Nieuwe 3 Serie krijgt driecilinder diesel, is wel zuinig

Auteur: , 107 Reacties

Met een beetje geluk onthult BMW in september, tijdens de IAA in Frankfurt, de opvolger van de 3 Serie. En dus beginnen er langzaam steeds meer stukjes informatie bekend te worden. Het laatste nieuwtje is dat we onder de motorkap van de F30 een 1,5 liter grote driecilinder zullen kunnen vinden. Dat klinkt niet meteen als Freude am Fahren, maar het enige doel van deze motor is om heeeel erg zuinig te zijn. We weten immers allemaal dat BMW denkt dat weinig CO2's veel stoerder zijn dan veel pk's.

De driecilinder turbodiesel perst er gelukkig nog wel zo’n 150 pk uit (de helft van een 335d?) en stoot, mede dankzij EfficientDynamics, minder dan 100 gram CO2 per kilometer uit. En dan is het voor Nederlandse leaserijders in elk geval te hopen dat de uitstoot onder de 95 gram CO2/km uitkomt zodat ze kunnen profiteren van 14%-bijtelling. Qua zuinigheid is het natuurlijk allemaal geweldig nieuws, maar hoe kijken we eigenlijk aan tegen een BMW met een driecilinder?

Het gerucht ging al langer dat ook de nieuwe 1 Serie voorzien zou worden van driecilinder (benzine) motoren en ook de Vision EfficientDynamics supercar van BMW wordt aangedreven door een driecilinder diesel (en elektromotoren). Dus blijkbaar heeft BMW grote plannen met driecilinder motoren. Goodby straight-six, hello straight-three?
Overigens heeft BMW ook al verklapt dat er een hybride versie zal komen van de nieuwe 3 Serie. (via: autocar.co.uk)



107 reacties

Nou prachtig 14%bijteling hier, geweldig! Alleen zullen sjonnies in 20 jaar ouden golfjes je wel voorbij komen, terwijl je in 3serie zit. En wat heeft de rest van de wereld eraan?
@meneersander: hehe keep dreaming mate , met 150 pk houd je echt wel 20 j oude golfjes af hoor , zelf moderne golfjes behalve de gtd en de gti mischien
@meneersander: Als je daar mee kan zitten leef je echt verkeerd.
@meneersander: BMW 3’s worden toch niet gekocht om ‘sportief’ te rijden, want ze zijn het niet…
Dus Wouter, dat wordt je nieuwe speelkameraadje.
die 150 pk is wel erg mooi zolang je het vermogen wat gelijk matig verspreid krijgt en als je die 150 pk niet enkel hebt tussen 4000 en 4500 rpm en voor de rest 20.5 pk hebben. zolang we er dus niets van merken tijdens het rijden en dat we nogaltijd top motoren hebben, hoor je mij niet klagen ….
@bpc: “voor de rest 20.5 pk”
willekeurig gekozen? :D haha klinkt best grappig, weet wat je bedoelt.
@As_long_as_it_is_fast: het was puur toeval ;p maar het was gewoon om een punt duidelijk te maken en wat rare cijfers gebruiken vrolijkt de boel wat op ;)
@bpc: de boodschap kwam over. Ik rijd namelijk met een auto die constant precies maar 20pk bezit. Kom je aan 3000rpm, doet ie exact hetzelfde als bij 1000rpm en bij 4000rpm, ga ik dan nog door ontploft ie waarschijnlijk. Je kan ook stellen dat ik mijn koppel ter allen tijde beschikbaar heb! :D haha
Lijkt mij niet zo een probleem. De 6-cilinders blijven voorlopig nog wel bestaan. Een extra zuinige 3-serie is natuurlijk altijd fijn.
rij je straks in je 320 met 3 cilinder. nog niet zo lang terug had een 320 er 6!
@gerjan:
nog niet zo lang geleden hadden die 6 er minder dan de huidige 3 ;)
Ersin Demirci
Ze moeten kappen met die Kwalitatieve Uitermate Teleurstellende (K.U.T.) downsizing… Gewoon EEN dikke 4liter V8 Diesel met Dikke groooote TURBO’S willen we zien ook in een 1serie, laatstaan een 3 serie… Oftewel een dikke agegraad voorin de kleine schoen.
@Ersin Demirci: Ben je al 18 of niet?
@Ersin Demirci:

Als je dan al zo een kansloze opmerking maakt. Gebruik dan in ieder geval een v8 benzine…
@Ersin Demirci:
“zucht”
De M3 van 2014 krijgt gewoon weer een lekkere 6-in-lijn…+ 2 turbo’s. Dus gááááán !

Enja, zo’n 3-cil. diesel met 150pk rijdt natuurlijk gewoon weer als een BMW, don’t you worry. En je komt er heel netjes mee van je plekkie. Zo’n 9 seconden van 0-100 en een top van 225km/h. Hoeveel meer heb je nodig ?
Lijkt me een aardige variant! Krijgt ie een twin-scroll turbo? Of één met variabele geometrie? 100 pk per liter is natuurlijk een redelijk lastige waarde om zonder turbogat aan te komen.
Prima voor de zakelijke rijders, lekker zuinig. Voor de coureurs onder ons zal er heus wel een nieuwe 330d/335d komen;-)
Nu alleen de voorwielaandrijving nog en het verhaal is compleet! Jammer hoor als ze dit doorzetten! Ik zeg terug naar de 6cilinders!
Walgelijk is autonieuws tegenwoordig. Waar je vroeger nog stoer kon zeggen dat je een V6 had, nu is het stoer om te zeggen dat je een auto met 14% bijtelling hebt en met weinig uitstoot. Laat het aub een hype zijn.. net als dat ten tijde van de 307 het hip was om een net geen MPV-achtige te hebben bv
@Atenza:
V6 van BMW of is dit meer over verschillende merken jou verhaal?
@Barryyy: ja meer in zijn algemeenheid. Autonieuws is gewoon niet meer zo boeiend vind ik. Draait alleen nog maar om zoveel gram uitstoot, downsizing en bijtelling. En dat bepaald helaas ook de verkoopcijfers
Als de motor lekker loopt (en dat schijnen ze bij BMW als ze echt willen wel voor elkaar te kunnen krijgen) is er geen probleem toch? En dat gezeur over grote V8en, de M3 is door de grote V8 verpest ik hoop dat BMW daar ook downsizing gaat toepassen en terug gaat naar de 6 in lijn.
@mashell: zie mijn reactie boven…
Zal dat blokje ook net zo’n koddig geluidje produceren als een Citroën C1 (achtige)?
Ach, het loopt wel soepeler dan een 4 cilinder. En het is denkt ik ook zuiniger doordat er minder wrijving is(minder zuigers, lagers, klepveren etc.)
Oh, en het geeft een leuk geluidje.
@retetikker:
De 3 cilinders die ik tot nu toe gehoord heb klinken als een grasmaaier, en echt soepel klinkt dat niet.
@retetikker: soepeler ? juist niet hou meer cyl hoe gelijkmatiger de motor loopt
@bpc: het probleem is juist dat dat niet voor een 4 cilinder in lijn geldt. -_-
@piet:
een 4 cilinder loopt vooralsnog echt wel soepeler als een 3 cilinder hoor, tenzij hij 10000RPM kan draaien, dan lijkt het misschien nog wat soepeler omdat t allemaal wat sneller gaat. in feite voor je gevoel mis je een “ontploffing” in de motor. Dat is uiteraard wat je hoort brommen door je uitlaat en bij de motor vandaan.
@bpc:
Ja, dat dacht ik ook maar waarom was dat ook alweer zo?? (HTS is te lang geleden voor mij…)
@BananaMan: Ik heb altijd begrepen dat het niet zo heel veel uit maakt. WAT uitmaakt is hoe de 3 cilinder is ontworpen. Als een 3 cilinder goed is ontworpen loopt hij zeker zo mooi als een 4 cilinder en zelfs soepeler, want hij heeft minder slagen nodig om zichzelf aan de gang te houden.

Hier kun je heel uitgebreid lezen wat de verschillen zijn in laufcultur e.d:

http://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/65785-car-four-cylinder-engine-three-cylinder-engine.html

OT: Als BMW er voor zorgt dat deze motor ook echt loopt en voelt als een product van de Bayerische Motoren Werke dan zullen we de cilinder denk ik niet missen en profiteren van de grotere zuinigheid. En 150 PK is echt niet weinig.
@BananaMan: het dode punt word kleiner omdat de explosies korter achter elkaar plaats vinden in feiten dus krukas moet minder door het vliegwiel worden aangedreven!
Ik ben heel benieuwd naar de looks!
tja een v3 wordt moeilijk nietwaar? :)
@Francis: een Boxer 3 :D
@Francis: waarom dan? er is toch ook een v5 (VAG)
@Eibo:
die v5 is meer een vr5. Volgens mij zijn er weinig of geen V-motoren met een oneven cylinderaantal en een grote blokhoek (dan zal je wel teveel moeten balanceren ofzo).
@BananaMan:
V5 ligt net zoals een V6 alleen een cilinder eraf gesneden. 3 cilinder wordt moeilijk aangezien de krukas het dan aardig op zn flikker krijgt. een V5 heeft nog iets meer een sterkere balans.
@Barryyy: VW V5 is wel degelijk een VR5.

“Volkswagen introduced the first V5 engine, though this engine is not a true twin-bank V engine, but rather a VR5, or staggered bank straight-5 engine, and therefore not a true V5”

http://en.wikipedia.org/wiki/V5_engine
Waarom dan weer 150 pk met alle macht er uit persen als het zo zuinig moet zijn, geef’m dan 80-90 pk ofzo, dát is pas zuinig.
@Tommy2: Omdat soepel meekomen in het verkeer naar mijn mening niet lukt met 80-90pk. Ik heb in auto’s gereden met 80-90pk en die rijden voor geen meter. Hang je in zijn 5 en moet je ook maar eventjes afremmen of gas terugnemen voor een bepaalde situatie op de snelweg en je bent weer je power kwijt.

Je moet weten dat 80pk in de hogere toeren zit, wat inhoudt dat er op 2500 toeren eigenlijk weinig meer van de power overblijft. Hoe meer power een motor kan leveren, hoe simpeler het wordt in het verkeer om bepaalde situaties te corrigeren, of uit te voeren. Natuurlijk lukt dit ook wel in een andere auto, maar met iets meer vermogen lukt dit ook zónder terug te schakelen. Naar mijn mening was de 318i al te underpowered. Het werkte wel, maar echt gaan wilde hij niet.

Ten slotte, van een BMW verwacht je ook niet dat ie underpowered is. Het blijft tenslotte een hoop geld en in je achterhoofd hou je je toch voor dat je een soepele auto koopt.
@jzaero: Uiteraard is koppel ook een belangrijk aspect bij tussensprints, maar je snapt mijn bedoeling.
@jzaero:

Ik wil net zeggen een diesel met een 120 pk is al meer dan genoeg om in het verkeer mee te komen als je eenmaal in verstedelijkt gebied komt kan je die zelfs nietmeer gebruiken dan rijdt je op de 2000 toeren waar je maar 60pk hebt. Tenzij jij in heel ander verkeer rijdt dan ik natuurlijk.

En zelfs wat landelijker (dankzij onze lintbebouwing) kan je amper nog accelereren of afremmen (tenzij op rare uren) zonder dat je hindert/gehinderd word.
@Hupke: Uiteraard is dat voldoende om mee te komen als je het allemaal maar met een korreltje zout neemt, om soepel mee te komen is een ander verhaal. Ik word hier in de randstad maar al te vaak gesneden door asociale rijders en dan val je al gauw terug van 120 naar 80-90 oid. Als ik de auto dan in zijn 5 laat staan en het gaspedaal vloer om weer op gang te komen, voel ik weinig veranderen aan mijn snelheid. Wat ik bedoel met soepel meekomen is dat je zonder te hoeven schakelen, de motor zijn werk toch weet te verrichten in een tijd zodanig dat je er niet problemen met achterop komend verkeer krijgt. Uiteraard speelt koppel hier dan een grotere rol dan power, maar ik hoop dat je mijn bedoeling snapt. Een 3 serie is nou eenmaal geen lichtgewicht. Ik heb geen moeite met terugschakelen, maar mijn punt is dat dat al een stuk minder hoeft met een sterkere motor en een sterke(re) motor dan 80-90pk past naar mijn mening beter bij een 3 serie.

@s: Ik kan prima anticiperen op het verkeer en de auto, maar lees het bovenstaande maar ;)
@jzaero: Ben het met je eens op behalve een ding; Om mee te komen in het hedendaagse verkeer heb je al genoeg aan elke auto met uitzondering misschien van een 2cv en een kever. 60 pk is zat zolang je maar wilt anticiperen.
@Tommy2:

Houd er wel rekening mee dat een 3 serie meer weegt als een golfje o.i.d.
@Tommy2: Marketing? Als ze slechts 80 of 90pk eruit persen, maakt iedereen het nieuwe motorblokje belachelijk, en koop niemand het. Nu zegt iedereen: “Ach, als het goed rijdt, als een echte BMW, blablabla, dan is het goed.”

Over een jaartje komen ze dan met een versie van 100-120pk, of misschien nog lager…
Ik hoop dat ie een stuk mooier word dan de huidige 3, want die is eenvoudigweg hondslelijk!!
Hoe meer mensen in dit soort naaimachientjes gaan rijden, des te meer benzine blijft er voor de V8-en over. Ik juich het toe. Volgende BMW met V2 uitrusten a.u.b.
@sacha: ja ach, sowieso blijft er wel benzine over, met die diesels..
High Performance
@sacha: zie zjermuns hebben ook ervaring met V1 en V2, moet goed komen, alleen zou je dat dan wellicht van de VAG boys verwachten…..
@High Performance:

LOL!
:)
@sacha:
V2 jij gaat dus V-motoren uit Harleys en dergelijke gebruiken. Wellicht nog wel mogelijk ook.
@Barryyy: http://en.wikipedia.org/wiki/Vergeltungswaffe

Of was je sarcastisch aan het doen? :P
@Esprit_de_Flandre:
Nee harleyys hebben toch soepel lopende motoren, ik hoef geen V2 met raketten ofzo:p
@bpc hij loopt misschien wat minder soepel, maar een diesel geeft over het algemeen zijn meeste koppel en pk’s van 2000 tot mat 3500 rpm
als het maar geen voorwielaandrijving wordt mag alles bij bmw.
@JamesBond007: een 0.9 2-cylinder hybride diesel met achterwielaandrijving en 23 pk. Goed plan :D
@rotorhead: klinkt erg motocultuur achtig :-p
@rotorhead: dat is toch echt jou plan. maar goed, altijd nog beter dan een 0,9l 2cyl met voorwielaandrijving!
Poos terug had een 525TDS iets van 143pk? Dus 150 pk lijkt me geen probleem, zeker niet icm een moderne 8-traps automaat oid.
@DavidZ: Tijd terug had een 520i 6cyl 150pk (E34). Werkt prima, al zal een turbomotor wel een ander karakter hebben dan de 6-in-lijn
BMW maakt ook motorfietsen, misschien kunnen ze daar een twee cilinder lenen? ;)
Ben alleen nieuwgierig hoe lang zoiets meegaat voor de kilometervreters onder ons…
@B: Kilomtervreten gebeurt meestal op de snelweg, wat meestal inhoudt dat er vrij weinig afwijkende situaties ontstaan, dus de situaties blijven meestal constant. Ik denk dat het daar wel mee goed zit.
Een drie cilinder dan nog wel… Klinkt best vreemd. Wel goed dat ze daar nog 150pk uithalen. Tegenwoordig draait het allemaal om minder uitstoot en bijtelling (whatever that is). De staat spoort dit alleen maar aan en ergens vind ik dat jammer. Ik ga niet beweren dat we allemaal met 8.0 liter V8 moeten rondrijden, maar ja, een leuke 5 cilinder bvb…
@As_long_as_it_is_fast: Gewoon de 6cyl behouden was wel waar ik stiekem op hoopte. Maar ach.. Tegenwoordig verkoop je geen auto meer met meer pk’s en cilinders :(. In de 5 serie gelukkig wel alleen maar 6 cilinders te koop, op de 4cil diesel na, maar wij dieselen niet, dus dat zit goed ;)
@jzaero: moest ik de keuze en het geld hebben, ik zou echt niet gaan voor een 4cilinder met weinig CO2. Een leuke 6cilinder of een heerlijk klinkende 8cilinder daarentegen. Misschien zelfs de 10 cilinder uit de S8. Die auto zou mij best kunnen bekoren. Dus geen zorgen, de echte petrolheads zullen blijven bestaan.;)
grappig toch dat de nieuwe K series bmw een mooier blok heeft dan de kleinste 3 serie gaat krijgen.

misschien moeten ze die K1600 6 in lijn ombouwen, kun je in ieder geval nog zeggen dat je een 6 in lijn hebt in je 3 serie
Zal wel een knappe turbo opzitten om dat vermogen te halen uit zo’n klein blok. Dus waarschijnlijk een flink turbogat gok ik…
High Performance
Het hele modellen pakket van een fabrikant moet voldoen aan de gemiddelde uitstoot van CO2. Dus hoe meer modellen je produceert met weinig uitstoot des te heftigere motoren kan je in de duurdere versies leggen. En 150 pk is gewoonweg netjes. Zoals DavidZ al schrijft, nog geen 10 jaar geleden was je king Boko met 150 pk diesels. Vraag maar aan de kopers van de veelverkochte TDI (met rode letters) modellen.
Een hele prestatie als alles heel blijft.
Tegen de tijd dat die 3-cilinder BMW op de markt is dan kost een litertje diesel misschien al wel 2 euro. Dan zullen mensen blij zijn dat ze niet aangewezen zijn op lelijke priussen of civic hybride vehikels om toch nog enigszins betaalbaar een ‘stoere’ auto te rijden.
Tja,

Dit zat eraan te komen, maar wat ik niet begrijp is dat men (blijkbaar) niet komt met maatregelen ter vermindering van de massa!

Dan heb je ook geen 3-pitter van 150 pk nodig, om toch netjes van je plek te komen!
@FrankypankyV8: genoeg auto’s die juist lichter worden. Mazda was er weer trendsetter in maar dat wordt vaak weer vergeten ;) Opel snapt het dan weer helemaal niet. bv een Insignia 2.0 diesel met 160pk: 1610 kg :S En een Astra met 1.6T met 180pk voelt net aan als onze Mazda3 2.0 met 150pk :S Sowieso rijdt een nieuwe Golf 1.4 TSI met 160pk die Astra er makkelijk uit én is zuiniger..
ik vind de nieuwe 2.0 diesel blok in de 18d en 20d al zuinig genoeg, als je doorborduurt op dit blok met de technologie van tegenwoordig, haal je ongeveer ook wel 1:26, in de 3 serie met 20% is het volgens mij al 1:25 met 163pk dus een driecilinder lijkt overbodig in mijn ogen, maar 150pk is natuurlijk voldoende.
Beter halen ze de technologie van Elsbett weer boven water.

Die haalde vele jaren geleden al genoeg vermogen uit een 3 cylinder diesel voor een MB 190. Daarnaast was die motor extreem zuinig namelijk minstens 1 op 20 of nog beter.

Die motor was zo ontworpen dat de temperatuur beperkt bleef, daardoor was er geen energievretend koelsysteem nodig.

Met een beetje hedendaagse innovatie zou dat extreem zuinig zijn.
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=2145
Ah, een 1,5 liter kan best wel goed klinken…

(BRM V16 1,5 liter ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE
Wat zit iedereen nu in een keer mild te doen over BMW met een 3cil…
WTF! minder = MINDER
4, 6 of 8 cilinders zijn gewoon beter en vetter! F*ck you met je 3 cilinder… pfff
Anyway what happend to hydrogen?
Ik vraag me af hoeveel ruimte er overblijft voor chiptuning bij deze geblazen 3-cil. Misschien kunnen we er straks wel gemakkelijk 190pk uit persen met die turbo. Dat zou het al een stuk interessanter maken.
jaja 1 op 30 zeker maar in de praktijk maar 1op20 rijden

en hoelang gaan die motoren mee dan?
@Flamingo: waarschijnlijk geen 600.000 km, maar 150.000 km is denk ik best acceptabel en haalbaar.
Als het maar niet de perikelen heeft van het blokje van de Smart.
@hjkort: 150000 ?. dat rij ik per jaar!
@Flamingo: Joepie, elk jaar een nieuwe 3’er!
@Flamingo: och, voor vergelijking tussen auto’s is het altijd goed om een verbruikscijfer te weten. Ze kunnen moeilijk een Volvo uit Borne testen in Limburg en die uit Zweden in Ljötvjanherhüzde…(ofzo). En wie test het verbruik dan op hoogte in Chili ?…precies.

Haal er simpelweg 30% vanaf…en je zit redelijk snor als consument.

Zo’n 3cyl. gaat heel lang mee, mits je veel snelweg-doorrij-kilometers maakt. Alleen stadsverkeer is funest, maar dat geldt voor iedere motor.
Diesel, 1.5liter, 3cilinder en 100pk/liter?
Tegenwoordig zeggen die cc’s ook steeds minder, maar een 3cilinder loopt niet lekker. Ben benieuwd of BMW hier de benchmark in wordt, aangezien de 6inlijn zich al genoeg heeft bewezen en grwoon super soepel loopt.
Maar de 318d blokje wordt dus minstens 25% lichter!
@CSL: “..een 3cilinder loopt niet lekker..”

Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Volgens de techneuten loopt een 3 cilinder ook heel lekker als het een goede motor is.

Ik denk dat wij een beetje verpest zijn door de Daihatsu Cuore.. dat roffelende 3 cilinder brommertje staat ook in mijn hoofd synoniem voor 3 cilinder laufcultur. Niet tof dus. Maar ik vertrouw op BMW en oordeel niet voor ik hem heb gehoord e.d.
@CSL: Oja.. en de nieuwe VW Polo 2011 Bleu Motion TDI, da’s toch een 3 cilinder? Dacht ik? Aangezien dit een zeer veel geleasde auto is.. zullen er vast wel mensen zijn hier die daar rij-ervaring mee hebben.

Mensen.. deel eens jullie ervaringen met ons?
die 6- en 8-cylinders gaan gewoon naar China…
We weten immers allemaal dat BMW denkt dat weinig CO2?s veel stoerder zijn dan veel pk’s.
Dit stukje tekst slaat nergens op alleen omdat bmw gedwongen wordt en hierin voorop loopt.
BMW is geloof ik al 10 jaar schoonste auto fabrikant ter wereld.
En als je de 320D EF rijdt merk je dat hoewel die op 163pk is begrensd hij lekker rijdt
100 pk/liter, voor een diesel, en nog schoner dan benzine ook. Er zit nog veel leven in het verbrandingsmotortje!
Hetzelfde doet BMW ook al met de 35d-motor, da’s nog even wat knapper.
@sir_smokalot: hoezo. Je ontwerpt het voor 1 cylinder, en dan maar vermenigvuldigen…
als die niet al te duur wordt, die nieuwe 3-serie, dan zal dit wel een verkoop topper worden
Als het een 14% bijteller gaat worden wordt dit voor BMW een regelrechte verkoophit. Prijs kan gedrukt worden ten opzichte van de concurrentie, tenzij Mercedes en Audi ook van deze plannen hebben. En 150 pk voor een 14% bijteller is nog nooit gedaan dus met zulke cijfers hoef je je ook niet te schamen…
als die goedkoper dan een 318d is , dan is het kopen het waard
Denk dat BMW meer te verliezen heeft dan te winnen. Ze kunnen zich niet permitteren dat een 3 reeks plots trager of saaier zou zijn dan een standaard golfje… Ik hoop op een leuke 3 die de efficient dynamics ten volle benut, met de 150pk power waar de bestuurder het nodig heeft…

Ter illustratie: Ik reed in de VS deze zomer met een GMC Yukon, het beest had een V8 5.3 liter en het ging niet vooruit (sound was wel cool), de BMW 1.18 van mijn vriendin accelereerde vlugger :-)
Als ze nou dat driecilindertje naast de accu onder de achterbank zetten(zeker klein genoeg)staat de motor eindelijk eens op de goede plek ,op de aandrijfas ;)
@norge: niet lelijk doen AW hooligan ;-)
Hangt er van af hoe het rijdt. Elke idioot kan 400pk uit een kleine motor persen (leg er een paar dikke turbo’s op)
Een 3 cilinder 1.5 diesel met 150pk. Daarbij moet ik automatisch denken: turbogat, geen koppel, schakelen als een zot bij het minste inhaal manoever. De enigste werkende combinate zou met een 7-traps DSG zijn oid.
We zullen wel zien….
@gerrelekker: volgens mij heeft BMW reeds een 8-traps automaatbak liggen, moet goed komen denk ik. En ms 2 turbo’s, dan ook geen turbo gat.
Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer?? ‘Vooruitgang is niet altijd verbetering’…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).