Gespot: Aston Martin V8 Vantage Le Mans

Auteur: , 29 Reacties

Vandaag hebben we wat lekkers in de aanbieding uit Knokke, voor de Belgische spotters wat de PC Hooft voor ons is. Hier werd een zeer zeldzame Aston Martin aangetroffen, namelijk de V8 Vantage Le Mans. Van deze special edition zijn er in totaal slechts 40 stuks gemaakt.

De Le Mans werd in 1999 onthuld op de autosalon van Genève, en was het sluitstuk van de toenmalige V8-Vantage-reeks, die erna werd vervangen door de V12 Vanquish. Omdat ermee gevierd werd dat de Aston Martin 40 jaar ervoor Le Mans had gewonnen, was het niet zo moeilijk om er een gelimiteerd productieaantal aan te hangen: voor elk jaar dat was verstreken rolde er één Le Mans uit de werkplaats (volledig handgemaakt uiteraard).

Het vlaggenschip van Aston Martin kreeg de beschikking over een 5,3 liter V8 met twee dikke Eaton-superchargers. Hierdoor kwam het totale vermogen uit op 550 of (met de V600-upgrade) 600 (Engelse) pk. Hiermee was de Le Mans in staat een topsnelheid van meer dan 320 km/u te bereiken, en binnen tien seconden naar de 160 te accelereren. Dit alles ondanks een drooggewicht dat maar krap aan onder de 2000 kg lag. Bovenstaand model heeft volgens de RDW overigens 550 pk (bhp).

Voor deze exclusiviteit moest wel een flink bedrag neergeteld worden: de Engelse prijs bedroeg 190.130 GBP, en als je de V600-upgrade wilde kwam hier nog eens 43.000 pond overheen. Geen wonder dat de Nederlandse eigenaar bijna een euroton aan BPM heeft moeten ophoesten. Maar zoals ook hier opgeld doet: kost wat, maar dan heb je ook wat! Hoe de Le Mans zich in de handen van Tiff Needell gedraagt kan je hier bekijken.

Met dank aan ferraritje voor de spot!



29 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
cool
Hebbehebbehebbe! ;)
echt een pracht wagen, die niet heel erg opvalt in tegen stelling tot andere supercars. Volgensmij betreft het hier wel een import wagen gezien het kenteken.
@Jipp: voor dat BPM-bedrag (bij nieuwprijs een ton) heb je een klein huisje in het buitenland. Dan ga je toch niet een nieuwe bak op een NL’s kenteken zetten…

Beter, koop een huis in een belastingparadijsje, zet je auto’s daar op kenteken en rijdt er de wereld mee rond.
op foto 2 heeft de deur een andere kleur als derest, net als het paneel voor de deur.
maarre ik vind eigenlijk dat aston wel weer is een 600pk wagen mag bouwen (die geen 1.000.000 kost), met die 512 in de DBS krijg je het nog moeilijk tegen een 5.5biturbo AMG.
Niet echt mijn ding, die oude Astons…
@Esprit_de_Flandre: Idem. Ik vind hier niks moois aan.
@FredT: Ik vind het ook geen mooie auto, hij dan wel heel exclusief en snel, uiteindelijk vind ik de looks bij een auto het belangrijkste.
@Esprit_de_Flandre: oudere Aston DB2,4,5,6 etc zijn wel zeker mooi. Dit is weliswaar een echte handgebouwde Aston (op de 77 na komt nu alles uit een gewone fabriek) maar deze generatie doet me stiekem elke keer aan een getunde Opel Manta denken en dat kan gewoon niet de bedoeling zijn van Britse klasse.
@mashell: Mij doet het eerder denken aan een oude Nissan GT-R. Ook niet ‘Very British’…
ach ja wat een bruut was dat.
ik was op Goodwood in 2001 en toen mocht ik even in een “gewone” LM zitten, op voorwaarde dat ik mijn schoenen uit zou doen.ik deed mijn kousenvoet gewoon pijn tegen het koppelingspedaal, dat geen millimeter meegaf.
In mijn ogen niet een echte Aston. een bmw e30 ziet er zelfs mooier uit dan dit ding.
Vond het eerst wat lijken op een oude Pontiac of iets dergelijks…. Liever een nieuwe DBS.
Knokke en de pc hooftstraat zijn niet met elkaar te vergelijken. In knokke zie je veel meer lekkers
ben het eens met Fout
en wat deze AM betreft; niet mijn ding.
Veeleer een Amerikaanse uitstraling, deze AM. Geheel anders dan wat we nu zien bij het merk, dat er inderdaad wel is op vooruitgegaan qua design sinds de jaren ’80-’90 (de oude DB’s zijn natuurlijk van een ander kaliber). Maar desondanks kan ik niet zeggen dat deze auto me niet aanstaat. Hij is gewoon o-zo bruut en gespierd (een Britse Muscle Car precies) dat ik het echt wel kan appreciëren.
Kevin van Roest
Prachtige Aston Martin! Moet bij dit model altijd gelijk aan Bram Moszkowicz denken…

Ff over de BPM, die euroton heeft deze eigenaar nml niet betaalt. De Aston is pas in 2008 geïmporteerd naar Nederland, dus de eigenaar heeft bijna 9 jaar BPM aftrek gehad op die euroton. Zeker omdat deze over 20 jaar telt en omgekeerd exponentieel naar beneden gaat, blijft er relatief weinig rest BPM over :)
ik weet niet wat je hier mooi aan kunt vinden maar de auto klopt van geen kant de voorkant is ook niet om over naar huis te schrijven en doe mij maar een rapide of iets dergelijks dan.
@edgar: De Rapide vind ik geen echte aston. een verrecte DB9 dat is het. deze vantage vind ik een van de mooiste sportwagens uit de 90’s. Denk alleen dat hier meer liefhebbers van komen over 20-30 jaar. :roll:
Dit is de Aston Martin die ik wil hebben, mijn droomauto.
Mooi!
Hmm tiff zegt 13.000 pond in plaats van 43.000 pond. Lijkt me ook wat realistischer om eerlijk te zijn..
wow zo maken ze ze niet meer
Ik heb deze ook al gespot in Londen een blauwe :-)
Kwalitatief uitermate teleurstellend vrees ik, net zoals oude ferrari’s (even goed in elkaar gezet als oude fiats, en deze aston zal het “niveau” van een oude rover hebben schat ik zo…..maar dan met een twintig keer hoger prijskaartje. Voor de echte liefhebber/masochist.
Tip voor de spotters: huur in fiets in Knokke en rijd al die kleine paadjes af in het Zoute e.o., dan vind je meer van dergelijke auto’s.
Prachtig! British Power pur sang! Dat maakt hem zo stoer! De Astond van tegenwoordig zijn erg mooi. Maar deze heeft meer karakter naar mijn mening.
doe mij maar een nieuwe aston. dit is niet echt heel mooi
een aston martin db9 le mans, is dat ding ook zeldzaam? ik zie ‘m wel vaak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).