabben van ruiten geeft 99% zeker krasjes…hoef ik niet! Ook niet dat de rubbers van mijn wissers keihard zijn vd kou, wis dan je ruit maar eens proper…
– en tot slot stel ik mij nog flinke vragen bij dat stationair = slechte verbranding stellingetje…met heel die sensors en thermostaten…
Anyway, ’s morgens zie je bij ons dus 2 auto’s staan warmdraaien terwijl wij ontbijten…dan ga ik de sneeuw (nu toch) van de auto’s vegen(wel zo veilig voor degenen die achter me rijden) en verder sneeuwruimen, zo vertrekken we in lekker warme ijsvrije auto’s met propere ruiten…het spreekt vanzelf dat je bij dit weer je snelheid flink aanpast en zo warmt de transmissie ook langzaam op…
btw, onze auto’s doen het beter dan de fabrieksopgave qua topsnelheid(met gps gemeten tov teller) en verbruik(wat erin kan vgl met de kms)
Overtuig mij nu maar eens met steekhoudende argumenten om het anders te gaan doen…en, neen, die paar zeuros die ik kan besparen boeien me niet…
@junkreader:
je “feiten” kloppen van geen kant.
De motor komt sneller op temperatuur als hij (licht) belast wordt. Meer energie erin=meer warmte.
De motor slijt het meeste als hij nog koud is, het is dus van belang om ‘m zo snel mogelijk op temperatuur te brengen. Niet stationair draaien dus.

Ijskrabben zorgt niet voor krassen, zo lang je een plastic krabber gebruikt. Plastic en ijs zijn immers zachter dan glas. Je kunt ook een knijpfles met glycol gebruiken, dan is je ruit zo schoon.
Beter nog is om de ruit af te dekken. Alleen al de voorruit afdekken scheelt meer dan de helft in krabtijd (voorruit is het lastigst schoon te krijgen).

Verder zullen je buren niet blij zijn met twee auto’s die herrie staan maken en meuren tijdens jullie ontbijt. Niet zeuren, maar ophouden met die slechte gewoonte.
@junkreader:

– moderne motoren brengen de oliedruk op pijl in seconden, de oliën zijn zo geavanceerd dat ze smeren bij elke temperatuur.


Gebruiken ze bij oudere motoren dan oudere olie? Ofterwijl je brengt je oude fiat panda weg en je krijgt er olie in, die gemaakt is op waarden, van 15 jaar geleden? Lijkt me een beetje sterk….

Ben benieuwd…vragen vragen..
Tja, en als je dan vlakbij een file woont of direct lang voor een stoplicht staat?
Ik rij een diesel met bijverwarming, die moet even draaien voordat het goed werkt, en pas na een minuut of 25 is alles echt op bedrijfstemperatuur.
Als een auto al niet tegen 5 minuutjes stationair kan ?

De aarde warmt er verder niet door op hoor, daarvoor moet je bij de kunststof en vlees industrie zijn, als die al het verschil kunnen maken…Ze stoten meer C02 uit als alle vervoerstuigen bij elkaar op de wereld.
@Bert: Je eet intussen dus ook vegetarisch? En je gebruikt geen plastic meer? Toch niet? Dan kan je alvast beginnen met je autogerelateerde uitstoot te verminderen, nietwaar?
@BaRa: Ben wel al 13 jaar vegetarisch, kan ik schijnbaar 5 hummers van rijden om te compenseren. En ik probeer zo weinig mogelijk “troep” te verzamelen… Maar dat doe ik niet voor het milleu hoor, meer vanuit een soort logisch verstand.

Niet dat dat verder met dit onderwerp te maken heeft, ik ben nog steeds van mening dat een goede moderne motor dit makkelijk aan moet kunnen zo nu en dan.
Misschien zorgt het voor iets meer slijtage, maar niet significant.
@BaRa: Natuurlijk want die 0.3% van de jaarlijkse CO2 uitstoot door personenvervoer heeft zo’n significante invloed op opwarming van de aarde … * KUCH * NOT * KUCH. Koop een extra spaarlamp of plant een boom ofzo, veel nuttiger dan die BS.
Je moet gewoom knalle met die auto.. Eerst niet hoger als 3500tpm.. Ga toch toch niet op een auto wachten?
Volgens mij zijn hier een hoop mensen die niet weten wat je motor belasten inhoud en dat dit min of meer los staat van je toerental. Bij een hoog toerental heb je juist een betere smering omdat de oliefilm op je lagers veel stabieler (sterker) is, je moet natuurlijk niet continu 6000rpm draaien wat met zoveel ontstekingen in zo’n korte tijd wordt de motor veel sneller warm dan dat goed voor em is.
Na het starten draait ie wat meer toeren vanwege de choke.
Zodra ie normale toeren heeft rij ik weg.
Ik ga dan niet over de 2500rpm tot de olie minstens 50 graden is.
Dan ga ik niet over de 3000rpm heen tot de olie minstens 70 graden is. Dan blijf ik onder de 4000rpm. En pas vanaf 90 graden word de motor pas belast.
Dan is de olie lekker op temperatuur.
Je hoort en merkt het ook als het blok lekker op temperatuur is. Blok klinkt beter en het rijd fijner en soepeler.
belasten = rijden, de motor mechanische tegenstand bieden…en tuurlijk staat dit los vh toerental, de smering zal verhogen naar behoefte dus is altijd gewaarborgd, koud of niet…
je denkt toch niet dat mijn auto koud wordt als er zoveel sneeuw ligt om mee te spelen… ;)
mwa eerst laten opwarmen en dan de roet er vanafvlammen
vergeet niet van rekening te houden met die ijskoude versnellingsbak als je je motor warm laat draaien. ( extra erg voelbaar bij een automaat )
ik geloof echt helemaal niets van deze millieu-hippie-post.
Kom dan eens echt met technische feiten die te geloven zijn i.p.v. dat gasklep verhaaltje.
daarom tank ik V-power, krijg je geen aanslag van! lekker warmdraaien dus :)
dit geld natuurlijk alleen weer voor 4takters, en niet bij 2takters zeker? ik laat mijn brommer meestal een halve tot een hele minuut warmdraaien (helmpje op, handschoentjes aan), en dan rustig wegrijden. maar ik ben het verder wel eens met het stukje. klinkt logisch.
Waarom niet even een overzichtelijk artikel maken met .feiten. en een soort stappenplan er in?

– Wat is de beste manier om weg te rijden in de kou?
– Waarom is dit de beste manier?
– Wat kan eventuele schade zijn als je het niet doet via de juiste manier? Eventuele kosten?
– Gaat dit alleen op voor oudere auto’s of ook nieuwe auto’s?

Ik heb namelijk zo’n beetje alle reacties doorgelezen, over een aantal dingen is men het eens. Maar er zijn ook een aantal zaken onduidelijk.
Lijkt mij een gegrepen kans voor autoblog om hier een mooi artikel van te maken, zodat mensen die lekker aan het googlen zijn nuttige informatie kunnen terug vinden.
Scheelt iedereen weer wat in de kosten als iedereen op de juiste manier wegrijdt en als dit echt voor het milieu helpt, dan heeft autoblog iig een beetje uitstoot gecompenseerd voor al die filmpjes die ze maken:D!
Voor het milieu is het mss goed ja, voor je motor echt niet, rustig wegrijden is tegenwoordig geen optie, en bij -10 is je olie niet op 1-2-3 warm, even warmdraaien tot wat leven in de temperatuurmeter komt kan heus geen kwaad…

En dat beetje extra vervuiling voor je motor rij je er direct weer uit als je ff wat gas geeft als hij warm is!

Ik laat hem goed warmdraaien, fok het milieu dan maar effe… Waarom denk je dat opgevoerde auto’s eerst altijd stationair warm draaien? om alles nog wat sneller naar de kloten te rijden? ik dacht het niet!

Lekker fel belasten in lage toeren jongens, doe het maar, hou je busje olie wel ook bij de hand…
ben blij dat ik niet meer hoef te tobben auto staat lekker in een verwarmde garage instappen en weg rijden geen getob meer met bevroren ruiten ;)
Veel gemengde meningen hier. Wie moet ik dan uiteindelijk gaan geloven? Ik ben niet de expert dus ik doe hieromtrent geen uitspraken. Maar ik zou wel graag weten wat het beste is voor mijn auto (2.0 TDI).
@FredT: inruilen
@FredT: staat volgens mij redelijk beschreven, maar kort samengevat…
– krabben
– kort warm laten draaien (10-30s)
– rustig wegrijden (met stoelverwarming aan ;) )

Na 5-10min is de motor ‘warm’ om redelijk normaal mee te rijden, als de thermostaat goed is. Na ~30km snelweg is de motor (olie) écht warm en kan je doorjanken.
@Alwood: Zo doe ik het ook altijd.. alleen die 30 seconden haal ik niet als er 10 cm sneeuw op ligt en ik alles vrij moet maken.. mag dat dan ook een paar minuutjes zijn? ;)

Mijn TDI-tje vind het oke.. hij komt altijd weer door de roetmeting dus het zal wel loslopen..
gewoon een Voorverwarmer er in en lekker warm instappen. ;)

http://www.autodinges.nl/frog-motor-voorverwarmer-standkachel-standverwarming-p-1669.html
wat maakt mij dat uit dat men auto meer vervuilend is in het begin, ik heb het gewoon graag snel warm in de auto.
ik heb een standkachel standaard ingebouwd. kan op timer of via afstandsbediening aan.
Ideaal. ‘smorgens wordt ik wakker, ga naar beneden, druk op de knop. maak een koffie voor onderweg, tegen de tijd dat ik instap is ie schoon, en zo warm dat ik zonder jas in kan stappen. zou iedereen moeten hebben in de winter..
alleen zit je zonder warm draaien vaak met een flink beslagen voorruit van binnen. hoe los ik dat dan op? soms zit er binnen zelfs ijs…
the-budel-guy
ag met een standkachel hebben wij geen last en mn moeders auto is zo warm dus daar hoeven wij niet lang op te wachten
Nuttige post. Dank!
Standverwarming trekt veel stroom, dus de inbouw van een extra zware accu is dan verstandig.
@DavidZ: en niet te vergeten brandstof!
Ik heb geen gas klep in mijn benzine motor DIRECTE injectie Ik laat de motor echt een aantal minuten warm draaien. Bovendien ruikt het zo lekker!
@jp:
Volgens mij weet jij niet waar je over praat.
Wat ik mis is het artikel:
Op het moment dat de olie nog koud (en dus dik en kleverig is) en de motor stationair draait, is de oliedruk niet hoog genoeg om de dikke olie goed rond te pompen. Daardoor worden de delen van de motor niet goed genoeg gesmeerd.
Je hoeft niet gelijk te gaan rijden, maar hem op een constant laag toerental te houden, 1.500 bijvoorbeeld, is dus veel beter dan om hem stationair warm te laten draaien.
Volvo 340 drift
In het noorden van Rusland laten ze non-stop hun motor draaien. Wanneer ze hem uitzetten met -40 hij daarna weer proberen te starten doet ie het niet meer. Zouden we hier ook maar moeten doen met dit weer!!
Gewoon auto kopen met standkachel en voorruit verwarming, hoef je ook niet meer te krabben… Ideaal…
Vroeger… toen ik nog moest krabben (nu is de garage erg effectief tegen winterse kou) deed ik dat ook al niet. Je gaat toch niet staan krabben in de uitlaatgassen van je eigen auto. Juist bij een benzine met dat rijke mengsel stinkt dat dusdanig dat je bijna over je nek gaat.
Zoveel auto’s als er zijn, zoveel verschillen zijn er ook.
Tuurlijk, moderne oli”een zijn beter dan die van 15 jaar geleden, maar waarom eigenlijk?
Tegenwoordig gebruiken ze veel dunne olieen zoals 5w-30.
Die zijn lekker snel op temperatuur en ook vrij dun als die koud is.
Deze olie in een wat ouder type motor zorgt wel voor flink wat extra slijtage.
Dus als jij nog steeds net als vroeger 10w40 gebruikt kan het geen kwaad om wat langer dan 10sec. warm te draaien.
Wij werken toch ook pas het best na het rustig wegtikken van bakkie pleur?

Verder vervormen alle metalen delen door kou of warmte, dus is het geen gek idee om de metalen weer eerst naar elkaar te vormen.

Mijn manier:
starten, vlug de ruiten krabben, dan rustig met ongeveer 1500 toeren de woonwijk uit rijden en dan pas rustig op naar het werk.
Hoge toerentallen mijd ik sowieso, of ik moet minstens 30/40km snelweg achter de rug hebben.
Sommige auto’s beslaan heel erg en dan is direct wegrijden ook geen optie. Andere hebben dit nit, worden na paar minuten al warm en hebben nergens last van :)
Tenzij er kans is op een dichtslaande voorruit door rijpaanslag uit de sloot, maak ik de boel eerst schoon, dan starten, even oliedruk opbouwen en rustig wegrijden. Eerste stuk is toch 30 km, dan kan het ding een beetje warm worden. Echt gas geven pas als de oliedruk gedaald is als teken dat de olie warm is. Dat duurt wel even.
Met die sneeuw is er toch geen probleem?

1. Motor starten
2. 10s wachten
3. Auto in 1 zetten en koppeling lossen
4. Ramen afkrabben
5. hard lopen & instappen

* De ease versie bestaat eruit om een blokje voor je voorwielen te leggen en je wagen ter plaatse te laten slippen. Uiteraard achteruit wegrijden :)
ben verbaasd over de hoeveelheid mensen die van “auto in koude toestand wegrijden” een studie hebben gemaakt ..

of er een ritueel aan verbinden ..
Ik vind dit echt ( lees, mijn mening,… ik dus ) de grootste hoop koeienscheit aan onzin die ik ooit heb gehoord.

Ik zeg niet dat het op een manier , niet slecht zou zijn voor je motor. Ik bedoel.. een motor in beweging zorgt voor slijtage. Maar het argument dat interne onderdelen vervuild raken en je daardoor vermogen verlies zou ondervinden…

daar ga ik gewoon even nog van nagenieten vanavond met een pilsje.
Ik denk niet dat degene die dit heeft geschreven ooit een motor uit elkaar heeft gehaald, laat staan een “intern” motorondeel heeft gezien.

Roet op je gasklep..? Ja dus.. luchtfilter eraf en een doekje met thinner eroverheen?

aanslag op je interne onderdelen.. wat precies? Small ends? krukaslagers? ..
Dat krijg je zoiezo wel, en dan in zo’n minieme hoeveelheid dat als je daar last van zou moeten ondervinden je in je olievul opening hebt moeten liggen poepen.. anders is er echt wat mis.
Mijn auto krijgt 10s om op te warmen. Na 5km is het plankgas om de autosnelweg op te rijden, en vanaf dan 130/u cruise control. om de 30.000km verse olie en nooit tussentijds bijvullen. Hij gaat nu 200k mee. Buiten wat problemen met de EGR-klep bij veel opspattend water geen probleem. Dus warmdraaien lijkt mij niet nodig.
Bedankt Autoblog voor de tip !

NOT !!!

Nadat ik het ijs van de voorruit had verwijderd, ben ik gaan rijden met als gevolg dat mijn gehele voorruit binnen 10 seconden besloeg en er niet meer mee te rijden was.
Toen alsnog 5 minuten langs de weg gestaan om de ruit te laten ontdooien/ontwasemen.

Voortaan dus eerst motor aan, blower op vol vermogen, ijs krabben en dan lekker met schone ruit wegrijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).