Officieel: Volkswagen Passat USA (NMS)

Auteur: , 59 Reacties

Voor de Autoshow van Detroit (NAIAS) had Volkswagen een New Midsize Sedan (NMS) aangekondigd. Aangezien de show vandaag los gaat, hebben de Duitsers alvast het laken van de NMS getrokken. En na twintig brainstormsessies zijn ze ook met een mooie naam op de proppen gekomen! Hoe ze 'm noemen? De Passat..... Echter, deze Amerikaanse Passat is wel degelijk anders dan zijn Europese broer.

Ten eerste is hij een maat groter; in totaal meet de Passat in de lengte 4,87 meter (in Europa 4,77 meter), en in de breedte 1,83 meter (in Europa 1,82 meter). Het Duitse model is met behulp van ‘conceptual directions’ van Volkswagen USA onder handen genomen, en aan de Amerikaanse smaak aangepast. Hoewel de grote lijnen hetzelfde zijn, hoef je alleen maar even naar de achterkant te kijken om te zien dat je naar een ander model kijkt. De Passat zal gebouwd worden in de VW-fabriek van Chattanooga, Tennessee, en zal medio augustus op de markt komen.

Dat VW de Passat als een prijsvechter in de markt zal zetten was al bekend. Het bedrijf geeft aan dat hij in de ‘20.000 dollar price range’ zal vallen. Voor premium auto’s hebben ze Audi immers in de VS. De basisversie krijgt de in de VS bekende 170 pk sterke 2.5 liter vijfcilinder, en als je meer power wilt kan je voor de 280 pk sterke 3.6 liter VR6 gaan (met DSG). Dieselen kan ook, met een 140 pk sterke TDI.

De ambitie van VW is om in de komende zeven jaar 1 miljoen exemplaren van hun budgetsedan te verkopen.



59 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Mooi ding moeten ze ook hier zetten :D
Niet mooi, niet lelijk.. een echte VW dus. Alleen jammer van die gedateerde horizontale lijn aan de zijkant. Bij ‘onze’ Passat loopt dat mooier op. Wel beetje heftig gephotoshopped weer zodat alles mooier lijkt…
Vind die achterlichten toch beter geslaagd als in europa. Iets “stoerder” uiterlijk, interieur is toch iets minder strak vind ik.
Vooralsnog zou ik gaan voor de VR6 uiteraard. qua uiterlijk is het dus twijfelen tussen een beter interieur of een stel mooiere achterlichten.
Achterlichten van een 3-serie??
@Fietsblogger:
of Audi A4.. maar ik zie wat je bedoelt;)
@Fietsblogger: je neemt me de woorden uit de mond…
3-serie, A4 en VW-neusje in een mix
@Lucb: Inderdaad, net een A4 maar dan met een VW hoofd en BMW achterlichten. Ik mis nog de Mercedes-ster voorop!
@Lucb: Achter is net een 3-serie. Lekker origineel zeg.
Nette auto.
E basis staat zo’n beetje wat een nederlander superlux noemd.
De BMW 3 achterlichten konden wel anders.
Zeg, hoe zit dat met VW versus Audi?
Mijn indruk is dat Audi op alle continenten dezelfde carrosserieën levert (OK, op LWB-versies in China na).
VW heeft toch juist eindeloos veel lokale modellen? Minstens 3 sedans op Golf-platform in China, compleet andere modellen in Brazilië (zo was ‘onze’ lupo toch geboren?), enzovoorts.
Wel aardige quiz mee te maken: details uit al die internationale VW-tjes op hun model herleiden.
OT: Bij dit exemplaar vind ik de verschillen weer erg klein. Vraag me af of ik het zou herkennen op straat.
@mout: nou moe? Waarom wordt mijn post nou onder CSL gehangen?
@mout: ‘Premium’-brands passen hun auto’s slecht miniem aan de markt aan. Grote, betaalbare merken moeten korter op de bal spelen, om betaalbaar te blijven op sommige markten, en dus ook minder kwaliteit leveren, of totaal andere auto’s aanbieden omdat daar vraag naar is op die bepaalde markten.
Stoere auto, jammer dat we in de EU een pussy versie krijgen.
In de VS heeft de basisversie een 5cill 2,5. En in Europa wil BMW volgend jaar een 3cill 1.5 3-serie bouwen. Daar erger me ik dus ontzettend aan. In Amerika kan alles maar, en hier moeten wij volgens strenge regeltjes leven want ooooooo het milieu… Enerzijds ben ik dus jaloers op die amerikanen (al zou ik mijn handbak niet willen missen), anderzijds verbaasd over het feit dat europa zo heilig doet over de hele milieu kwestie en de Amerikanen zich er weinig van aantrekken.
@V-Power: geduld. Hun olieprijzen gaan ook stijgen. Waar vroeger een 6-cilinder de standaard was, is 4-cilinder ook in de States steeds vaker de norm.
@V-Power:
Erger je rot, der is niet veel aan te doen. Wellicht auto’s uit amerika importeren, ze zullen toch wel voor de liefhebbers handbakken verkopen of zijn ze echt zo lui als het maar kan?
Fraaiere auto dan die van ons.. Ach ja, wij hebben de betere moet je maar denken.
Gelukkig spreken die Amerikanen “Passat” beter uit dan de gemiddelde Nederlander…
dat gedeelte waar het kenteken op bevestigd is,
dat 4hoekje is net Audi!!
@ York… ja, gelukkig doen ze dat. Hoef je je daar in elk geval geen zorgen over te maken. Het zou wel heel goed zijn voor de wereld als DE Nederlanders een cursus zouden gaan volgen om het net zo goed uit te spreken. Wie spreekt Passat overigens het best uit? Dat maak je namelijk niet echt duidelijk. Zelf denk ik dat de Duitsers dat doen.
Leuk alternatief voor een Superb. Ook een grotere maar goedkopere Passat.
@Ruud: Idd, vreemd dat ze daarvan niet begonnen zijn.
Audi A6 anyone?
Als je nu duitse auto’s met diesel kan kopen id usa wordt import dan interessant?
Erg mooie auto.. ook het interieur ziet er goed uit. Hou niet zo van dat “hout”.. maar voor de rest toch erg lekker. Buitenkant.. lees alle bovenstaande comments.

En qua motorisering ben ik het eens met V-Power.. hoe oneerlijk.. wij maar alles doen met 3 cilindertjes en 1.4 TSI-tjes.. en hun krijgen een 3.6 liter VR6.. kl*** Europa.
@Freewarefreak: Dat is inderdaad jammer, maar bedenk je wel dat als er weer een ‘oliecrisis’ is, wij dat dus een stuk minder hard voelen dan de Amerikanen. Wij hebben voor dat ritje van 50 km maar 2,5 liter benzine nodig, de amerikaan 5 liter. De rekensom is dan ook vrij logisch, en dat is dat hoe hoger de olieprijs, hoe beter onze concurrentiepositie. :)
Vreemd dat er niemand de rekening even maakt : 20.000 dollar range start dus van 15500 euro. Hier in Europa betaal je ongeveer het dubbele voor zo’n auto. Ronduit schandalig.
1 woord: marketingtaal. Ik denk dat de 20.000 dollar-range alles behelst wat vijf cijfers heeft en een twee er voor.
@Charly: maar de Passat in Europa kan je niet vergelijken met deze Amerikaanse Passat. Dit is namelijk een uitgekleed hok waarbij alles gedaan is om kosten te besparen. Op dit moment kan je ook nog de Europese Passat komen in de VS en die kost $28.000. Dat geeft maar weer eens aan hoeveel goedkoper deze nieuwe Passat is.

Het is gewoon een “kiloknaller” van VW, speciaal voor markten met “mindere” eisen zoals de VS & China. Deze auto zal namelijk ook in China op de markt komen en de ontwikkeling is dan ook mede gedaan door Shanghai Volkswagen Automotive (joint venture van VW & SAIC).

Kijk ook maar naar de nieuwe Jetta. Hoewel de Europese en Amerikaanse versie qua uiterlijk op elkaar lijken zijn ze onderhuids compleet anders. De Amerikaanse versie is heeeeel schraal (lees de reviews maar) en de Europese versie is 10x beter ontwikkeld. Zo heeft de Europese versie een compleet andere achterwielophanging bijvoorbeeld.

Het doel van VW is om de VS te veroveren/heroveren met speciaal voor die markt ontwikkelde lowbudget auto’s. Het is nog maar de vraag of dat gaat lukken…
Klingt misschien een beetje raar maar ik vind hem wel mooi (alhoewel het mij doet denken aan een Subaru Legacy)
Jammer dat ie pas in augustus op de markt komt, mn moeder gaat in maart een auto kopen in de US, anders had ik deze zeker aanbevolen.
edit: check!
ik denk dat dit wel een hitje gaat worden daar, ten koste van de camry’s etc! ziet er gewoon goed uit, en wat zullen ze daar blij zijn dat je geen belasting moet betalen bij de aanschaf van een auto.
stuk mooier als het huidige model. laat maar komen naar europa. goed voor de zakelijke markt
@albertvl: Voor zover ik had begrepen gaat dat niet gebeuren. For the USA only.
@albertvl: Wat het wel leuk maakt om er zelf één uit de states te halen.. net zo duur als een Europese Passat na optelling van alle taxes en toestanden.. maar je hebt dan een unieke VW! :)
Inderdaad zoals nog anderen hier zeggen, bmw 3 achterlichten. Voor de rest valt ie wel mee.
De 10cm extra komen waarschijnlijk wel tot uiting op de achterbank en die centimeter extra breedte, dat snap ik niet. =D Qua motor is de 280pk sowieso de leukste, hoewel je waarschijnlijk best aardig van je plek komt met de 2.5 ook.
@As_long_as_it_is_fast: Die ene centimeter in de breedte is voor grotere bekerhouders ;)
@bozewolf: I lol’d!
@bozewolf: nice. =D
10cm extra saaiheid :p
gave bak! de passat is echt heel goed gefacelift tav de vorige, en die vr6 zou vast om te smullen zijn..
alleen jammer van die houten details in het dashboard! majah dat is vast optioneel.
Hmm ik vind het aan de achterkant een beetje mengelmoes van BMW en VAG onderdelen. Knikje van de A4 op de achterklep gemixt met de achterlichten van een 3 serie. Ik denk alleen wel dat hij er “spannender” uitziet dan wat wij in Europa rond gaan zien rijden. Als basismotorisering een 5 cilinder met 170 PK… Kijk dat zijn nog eens leuke basisblokken in plaats van die naaimachines die er hier in komen…
in europa mag de passatgoedkoper…
ik vind dit toch een stuk beter dan de saaie die wij in europa moeten smaken.
@duckje: ja deze is retespannend natuurlijk..
@Atenza: zo spannend vind ik hem ook weer niet, maar ik vind hem toch een stuk beter dan die bij ons, zeker die sedan versie van bij ons trekt er niet op.
lijkt sterk op de nieuwe Jetta en verder vind ik m van binnen wat meer op een Skoda lijken. geef mij dan maar de Europese versie. heb er pas ingezeten bij de dealer. Wat een ongelofelijk prachtig juweel! harstikke in orde die nieuwe Passat hoor! (alleen de koplampen vink iets te golfachtig)
Hmm ik vind de Europese toch iets beter….
inloggen verplicht nu op ab ? ik vind hem er beter uitzien als de onze als ik eerlijk mag zijn…
Ik vindt werkelijk alles beter ogen dat voor de VS bestemd is. Ik voel me geroepen om mee te doen met de Green Card loterij om een bestaan op te bouwen in de States. Hier rijdt alleen maar lelijke troep rond.
@tarquesh: erg grappig , omgekeerd zegge ze op de VS forums :) dat amerika de lelijke troep krijgt
Het gras is altijd groener…
Doe mij de amerikaanse lelijke troep met bijbehorende prijzen dan maar… Damn, ze betalen echt een scheet en drie knikkers daar voor een auto.
En nu hen nog laten inzien dat VS en diesel niet samengaan (en toch maar koppig doorgaan)
deze wagen ziet er goed uit
Chattanooga, Tennessee, ik zat zo even met de gedachten of er in de vs vw fabrieken zijn aangezien de vw kever voor de bekendheid van vw in de vs een groote rol heeft gespeeld, film herby bijvoorbeeld.
@kaching, ze zouden moeten ruilen. Wij spannende strakke modellen hun bolle ingetogen modellen..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).