Lezersvraag: wat viel er niet binnen de garantie?

Auteur: , 108 Reacties

Je ziet het steeds meer: 3 jaar garantie op de ene auto, 7 jaar op de andere. Het lijkt een kwestie van tijd voordat er een fabrikant opstaat die besluit levenslange garantie op een auto te geven. Maar frustrerend genoeg blijkt lang niet altijd alles onder de garantie te vallen.

Er zijn een aantal zaken die meetellen voor je garantie. Uiteraard krijg je geen garantie op bepaalde onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. Je bandjes, je uitlaat, je ruitenwisserbladen: er zijn grenzen aan wat een fabrikant voor je kan vergoeden en die onder normaal onderhoud vallen. Het probleem is dat er nogal wat grijze gebieden zijn. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je auto één of twee jaar na het verstrijken van de fabrieksgarantie een serieuze reparatie moet ondergaan terwijl na onderzoek blijkt dat het om een constructiefout gaat? Dat er wellicht zelfs een terugroepactie had moeten volgen? Moet je zelf voor de kosten opdraaien? Je eerste gedachte is misschien van niet, een fabrikant dient een deugdelijk product te leveren waarvan een redelijke levensduur te verwachten valt, maar in de praktijk blijkt helaas dat mensen nogal eens te horen krijgen dat ze zelf voor de kosten op mogen draaien.

Zo ken ik iemand die een Audi A6 reed. Na een paar jaar kreeg deze problemen met de versnellingsbak. Omdat deze persoon slim genoeg geweest was om zijn garantie te verlengen tot 3 jaar ging het allemaal net goed, maar zelfs toen moest hij heel veel moeite doen om het probleem (dat uiteindelijk verholpen werd door de volledige versnellingsbak te vervangen) onder garantie te laten verhelpen. En dat terwijl hij er gewoon recht op had! Had hij zelf voor de kosten op moeten draaien dan was het een duur geintje geworden, zeker omdat het nog steeds niet de volledige oplossing bleek. De eigenaar van deze auto was het echter zat mee doorgereden en is overgestapt naar een ander merk.

Dit is slechts één van de vele voorbeelden die te noemen zijn, maar wij zijn benieuwd naar jullie verhaal: wat voor problemen hebben jullie gehad met jullie auto en had dat volgens jou binnen de garantie moeten vallen? Noem in ieder geval het merk, model en het onderdeel waar het om ging. Wellicht kunnen we elkaar op die manier behoeden voor bepaalde problemen!



108 reacties

Ik rijd een ’95er Volvo 850. Met bijna 320.000km op zn bast, nog steeds geen problemen!
@Pino143: hey die heb ik ook! In het wit
@Pino143: O, dus er viel niks onder de garantie? ;)
@Potver7: True! De garantie op een 850 was maar 1 of 2 jaar dus die is net afgelopen, haha! En met 300.000 km is een 850 net ingereden dus hij kan nog wel ff verder.
@Pino143: hahah als je op internet kijkt zijn er ook maar weinig onder de 3 ton te koop :P goeie machine’s
the-budel-guy
ruitenwisserbladen kan ik wel begrijpen wie doet er nu 3 jaar met de zelfde ruitenwissers.

en die 7 jaar garantie lijkt veel maar als je de kleine letters leest zie je dat het tot een bepaalde kilometer stand gaat en dan valt het toch vies tegen
@the-budel-guy: ik. ze zitten er nu 4½ jaar en 108.000 km op (voor). De reserves liggen al een paar maanden in de kofferbak, maar de oude vegen nog goed.
the-budel-guy
@avdb: zoo das flink ben ik wel verbaast over bij onze citroen zijn de gele puntjes al na 3kwart jaar zichtbaar (dit zijn wel valeo wissers).

en de flatblade (aanrader) op de audi doen het ongeveer 1 jaar perfect
na 5000 km remschijven erdoor.. en dat valt volgens AUDI ook niet onder de garantie.. heel wat discussies gehad en uiteindelijk toch gratis een ander setje onder de tts gekregen …
@tt: Ik vind dat niet zo raar dat dat niet onder de garantie valt. Natuurlijk heb je gelijk dat je zegt dat het al na 5000km vervangen moest worden, maar wie weet is het je eigen schuld wel omdat je die auto hebt afgeragd?! De remmen zullen met zo’n snelle auto dan ook sneller slijten..
Als dat het geval is, dan is het gewoon slijtage en is het dus geen fout van Audi…
@FungHo: In principe is het ook slijtage als je remblokjes binnen 5kkm eraan zijn. Maar de schijven zelf binnen 5kkm? Dan moet je meer doen dan afraggen of gewoon een slecht setje mee hebben gekregen.
@FungHo: ik had diepe krassen in de schijven.. uiteindelijk gaf AUDI de producent de fout en visa versa … nu staan er nieuwe op.. en geloof me: om schijven erdoor te krijgen op 5000 km moet je al heel erg vreemd doen, en dan zou je ook op andere plekken abnormale slijtage zien.. banden bv.. en die waren gewoon nog bijna nieuw…
@tt: Dan geef ik je idd gelijk. Had daar nog niet bij stil gestaan.
Als je de auto afragd had je idd ook andere slijtage moeten hebben en als je die niet hebt/had dan heb je gelijk!
Mazda uit ’95, 1 maal nieuwe accu en 1x differentieel. En ik geef om het jaar een grote beurt…
In NL heb je dan altijd nog het consumentenrecht om op terug te vallen.
@Bob: ja maar je moet in veel gevallen behoorlijk doorzettingsvermogen hebben om dat recht ook echt te kunnen halen…
Had heel vroeger Rolls niet een soort ding dat ze ten alle tijden die wagens maakte.
Onder het mom van “een Rolls gaat nooit kapot”.
Maar dat is ongeveer 100 jaar terug.

Maar hoe nieuwer de wagen hoe sneller hij kapot gaat lijkt het wel.
Maarja we willen allemaal een wagen van 7 rugggen en geen belasting betalen en BPM betalen.
Klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het meestal ook.
Eigenlijk is iedere wagen die nieuw onder de 20 ruggen valt een probleem of een wagen met een korte levensduur, waarom denk je dat ze zo goedkoop zijn?
@Merry: Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Juist een simpel nieuw klein bakkie met een gewone verbrandingsmotor, geen turbo’s weinig elektronische meuk aan boord zou nog eens heel lang mee kunnen gaan. Vaak zijn het allerlei luxe toevoegingen aan een auto die kapot gaan. Denk aan een verstopte EGR-klep bij een diesel met roetfilter, of een relais van de achterruitwisser of iets met vastgelopen navisoftware.
@Akeem_e92: dat is ook weer zo, al die zware Duiters hebben ook problemen.
Niet zo gek want een luxe sedan die wel prestatie’s van een circuitracer moet hebben zal ergens op in moeten leveren, en meestal is dat wat extra slijtage.
Maar dat van bijn alle merken de elctronica slecht is snap ik nog steeds niet.
Ik ben zelf met me 2de Impreza bezig nu heb ik een 2006 model.
Als hij rijd is het een geweldig ding maar er is al een hoop vervangen.
@Merry: Tja, iets duurdere wagens zijn meestal betrouwbaarder. Maar als het om zulke zware investeringen gaat (een auto!), dan gaat de gemiddelde persoon op erg korte termijn denken qua financien, en dus voor het goedkopere alternatief gaan…
Mijn ouders kochten een Verso met 150.000 km op de teller. Deze ging koelvloeistof gebruiken en ze gingen er mee naar de dealer. Bleek dat de motor flink misbruikt was door de vorige (lease) eigenaar. De motor is zijn geheel vervangen, kosteloos, omdat Toyota garantie tot 180.000 km heeft. Hulde!
@Dotternetta: Oja, de dealer zag bij dezelfde verso een groef in 1 remschijf, na onderzoek bleek dat er een hard stuk in 1 remblok zat, foutje van Bosch: alle schijven kosteloos + blokjes vervangen…
@Dotternetta: dat is vast dezelfde dealer als waar sinterklaas heen gaat :P
@Dotternetta:
Doet mij denken aan de avensis d-cat van mijn pa vroeger, met 150.000km kregen we gratis ’n setje nieuwe 18″ velgen+banden omdat de lak van die velgen in de hoekjes losliet.. (waren gewoon in 3,5 jaar tijd nooit gewassen XD)

Toyota geeft, net als een merk als apple, vaak gratis spul ookal is het defect door eigen schuld, gewoon een stukje marketing en klanttevredenheid die hun naam alleen maar goed doet.
@Dotternetta: wij zijn ook in het bezit van een (Toyota Corolla) Verso, en alleen maar lof over de kwaliteit van deze auto! Er is nog NOOIT iets aan kapot gegaan (we hebben hem nu een jaar of 7). Na 90.000km hebben we wel besloten de remblokjes eens te vervangen, niet omdat het nodig was maar omdat het na 90.000km gewoon eens tijd werd! Ongelooflijk hoe degelijk die auto’s zijn!
@Cantago: Even een kleine update! Afgelopen zaterdag vroeg in de ochtend bereikte de teller op de autobahn de 150.000km grens, zonder ons ook maar één keer in de steek te hebben gelaten in al die tijd! Tot nu toe zijn er alleen een keer andere remblokjes op gegaan uit voorzorg, en winterbandjes. Echt ongelooflijk!
Mn nieuwe schoonmoeder, ze stinkt en ze maakt herrie, maar niemand wil dr inruilen.
@Faalhaas: :lol: :lol: :lol:
ik vind het van die 7 jaar garantie ook wel een beetje marketing ze, want in de kleine lettertjes lees je dan dat het tot 150 000km beperkt is… als je zoals ik +-50 000km doet per jaar is zo een garantie al niets.

Moesten ze nu zeggen: 7 jaar OF 300 000km, dat was pas garantie geven geweest!
Heel goed CasperH; goed onderwerp! Hulde voor de gene die het gister aankaarte!

Een mooie dan: 2006 A6 station. Achterlichten vervangen omdat er water in zit. Moeilijk te checken. “Valt onder garantie”. Wordt 2 dagen laten teruggebeld: verzekering (Audi Quality 1) zegt dat het er toch niet onder valt.
Nog erger: waarom zit er water in: omdat de rubbertjes tussen chasis en achterlichten niet goed afdekken; rubbertjes zijn niet appart te bestellen. O ja, en de Audi man kan ALLEEN een complete set bestellen (dus inclusief de twee stuks achterlichten die op de achterklep zitten).
Ik heb de man gezegd, nadat hij voor de 5e keer belde, dat ik naar z’n buurman ging, die het ging checken en anders de lampen wel appart zou regelen!
O ja, en mijn hagelnieuwe winterbanden waren na 4000km niet meer goed… dus daar heeft die man me ook nog genept!
@gregorius: absoluut! Hulde!
Ik heb een Fiat Bravo T-Jet uit mei-2008 dus bijna 3 jaar oud. Gelukkig zit er buiten de fabrieksgarantie (waarvan ik ook nog een aantal maanden heb mogen genieten ook een aanvullende garantie regeling op.

Toen ik hem 3 maanden had maakt de stuurinrichting veel lawaai. Naar de garage gebracht en er is meteen een nieuw stuurhuis geplaatst onder fabriek garantie.
Na 60.000km is de koppeling al op. Deze word via de aanvullende garantie vergoed.

Nooit problemen gehad met garantie en Fiat.

Mijn ouders hebben tussen hun 5 nieuwe Fiats ook 1 rotte appel gehad. Een tempra, zijn computer gaf ook allemaal problemen aan en na het vervangen van al die onderdelen bleek de computer gewoon defect te zijn. Na 2 jaar was de carrosserie 2 jaar oud maar onder de motorkap gloed nieuw. Geen cent hoeven betalen hoewel het natuurlijk wel lastig was.
De garantie is gewoon een beperking van de aansprakelijkheid door de fabrikant. Maar als consument heb je daarnaast nog genoeg bescherming tegen gebreken aan de auto. Zoals die versnellingsbak, die mag gewoon niet binnen 3 jaar stuk gaan. Dan kan die dealer nog zo hard zo hard roepen dat er geen garantie meer is, in dit geval wel, je hebt gewoon recht op reparatie van het gebrek.
Mister Knallie
Ik kocht een gele Seat Leon 1.8vt topsport, bij Seat dealer.
En na 2 jaar dat ik de auto in bezit had begon de blanke lak los te laten van het geel.
Expert er bij zij dat er nog gewoon orginele lak op zat nooit over gespoten ik naar de dealer geen garantie! Volgens pon auto word altijd met de had gewassen.
Begon bij de motor kap later op de rechter stijl toen me dak en nu de achter kant.
Auto perfect op de lak na echt na deze auto koop ik geen seat meer.
Ik koop weer gewoon een BMW waar ze je wel helpen.
Pon weet van het probleem gebeurt bij veel gele leon’s maar doen er niks mee! Waardeloze kl**tzakken zijn het.
@Mister Knallie: De stap van een Seat naar een BMW is wel een grote…
@Timmie:
inderdaad, seat is een halve audi, koop dan ook een hele auto..
Wij hebben een zafira staan van 2002 met +- 150.000km, paar maanden terug moest hij binnen voor onderhoud, bleek dat er bepaalde onderdelen van het chassis roest geworden waren.
Bleek een productiefout te zijn, breng em morgen maar binnen, hebben ze al deze onderdelen vervangen, zonder boe of ba, volledig kosteloos.
@Alessio: Had dat te maken wet die beschermplaat die ze onder de tank hadden bevestigd waartussen vuil en vocht zich konden ophopen?
m’n pa kreeg na ze’n garantie gewoon nog een nieuwe boordcomputer voor zijn lc deze was net na de garantie stuk was gegaan, ze deden niet eens echt moeilijk bij toyota.
ZO ken ik er ook een,

Peugeut, 407sw, Er was een rammeltjhe, bleek het vliegwiel deels uit elkaar te zijn gebroken, geen garantie over(binnen garantie periode) laten vervange, gebeurt het weer. Dealer doet er niks aan, naar een onafhankelijke garage gegaan, blijkt het motorblok scheef te hangen waardoor het vliegwiel steeds brak..

Uiteindelijk laten repareren en verkocht…
Coulance is het sleutelwoord als de garantie afgelopen is
the-budel-guy
Citroen C2 1.4 HDI uit 2004 Nieuw gekocht heefd nu ruim 2 ton gereden bijna niks aan de hand alleen de senso drive (de semi-automaat) vervangen en maandag worden de verstuivers vervangen want die zijn ook gaar
en natuurlijk rem schijven en blokken
voor een citroen.

andere auto.
Audi A6 2.7 TDI avant uit 2007.
ook met ruim 2 ton op de teller ook nieuw gekocht.
de distributie riem is vervangen 1x xenon lamp.
en natuurlijk rem schijven en blokken.
Voor een audi valt dat enorm mee
Toevallig ook een A6 multitronic versnellingsbak (vorige model) ?
Wij hebben hier hetzelfde voorgehad.
Netjes gerepareerd door de garage ZONDER de verlengde garantie … anders waren we 5000 euro kwijt.

De nieuwe generatie multitronics doet het wel een pak beter ! Wat een versnellingsbak !
@teundeleut:
net hetzelfde voorgehad. 5000 euro voor een gereviseerde multitronic. Als je al gereviseerde multitronic’s kan aanbieden, dan moet er wel vaak iets mis mee lopen dachten we.
nu ja, auto 2jaar en 3 maanden zonder verlengde garantie => 5000 euro zelf mogen betalen…
Rijplezier?
Mazda 5, lease (brave rijder ;-) ).
Bij 120.000 achterschokbrekers stuk. Garage zegt: kan het wachten tot volgende beurt? Ik dacht het niet. Worden verwisseld. Duur geintje. Garantie? Tot 100.000km. Nooit zware dingen in vervoerd, ga met andere auto op vakantie.
@Gert: Een garage die geen geld wil verdienen ? Het zal de lease-maatschappij wel zijn, aasgieren die willen bezuinigen op jouw veiligheid ! Zoiets proberen ze ook vaak bij banden vervangen … Fatsoenlijke ‘premium’ lease-maatschappijen natuurlijk niet, maar de grote kilo-knallers wel.
Zelf geen ervaringen mee, maar lees het veel op de E60 forums. (Heb zelf een BMW 530d uit 2005)
Bij de inlaat van sommige motortypes van de 530d en 535d zitten kleine klepjes genaamd “swirl-flaps”. Die zorgen ervoor dat de lucht in het inlaat spruitstuk de volledige ruimte benut en zou voor minder CO2 uitstoot moeten zorgen (de preciese technische uitleg moet ik jullie ff schuldig blijven). Nu zijn de asjes waar die swirlflaps opzitten niet echt dik en het komt wel eens voor dat ze afbreken en een van de swirl-flaps dus de motor ingezogen wordt! Hierna kun je dus gewoon gerust het blok vervangen.

Ik hoor over het algemeen positieve dingen van de mensen waarbij dit gebeurd is over de dealers die het probleem op hebben gelost. (Redelijk grote coulances tot zelfs een volledige gratis motorswap, zelfs jaren na de garantie!)
Zelf ga ik de swirl-flaps eruit halen deze zomer (redelijk eenvoudige operatie), puur uit voorzorg.
@OverSoft: Niet een idee om achter de swirl flaps een soort roostertje oid te monteren zodat de flaps kunnen blijven zitten, maar niet de motor in kunnen?
@Cantago: Zo’n rooster achter de ‘flaps’ maakt het effect grotendeels ongedaan. Tevens vermindert een dun poreus rooster de effectieve luchtdoorvoer per seconde al met zo’n 10~20% !
Grappig… bij een onderwerp over Franse auto’s zijn de reacties niet van de lucht dat die dingen zo onbegtrouwbaar zijn, en dat altijd alles, maar dan ook echt ALLES stuk gaat.

Lees de reacties hierboven eens… Meerdere Audi’s, BMW, Seat, Fiat… en één Peugeot. Ga dat maar ’s toeval noemen.
@Potver7: Fijn, maar bijvoorbeeld bij BMW is het een productiefout die bij 1 op de 1000 blokken voorkomt, die ook nog eens netjes afgehandeld worden.
Bij IEDERE franse auto gaat er wel iets kapot! (Ik spreek uit ervaring!) Ik rij zelf nu al 3 jaar deze BMW en er is (buiten normaal onderhoud) nog nooit iets kapot gegaan… Een collega heeft een Renault Scenic uit 2009 die iedere maand bij de garage staat. Ik heb zelf een half jaar Peugeot gereden (die destijds 2 jaar oud was) en die heb ik uit frustratie na een half jaar verkocht omdat er iedere keer wel weer iets aan de hand was…
En een andere collega heeft als LEEN auto (toen zijn BMW bij de garage stond) een Cliotje gehad voor 3 dagen, en de 2e dag stond hij met pech langs de snelweg…

Toeval? Denk het niet…
@OverSoft: Jaa, franse auto’s zijn zoooo slecht. geloof je het zelf? Rijd zelf in een laguna uit 2002, die als als onbetrouwbaar bekend staan. heb nu 240.000 op de teller staan en alleen 1 keer een spanroller kapot en de hoofdcilinder van de koppeling. Vind ik niet slecht op 240.000 km.
@Emc: Ja, dat geloof ik zelf, ik heb er zelf namelijk ervaring mee…
Bij mij komt er in ieder geval NOOIT meer die franse rotzooi op de oprit te staan…
@OverSoft:
franse auto’s …
hagel nieuwe citroen c5 2.2hdi, eerste jaar 4x naar de garage voor de meest bizarre problemen.. koppelingsas die gewoon brak, distributiesnaar gesmolten, like wtf??? nooit meer!
@bassie: gesmolten? je moet er ook geen plasmabrander tegen aanhouden. kom op zeg, wat is dit nu weer voor sprookje.
@Emc: idd wat een slap gelul. ja een collega van mij en daar weer de buurman van heeft een bmw, en die staat elke week bij de garage. Ook heb ik zelf een mercedes gereden en die heb ik uit frustatie na een half jaar verkocht. Ik kon de ster niet meer aanzien :P
@Emc: dus jij baseert de betrouwbaarheid van ALLE franse auto’s op je eigen auto? Niet echt representatief! Ik ken iemand die 25 jaar lang wegenwacht is geweest en daarna jaren lang een eigen garage gehad, en er komen ruim in de meerderheid Franse auto’s voorbij! Daarnaast ken ik ook alleen maar mensen met Renaults die steen en been klagen over de kwaliteit, terwijl ik meer mensen met BMW’s ed ken. Bij franse auto’s zijn het ook altijd de meest irritante dingen die kapot gaat ipv een logisch of sporadisch defect.

Dus ja, Franse auto’s zijn echt wel stukken onbetrouwbaarder!
PS: Franse en Italiaanse auto’s hebben ook vaker elektronica problemen. En de meest betrouwbare Franse auto’s zijn ongetwijfeld de Nissan modellen ;)

PS: Ja ja, elk merk heeft af & toe z’n problemen en ontwerp-fouten, inclusief de premium’s (spreek helaas uit ervaring).
@Cantago: De BMW-rijders durven gewoon niet toegeven dat ze een Crappy auto gekozen hebben, dus, “Jaja, alles in orde, fantastisch…” :P
@Esprit_de_Flandre: BMW crappy? Als BMW fan moet ik dat toch echt tegenspreken hoor:P
Audi en garantie is sowieso lastig. (Handrem probleem A3 Sportback)
Gelukkig heb ik met mijn huidige auto nog geen problemen, dus de garantie nog niet hoeven testen en ik hoop dat dat ook niet gaat gebeuren.
Een bepaalde VW motor had de narigheid dat korte ritten ergens condens achterbleef, en als dat bevroor kreeg de motor enige tijd te weinig olie. Deze slijtage merkte je pas na een langere tijd.
Uiteindelijk is het met coulance opgelost voor een aantal eigenaren, echter schijnt vele jaren geduurd te hebben, en veel mensen hebben het zelf moeten betalen.
Bij een A6 uit 2007 kregen we na 1,5 jaar eem melding van de roetfilter. Na verscheidende keren bij de dealer te zijn geweest nog steeds geen oplossing. De roetfilter was in ieder geval in orde. 3 Maanden na de afloop van de garantie komt men na een dag onderzoek erachter dat er een scheurtje in het uitlaatspruitstuk zit en dat dit niet onder de garantie valt. Terwijl de klacht al gemeld is in de garantieperiode. De dealer kwam na een gesprek toch nog voor een deel over de brug. Na 4 maanden weer dezelfde melding nu het spruitstuk met hetzelfde euvel aan de andere kant van de motor stuk. Geen enkele tegemoetkoming meer. Vond dat niet echt netjes van Audi.
@vwfreak: er is ook garantie op vervangen onderdelen en het werk wat een dealer doet op een auto. Ik meen dat dat minimaal een half jaar is.
2005 Golf 5 2.0tfsi
Bij 65.000 km distibutieketting (verbinding tussen de nokkenassen) vervangen. Die zou toch minstens 200k mee moeten kunnen en ging dus nog korter mee dan een distributieriem!
Geen garantie en geen coulance.
Ook leuk; na aflevering in ’05 bleken alle 4 de deuren niet vast te zitten.
Hopende dat dit een maandagmorgen auto was heb ik toch weer een vw gekocht. Als ik weer iets dergelijks meemaak ga ik lekker terug naar honda
@GTI DSG: ik na 55k km op men Golf V een kapotte waterpomp, hoogstwss ook niet onder garantie vervangen (gedwongen leaseslet dus heb het niet zo opgevolgd)
@GTI DSG: dat hebben wij al vaker meegemaakt, bij een toyota aygo, viel ook niet onder garantie,60k gelopen, en de klant moest gewoon afrekenen.
@ vw freak,

ik zal dat VW maar gauw gaan inruilen, bij een honda is dit nog geeneens een discussie. wordt zonder pardon (gaat nooit kapot maar goed) direct onder garantie vervangen.

bij honda doen ze vaak nog geeneens moeilijk na 3 jaar, dan kennen ze de couluance regeling, waarbij ze dan 50% voor hun rekening nemen, dat is nog eens service.

ik snap niet dat klanten blijven terugkomen als je zo wordt behandeld, maar goed.
@johan: ik denk dat dit heel erg afhangt van je dealer, en hoe hij die nacht er voor geslapen heeft.
Mijn vader heeft in zijn kia sorento al 1 nieuwe motor en 2 nieuwe turbo’s gehad binnen 3 jaar. ok, ook 200.000 km gereden. Best wel apart, zijn vorige auto was ook een sorento en die heeft ie naar 250.000 gereden in een paar jaar zonder enig probleem. Het latere type had een variabele geometrie turbo en werkte op wat hogere druk, dus misschien kon die motor daar niet zo goed tegen.
PantheraLeo205
M’n ouders met hun 205’s (4x), 306-en (3x), 307’s (3x) en 207’s (nu de tweede) hebben altijd op garantie vervanging gekregen. Paar keer een sensor en een keer een stel fout geproduceerde schokdempers op de 307. ’t Waren iig altijd fabrikantonafhankelijke zaken die kapotgingen.
nou hier komt mijn verhaal!

ik heb nu ander half jaar een Mazda 3MPS uit 2007 met 10.000KM

een MPS is snel en lekker goed koop in de aanschaf maar daarna stopt het… ik wilde wat meer vermogen dus ik kocht een front mounted Intercooler van COBB en wilde nog wat meer vermogen dus ik koop ander spruitstuk en andere downpipe met Sportcat van COBB en daar begon het probleem… wat blijkt nou de Borgwarner K04 turbo die op de MPSjes en CX7 zit hebben een beetje gammele Olie seal en als je de standart Downpipe en Cat heb dan gaan de Turbo’s kapot bij 100.000KM maar met het vervangen van de downpipe heb ik het ietsje versneld… dat maakt echter niet uit want in america vervangen ze de turbo’s als warme broodjes onder de MazdaSpeed 3,6 en CX7 is een technisch schrijven van maar in Nederland is dat anders… ik naar de dealer en zeg tegen ze wat is dit nou turbo verrot na 30.000KM waarop dealer tegen mij zegt ja we kunnen wel proberen voor colanse regeling maar dat gaat hem denk niet worden want ze hadden de maand er voor al een standart 6MPS met 100.000KM en een verrote Turbo… en die werd niet vergoed… dus ja dan maar zelf vervangen… en dan gelijk maar een goeie turbo er tussen van garrett die niet kapot gaat!

maar ik zat al heel lang met een onverklaar bare tik bij mijn multisnaar in de buurt dus ik naar de dealer en die zeggen oja is de multi snaar spanner… dus fijn die vervangen maar hellaas tik zit er nog en nu ben ik er achter gekomen dat het de distributie ketting is die langer is geworden en dat de ketting spanner niet meer bij kan spannen blijkt dat alle oude 3 en 6 MPS dit probleem hebben en CX7 maar geen probleem er is een Schrijven van in de VS en in duitsland ook dus je zou denken MOOI dat is makelijk even voor dat ik naar de dealer ga maar eens mazda NL bellen of ze daar mee bekent zijn! maar dan hoor je in eens van de vrouw aan de lijn “meneer er zijn 0 technische problemen van de 3MPS bekent en je kan de 3MPS uit duitsland niet vergelijken aan de nederlandse…” ARE YOU FRICKING KIDDING ME!!! denken ze dat ik dom ben ofzo! die wagen is identiek! dus 10januari dan gaat mijn auto even naar de dealer ben benieuwd wat ze gaan zeggen!

Dus tip van mij koop geen performance auto’s van Mazda want dit gebeurt me iets te vaak en als er een Mazda Dealer dit leest en denkt wij kunnen je wel helpen met deze problemen en dit vinden we niet goed voor het mazda Merk! laat een reactie achter dan neem ik wel contact op want ik begin echt mijn vertrouwen hellemaal kwijt te raken in mazda! want laat ik maar niet beginnen over de RX-8 HP hebben die ik hier voor heb gehad want daar kon na 45.000KM een nieuwe motor in want daar gaan je Apex seals spontaan kapot.. Mazda ZOOM ZOOM nou maak het maar Mazda ZOOM ZOOM BOOM!!
@Jasper_3MPS: Zou het niet kunnen dat de problemen gekomen zijn door het “tunen” van de motor?
@Jasper_3MPS:

“nou hier komt mijn verhaal!”

Prachtige aankondiging… ;)
@ Jasper_3MPS
Zozo…
Dit is geen probleem bij auto’s alleen…
Zo gaat het ook met de Suzuki Bandit’s van een bepaalde generatie (K7-K8 dacht ik) (tweewielige moto dus), de zwarte lak op het blok gaat na een dik jaar bij zowat alle moto’s van die generatie afbladderen, en daar weigert men bij Suzuki ook iets onder garantie aan te doen :)
334800km op m’n citroen evasion (1.9TD).

grootste gebrek: de tank is elke 1200km leeg, kunnen ze daar geen garantie op geven? :)

echte problemen:

– versnellingsbak is vervangen na een lichte aanrijding (vorige eigenaar)
– stuurkogels versleten en vervangen (vorig jaar bij 310000km)
– keer koppelingshefboom afgebroken (vervangen voor 120€)

Verder normale slijtage, hier en daar wat kleine olielekken en een redelijk verbruik.
Allemaal spul dat voor 15 jaar oud te zijn niet abnormaal is.

Garantie is leuk voor nieuwe auto’s maar je moet denk ik ook gewoon geluk hebben.
Rijstijl doet ook veel met een auto. De eerste 10 km komt mijne niet boven de 2000 rpm. Ik rijd diesel dus eerst lekker op temperatuur laten komen. En na een snelwegrit of een tijdje wat stevig rijden even de motor rustig laten lopen voor je em uitzet. Scheelt flink slijtage volgens mij.
Als je ziet hoe sommigen met hun nieuwe bakkie omgaan dan doet dat echt pijn aan je auto hart..
@Emc: mijn auto werd ook altijd goed warm gereden (ook de olie op temp.) alvorens ik hem slechts sporadisch de sporen gaf.
Pons is een organisatie die geen gebreken/fabrieksfouten naar buiten brengt. Ook van terugroepacties hebben ze nog nooit gehoord. Als alles geopenbaard zou worden kunnen ze de tent wel sluiten verwacht ik…
Wikileaks Pons, wie heeft de documenten?
@GTI DSG: Pons? Of Pon?
@Emc: Ik wou dat meer mensen hun motoren met wat meer respect zouden behandelen. Zorgen dat je motor eerst warm is scheelt echt super veel! Als je vol gas wegrijdt dan slijt je motor echt veeeeel harder dan normaal.
Ik kom toevallig langs de fiat croma prijslijst van 01-01-2011 en onze italiaanse vrienden geven hier zomaar 5 jaar garantie op tot 500000 km’ters

http://local.fiat.nl/prijslijsten/prijslijst_Croma.pdf
@cooper25: Gebruik als Taxi toegestaan?
@cooper25: pdf werkt niet bij mij, moet waarschijnlijk eens geüpdatet worden. Maar…

Damn, das veel, 500.000. Ben je zeker dat het niet 50.000 is? Wat wel weer te weinig zou zijn…
Je kan ook gewoon een Subaru kopen…!! Garantie is daarvoor bijzaak…
Nu heb ik zelf weinig vertrouwen in al die kleine turboblokjes die tegenwoordig overal ingelepeld worden. Een collega besloot dat een jonge occasion, een Seat Ibiza 1.2 TD een prima keus was. Nu heeft hij voor 500,- de distributieketting moeten laten vervangen…na slechts 140.000km! Monteur gaf aan dat hij meer gevallen van vroege slijtage had gezien. Seat erkent het probleem echter niet en vind dit geen voortijdige slijtage die om die reden onder garantie of coulance zou moeten vallen.
@bmw523: 140.000 kilometer “slechts” noemen?
Garantie is bij BMW beperkt tot ‘alle draaiende onderdelen’ (behoudens banden).
Mazda 2, van 2008, nieuw gekocht
na drie maanden, 4000km, linkerachterwiellager defect, vervangen onder garantie
na zes maanden, 6000km, zelfde linkerachterwiellager defect, vervangen onder garantie door verbeterd type
na zeven maanden, 6500km, airbagsensor defect, vervangen
nog in zevende maand, terugroepactie wegens computerproblemen, software geupdated
na 1 jaar 10000km, rechterachterwiellager defect, vervangen door de verbeterde versie
na 1,5 jaar en 15000km, koffer sluit niet meer (elektrisch slot), kofferslot vervangen, sindsdien gerammel achteraan
bij 21000km, ruitenwissersproeier defect, motortje vervangen
nu 25000km …..

alles perfect onder garantie vervangen, maar wel in totaal op twee jaar al meer dan 10 dagen mijn auto kwijt geweest wegens herstelling in garage.

Japanse merken, ’t is niet meer wat he geweest is (dit is men 7e Mazda, bij de 6 vorige nooit problemen gehad)
@jurgen: Op Toyota na dan;) Die lijken gewoon niet kapot te kunnen!
@Cantago: Tenzij hun gas weer blijft hangen en de remmen niet werken en je tegen 160 tegen een boom knalt..
@Tomas:

Noem dan eens ’n auto die niet stuk gaat als ’t gas blijft hangen en je met 160 tegen ’n boom knalt vanwege falende remmen?
@speedlimit: een Tonka?
@speedlimit: Bij andere merken blijft ie mss gewoon niet hangen?? Om maar er op te wijzen dat er geen perfecte merken bestaan.
@Tomas: perfecte auto’s bestaan inderdaad niet, een een hangend gaspedaal was niet echt fijn. Maar bekijk het van de positieve kant! De auto bleef wel rijden! Kun je van vele andere auto’s niet zeggen;)
@Cantago: ook die gaan kapot.. na 60.000 km distributie ketting kats versleten. ( Toyota Aygo )
@MichaelvdBroek: dat is dan weer jammer… Wel knap dat je met een stadsautootje 60.000km rijdt! Respect!
@Cantago: haha, ik ben 17, dus niet mijn auto, was klant van me vader!
@Cantago: Ik was heel tevreden van mijn 18j ouwe Corolla. Jammer dat die niet boombestendig was.
@Esprit_de_Flandre: Nee… Ja… Daar hebben ze inderdaad nog wel eens problemen mee. Onze deur bleek ook verder te kunnen buigen dan normaal toen hij open stond en een-niet-nader-te-noemen-persoon kuch*vrouw*kuch achteruit de garage uit wilde rijden.;)
@Cantago: :lol:
Nog geen problemen met mijn auto gehad,zelfs de service was gratis (3 jaar):D
HYUNDAI SANTAFEE: 2 dagen voor de garantie verliep is de motor kapot gelopen, alles werd vergoed door hyundai, erg netjes van hun, en was erg snel klaar.
VOLKSWAGEN CRAFTER: Klant kocht een paar nieuwe Crafters, maar zo eigenwijs om geen garantie bij te kopen, paar maanden na de garantie klapte de turbo kapot, geen garantie of coulance, gerepareerd, en 2 maanden later hetzelfde probleem, toen hebben ze hem maar weg gedaan. 3 jaar oud en 50k op de teller.
VOLKSWAGEN LT: 3 van de 5 gloeistiften kapot, garantie was al afgelopen met een half jaar, wel coulance, en kregen forse korting erop,
heb er nog wel meer maar dit is wel genoeg :p
2002 BMW E39 530i handgeschakeld. Net de 200k gepasseerd, nog nooit problemen mee gehad.
Mitsubishi L300, 2L benzine, 65000km cilinderkoppakking er door… “Garantie? Nee hoor, die kan je best op de boot naar Afrika zetten…”
Altijd kleine lettertjes lezen hé, zeker bij grote beloftes, van gelijk welk bedrijf/organisatie.

Heb nog nooit geen garantie meegemaakt, want nog nooit een auto nieuw gekocht. Maar als ik koopinteresse heb in een bepaalde auto, dan ben ik niet verlegen om wildvreemden op straat aan te klampen die met die specifieke auto rijden om ze uit te horen over hun tevredenheid van zowel de auto als de dealer.
Het probleem met deze vraag is dat je individuele gevallen krijgt, waardoor je – als je bijvoorbeeld veel Audi-rijders hebt – een wellicht scheef beeld krijgt van de kwaliteit van een auto.

Dan heb je nog de verhalen van “ik hoorde van een collega dat…” enz.

“altijd de kleine lettertjes lezen” helpt overigens niet. Hoe weet je van te voren wat kapot gaat? En hoe weet je dan van zo’n hypothetisch ding of het gedekt is?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).