Amerikaanse tuner doet Mercedes C111 herleven

Auteur: , 84 Reacties

De C111 is een stukje concepthistorie van Mercedes. Geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt in 1969 moest deze concept een proeftuin van nieuwe motortechnologieën worden. Zo hadden de eerste twee versies hadden een wankelmotor aan boord, waarna op diesels werd overgeschakeld. Het Amerikaanse GWA-tuning heeft nu zijn eigen interpretatie van het concept gemaakt. En noemt hem Ciento Once.

En die naam moet je even op zijn Spaans lezen: honderd en elf (ciento y once). Wellicht komt de verspaansing van de naam doordat GWA in Texas gevestigd is, waar Spaans de tweede taal is.

GWA heeft de moderne Ciento Once overgoten met een retro jaren ’70-sausje, waardoor het geheel er toch weer wat gedateerd uit ziet, vooral in het interieur. Verder stemmen in de auto een aantal zaken overeen met de SLS AMG. Behalve de deuren komen ook de bandenmaten overeen: 265/35/19 voor en 295/30/20 achter.

Met dank aan Bastiaan voor de tip!



84 reacties

Misbaksel, naar de sloop ermee =/
@MrJones: Uit Wikipedia:

Mercedes-Benz C111

De C111 was de naam voor een reeks prototypes (concept cars) van het Duitse Mercedes-Benz. Aan het einde van de jaren 60 was er veel belangstelling voor de toepassingsmogelijkheden van de wankelmotor. Ook Mercedes deed daaraan mee en bouwde een serie prototypes die werden gebruikt voor het testen van verschillende materialen en technieken. De auto’s van het type C111 waren in feite rijdende laboratoria en deden vele jaren dienst.
Specificaties

De C111 IID (met diesel motor)haalde een topsnelheid van ruim 300 km/u. De carrosserie was gemaakt van kunststof, verstevigd met hars. De wankelmotor bevond zich tussen de stoelen en de achteras (middenmotor). In 1979 werd de C111 voorzien van een dieselmotor waarmee hij het snelheidsrecord van een diesel op de piste in de wacht sleepte. De C111 IV, die veel meer weg had van een vliegtuig dan van een auto, haalde een topsnelheid van maar liefst 404 km/u. Pogingen om de prestaties van de C111 te evenaren zijn nog steeds niet gelukt.

Het sportieve uiterlijk, dat onderstreept werd door de oranje kleur en de vleugeldeuren, zorgde overigens voor een flinke druk vanuit de markt. Menigeen heeft Mercedes in die jaren verzocht de C111 in productie te nemen. Mercedes hield echter vol dat het een experimenteel prototype was, dat niet voor productie bestemd was. Hierdoor is de C111 nooit verkocht.
@audicoupe84: Wat moet ik ermee? ik vind dat ding gewoon lelijk als de kont van een varken
@MrJones: haha je bent gek.
@MichaelvdBroek: Hij is inderdaad gek. Prachtig ding. Tenminste origineel in tegensteling tot de huidige lineups van duitse fabrikanten.
@audicoupe84: Echt wel! Er zijn er een paar verkocht, nog werkend ook. De koplampen kunnen omhoog en omlaag, de deuren open en dicht en ook de motorkap kan open. Sturen gaat via een stuur op een controler die me een mechanische draad aan de auto verbonden is. Waar ik het over heb? Over de schaalmodellen die hier van zijn! Super exclusief;)
Moeten ze het ook maar ineens met een Wankemotor doen (3 rotor turbo ofzo) zoals de originele C111
Erm… wow… Lelijk anyone?
En die naam met je even op zijn Spaans lezen:
met = moet
Mwoah… te weinig fris en te weinig retro. Doet me een beetje denken aan een fantasieloos concept uit het midden van de jaren negentig.
Chic, Origineel idee, en goed gedaan.
Holy shit! Ik weet niet, maar ik neig toch naar mooi door lelijkheid.
ZIet e rgoed uit, vooral de achterkant! :D
foute velgen, foute diffusers, etc.
het origineel was cool, maar was voor zijn tijd zeer modern.
deze is leuk als schuurproject, maar als paradepaardje van een bedrijf zou ik in de trend van electro meegaan en er een hele futuristische electrische racebak van maken met retro touches die aan het origineel doen herleven.
neen, dat wordt niks !!. Als je iets aan een mercedes veranderd moet je er geen Mercedes-logo op hangen ook. en het trekt ook helemaal niet op een mercedes of er zitten geen lijnen van mercedes in..
Stoere bak!
de concepts uit de jaren 70 en 80 zijn al zo heerlijk retro-futuristisch.
en interieur gedateerd…
ach, ligt eraan wat je mooi vind, ik vind het geslaagd, net zoals bijv de Ford GT(40)
en de velgen lijken van plastic !!!
Geert Schoots
Het is dat ze er een ster op hebben bedacht maar als je had gezegd dat het een nieuw model DeLorean was had ik het ook geloofd…
Kijk dat zijn nog weer eens fatsoenlijke koplampen en niet van de lelijke krengen als op de SLS en helaas ook alle huidige Ferrari modellen.(California heeft dan nog de beste maar daar is de rest van de auto verschrikkelijk naar mijn mening)

De rest van deze auto is uit sommige hoeken best leuk,Uit andere een stuk minder maar helemaal niet zo slecht voor een tuner project.
Dat is em toch niet… Doet me te veel denken aan Back to the Future… dus nee bedankt.
WOW. Machtig mooi en een eerbetoon aan een klassieker van de vroege 70´er jaren.

Respect voor GWA, want Amerikaanse bedrijven staan nou niet bekend als design-guru´s op autogebied.
San Sebastiano
Best een leuk ding juist! Beter dan die andere gedrochten die ze aanbieden. Deed mij ook veel denken aan Isdera: http://www.isdera.de/isdera.php?site=cw1
@San Sebastiano: Je haalt me de woorden uit de mond! Net een Isdera Imperator in een nieuwer kleedje.
Deze bak heeft meer weg van een ferrari dan een mercedes
Ondanks het feit dat ik er een F40, een Maserati Merak een delorean en een GT40 in zie, vind ik het toch wel een geslaagde poging.
IK lees C111 en wil onmiddellijk WAUW!!! UBERGEIL roepen, totdat ik de foto zie natuurlijk. Dit is echt afschuwelijk.
Ik herken er wel dingen in van de C111 maar dit heeft gewoon een vulgair kantje, veel te bruut en onsubtiel.
Afschuwelijke velgen.
Daarbij is hij echt niet zo C111 achtig, hadden ze evengoed een maserati-badge op kunnen plakken en het Merak noemen. Niet dat ik dat zou aanraden want de merak is een wondermooie wagen waar je ook best vanaf kan blijven als dit het beste is wat je kan doen.

Daarbij een C111 op een gewone motor :s Ze hadden beter een brandstofcell/ electromotor of iets anders minder conventioneel en vernieuwend gebruikt.
Ik vind het wel iets hebben…
zonder mercedes badge is het een mislukte ford GT
Velgen een tikje vulg, maar voor de rest best een mooie reïncarnatie. Maar is was dan ook al liefhebber van het origineel. Misschien dat een two tone kleurtje zoals bij het origineel optisch de auto nog een tikje ranker maakt.
http://1.bp.blogspot.com/_CjtWge34hfs/SzNwbDFDMFI/AAAAAAAAAvw/XEQU6HXMC8s/s400/Mercedes+C111+Wankel+1970+300+km:h.jpg
http://imgs.blackfalconmedia.com/2011/1/4/medium/4889608172052511521.jpg
@Macready: En nog zo’n lekkere 70’s babe erop ook… :P
is=ik*
De voorkant vind ik best ok maar het lijkt meer op de bugatti eb110:) de achterkant vind ik maar niets:)
En voor iedereen die er gelijkenissen met een Merak, DeLorean of éénder welke Ferrari ziet, de C111 waarnaar deze auto is gevormd was er toch echt eerder…
Best cool! En ik zie zeker gelijknissen met het origineel.
Pfff… Hadden ze geen zin meer om ook nog iets moois van de achterkant te maken ofzo?
Verder vind ik em wel OK
is het ook een diesel? :)

vind het wel iets hebben :)
Heel erg vet dit! Bij het snel overscrollen van de frontpage dacht ik even een Mclaren F1 te zien, maar op de andere foto’s lijkt ie daar beslist niet meer op. Wel een verdomd mooie wagen.
wauw een van mn favorieten,deze outo was zn tijd erg ver vooruit in 1969.hele mooie lijnen
De C112 (1991) oogt beter dan de C111 (vanwege 2e zijruit).
Gaan GWA de C112 ook herbouwen ? En gaat GWA de Isdera Iperator met Mercedes-Benz look en motor herbouwen ? Of bestaat ISDERA nog; maken zij nog (nieuwe) modellen en conceptcars ?
@JVC: Nee, Isdera maakt geen wagens meer zo ver als ik weet.
@JVC:

Zij bestaan officieel nog, doen waarschijnlijk nog wat studie-opdrachtjes voor Mercedes ofzo.

Als je geld genoeg op tafel legt en het eens lief vraagt maken ze vast nog een auto voor je. Maar net als alle andere kleine zelfstandige super-car merken zijn er geen investeerders meer voor en is het budget van de oprichter waarschijnlijk te veel geslonken om nog te herinvesteren.
Origineel is mooier..
wat een gedrocht!
ik zeg amg blok erin en doen!!!
wat is als basis gebruikt?

porsche 928?
Geweldig! Er zijn wat details die ik anders zou willen hebben, maar als je er een bestelt kan je ‘m vast naar wens samenstellen. ik zou ‘m nemen met een opgevoerde 4.0 V8 diesel, dan is ‘ie helemaal in stijl.
kvind em wel mooi alleen is de achterkant mij een beetje te veel ferrari-achtig wat totaal niet bij mercedes staat
Leuk ook die asymmetrische grille op de bovenste foto.
Marco van Veen
lijkt wel een Mercedes GT 40
Geweldig! I love it!
Bodykit had niet gehoeven, en de neus moet lager. Het lijkt nu nogal een lomp lachend gezicht…

Wanneer komt de W125 Rekordwagen of T80 reincarnatie?
Mooie wagen geworden!
Trekt goed op de originele wagen… maar is net als de originele niet echt een beaty… De achterkant vind ik wel nog mooi… de voorkant daarintegen…
@Dimglor: De originele was dan ook niet gemaakt om mooi te zijn. De C111-II, waarop deze is geïnspireerd, was wel de mooiste van de reeks (zie mijn reactie lager).
Ik vin em gaaf!!!
@Jokkebrok: Ik ook! Goed gelukt, een mooie retro versie van de oude. En als ik de foto’s goed bekijk ziet hij er ook erg mooi afgewerkt uit. Prachtig interieur. Ik zou hem wel willen hebben. Netjes. Wel met mooiere velgen. Deze zijn erg sjonnie. Ik zou hem op hele mooie brede AMG velgen zetten. Zoiets als die Audi A6 zeg maar..
Goed gelukt.Mooie 80’s uitstraling
mmhh wat moet je hier van zeggen, het is het net niet. niet dat die echt lelijk is, dat ook weer niet
de originele heb ik altijd al erg gaaf gevonden en deze is ook super! Laat maar komen! zsm aub:-)
Heerlijk, wat een ding. Er zijn verbeterpuntjes maar al met al vind ik dit een geslaagde vertaling naar het heden.
een mash-up met een Ferrari BB achterkant, Maserati Merak C-stijlen en proporties van een Ford GT. Maar dan met een Mercedes V12 uit de jaren ’90.
Misschien zit er wel een Ford GT onder, hoewel de wielbasis niet overeenstemt.
Niet mooi.
DMC delorean reïcarnatie?
@The360box: C111 was toch een goeie 10j eerder hoor.
Als ze de C111 eer aan willen doen, hangen ze er een diesel in.
Heeft AMG ook ervaring mee.
Ik zie voorlopig alleen renders en geen echte auto…
dik hoor :D!
kan er zeker door :D
die Ferrari look a like velgen zijn er wel over …
1) prachtige rendering, respect!
2) zonde van de Ford GT, als ze hem zouden maken
zo had de sls eruit moeten zien!
Goed gedaan. Als je dit dit op de markt bent ben je wat mij betreft geen tuner meer (een chiptuning en plastic bumper plakker) maar een serieuze fabrikant.
Zowat de beste ‘interpretatie’ van de laatste jaren.

Van de oude waren er overigens 4. De meesten denken dat er maar 3 waren, en dan rekenen ze daar nog het prototype bij van de type I.

Rechts het eerste prototype voor de C111-I, duidelijk nog niet af qua design, links de C111-I definitief (1969), in het midden C111-II (1970), die het best gekend is en duidelijk de inspiratie voor deze nieuwe was.
http://s2.desktopmachine.com/pics/MB_C111-06-1024.jpg

Dan de veel minder gekende C111-III (1978)…
http://mercedesc111.canalblog.com/images/p22.jpg

http://mercedesc111.canalblog.com/images/p51.jpg

… en de C111-IV (1979).
http://mercedesc111.canalblog.com/images/p12.jpg

http://mercedesc111.canalblog.com/images/p32.jpg

De III en IV zijn minder gekend, enerzijds door de meer gewaagde looks, anderzijds omdat er zo’n lange periode tussen II en III zat.

Bij de C111-II en III werd trouwens niet alleen met een Wankelmotor geëxperimenteerd, maar ook met diesel.
Jammer dat er nooit iets gebeurd is met de C112 van begin jaren ’90…

http://farm5.static.flickr.com/4044/4703221843_7c9d9ee8f8.jpg
@Esprit_de_Flandre: daar ben ik op dit moment mee bezig, ben zelf al aan de slag gegaan met een C112 revival.
@HDM: En? Hoe ver sta je?
@Esprit_de_Flandre: Body vrijwel af, vier wielen af en hier en daar wat details als de grille en uitlaat eindstukken, de rest moet nog.
@HDM: Fotootjes? ;)
@Esprit_de_Flandre: eentje maar, teaseren duurt momenteel te lang om te renderen dus dat doe ik niet en ik heb weinig echt goede plaatjes.

http://www.vanquishdesign.nl/forum/gallery/image.php?album_id=113&image_id=1624
@HDM: Niet mis. In wat maak je dat? Ben zelf veel met 3D bezig, maar dan vooral technisch. Dingen maken die ‘mooi’ zijn in de esthetische zin van het woord doe ik (jammer genoeg) te weinig.
@Esprit_de_Flandre: thnx. Gemaakt in 3ds max, doe ook veel 3D en probeer ook wel enigszins wat technische dinge te maken, maar 3ds is vooral gewoon voor het maken, niet voor het haalbare. Daar heb ik SolidWorks wel voor, voor de HTS.
@HDM: HTS? High-Tech Stuff? :P

Welke versie gebruik je van 3ds en Solidworks? Heb in het verleden nog lessen 3ds gehad, maar bakte er niet veel van, omdat ik maar niet gewoon kon worden aan het feit dat alles zomaar kan, dat er geen technische onderbouwing was.

Voor SW zit ik nog op versie 2006. Dat is al zwaar belastend voor mijn computerke. Heb eens Inventor 2010 proberen te installeren en lukte gewoonweg niet. Te zwaar.
@Esprit_de_Flandre: Nee HTS = Hoge Technische School, of beter gezegd, HTS Autotechniek in Arnhem.

Van 3ds heb ik versie 2011, eigenlijk nogal een verrotte versie want ze hebben een hoop dingen omgegooid zoals de deselectie van één punt of randje, hij begrijpt de helft van alle keren niet dat ik een knop aanklik om rond het model te draaien, en de helft van al die fancy vooraf ingestelde materialen verschijnen gewoon massief zwart.

Solidworks heb ik 2010 van, school werkt ook met die versie dus ik kan niet in 2007 of zo blijven hangen als de school hem vernieuwd, dan ben ik met practica en de projecten de sjaak :P
De ouder versies zijn behoorlijk gaaf, en 404km/u is echt een onwijs goeie score! Alleen die reincarnatie is niet echt gelukt… Wat een lelijk hok zeg!
Mercedes! Please! Neem dat ding in productie! Hoe vet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).