Nederlander importeert meer en zuinigere wagens

Auteur: , 45 Reacties

Ook dit jaar is er weer een lijstje verschenen van de meest geïmporteerde occasions in Nederland. Het aantal geïmporteerde gebruikte wagens nam met maar liefst 22% toe, en daarnaast is een flinke trendbreuk te signaleren. Niet alleen moesten jonge, grote, wagens plaatsmaken voor zuinige, kleine modelletjes, maar wij importeerden vorig jaar ook massaal oude stink-Mercedessen (voer hier Turkengrap in). De Mercedes 190 (W201) voert dit jaar de lijst fier aan.

Van de W201 werden er dit jaar 2.780 stuks geïmporteerd, een stijging van 132% ten opzichte van 2009. Op de derde stek staat de W124 (E-klasse), die 1.896 exemplaren een plus van maar liefst 387% noteert. Deze stijging heeft alles te maken met de belastingvrijstelling op oldtimers, waardoor je met je 25 jaar oude Mercedes lekker goedkoop kunt rondkachelen. De enige stabiele auto in de lijst is de VW Golf, die zich tussen de beide Mercedii op een tweede plek innestelt (+88%).

De grote jongens uit de top 10 van vorig jaar (Audi A4 Avant, A6 Avant, en BMW 5 Serie touring) keren dit jaar niet terug in de lijst. In plaas daarvan zien we dit jaar maar liefst 4 modellen uit het A- en B-segment in de top 10. Een en ander lijkt te zijn ingegeven uit kostenoverwegingen (bezineprijs en evt. belastingvoordelen). Een unicum dit jaar is dat de top 10 niet meer voor 90% Duits is, zoals vorig jaar. Toyota en Peugeot zijn dit jaar aangesloten.

Met de groei van 22% verslaat de import de Nederlandse occassionmarkt ruimschoots. Deze noteerde in 2010 namelijk een bescheiden groei van 1%. Geen wonder, want Nederlandse occasions zijn te duur. Overigens werken de dealers hier ook zelf aan mee, zij maken steeds vaker de shift van nieuw naar het importeren van jonggebruikte wagens. Een trend die al een tijdje gaande is overigens. Hierdoor zullen de cijfers ietwat vertekend zijn.

De cijfers zijn afkomstig van het VWE. Hun top 10 ziet er als volgt uit:

VWE Top 10



45 reacties

Liever een ster in me ruit, dan op me motorkap!
snap niet dat de audi, en bmw’s minder hard zijn gestegen?!
@rpjm3:

Omdat de MB’s uit die tijd bijna onverwoestbaar zijn, dus weinig onderhoud nodig hebben wat geld scheelt.
martinusgerhardus
@TheModeR: Dat! kwalitatief super auto’s en nog comfortabel ook. Geen wonder dat je ze ook zoveel in Afrika ziet rijden.
@TheModeR:

MB’s uit die tijd roesten fors. Veel modellen van latere bouwjaren ook trouwens, dus zo duurzaam zijn ze niet. (Mijn 220e uit ’92 was ook door de bruine pest aangetast destijds).
@DavidZ: mijn 300e uit ’86 doet het nog uitstekend..
@rpjm3:
Fiscus. Dit zijn auto’s van 15 jaar of ouder, dus bijtelling over de dagwaarde.In Nederland is er geen goede te vinden met weinig kilometers dus worden ze geimporteerd.
Om die reden heb ik afgelopen zomer een A8 laten importeren, ik kon geen goede W124 vinden tegen een prijs die me beviel met de juiste opties. A8 met 4,2l V8 is ook best goed te berijden tegen 100 euro bijtelling per maand : )
@theiz:
Aanvulling.
Dat is dus ook de reden dat vooral MB als oudere auto’s te vinden zijn in deze lijst: Die zijn én diesel én duurzaam.
Mijn Audi is dus een V8 die eventueel op LPG gezet kan worden.
BMW is geen optie, zijn eigenlijk niet duurzaam genoeg, weinig te vinden met weinig kilometers en kunnen slecht op LPG.
Audi heeft de A6 eventueel met 5 cilinder diesel (slecht te vinden) en de A8 (slecht te vinden, bouwjaar vanaf einde 1994)de A8 zal komend jaar wel wat vaker worden geimporteerd.
MB heeft de W124 en de W201 beiden met Diesels en een zeer goede reputatie. Daarnaast zijn ze inmiddels, via nieuw en mooi, oud, ‘allochtonen’bak inmiddels cult auto’s.
@theiz: en hoe lukt da jou om “maar” 100 euro bijtelling voor je A8 te regelen? mijn vader rijd er ook 1 dus deze reactie was wel interessant :D
@rpjm3: goeie grap, zelf verzonnen?
@rpjm3: Omdat dat de mindere zijn tov de ster.Na jaren komt mb gewoon het beste eruit.Dat ik dat nog moet uitleggen.Jammer!
Martijn Nijsten
@rpjm3: *mompelt iets over afgunst*
Mede verantwoordelijk voor de W201 op de 1e plaats. Voldoende comfort en rijeigenschappen voor een schappelijke prijs, en je rijd niet voor schut.

Kwalitatief onverwoestbaar? Alles kan kapot (en gaat kapot), wat je bespaart aan wegenbelasting gaat naar het onderhoud.

Je kunt beter zeggen, ze hebben minder onderhoud nodig tov andere oldtimers.
@Vis: Vertel dit eens aan een eigenaar van een Ford A .
Die rijd al 80 jaar zonder problemen.
Deze “nieuwe” mercedesjes zijn een goudmijn voor de garage.
@Vis:
Dat hoor ik van veel meer mensen ja.
Maar dan nog ben je goedkoper uit, schijnt.
En ik moet zeggen, zo’n ouwe Benz is wel andere koek dan een zuinige zakjappanner.
Doe mij zo’n 190 2.3-16 :shock:
Dit bevestigt mijn mening dat de 95 % gemiddelde Nederlandse “autodeskundige” ongeveer 25 jaar achter de feiten aanrijd. Koop maar lekker een nieuwe.
Of denk 25 jaar vooruit. Investeren in een auto kan lonend zijn. Maar dan moet je wel je verstand gebruiken.
Prachtig een fiscaal stelsel wat Aygo e.d. en aan de andere kant Mercedessen uit de vroege jaren tachtig stimuleert, levert een uniek straatbeeld op.
In 2009 waren deze auto’s vrijwel nooit 25 jaar oud, nu wel. Verder zijn het de laatste echt auto die wegenbelasting vrij worden. Alles nieuwe als 1986 wordt nooit wegenbelasting vrij :( Dus sla je slag!
Zoveelste bewijs dat beleid via belastingregeltjes niet werkt, op termijn.
-edit: ontopic aub-
Als je nu met een MB 500 SEC, en een CLS 500 AMG, tegen elkaar inrijd neus tegen neus, nou dan durf ik wel te zeggen dat meneertje CLS meer schade heeft dan de 500 SEC.

”Mijn WOorden”.
@VWFreak: Dat zal nog vies tegenvallen. Mijnheertje SEC zal aanzienlijk meer letsel hebben dan mijnheertje CLS. Inzittendenveiligheid is er flink op vooruit gegaan in 15 jaar en meer
ik zou iets van een hele nette bmw e30 M3 van 1986 importeren ;) :P of een mooie porsche 944 :D
@spykerboy: momenteel niet echt te vinden…één sedan kwam ik tegen van bijna 19000 euro, die er nog goed uitzag (lees: standaard + goede lak). De rest is ‘des sjonnies’.
Niks Turkengrap, de ME190 is een van de beste youngtimers om WB vrij te kunnen rijden. Dankzij deze flutregering die alleen auto’s van ten jongste 1986 vrijstelling heeft gegeven. Afhankelijk hoe mijn financiële situatie zich ontwikkelt, staat de import van een oude stoere bak ook op mijn lijstje.
Bij ons in tiel rijden ook minstens 20 geïmporteerde w201’s, ze worden vooral door de allochtone medemens gereden. Een wijk staat echt vol met die dingen.
@Sheep: Zeer waarschijnlijk de meest slimme allo-chtone medemensen van Nederland. Deze hebben de auto`s
ge-re-importeerd nu auto-chtone medemensen ze kopen.
Zie het voor je: in 1990 2e handsje gekocht door allo en in 1991 naar allo-land, 20 jaar trouwe taxi-dienst, in 2010 terug naar Nederland.
In 2011 koopt de auto-chtone ze weer. Afschrijving in allo-land minder dan 50 Euro/maand.
Logisch dat bv Turkye het meest welvarende land ter wereld is.
@boygeorge: “Logisch dat bv Turkye het meest welvarende land ter wereld is.” Goede grap!
antihoofthooft
Zelf rijdt ik een w115, een voorganger van de w124. Deze is origineel nerderlands maar ik kijk maar wat jalours op naar de spaanse broertjes die het in dat klimaat stukken beter hebben gehad.

Het liefst verkocht ik vandaag nog mijn w115 en kocht er een w124 diesel voor terug, stukken betrouwbaarder, stiller sneller en zuiniger!
De Mercedes 190 (W201) voert dit jaar de lijst fier aan.

Het is vier..
@Held: …?….ja joh, en je diploma VMBO heb je óók met goed gevolg weten af te ronden ? :lol:
@Held: huh?
Wut?! bijna net zo veel 190’s geïmporteerd als dat er Volvo’s 740 nog steeds op kenteken staan (~3000) in Nederland :o
@Alwood: who wants to know…. ;-)
@Megakix: that’s just mean… ;-) 740 wordt een echte collectible man…
Tijdje terug nog sterk overwogen om een auto uit de USA te importeren. Beetje Califonië, zodat de auto’s veelal gunstiger in het lak staan. Een dollar die 1/3 minder waard is dan de euro….maar goed, de dollar is weer in waarde gestegen, dus is het nog niet lonend (ivm 10% importheffing).
@”snap niet dat de audi, en bmw’s minder hard zijn gestegen?!”

Mercedessen uit die tijd zijn kwalitatief een stuk beter dan BMW’s en Audi’s. Bij Audi is bovendien de onderdelenvoorziening voor oude modellen beroerd. De Benzen zijn alleen het tegenovergestelde van sportief.
Turkije heeft een streng beleid, ivm wagens.
je kunt geen wagen invoeren,zeker geen oude wagens.
enkel tot 1jaar oud of als je het als geschenk geeft aan een handicap. waardoor dat turkenbak eigelijk vreemdgenoeg niet klopt. meer een mocrobak !!
@TheIz
Pure horse dung wat je verkoopt. Heb van de zomer een 190 met 183k gekocht; eerste eigenaar; benzine; en hij rijdt als een tierelier.

Er is welgeteld één mankement…ik moet een tik op m’n achterlamp geven voordat deze aangaat. Dat is alles =)

Goed zoeken en voor €2k heb je een mooie.
Onbegrijpelijk dat mensen zulke oude zwaar vervuilende (meestal) roetende diesels mogen invoeren. Behoorlijk asociaal ook wat luchtvervuiling betreft.
Vincent van Bruchem
Waarde redactie,

In de eerste alinea van het eerdere bericht over de 190 staat: “Naar de gids ‘Mobiliteit in Cijfers 2009/2010’ van de RAI ben ik heel benieuwd. Daarin staat hoeveel auto’s van ieder model er op kenteken staan. Het lijkt me dat het aantal Mercedessen 190 is toegenomen in de laatste twee jaar. Met honderden tegelijk worden ze vanuit Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en de rest van Europa getrokken om hier nog wat belastingvrije kilometers te rijden.”
Graag even honderden vervangen door duizenden. Excuses voor deze inschattingsfout ;-)
@sir_smokalot
offtopic alert
“mercedii”??
Kom op zeg . . .
Jij zegt zeker ook “euries”
Mijn garagist heeft een 190E Evo II AMG staan. Heel vet, heel fout. Motor wordt nu gereviseerd. Hij vertelde mij dat de carrosserie, zonder motor dus, een mooie 20.000 Euro waard is 8O

http://www.0-60mag.com/wp-content/uploads/2008/04/16vevo2.jpg
@Esprit_de_Flandre: Staat ‘ie te koop? :D
@C220AMG: Nope, is van een 80j oude vent, die hem nu laat reviseren om hem dan kado doet aan zijn kleinzoon. Dubbel 8O !

Waarschijnlijk gaat die auto dus niet lang meer meegaan, en de kleinzoon ook niet… :P
Mijn W123 300D uit 1980 heb ik voor de looks gekocht.
(ik zie de ster graag een eindje voor mijn ruit)
De befaamde 3 liter “taxi” motor zal er voor zorgen dat ik er nog lang (en met 8,8l/100 km ook nog redelijk zuinig) mee kan rond karren.
Geen gerammel, heel confortabel, dit doet mij toch vermoeden dat ze het in die jaren nog best goed in elkaar wisten te draaien …

(het predicaat “zigeunerwagen” en dergelijke slijt blijkbaar moeilijk bij bepaalde mensen heb ik ondervonden)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).