WTCC-nieuws: Tom Coronel stapt over naar BMW

Auteur: , 55 Reacties

De Nederlandse coureur en kersverse vader Tom Coronel heeft de dieseltankers bij Seat vaarwel gezegd. Dit jaar vervolgt hij z'n racecarrière in een BMW 320 van ROAL Motorsport.

Na zes trouwe jaren bij het raceteam van Seat maakt Coronel de overstap naar het BMW-team van ROAL Motorsport, dat onder leiding staat van meervoudig racekampioen Roberto Ravaglia. De goedlachse coureur is daar zeer over te spreken (logisch, als je niet meer met handschoenen hoeft te tanken) en vergelijkt zijn transfer met een lot uit de loterij. Of dat ook een winnend lot is zal vanaf maart -als de eerste WTCC-race in Brazilië van start gaat- moeten blijken.

Tommie krijgt de beschikking over een BMW 320 met een 1.6 turbomotor (uit de stal van BMW Motorsport) onder de kap. ROAL Motorsport zal dit jaar met één auto aanwezig zijn op de circuits. Hieronder wat Tom zelf te zeggen heeft over zijn transfer. Succes alvast!

“Hij vroeg mij naar Italië te komen en daar kwamen wij eigenlijk al heel snel tot zaken. In principe gaat het team met maar één auto in het FIA WTCC rijden en krijg ik de beschikking over een team met meerdere monteurs en engineers. Uitgangspunt vormt natuurlijk het winnen van WTCC-races en het kampioenschap. Dat behoort ook zeker tot de mogelijkheden. Dit is een zeer ervaren en gedreven team, dat in een recent verleden WTCC-successen boekte met Alex Zanardi en Sergio Hernandez. Verder zijn wij met elkaar overeengekomen dat er uitgebreid getest zal worden. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat wij dit jaar kunnen strijden om de overwinningen!”

Update: Seat heeft een video met hoogtepunten uit de zesjarige samenwerking met Tom Coronel in elkaar gedraaid. Bekijk ‘m HIER.

Hoogtepunten van zes jaar Tom Coronel bij Seat, WTCC



55 reacties

Leuk voor Tom maar hoe krijgt BMW het toch telkens weer voor elkaar om met auto’s te mogen racen die niet binnen de regels passen (amls, gt2, wtcc)? Er bestaat toch geen productie 3-serie met turbo benzinemotor? What gives?
@w0o0dy: Kan me aleen de 335i bedenken, maar da’s geen 1.6’je natuurlijk.
@w0o0dy:

De nieuw regels stellen dat er een 1.6 turbomotor gebruikt dient te worden. 2011 is echter een overgangsjaar waarbij zowel de motoren onder de oude regels nog gebruikt mogen worden en motoren onder de nieuwe regels.
@Rick-dos: jij begrijpt het tenminste ;)
@Rick-dos: kunnen ze de formule 1 en de WTCC wel samen voegen onderhand.. :P
@w0o0dy: Moet dat een gewone productie-motor zijn dan?
@Esprit_de_Flandre: Ik weet niet waarom/wanneer de regels zijn aangepast maar toerwagenracen was altijd op basis van productiemodellen met zeer beperkte aanpassingen… daar past een motor uit een mini hangen in een 3-serie terwijl er geen straatuitvoering bestaat niet echt bij in mijn ogen…
@w0o0dy: Maar misschien verschijnt er in 2011 wel zo’n BMW 3-serie, met 1,6 turbo. Je weet het maar nooit. Het is misscien niet logisch, maar alles is mogelijk tegenwoordig, zeker als het om “groen” rijden gaat. Of om de “groenste” autoproducent, dan maakt men misschien wel rare sprongen.
@Orichy: Klinkt idd niet onlogisch.
@w0o0dy: Heeft de Chevrolet Cruze een 1.6T? Nee!
Heeft de Leon een 1.6T? Nee!
Heeft de Volvo C30 een 1.6T? Nee!

So quit your whining cry baby…
@robbie: hebben die merken een wtcc auto met 1.6t bezine motor aangekondigd dan? Gaat het daar over in dit artikel? Doe dan eens normaal…. als er iemand baby genoemd mag worden… look in the mirror.
@w0o0dy: het is je misschien ontgaan, maar in alle raceklasses moet nu (of in de nabije toekomst) gebruik gemaakt gaan worden van dezelfde motor. En dat is dus een 1600c motor met turbo (WTCC, F1, WRC etc).

En wat betreft die productiemotor, in de Chevrolet Cruze heeft ook nooit een motor gelezen die in de productieversie te krijgen was. Bij Lada hetzelfde verhaal.
Leuke gast, prima autoracer, goede presentator ! En nu dus weer terug op het ‘nest’ van BMW. Ooit reed hij de 1-serie BMW.

En, inderdaad, diesels zijn de rijdende grafzerken in het WTCC.
Hij doet dat trouwens ook zeer goed in de Dakar :
http://www.youtube.com/watch?v=3VLFQ6BUmrw
@Lucn: op het einde zie je een interview!
@Lucn: Tom =/= Tim, wel broers dacht ik.
@FlesWater: het is toch dezelfde? zie fotoo? ofwel zijn het 2ling…
@Lucn:
zijn tweeling broers
@FlesWater: Tim Alfa en Tom Romeo Coronel zijn tweelingbroers. Tim rijdt sinds 2009 in de Seat Leon Eurocup maar racet net als zijn broer al jaren in snelle wagens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tim_Coronel
Tom heeft integenstelling tot zijn broer Tim nooit in een Alfa Romeo geracet, toch jammer Tom. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Coronel
Ook ben ik van mening dat Alfa Romeo in de WTCC moet gaan strijden. ;-) uiteraard met Tim en Tom als dreamteam coureurs.
Eigenlijk zou hij dan toch 316 moeten heten ipv 320?
@Martin: Bmw overdrijft altijd een beetje hoor :p
@Lucn: Dat is niet helemaal waar…zowel m’n vorige 318i als huidige 118d hebben juist motoren met een inhoud van zo’n 1995cc. Ook heeft BMW 116i’s afgeleverd met 2 liter motoren erin. Sinds de komst van turbo’s en downsizing wordt de type aanduiding niet echt meer gebruikt om aan te duiden wat de motorinhoud is.
@Msport: Wel, eigelijk bedoelde ik dat. Khad niet goed nagedacht. maar mijn punt is, Bmw is nie te vertrouwen Qua type aanduiding. :p
@Lucn: haha daar heb je inderdaad gelijk in :)
@Martin: de huidige 316i zou ook 320i moeten heten. Of ten minste 320e.
gefeliciteerd, eindelijk voor hem eens een mannenauto
Heel benieuwd hoe Tom de BMW zal vinden rijden! Is wat anders dan de voorwielaangedreven SEAT die je een krappe bocht uit kunnen sleuren zonder boost te verliezen omdat je overstuur moet tegengaan.
Ik snapte echt niet dat deze, volgens mij heel slimme, man in een FWD SEATje wilde rijden, op het circuit is RWD sowieso superieur. Dus Coronel heeft een verstandig besluit genomen, en ik weet ook zeker dat hij heel wat races gaat winnen
@Sciurida: In die krappe bochtjes die je op stratencircuits tegenkomt is rwd echt niet superieur. Qua wagengevoel wel maar qua rondentijden niet.
@Jochempie: Hoe bedoel je?
@Charlie: Dat die inferieure Seatjes net zo snel als die BMW’s zijn.
@Charlie: Dat je de pk’s van een voorwielaandrijver eerder kan aanspreken bij het uitkomen van een krappe bocht!
@Sciurida:
Onderschat een race-spec FWD niet
@-Tom-: inderdaad, da’s een gevaarlijke aanname :)
Ik vind de livery van de BMW echt ge-wel-dig!
Bmw gaat gewoon een 1.6 turbo gebruiken. Deze is speciaal voor de klantenteams ontwikkeld, aangezien bmw niet meer als fabrieksteam meedoet. Volgens mij is het ongeveer dezelfde motor die mini in het wrc gaat gebruiken. Ik weet alleen niet hoe dat moet gaan voor de homologatie van die auto/motor. Ze zullen vast wel een gelimiteerde versie ofzo brengen, net zoals de 320si.
@Burdy: Het is trouwens ook wel stoer voor hem. Ben benieuwd
@Burdy: dat hoeft niet. Sla de regelementen er maar eens op na:

WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP
The World Council adopted new homologation regulations permitting the use of a 1.6 litre turbo engine with direct injection (based on the existing Super 2000 regulations). This engine may either be derived from the Manufacturer’s base engine, or be homologated in accordance with the strictly defined technical regulations.

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2010/Pages/wmsc_110310.aspx
@robbie: Heb eigenlijk wel wat beters te doen dan die erop naslaan….

Maar bedankt.
@Burdy: Google is always your friend ;)
Die 1.6 is gewoon een afgeleide van het productieblok van BMW/Peugeot dat oa in de mini cooper s ligt.
Het motorblok van een 318d en 320d of 118d of 120d is ook het zelfde. het blok in de 318d of 118d is softwarematige geknepen.

En ook vroeger deden ze dit al, de oude e30 316 van me vriendin uit 1986 was ook een 1.9 wat ook in de 318 hangt maar dan iets meer vermogen geeft.

Volgens doen ze dit alleen wel met 4 cilinder motoren. Bij het m20, m30, m50, m52, m54 blok is de motor wel de inhoud wat de badge aangeeft na het serie nr. Op de 335, x6.35 en 535i bv na, dat is 3lt. met turbo
@charlie,
ook het m30 blok klopte niet altijd met de badge:
633CSi = 3210cc
635CSi = 3430cc (na ’82)
745i (e23) = 3.2 turbo

en de M20b27 werd verkocht in de 325E en 525E
Ik ben wel fan van BMW. Maar dus echt totaal niet van die Tom Coronel. Wat een mannetje is dat.
@w0o0dy, @sir_smokalot, @Rick-dos, @Esprit_de_Flandre, @Orichy: Bij twijfel altijd de regelementen raadplegen…

WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP
The World Council adopted new homologation regulations permitting the use of a 1.6 litre turbo engine with direct injection (based on the existing Super 2000 regulations). This engine may either be derived from the Manufacturer’s base engine, or be homologated in accordance with the strictly defined technical regulations.

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2010/Pages/wmsc_110310.aspx
Hmmm denk dat hier meer achter zit en Tom in 2011 in het Wtcc rijdt en daarna overstapt naar het DTM en voor BMW daar gaat rijden. Zal mooi zijn want ik gun het Tom van harte….goeie vent en goeie coureur…Tim ook trouwens. Respect dat ie in zijn eentje met een Buggy door Zuid Amerika aan het racen is!
Niets dan lof over zijn nieuwe werkgever… Tuurlijk, wie durft er in die situatie kritiek spuien…
Ik wens Tom heel veel succes en hoop dat hij de hoge verwachtingen kan waarmaken. Denk dat hij er wel het talent voor heeft; hopenlijk de wagen ook op nivo.
Benzine > Diesel
RWD > FWD

Ik snap zijn keuze :)
nu maar hopen dat hij met bmw veel podiums gaat scoren.
hij kan het zeker en als de auto een beetje mee werkt dan gaan de podiums zeker komen
En nu maar hopen dat hij net zo goed rijd als hij er uitziet,want zeg nou zelf wat een mooie auto is dit. ik hoop weer te kunnen gaan genieten van zijn stuurmanskunst maar nu hoop ik met en een auto die de concurrentie aankan. Nu alleen hopen dat het team stabiel blijkt,want bij die Italianen weet je het maar nooit. Tom ik hoop dat je nu kan laten zien wat de Formule 1 heeft gemist door jou niet de kans te geven, al denk ik dat wat je nu allemaal doet je uiteindelijk beter op het lijf is geschreven.

groetjes

Groetjes
Zomaar een zondagmiddag.. de TV staat aan. Buiten is het koud en guur.. binnen staat een prachtig klein bedje.. De stem van de Voice-over schalt door de kamer: “Welkom bij het WTCC.. live vanuit Valencia..” Motoren huilen luid.. honden kruipen weg.. moeders pakken hun kroost vast.. VooVooVooVoo.. daar vliegt het startveld door het beeld.. Voorop rijd een prachtige blauwe McGregor BMW met startnummer 8.. een gouden zonnestraal fonkelt in de lak.. Maar dan.. plotseling gaat in het bedje een klein vingertje omhoog.. en luid en duidelijk klinkt door de kamer “PAPA!” Verschrikt kijkt de vrouw naar het bedje.. haar ogen worden vochtig.. zijn eerste woordje.. Rocco lacht..

OT: Go Tom Go!
Verstappen werd zelf langzamer/voorzichtiger toen deze kinderen kreeg hopen dat Tom niet hetzelfde overkomt.
Goed bezig Tom!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).