Porsche-primeur is de 918 RSR

Auteur: , 64 Reacties

En het is zover! Porsches wereldprimeur is een raceversie van de 918 Spyder, die ze RSR gedoopt hebben. De auto werd enkele minuten geleden onthuld op de Detroit Motor Show. Deze racer maakt gebruik van de hybride-vliegwieltechnologie uit de GT3 R Hybrid.

Twee elektromotoren met een vermogen van 75 kW drijven de voorwielen aan, en achterin het midden ligt een V8, die een doorontwikkeling is van de motor uit de RS Spyder. Dit motorblok levert in de 918 RSR 563 pk bij 10.300 toeren. Gecombineerd met de elektromotoren komt het gezamenlijk vermogen uit op maar liefst 767 pk.

Het ontwerp van de RSR is volgens de „Form follows function“-filosofie gedaan, aan alles is te zien dat dit zilvergrijze („Liquid Metal Chromblau“ volgens Porsche) beest klaar is voor het circuit. De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen. De monocoque is uit koolstofvezel (CFRP) opgetrokken. De remenergie wordt met behulp van een vliegwiel opgevangen, en kan met een druk op de knop (volledig opgeladen) 8 seconden lang als extra power worden losgelaten.

Kunnen we er nog veel meer over kwijt? Jazeker: het nummer 22 dat dit Rennlabor, zoals de Duitsers het noemen, draagt heeft een Nederlands tintje: het verwijst namelijk naar het nummer van de Porsche 917 waarmee Helmut Marko en Gijs van Lennep in 1971 de 24-uur van Le Mans wonnen. Een video van de 918 RSR vind je HIER.

UPDATE: Wouter is in Detroit en heeft de 918 al gespot.



64 reacties

whoo 767 pk en 10.300 toeren. wat een super car
@albertvl: Even lezen aub; 563 pk uit een 3.4 V8, best aardig; het ding leverde eerst 507 pk. Die 10k toeren zeggen niet al te veel… dat kunnen er wel meer!
Maar wel vet; vraag me af wat voor regelementen er worden bedacht voor dit soort halve hybrides in de racerij.
integralechubasco
@gregorius: 10300 toeren voor een van dit caliber en formaat, zonder motorfietsonderdelen? daar zijn er maar weinig van… Caparo misschien.
@integralechubasco: Honda HSV 010-gt? Die zit ook in hetzelfde veld dacht ik zo.
@Seroo: Volgends mij komt de Lexus LFA ook aardig in de buurt ? :D
@integralechubasco: het gaat hier om de raceversie van een Porsche. Dat ding hoeft 24 uur mee te gaan, niet 100000 km.
Maar deze is duidelijk niet bedoeld om stilletjes elektrisch mee te cruisen. Maar gaan ze nog wel een volledig elektrische versie op de markt brengen ?
@pieter: Nope alleen combinatie van V8 met 500+ PK en elektromotoren met 200+ PK stond laatst een artikel over in topgear magazine, staat vast wel ergens op het web.
Wat ik me toch afvraag voor welke cup is deze wagen dan?
GT3 hebben ze al die 911 GT3 RSR hybride en voor de GT2 hebben ze de 911 GT3 RSR.
Eindelijk een GT1 wagen?
Geweldig wagentje maar je gaat ‘m alleen maar zien als je je in autoracen interesseert.
@Jochempie: Dat heb je wel vaker met racewagens ;)
@Foramen: De meeste zijn niet om aan te zien, dus dan is het geen probleem :P
Ik welke klasse willen ze ermee gaan rijden? Lijkt me niet geschikt voor een FIA klasse/regelement.
Is de gewone versie al bestelbaar?
@xilver: Tis maar wat je gewoon noemt…
Leuk retro race styling element, die “ventilator scoop” tussen de “inlaatspruitstukken”.

Een EV versie, waarom, de dingen rijden helemaal geen kilometers maar verdwijnen rechtstreeks de auto collecties in. Alleen het in conditie houden van de accu’s kost dan al enorm veel kWh CO2’tjes.
@laurensje: Ik weet niet of je het artikel gelezen hebt, maar dit is dus geen EV. Dit is een hybride met een mechanische vorm van energie-opslag. Namelijk door middel van een vliegwiel. 1. Het is een hybride en dus zoiezo geen EV. 2. die rest-energie wordt opgeslagen door een vliegwiel en niet door een accu.
@MrHyde: joh. Het was als een antwoord op Pieter. En de rest van de EV lovers…
Nog een filmpje.. (vanaf 0:42)

-edit: CHECK
Ziet er goed uit…10.300 toeren, haha :P
Porsche noemt het een “experimenteel racing laboratorium” en het gaat zo door met onderzoeken hoe men duurzaamheid naar het circuit kan brengen.
@T16: Ja, origineel, dat was de 911 GT3 RSR ook al.
Je kan een raceauto natuurlijk alleen maar beoordelen op prestaties in competitie. Dit is “slechts” een studie op de toekomst van GT-racerij. Een heel interessante studie, dat wel. Zeker als Ferrari en anderen zich ook op het hybride pad gaan begeven, dan ontstaat de hybridklasse vanzelf. Misschien op den duur een interessante optie ter vervanging van de GT1?
Wat een gave bak zeg! En eindelijk hebben ze eens wat anders bedacht dan die eeuwige 911 look-a-likes…
en hoe wil je meedoen aan schoonmoeder dag? je kan geeneens een passagier meenemen door die grote soep pan…
@spykerboy: Het is een experimenteel race voertuig, je gaat niet racen met je schoonmoeder. De vorm van het vliegwiel past perfect in een reservewielbak. De technologie is na doorontwikkeling weldegelijk schoonmoederrijp en toepasbaar in doorsnee auto’s met b.v. een standaard wielbak en FWD.
@T16: jij snapt dus duidelijk neit wat ik bedoel met schoonmoeder dag…
DIT bedoelde ik met schoonmoederdag:

Ook in 2011 wordt de RSZ SCHOONMOEDERDAG weer georganiseerd. Op de zeer populaire circuitdag mag iedere coureur met zijn / haar raceauto familie, vrienden of bekenden als passagier meenemen voor een aantal uiterst snelle rondjes over het Circuit Park Zandvoort. Maar ook de altijd behulpzame monteurs en onmisbare sponsors mogen niet vergeten worden! En last but not least: de SCHOONMOEDERS zelf natuurlijk! Maak voor eens en altijd duidelijk waarom jouw naar olie en verbrand rubber ruikende hobby veel boeiender is dan een slaapverwekkend kringgesprek met stoffige ooms, tantes en krijsende koters op een foute zondagmiddag!

iets heel anders wat jij dus denkt ;)
@spykerboy: Ja.. en je moet de kleine lettertjes lezen in het instructieboekje.. niet harder als 300 KM/H anders ga je naar een ander jaartal.. zie je die Flux Condensator niet? ;)

OT: Wat een prachtig ding.. love the colors!
Wat een monster! Mooi dat de 918 niet alleen een show-car wordt zoals de GT, maar dat er ook echt mee geraced kan worden!
De motor is gebaseerd op de RS Spyder (chassis waarsch ook) en mogelijk komt deze straks uit in plaats van die Spyder? Het ding heeft zo goed als NIETS met de straat 918 te maken behalve de naam. Gaat waarschijnlijk ook weer als enige in een aparte klasse een “overwinning” halen in de 24h op de Nurburgring…. zucht, crappy marketeers.
@w0o0dy: nou ja, of slimme marketeers, is maar net hoe je ’t bekijkt. Neemt niet weg dat ’t irritant is, hadden ze bij Toyota of Lexus ook niet dat truukje geflikt met de 24h van de Nürburgring?
@w0o0dy:

Ik dacht dat het motorblok van de 918 ook een RS spyder variant was. Zo klinkt hij namelijk ook. ;)
@RenesisHP:

De straat 918 uiteraard. ;)
@RenesisHP: max rpm vd 918 Spyder 9200tpm en deze 10300…. iets zegt me dat 1 van de twee andere internals zal hebben/krijgen.
@w0o0dy:

Dat geloof ik wel. De RS Spyder draait voor zover ik begrepen heb exact hetzelfde toerental als deze RSR. Aan de andere kant heeft de RS spyder een restrictor en de 918 spyder normaal gesproken niet.
Zou dus met een lager toerental een vergelijkbaar vermogen kunnen ophoesten.

Aan de andere kant is jouw visie ook niet vreemd. De “straat”motor en racemotor hebben natuurlijk ook een iets ander doel en levensduur voor ogen.
@RenesisHP:

Eerste aan de andere kant moet aan de ene kant worden.
@w0o0dy: de 918 Spyder heeft volgens mij ook de motor van de RS Spyder achterin liggen. Verder vermoed ik idd ook dat deze auto aan de start zal verschijnen van de 24h vd Nurburgring.

Uiteraard in de EXP1 klasse, kan hij mooi strijden met de P4/5 Competizione. Wat zou het mooi zijn als die gehakt maakt van deze Porsche…
@robbie:

Zullen we er een compromis van maken dan? Ik gaf ongeveer hetzelfde aan maar kan mijzelf ook in de uitleg van wOoOdy vinden. Puur omdat een straat- en racemotor een verschillende doelstelling hebben.
‘De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen’

Hadden ze daar niet al de kleur groen voor? :P
@towi1989: Porsche gebruikt oranje voor hybride in de racetak van het bedrijf. De 918 spyder heeft wel weer groene plasticopzetstukjes.
@Seroo: ah soow…
Wouter heeft ‘m inmiddels ook op de korrel gehad: http://www.autojunk.nl/2011/01/porsche-918-rsr-in-detroit-autospot
@sir_smokalot: ff aanpassen/toevoegen dat de motor gebaseerd is op de motor van de RS Spyder?
@w0o0dy: zowel de 918 Spyder als deze 918 RSR hebben de 3.4 V8 van de RS Spyder achterin liggen.
hij ziet er van voren niet zo mooi uit maar dat maakt in dit geval ook helemaal geen een flikker uit. het is gewoon een geweldig racebeest, en daar hou ik wle van:)
ik vind de auto zo toch een hoog Ferrari gehalte hebben vooraan.
wat een gave porsche! en dat zeg ik niet snel.. :D
STOER!!! Zal wel een mooie hoop herrie uit de zijkant komen, 10.300 toeren is echt veel. Ik ben ook wel benieuwd welke klasse dit moet worden. GT1 is toch zo goed als voorbij?
@mrB: GT1 is idd niet interessant meer. Gok eerder dat Porsche de aandrijflijn van deze auto zal gebruiken voor een nieuwe LMP1 racer. In GT2 zal Porsche (uiteraard) gebruik blijven maken van de 911 GT3 RSR. Het lijkt mij heel sterk dat Porsche deze auto, in deze vorm, gaat gebruiken voor een van de gangbare raceklassen (LMP1, LMP2, GT1, GT2 etc).
Wel een luxe interieur voor een raceauto…

http://www.autoblog.nl/gallery/Porsche/918_RSR_2011/Porsche_918_RSR_2011-09.jpg
@robbie:

Zitten wat CGT trekjes in. Niet verkeerd. ;)
kan niet wachten op het geluid!
De kleuren zijn eigenlijk gewoon de gulf-kleuren maar dan iets meer “bling” en zonder de side-skirts en de voorspoiler ook in het oranje te doen.
We hebben even moeten wachten na het grote succes van de 917 maar hier is ie dan. En in 2012 24 HEURES DU MANS!!!

http://www.youtube.com/watch?v=fvj–1g9Qb8
op naar de 17de overall winnaar op Le Mans!!
Ziet er toch wel goed uit hoor… en inderdaad, zoals Robbie zegt, nog een luxe interieur voor deze racer…
“De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen.”

Ja, als ik een sinaasappel zie denk ik ook altijd direct aan hybride…
Wat een beest!:) Alleen dat vliegwiel vind ik wel link… Als die kapot gaat loop je de kans dat je de coureur er in 2 delen uit kunt halen… Maar dat risico neem ik graag op de koop toe:)
Dit is zeker de vetste hybride tot nu toe, >10.000 toeren en 767pk. Wat een gave bak!!
Ligt het aan mij of heeft hij wat weg van de a (of S)5 van audi, gezien de achterkant, en van bovenaf is het net een opgefokte carerra GT…ben benieuwd of ze m gaan testen bij de VLN races… hopelijk :)
laten we hopen van wel
Ik wordt er dromerig van… Prachtige wagen! Ik kijk al uit naar een eerste rijtest (van de straatversie dan).
10300 toeren? Dat moet wel goddelijk klinken! En met 8 seconden boost en meer dan 700 pk gaat het vast ook heeerlijk snel! Gaaf ding dit, nu er snel een straatversie van maken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).