Volvo: “XC30 komt in 2013, krijgt voorrang op S40?

Auteur: , 44 Reacties

We weten al even dat Volvo aan het broeden is op een nieuwe variant van de C30. In deze tijd van crossovers en nieuwe segmenten die als paddenstoelen uit de grond schieten is het ook voor Volvo noodzaak om mee te liften op deze hype. De verkoopcijfers kunnen -in Europa- namelijk wel een spreekwoordelijke schop onder hun aars gebruiken. Daarom komt er eind 2013 een XC30 op de markt, een compacte crossover a la BMW X1, Audi Q3 en dat kleine SUV-achtige ding van Mercedes.

De kersverse Volvo-CEO Stefan Jacoby schijnt aan Autocar te hebben verteld dat de XC30 eind 2013 in de showrooms staat en dat dit model voorrang krijgt op de nieuwe S40. Waarom deze modellen niet allebei naast elkaar maken? Nou, daar schijnt dus geen ruimte voor te zijn binnen de Volvo-gelederen. De ontwikkeling van de nieuwe S40 wordt hierdoor anderhalf jaar vertraagd. Daarnaast is de XC60 (hoi hóói) het meest verkochte model van Volvo, een klein broertje daarvan op basis van de C30 zou dus garant moeten staan voor een boost in de verkoopcijfers.

De XC30, zoals de hoogpotige Volvo moet gaan heten, wordt op het P1-platform gebouwd (4X4) en krijgt veel stijlkenmerken van de XC60 mee, aldus een aantal insiders. De vijfzitter zal er vermoedelijk in twee varianten komen. Eentje voor de Europese markt en een verlengd model voor de veeleisende Chinezen. De C30-familie wordt volgend jaar al naar alle waarschijnlijkheid ook uitgebreid met een vijfdeursje die door sommigen wordt bestempeld als een Golf-killer. Ja, die nieuwbakken Chinese eigenaar van Volvo zit niet stil.



44 reacties

zou er ook nog een nieuwe v70 komen?
wilfredjanssen
@fred: Laatst bij de lokale volvo dealer vernomen dat er voor binnenkort een facelift voor de v70 op het programma staat en die zal vrij veel weg hebben van de v60(rondere vormen dus). Ik vind dan alleen wel dat ze heel veel op elkaar gaan lijken wat betreft uiterlijk, en wat betreft prijs deden ze dat al(een 2.0T automaat scheelt ‘maar’ 2500 euro). Overigens vind ik ook dat de audi a4 en a6 avant vrij veel van elkaar weghebben(verschil ‘slechts’ 3000 euro voor beiden een 2.0TFSI automaat).
@wilfredjanssen: DAcht even dat de V70 al een S60-snoet had gekregen, maar het is de C70 die de facelift kreeg. Is logisch dat de V70 dan ook binnenkort onder het mes gaat. Hoewel, totaal niet nodig eigenlijk…

http://davidreport.com/blog/wp-content/uploads/2007/02/volvo-v70-2.jpg
@Esprit_de_Flandre: De V70 is gebaseerd op de S80 en zal waarschijnlijk samen met dat model een liftje ontvangen.
wilfredjanssen
@floryn: Ja klopt, volgens mij is dat ook niet nodig, maar dat heb ik vaker bij auto’s, maar deze zou inderdaad nog wel even meekunnen. Hopen maar dat de facelift niet al te ingrijpend is…
@wilfredjanssen: Zeg maar, zou nog jaren meekunnen.
-edit: check!-
ik eet ook altijd volvo’s, met het ontbijt. Met de lunch doe ik meestal iets duits.
Zou die nóg gayer worden dan de XC60? Moet haast wel! :P
gewaagde gok , iets berekend , laten wachten op een gokje …
HEBBEN!
Getver!!! Wat is dit?!?!!?!
@Jokkebrok: Een schaamteloze knieval. En dan nog een verlengde variant van dat kleine ding… Nou… Ik ben wel verbaasd dat de XC60 beter lijkt te verkopen dan de C30, S40 of V50. Dat zal die hype zijn, die hopelijk van korte duur is. Nog maar eens het bewijs dat een samenleving op korte termijn een autoconstructeur tot rare dingen aanzet…
@Timmie: Tot rare dingen aanzetten? Wat is er raar aan het volgen van de markt? Zij die het niet doen houden op te bestaan…
Lijkt me zo een reactie op de Evoque. Ik denk dat ze mee in die marktniche willen gaan. En in dat geval, sorry Volvo, geef mij maar de evoque.
@As_long_as_it_is_fast: Evoque is wel veel duurder waarschijnlijk. Zal eerder antwoord op auto’s als QashQai en 3008 zijn…
@tommy2. een oud gezegde: Waar het hart van vol is , loopt de mond van over…haha.
Vind dit model wel erg op de (mooie) XC60 lijken. Krijgen toch geen audi toestanden waar je aan het kentekenbewijs pas kan zien welk model het is?
Toch jammer van je dure A6 serie terwijl je buurman een A4 rijdt die veel goedkoper is en je andere buurman het verschil niet ziet.
@i-love-v60: Hij lijkt niet op de XC60, dat IS de XC60 op de foto. Foto’s van de XC30 zijn er nog niet, maar binnenkort waarschijnlijk wel een shopje…
@i-love-v60: “Vind dit model wel erg op de XC60 lijken” Ja raar he dat de concept op het productiemodel lijkt!
Volvo zou beter de xc90 onder handen nemen.
Die lijkt recht uit de 2e wereld oorlog!
@patrolhaid: Ik wist niet dat WW2 pas in 2002 eindigde :D

XC90 krijgt geen opvolger trouwens. In de plaats komt er iets dat voorlopig ‘V90F’ wordt genoemd, en zou gebaseerd zijn op de VCC. 7-zits CrossoverDing…

http://haffej.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/08/volvov100.jpg

http://www.swedish-concept-cars.com/wp-content/uploads/2010/07/Volvo-VCC-Concept-Rear.jpg
@Esprit_de_Flandre: lul niet, er komt wel een nieuwe xc90
@ilovestinger: Lijkt me ook niet erg slim om dat model geen opvolger te geven. Alle liefhebbers ten spijt, de feiten zijn nu eenmaal dat de estates niet meer zo goed verkopen. Dan maar naar de SUV’s.
@ilovestinger: Heb ik ook maar van horen zeggen natuurlijk. Misschien dat de opvolger wel nog XC90 zal heten, maar denk toch dat we toch meer een CrossoverDing mogen verwachten dan een echte full-size SUV.
@ilovestinger: Wat we wel weten is dat de opvolger van de XC90 géén SUV zal worden. En waarschijnlijk de naam XC90 ook helemaal niet zal dragen. Volgens AM&T wordt het wel een zevenzitter, maar met het uiterlijk van een crossover. Dat klinkt leuk, maar vrij vertaald is het niet meer dan een kruising tussen een SUV en een stationwagon, waar je met veel geprop 7 personen in kwijt kan. Dit model zou volgens de geruchtenmolen V90F moeten gaan heten, en in 2011 op de markt verschijnen.

http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/03/geely-wil-volvo-concurrent-voor-s-klasse-en-7-serie
@Esprit_de_Flandre: Whow. Dát is nou wat ik een premium-station vind. En een 7-zitter rij ik ook al.
Breng dat eens 7 jaar geleden uit? Dan koop ik er nu eentje met 150000 op de klok.
verschrikkelijk wat een lelijke auto. volvo gaat er nooit meer van verkopen dan bmw met de x1 of audi met de Q3
@albertvl: Denk dat ze er juist meer van gaan verkopen. Waarschijnlijk vooral met voorwielaandrijving, en goedkoper dan X1 of Q3, meer in de richting van Nissie QashQai en Peug 3008. De QashQai is een succes waar Nissan met de Almera alleen maar van kon dromen. Wat ook verklaart waarom Volvo de XC30 voorneemt op de S40. De markt voor ‘bescheiden’ sedans is niet groot…
Wat moet je met deze trend? Een suvve sportwagen ontwerpen?
off-topic.
Wie heeft die belachelijke poll gemaakt?
@JamesBond007: Die moet zeker dood ;)
@JamesBond007: AB-authors comparing Dick Sizes…
@JamesBond007: Inderdaad vrij vreemd. Heb ik nou geen humor? Ik kan alle bloggers wel waarderen.
gaap :O
De XC60 is toch eigenlijk al zo groot als een X1, dus snap het niet.. eerder concurrent voor mini counrtyman dan? of moet de volgende XC60 dan weer groeien en zo tussen de huidige XC60 en XC90 komen. maar de huidige XC60 is net op de markt… vind het maar nonsens
@albertvl. Ja, een X1 is een mooie auto. HAhahahahahahahahahahahahaha….sorry.Hahahahahahahaha. Jij hebt humor zeg, of meende je het? Nee, echt?????!!!
ONOZ! Hoop dat die r dan niet zo uit gaat zien als de bovenstaande afbeelding… wat een gedrocht!
Als ik mijn pensioendatum vergeten ben, is zo’n hoge hatch in het net-niet-premium segment vast wat ik zoek!
(tot die tijd hoop ik niet te veel auto’s tegen te komen uit een segment dat zo weinig toevoegt als suv’s. VW, Audi, Merc, BMW, Opel, zolang ik de point helemaal mis kan ik er niet warm van worden)
Zijn sommige hier nou echt zo dom of doen ze maar alsof..? Bovenstaande auto is de concept car voor de XC60.. en ruimte voor een XC30 is er best. Er zijn genoeg SUV’s gebaseerd op een C-segment auto. En XC60 is een concurrent voor de Q5 en X3, niet voor de X1
Alle auto’s krijgen voorrang op een XC60. Dat ding zit toch helemaal vol sensoren die ‘m voor je afremmen als je ergens in de buurt komt? Dat betekent dat je ‘m nooit voorrang hoeft te geven!
Als fervent 740, 940 en -momenteel 960 rijdend- Volvo-adept, moet ik mij helaas oriënteren op auto’s van een ander merk, omdat Volvo qua design een weg is ingeslagen, die mij niet meer kan bekoren. Een S60 van de vorige serie en een S80 van de eerste serie met facelift kan mij nog bekoren, maar verder houdt het echt helemaal op.
En omdat ik mij voor wat betreft het te besteden budget moet beperken tot de markt van tweedehands auto’s, zal ik nog even doormoeten met mijn 960. Wat overigens geen probleem zal zijn, omdat hij pas 330.000 km op de teller heeft.
Mijn voorkeur gaat, -voor wat betreft de recent verschenen auto’s-, nu uit naar de BMW 5-serie. Wat vind ik dat een beauty! “Gewoon” als sedan. Ik droom er nu al van!
En toch zal ik met pijn in het hart afscheid nemen van mijn laatste Volvo. Het is en was een merk voor mij, waar geen MB, Audi of BMW aan kon tippen. Maar dat komt vanwege de door-en-door degelijke en betrouwbare modellen “van toen”. 500.000 km? Fluitje van een cent. Probleemloos! Roest? Wat is dat? Kapotte en doorgezeten zittingen? Wat bedoel je? Maar ja, het was niet dynamisch….. So what? Ik kwam er ook en wel relaxed, zonder problemen, zonder pijn in m’n rug en vooral comfortabel. En met een gemiddelde kilometerkosten, die je wel verhinderden om naar een ander merk over te stappen. Maar dat is helaas voorbij. Dus zal ik mijn criteria wel moeten bijstellen. Helaas!
@9000cse: tja, als je van hoekig houdt is Volvo niet langer je merk. Ik vond die blokkendozen altijd een mistap en ben blij dat Volvo weer terug is bij de mooie ronde vormen zoals ook vroeger de Amazon, Katterug en P1800 die hadden.
Zijn we die cross-overs, SAV’s en andere meuk nu nog niet beu?
‘Daarom komt er eind 2013 een XC30 op de markt, een compacte crossover a la BMW X1, Audi Q3 en dat kleine SUV-achtige ding van Mercedes’.

???????

ik dacht dat volvo zou stoppen met de duitse premium te achtervolgen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).