Begin jaren negentig werd onze aardkloot opgeschrikt door de komst van een nieuwe geweldenaar uit de Bugatti-stal: de EB110. Een supercar van de hand van designer Marcello Gandini (ook verantwoordelijk voor de Diablo) met aan boord twaalf cilinders, zes versnellingen, vier turbo’s en 561 pk’s die over vier wielen verdeeld worden. Weet je nog niet wat je met de kerstbonus van dit jaar gaat doen? Wellicht is deze EB110 GT wat voor je.
De turbogeblazen 3.5L V12 weet niet alleen een monsterlijk geluid te produceren, wanneer je het toerental naar 8.000 rpm jaagt en alle 561 pk vrijkomen is deze bolide in staat een top van 343 km/h te behalen. Met recht een geduchte concurrent voor de Jaguar XJ220. De productie begon in 1991, en bleef zo’n vier jaar aan de gang. Dit exemplaar is een van de laatste EB110 GT’s die in Italië gebouwd werden (1995).
Het schijnt dat deze Bugatti lange tijd in handen van een Japanse verzamelaar is geweest en ergens nutteloos stof stond te verzamelen. Dat is ook wel af te lezen aan de kilometerstand, daar staan niet meer dan 1.510 kilometers op. Een echte Garage Queen dus. De auto’s is destijds geleverd met een formula black kleurtje en een leder interieur met “navy accents”.
En waar het eigenlijk op neer komt is dat deze bolide het predicaat ZGAN mag dragen. Wellicht dat de verkopende partij in Amerika daarom de prijs (nog) niet bekend heeft gemaakt. Oh, je hangt inmiddels kwijlend boven je toetsenbord en kan niet wachten om ‘m naar Nederland te halen? De advertentie bekijken kan bij Canepa Design.
what the fok !! een 3.5 v12 en een top van 343 km/u met 561 pk
@kro: das met 4 turbo’s, of is het de top wat je verbaasd?
@jp:
oooww ok thanks man, ben nog nie echt wakker denk et!
Mooier in het bugatti blauw, maar zeker niet verkeerd.
Zwart staat hem eigenlijk best goed, helaas is het interieur qua kleur om te janken, maar dat neem ik graag op de koop toe.. :D
ik vermoed alleen dat deze auto nog een poosje buiten (financieel) bereik blijft..
Ach, heb er al 1. ( op 1:18)
@paul: Ik ook, in het blauw (1:24)
Zo’n wagen hoort in het (smurfen)blauw, de franse race-kleur. Daarbuiten is het ondanks z’n rare looks toch nog wel een sexy ding.
Alleen vind ik de Mclaren F1 toch wel meer DE ’90 supercar.
@Hupke: Waarom de Franse racekleur als het een Italiaanse sportauto is ? Oke oke, dat blauw staat ‘m inderdaad goed :)
@Dawg: omdat bugatti frans is ?
@koluh: Half Frans, half Italiaans (en nu dus ook Duits). Opgericht door Ettore Bugatti, later overgekocht door de Fransen denk ik. Kan ook anders zijn.
@koluh: toentertijd niet, eerst frans toen italiaans nu duits
jongens wat een auto, mooi hoor. inderdaad dat interieur.
Zwart staat op iedere auto goed, of je moet ene multipla hebben ofzo. Alleen dat interieur is om te huilen. Als je hem kan kopen, kan je dat ook wel veranderen.
Voor mij is die denkt ik net te ver weg. Al kom ik met mijn eindejaarsuitkering een heel eind……
Niet moeders mooiste, maar wel een van de supercars die altijd tot de verbeelding zal blijven spreken! Wie zal er destijds die wansmaak (dat notenhout) in zo’n geweldenaar hebben gehad?
Geweldig als je dit zou kunnen betalen.
Elke car fanaat moet toch dromen van een aankoop als deze.
Jammer alleen dat 15jaar stilstaan nou niet geweldig is voor het blok.
Ik vind het echt een enorm lelijke wagen.. Snap niet wat mensen er zo mooi aan vinden, maarja smaken verschillen he! De specs zijn wel indrukwekkend!
@jasper: hier kan ik me alleen maar bij aansluiten
ik vind hem geweldig, als je er in rijd denk ik dat je echt voelt dat het een auto is dat gemaakt is met passie en dat hij ERG hard zal knallen :)
* Gaat een eindejaarslot halen *
In 15 jaar 1500 kilometer, dan ben je niet wijs. Gemiddeld 100 km per jaar met zo’n auto, eeuwig zonde. Zet er dan minstens een nulletje achter..
Autoblog heeft gekozen voor een foto van de achterkant van de Bugatti, omdat de voorkant spuuglelijk is.
Wat een beauty, maar als ik ooit in de markt zou zijn zou ik een SS variant zoeken.
@ricardo: de EB110 werd in Italie geproduceerd..
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Vind de achterkant super, maar de voorkant lijkt wel de syndroom van Down te hebben.
@ExOtiC: ‘de’ syndroom van Down…? Gelukkig heb jij zelf ze wel allemaal op een rijtje….
@ricardo: De EB110 werd volgens mij in Campogalliano Italie geproduceerd en niet in Frankrijk.
koeliejoelie, maar geef mij toch maar de F1
Voorkant lijkt net op een botsauto met een dakje…
Dit vindt ik echt een geweldig mooie wagen. Ook nu nog ziet hij er wat mij betreft niet gedateerd uit.
Had deze vroeger op mijn slaapkamer staan ;) (zo’n 1:18 Burago modelletje)
Ding komt uit Japan
Japan heeft een progressieve APK
Japan stimuleert met hun APK verkoop van nieuwe auto’s
Na zo’n zes jaar moeten je remleidingen vervangen owrden en moet je wagen aan de nieuwste emissie eisen voldoen.
Daarom zijn dit trailer queens in Japan.
Verder is de eigenaar maar in 1 ding geinteresseerd :
De foto van zijn Bugatti die hij op recepties kan laten zien; dit geldt overigens ook voor Superjachten en prive jets.
een 561pk v12 en toch slechts 2 ‘beschaafde’ uitlaatjes, zo hoort het; tegenwoordig geeft met een 1.4T al 4 uitlaten (waarvan 3 overbodig) :(
Dan is hij op top maar 3 km/u sneller dan een RUF CTR 01 Yellow Bird uit 1986.
Dit zijn zeer goeie prestaties voor een auto uit die tijd.
@Dennis: Nog steeds wel hoor…:-P
Prachtwagen, m.i. mooier dan de Veyron, maar de onderdelenvoorziening zal niet geweldig zijn. Maar wat maakt het uit, ik kan hem toch niet betalen.
@Guust Flater: Daar heb je een goed punt inderdaad.. weet iemand hoe dat zit? Stel je kunt hem betalen.. en hij staat in je garage.. en je gebruikt hem waarvoor hij bedoeld is.. rijden.. dan zul je hem toch een keer moeten servicen.. zijn alle onderdelen nog op voorraad ergens bij iemand? Want dit is geen VAG Bugatti.. dit is nog een ouderwetse..
OT: hij is inderdaad poepnieuw.. dat interieur.. check die vloermatjes.. daar heeft nog nooit een schoen op gestaan.. prachtig. Alleen een draak van een kleurkeuze binnen.. creme stoelen / blauw dash / houten sierlijsten.. gadver.. gelukkig zijn dit van die dromen waar ik mij nooit druk over hoef te maken.. ;)
@Guust Flater: http://www.cybermasters.de/dauer-automobile/eb/gerteile.html
@Guust Flater: nog een dan: http://www.cybermasters.de/dauer-automobile/eb/gerservice.html
@San Sebastiano: geweldig dit, alles kan als je genoeg euro’s op tafel gooit :)
@slakkegang: ja… waren we maar rijk ;-)
Laat maar lekker in de US!
Wat een verschrikkelijk brute en mooie auto!
Ettore was een Italiaan die in de Franse Elzas auto’s ging bouwen. In de jaren ’90 de rechten gekocht door Roman Artioli (een Italiaan) die een gloednieuwe fabriek in Modena uit de grond stampte en en passant ook nog eigenaar van Lotus was.. Een aantal jaar later kocht VW de rechten en bracht Bugatti terug naar de Elzas en is de cirkel weer rond!
@Freewarefreak: onderdelen zijn nog te koop bij Jochen Dauer in Duitsland. Hij heeft zo ongeveer de hele inboedel opgekocht van het failliete Bugatti onder Artioli. Ook wil hij nog wel op bestelling een compleet nieuwe EB110 SS voor je in elkaar schroeven ;-) Deze wordt dan opgebouwd uit de restchassis en onderdelen uit de failliete boedel. http://www.cybermasters.de/dauer-automobile/eb/gerindex.html
er klopt niks van de specifiecaties
Anders is er nog altijd de 300ZX; een EB110 voor de gewone man.
Door de tekst “turbogeblazen” lijkt het net of er gesproken wordt over 1 turbo. Hij heeft er natuurlijk 4. Zoals andere hierboven zou ik ook gaan voor een SS(Super Sport) waar er maar 31 van gebouwd zijn, 600 pk heeft 0-100 in 3.2 doet en 348km/h aantikt… NB er waren er altijd een paar in NL in stalling/onderhoud bij Franco Auto in Kwintsheul…Zowel de “gewone” als de SS.
Hmmm… Een Supersport met 525 km op de teller……
http://www.euro-classics.com/bugatti-eb110ss.htm
zo vet altijd he, die nieuwe oude auto’s!
*Zwijmel*