Vandaag hebben we wat lekkers in de aanbieding uit Knokke, voor de Belgische spotters wat de PC Hooft voor ons is. Hier werd een zeer zeldzame Aston Martin aangetroffen, namelijk de V8 Vantage Le Mans. Van deze special edition zijn er in totaal slechts 40 stuks gemaakt.
De Le Mans werd in 1999 onthuld op de autosalon van Genève, en was het sluitstuk van de toenmalige V8-Vantage-reeks, die erna werd vervangen door de V12 Vanquish. Omdat ermee gevierd werd dat de Aston Martin 40 jaar ervoor Le Mans had gewonnen, was het niet zo moeilijk om er een gelimiteerd productieaantal aan te hangen: voor elk jaar dat was verstreken rolde er één Le Mans uit de werkplaats (volledig handgemaakt uiteraard).
Het vlaggenschip van Aston Martin kreeg de beschikking over een 5,3 liter V8 met twee dikke Eaton-superchargers. Hierdoor kwam het totale vermogen uit op 550 of (met de V600-upgrade) 600 (Engelse) pk. Hiermee was de Le Mans in staat een topsnelheid van meer dan 320 km/u te bereiken, en binnen tien seconden naar de 160 te accelereren. Dit alles ondanks een drooggewicht dat maar krap aan onder de 2000 kg lag. Bovenstaand model heeft volgens de RDW overigens 550 pk (bhp).
Voor deze exclusiviteit moest wel een flink bedrag neergeteld worden: de Engelse prijs bedroeg 190.130 GBP, en als je de V600-upgrade wilde kwam hier nog eens 43.000 pond overheen. Geen wonder dat de Nederlandse eigenaar bijna een euroton aan BPM heeft moeten ophoesten. Maar zoals ook hier opgeld doet: kost wat, maar dan heb je ook wat! Hoe de Le Mans zich in de handen van Tiff Needell gedraagt kan je hier bekijken.
Met dank aan ferraritje voor de spot!
29 reacties
Beter, koop een huis in een belastingparadijsje, zet je auto’s daar op kenteken en rijdt er de wereld mee rond.
maarre ik vind eigenlijk dat aston wel weer is een 600pk wagen mag bouwen (die geen 1.000.000 kost), met die 512 in de DBS krijg je het nog moeilijk tegen een 5.5biturbo AMG.
ik was op Goodwood in 2001 en toen mocht ik even in een “gewone” LM zitten, op voorwaarde dat ik mijn schoenen uit zou doen.ik deed mijn kousenvoet gewoon pijn tegen het koppelingspedaal, dat geen millimeter meegaf.
en wat deze AM betreft; niet mijn ding.
Ff over de BPM, die euroton heeft deze eigenaar nml niet betaalt. De Aston is pas in 2008 geïmporteerd naar Nederland, dus de eigenaar heeft bijna 9 jaar BPM aftrek gehad op die euroton. Zeker omdat deze over 20 jaar telt en omgekeerd exponentieel naar beneden gaat, blijft er relatief weinig rest BPM over :)