Lamborghini LP700-4 gebruikt superstijf carbon

Auteur: , 77 Reacties

Hoewel de introductie van de LP700-4 pas in Genève zal geschieden heeft Lamborghini alvast wat extra technische details van de Murcielago-opvolger vrijgegeven. Voor de ontwikkeling van chassis en koetswerk, die beiden volledig uit koolstofvezel zijn opgetrokken, hebben ze de handen ineen geslagen met vliegtuigbouwer Boeing en de universiteit van Washington. Het resultaat: extreme stijfheid.

Lamborghini’s R&D-hoofd Maurizio Reggiani heeft aangegeven dat de stijfheid van de LP700-4 35.000 Nm per ‘degree of deflection’ bedraagt. Dit zegt mij als technisch onbenul weinig (misschien de kracht die je er op los moet laten om het een graad te laten buigen?), maar als je het vergelijkt met de concurrentie lijkt het heel wat: de waardes zijn voor de Koenigsegg CCR 28.100 Nm, voor de Ferrari F50 34.600 Nm, en voor de huidige Murcielago 20.000 Nm.

De versnellingsbak, die gebruik maakt van een enkele koppeling met dubbele synchromeshes, weegt 20 kg minder dan de huidige transmissie en kan in “Corsa” mode in 50 ms schakelen. Ter vergelijking: een Formule1-auto doet dit in 40 ms. Veel van de overige details waren reeds bekend, zoals de 700 pk sterke 6,5 liter V12 en het drooggewicht van 1.575 kg, dus hiermee zullen we jullie verder niet vervelen. Over 2 maanden weten we alles, maar mocht er tussendoor nog iets noemenswaardigs naar boven komen dan zullen wij dit braaf melden. (via Automotive News)



77 reacties

Tja als je een beetje kunt vertalen zou dit inderdaad neerkomen op ‘misschien de kracht die je er op los moet laten om het een graad te laten buigen’, alleen moment i.p.v. kracht. Vergeleken met de rest lijkt die lambo wel van ‘pisbakkenstaal’, wat misschien de reden is van al die gewreckte lambo’s!
@towi1989:

Overigens klinkt die versnellignsbak gruwelijk ouderwets! enkele koppeling met synchromeshes? Ik had eerder gedacht dat het een systeem als zeroshift zou worden gebruikt.
@towi1989:
Het is ook wel ouderwets maar wel een stuk lichter dan dubbele koppeling!
En het resultaat van die enkele koppeling is toch ook wel acceptabel te noemen.
@koluh:

nou met een fatsoenlijk DSG heb je geen synchromesh meer nodig, dat scheelt ook al aardig in gewicht. De electronica zorgt voor het revmatchen ipv slijtagegevoelige synchromesh ringen.
@towi1989:
Fatsoenlijke DSG is al redelijk zwaar hoor en de mechatronic is ook niet optimaal, die dingen hebben vaak onderhoud nodig en gaan nog wel eens stuk. Vind de DSG in een Volkswagen ook niet echt lekker met optrekken, hij klapt er vaak plotseling ineens in.
@Barryyy & @towi1989: synchromeshes? zeroshift? revmatchen? mechatronic?

Damn… :roll:
@Esprit_de_Flandre:
Snap je het niet of?
@Barryyy: Neen, ik snap het niet. Wil ik ook niet.

Nee, niet uitleggen, please, NEEEE!!!
@Esprit_de_Flandre:

Synchromesh ringen, dat zijn ringen die in de versnellingsbak zitten, deze zitten tussen de tandwielen van de versnellingen in(wat eigenlijk vertragingen zijn, maar goed. Daar over later meer) deze versoepelen het overschakelen naar de versnellingen van 1 naar 2, van 2 naar 3 en ook weer terug. Hierbij is het zo dat de tandwielen die ingeschakeld zijn al redelijk snel aan het draaien zijn en je toch over wil naar een volgende versnelling, de tandwielen van de volgende versnelling staan nog stil en moeten dus aan de gang komen zonder er hard in te klappen. deze synchromesh ringen gaan langzaam aan steeds sneller draaien omdat er tegenaan wordt geduwd, hierbij komen de tandwielen van de volgende versnelling steeds sneller op gang en kan je soepel overschakelen, zonder gestoot. (voor de rest van de mensen hier, het is nogal bot uitgelegd en eigenlijk is er nog meer aan de hand, maar dit is een beetje om het makkelijk uit te leggen)
De rest is mooi voor wikipedia of auto sites.
Mechatronic is het regelsysteem in de versnellingsbak van de DSG.
@Barryyy: Met NEEEE bedoelde ik ook echt NEEEE. Ik ga dat allemaal niet lezen hoor ;)
@Esprit_de_Flandre:
Jawel joh! Nee komt niet in mijn vocabulaire voor. Dit is goed voor je ontwikkeling knul.
Stel je moet een keer een versnellingsbak demonteren:p.
@Barryyy: Als ik ooit een nieuwe versnellingsbak nodig heb, moet jij dat maar komen doen dan.
@Esprit_de_Flandre:
Das goed, woonachtig in belgie?
Voorrij kosten start vanaf 240. Uurloon 50,- en overnachtingskosten worden doorbelast naar jou:P
@Barryyy: Een schop onder je gat en een badmat in de garage, dat kun je krijgen! :mrgreen:
Ik zie die arabieren al thuiskomen.
”Ja schat, maar deze heeft superstijf carbon”
@JamesBond007: Nice. =D “Das ’t zelfde in, deze schakelt sneller en ik merk dat…”
Kun je niet even vergelijken hoe snel een DSG-bak in een Skoda schakelt?
@Jochempie: Even snel als in een Volkswagen… 8 ms trouwens voor opschakelen.
@Tommy2: Uiteraard, skoda klonk lulliger :)
Klinkt allemaal wel stoer. 35.000 Nm om een graad verbuiging te krijgen. En als we zien dat de F50 34.600 Nm nodig had, en dat één van de beste auto’s uit de geschiedenis was, kunnen we toch in spanning wachten op de eerste tests denk ik dan.
En die motor, daarmee val ik niet te vervelen denk ik… =D
@As_long_as_it_is_fast: tot je leest dat een Alfa 159 ook al 31000 haalt… is het opeens minder amazing niet?
@w0o0dy:

Daar ben ik dan ook aardig ziek van.. ;)
@w0o0dy: Met andere woorden: much ado ‘bout nothing.
@w0o0dy: Die ligt toch ook erg lekker bij het publiek? ;)
”Hoe noem je een Jota die gesleept werd?”
TowJota
@JamesBond007:
Jota ?? Jota was concept naam toen de LP-700 nog onder ontwikkeling was.
De productie naam wordt Aventador!
@koluh:
joh, zou je denken?
@JamesBond007:
……
goeie grap dan..
@JamesBond007: +10000 :P
moet je eigenlijk is na gaan hoe goed de F50 is, nu zo’n 15 jaar later nog steeds 1 van de sterkste autos is… moet je na gaan hoe sterk ie dan al was voor toen dr tijd! zo zie je maar weer, ferrari is king :D
Mwah. 35000Nm/graad is zeker niet slecht te noemen. Zijn eigenlijk maar weinig auto’s die boven de 25000 uitkomen.
Koning stijfheid is overigens de Veyron met 60000Nm/graad.

Hier een lijstje om te vergelijken. ;)

Alfa 159 – 31.400Nm/degree
Aston Martin DB9 Coupe 27,000 Nm/deg
Aston Martin DB9 Convertible 15,500 Nm/deg
Aston Martin Vanquish 28,500 Nm/deg
Audi TT Coupe 19,000 Nm/deg
Bugatti EB110 – 19,000 Nm/degree
BMW E36 Touring 10,900 Nm/deg
BMW E36 Z3 5,600 Nm/deg
BMW E46 Sedan (w/o folding seats) 18,000 Nm/deg
BMW E46 Sedan (w/folding seats) 13,000 Nm/deg
BMW E46 Wagon (w/folding seats) 14,000 Nm/deg
BMW E46 Coupe (w/folding seats) 12,500 Nm/deg
BMW E46 Convertible 10,500 Nm/deg
BMW X5 (2004) – 23,100 Nm/degree
BMW E90: 22,500 Nm/deg
BMW Z4 Coupe, 32,000Nm/degree
BMW Z4 Roadster: 14,500 Nm/deg
Bugatti Veyron – 60,000 Nm/degree
Chrysler Crossfire 20,140 Nm/deg
Chrysler Durango 6,800 Nm/deg
Chevrolet Corvette C5 9,100 Nm/deg
Dodge Viper Coupe 7,600 Nm/deg
Ferrari 360 Spider 8,500 Nm/deg
Ford GT: 27,100 Nm/deg
Ford GT40 MkI 17,000 Nm/deg
Ford Mustang 2003 16,000 Nm/deg
Ford Mustang 2005 21,000 Nm/deg
Ford Mustang Convertible (2003) 4,800 Nm/deg
Ford Mustang Convertible (2005) 9,500 Nm/deg
Jaguar X-Type Sedan 22,000 Nm/deg
Jaguar X-Type Estate 16,319 Nm/deg
Koenigsegg – 28.100 Nm/degree
Lambo Murcielago 20,000 Nm/deg
Lotus Elan 7,900 Nm/deg
Lotus Elan GRP body 8,900 Nm/deg
Lotus Elise 10,000 Nm/deg
Lotus Elise 111s 11,000 Nm/deg
Lotus Esprit SE Turbo 5,850 Nm/deg
Maserati QP – 18.000 nm/degree
McLaren F1 13,500 Nm/deg
Mercedes SL – With top down 17,000 Nm/deg, with top up 21,000 Nm/deg
Mini (2003) 24,500 Nm/deg
Pagani Zonda C12 S 26,300 Nm/deg
Pagani Zonda F – 27,000 Nm/degree
Porsche 911 Turbo (2000) 13,500 Nm/deg
Porsche 959 12,900 Nm/deg
Porsche Carrera GT – 26,000Nm/degree
Rolls-Royce Phantom – 40,500 Nm/degree
Volvo S60 20,000 Nm/deg
Audi A2: 11,900 Nm/deg
Audi A8: 25,000 Nm/deg
Audi TT: 10,000 Nm/deg (22Hz)
Golf V GTI: 25,000 Nm/deg
Chevrolet Cobalt: 28 Hz
Ferrari 360: 1,474 kgm/degree (bending: 1,032 kg/mm)
Ferrari 355: 1,024 kgm/degree (bending: 727 kg/mm)
Ferrari 430: supposedly 20% higher than 360
Renault Sport Spider: 10,000 Nm/degree
Volvo S80: 18,600 Nm/deg
Koenigsegg CC-8: 28,100 Nm/deg
Porsche 911 Turbo 996: 27,000 Nm/deg
Porsche 911 Turbo 996 Convertible: 11,600 Nm/deg
Porsche 911 Carrera Type 997: 33,000 Nm/deg
Lotus Elise S2 Exige (2004): 10,500 Nm/deg
Volkswagen Fox: 17,941 Nm/deg
VW Phaeton – 37,000 Nm/degree
VW Passat (2006) – 32,400 Nm/degree
Ferrari F50: 34,600 Nm/deg
Lambo Gallardo: 23000 Nm/deg
Mazda Rx-8: 30,000 Nm/deg
Mazda Rx-7: ~15,000 Nm/deg
Mazda RX8 – 30,000 Nm/degree
Saab 9-3 Sportcombi – 21,000 Nm/degree
Opel Astra – 12,000 Nm/degree
Land rover Freelander 2 – 28,000 Nm/degree
Lamborghini Countach 2,600 Nm/deg
Ford Focus 3d 19.600 Nm/deg
Ford Focus 5d 17.900 Nm/deg

Bron: http://www.lotus-forum.be/viewtopic.php?f=10&t=2421
@RenesisHP:

BMW E36 Z3 5,600 Nm/deg

hahahahahaha… hmm woorden als zwabber komen me te boven?
@towi1989:

Ik denk dat dat een typfoutje is. Er bestaat geen E36 Z3. Zou dus E36 M3 moeten zijn.
En inderdaad. niet snel wieltje tillen bij een drempel met zo’n bak. ;)
@RenesisHP: De Z3 is gebaseerd op de E36 dus dat lijkt me wel goed zitten.

Ik vind het wel interessant dat het bij mijn auto (E46 coupe) uitmaakt voor de stijfheid of je wel of geen neerklapbare achterbank hebt. Die van mij is dus minder stijf :/ :P
@FelixF: Correct. De BMW Z3 Roadster is type E36/7, de Coupé E36/8.
@GeeJee:

Dank voor de info. ;)
@towi1989: Niet te hard over de kinderkopjes dan.. anders word je zeeziek.

OT: Is dat dan ook zo’n “klunk” bak.. dat je iedere keer zo’n heftige schakelschok krijgt?
@towi1989: Eeuhh Lamborghini Countach 2600nm redelijk shocking voor een supercar
@towi1989: loool at die van de Veyron :D Alles op die wagen is gewoon buiten proportie..

OT: Lamborghini beloofd met de Aventador echt wel een monster te lanceren!
@xilver: Ongelooflijk zeg! Ik verbaas me echt keer op keer weer over de verbluffende cijfers die de Veyron op IEDER vlak neer zet! Dat ding is zijn prijs echt dubbel en dwars waard, en zijn reputatie echt te laag voor wat hij waard is;)
@RenesisHP: de rest kun je inderdaad beter laten staan i.v.m. het flexen van de carroserie bij gebruik.
Alfa 159 – 31.400Nm/degree
BMW Z4 Coupe, 32,000Nm/degree
Rolls-Royce Phantom – 40,500 Nm/degree
Porsche 911 Carrera Type 997: 33,000 Nm/deg
VW Phaeton – 37,000 Nm/degree
VW Passat (2006) – 32,400 Nm/degree
Ferrari F50: 34,600 Nm/deg
Mazda Rx-8: 30,000 Nm/deg
@RenesisHP: nog een toevoeging:
Fiat Bravo (’95->’01) – 17,907Nm/deg
Niet slecht voor een hatchbackje van 15 jaar oud ;)
@GWBoes: Alfa Romeo 156 /147 11000 Nm/degree
vreemd dat die minder stijf als de Fiat zijn, ze zijn uit dezelfde periode. Ik ga nog even verder zoeken.
@RenesisHP: Interessant lijstje (als het klopt). Goed te zien hoe de cabrio versies enorm in moeten leveren.
@bozewolf:

Een aantal van de getallen kende ik al dus tot een zekere hoogte klopt de lijst wel. Ik lees de lijst meer als een indicatie. Wij halen de 30000Nm/graad maar zijn toch echt de mindere vergeleken met een Porsche Carrera GT met 26000Nm/graad. Er komt nog veel meer bij een goede sportauto kijken. ;)
@RenesisHP: wtf…moet je de Veyron zien…60.000 !!??
@RenesisHP: ja maar het gaat hier wel over carbon-stijfheid
‘Beiden’ is voor personen, ‘beide’ voor dingen.
Wilde dit lijstje ook net posten. Toch wel verrassende getallen:
VW Passat (2006) – 32,400 Nm/degree
Rolls-Royce Phantom – 40,500 Nm/degree

Dus een passat is ruim 1,5 keer zo stijf als de huidige Murcielago.
@icet: huh, dat zou inderdaad wel raar zijn.. ik heb nog nooit een vergelijkende test gedaan met een Passat en Murc maar toch:)
@lambo4all:

Hoezo raar? Ongeveer net zo raar als de hoge waarde van de Alfa 159. ;)
@RenesisHP:

Is een alfa 159 zo slecht dan, dat je dit niet had verwacht?
@Barryyy:

Nee, een Passat wel dan?
@RenesisHP:
Nee, integendeel, neem aan dat ze er wel bij nagedacht hebben om hem zo te maken, aangezien deze auto’s dagelijks worden gebruikt. Het kwam een beetje door de manier waarop je het zei dat het zo overkwam op mij. Voor de rest niks mis mee toch
@icet: de getallen zijn wel juist, maar, de Aventador doet het nu dus erg goed met CARBON…vandaar.
DIt laat dus wel zien dat de F50 voor zijn tijd heel erg vooruitstrevend was, maar toch twijfel ik een beetje bij hoe ze dit meten :P Een Porsche cabrio is toch wel ultiem slap in dit rijtje dan…
Waar kan je de stijfheid van je auto vinden?
@Benjamin1: veel zoeken en dan is het nog maar de vraag of de fabrikant het vrij heeft gegeven.
Mijn auto had toendertijd de hoogtse waarde in zijn klasse waardoor Fiat er redelijk veel over geschreven heeft.
Die stijfheid kun je natuurlijk extreem hoog maken. Dat kan door goede constructie en materiaal keuzen. Uiteindelijk komt het ook neer op meer materiaal. Een passat heeft die stijfheid niet echt nodig gezien er niet zo veel vermogen in ligt. De veyron heeft het wel nodig met dat koppel. Maar die is dan ook heel zwaar.

Kortom: Het gaat om het beste compromis bij engineering. ;P
Als ik in de Aventador mag rijden, stijgt de ‘stijfheid’ naar 100.000Nm….gegarandeerd ! :lol:
@Megakix: +1 :D
@Megakix: Hehe =)
@Megakix: Pubertje… :P
@Megakix: Dat wil ik dan graag even testen door 4077kilo ((100.000Nm – 60.000Nm)/9,81) op je edele deel te leggen en dan even meten hoe ver hij doorzakt, kijken of het klopt;)

IK denk… AUW:P
Misschien de volgende keer koolstof buizen frame maken. Is nog lichter en extreem stijf. Stijver nog dan een normaal frame.
Een carbon buizen frame heeft geen zin; carbon constructies moeten grote oppervlakken met grote radien hebben om optimaal van het materiaal gebruik te maken.
Voordeel van carbon is dat je daar waar je meer materiaal nodig hebt een mat meer in de vorm legt.
@ErikkNL: natuurlijk is een cabrio niet zo sterk… Hij heeft toch geen ondersteuning van het dak.. Dat is ook (o.a.) de reden dat een RR zo sterk is…
@autoblogamateur:
Daar heb je inderdaad gelijk in, in deze lijst zal het om de complete auto gaan en niet om onderdelen hiervan.. Praktisch gezien is de Veyron dus de F50 van nu qua stijfheid. Bijna niks komt er in de buurt..
De Lambo is dus net zo sterk, als Ferrari 16 jaar geleden!
Dat is nog eens een hele vette prestatie dan!
Nou die Lambo Countach vouw ik met 2 vingers dubbel zo slap is ‘ie…
een lust voor het oog
Interessant lijstje. Nu kan ik nergens vinden van het voor een ’96 Celica is, kan iemand me hier aan helpen? :)
35.000Nm is een vrij goede prestatie, maar aangezien het allemaal koolstofvezel is kun je dit ook wel verwachten! Dat dit ding hartstikke licht is vind ik veel gaver, en dan schakelen in 50ms met een bak die 20kg lichter is, maar wel 700pk aan kan? Respect! Jammer dat ik deze bak niet mooi vind, want qua prestaties is dit echt een stier onder de muizen volgens mij;)
Ben benieuwd of Boeing dit ding kan laten vliegen.
@GOD op de dansvloer: 285.000 Nm per degree of deflection

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).