De nieuwe Hyundai Veloster in Detroit

Auteur: , 67 Reacties

We zagen 'em gisteren al voorbij komen: de Hyundai Veloster. Een concurrent voor de Volkswagen Scirocco en de Renault Mégane Coupé? Vanaf mei staat deze auto bij de Nederlandse dealers...

Het design: hate it or love it. Maar het is een redelijk uniek design in dit segment. Aan de bestuurderskant zit één deur en aan de passagierskant zitten twee deuren. Een 1.6-liter GDI-benzinemotor zorgt voor de aandrijving (140 pk en 123 Nm), met als wereldprimeur Hyundai’s eerste zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling.

De Hyundai Veloster – een samenvoeging van de woorden velocity (snelheid) en roadster – zal in maart zijn Europese debuut maken op de Autosalon van Genève. Rond die tijd maakt Hyundai ook de Europese specificaties bekend. Tevens zal het merk tzt een nog potentere versie introduceren, waarschijnlijk met ruim 200 pk. Hyundai introduceert in mei wel meteen de extra zuinige Blue-versie met start-/stopsysteem en een C02-uitstoot van slechts 129 gr/km en 20% bijtelling. Filmpje!




67 reacties

3deuren+ achterklep werkt niet!!
@meneersander: Heb je het al geprobeerd? Mij lijkt heet een goed idee…
Ergens doet dat dashboard mij denken aan de Ford Fiësta.. Hij heeft er sowieso wel trekjes van.
En gamen op het scherm in je auto? Dat lijkt mij nou ook weer niet echt heel veilig?
Dit soort ontwerpen kan ik alleen maar toejuichen. Je zal me de komende 10 jaar sws niet in een Hyundai of Kia zien, maar het begint iig ergens op te lijken! Als ze nou handig zijn versnellen ze dat 200pk plan en maak je nog een beetje leuke optie lijst en ze kunnen er nog aan verdienen ook!
wat is het nut hiervan?? de extra deutjes bij de rx8 en de mini clubman vond ik al vreemd maar dit slaat echt alles.
@paulusrx7: een extra deur kan geen kwaad toch?

Next to that, it’s all about design…
@paulusrx7: Het nut ervan is in het oog springen. Hyundai? ‘Of die heeft toch een auto met drie deuren?’ Ofzo.
De neus gaat nog wel, maar de rest van de auto maakt me echt niet vrolijk.
@coupe20vturbo: Voor iemand met een Barchetta als avatar vind ik dat een rare uitspraak. Als er een coupé is die ook zoveel gezochte lijntjes heeft, is die het wel. :-)

Ik vind de Veloster fantastisch ludiek. Plemp maar op de oprit hier hoor.
@scarbir: sinds wanneer is de Coupe Fiat een Barchetta? En sinds wanneer is de Barchetta een coupe?
@Atenza: kijk eens naar de avatar waar hij het over heeft, dat is duidelijk een coupe, alleen geen barchetta volgensmij.
@Jipp: joh..!
@Atenza: Ach, verdammt, ik meende dat die ook Barchetta heette. Nou ja, foutje. Mijn punt blijft staan als je er Coupe in plaats van Bachetta van maakt.
Dat is wel een heel klein en onhandig achterklepje. Bij de genoemde concurrenten (Renault en VW) kan de klep in iedergeval over een groter stuk open.

Het 3e deurtje (dit is dus eigenlijk een 4 deurs hatchback) kan wel handig zijn.
Veel mensen die een (echte) 3-deurs kopen, nemen af en toe een extra persoon mee die achterin moet. Dan is dit wel handig. Ook handig voor je kinderstoel bijv.
En voor de boodschappen, als ze niet via de achterklep erin kunnen.
Ik weet het! Deze is voor samen wonende stellen (ho/he)waarvan de moeder altijd mee moet naar Ikea.
Perfect inzicht van deur-behoefte.
1 nadeel: spiegels zijn veel te groot.
Verwachte verkoop voor 2011 in Nederland: ongeveer tussen 7 en 9 stuks. In 2012 zeer waarschijnlijk in Nederland niet meer leverbaar.
wat voor mensen willen deze auto kopen? het zicht is ronduit slecht, alleen al de achterruit is veels te klein. Past er uberhaupt een krat in de achterbak, dat past echt niet lijkt. En de prijs die ze er aan zullen hangen zal ook voor afschrikking zorgen?

Voorspelling is dat hij nauwelijks te zien zal zijn op de nederlandse wegen, gelukkig.
@Jipp: Al die nadelen heb je toch altijd bij een kleine coupé? Zeer vergelijkbaar met de CR-Z op de punten die je aandraagt, Scirocco heb ik nog niet van dichtbij goed bekeken, maar zal niet veel beter zijn waarschijnlijk…
@Esprit_de_Flandre: ik heb beide overige voorbeelden wel goed bekeken, ik had zelfs bijna een scirocco gekocht. Bij de laatst genoemde heb je aardig wat ruimte, met name beenruimte achterin. waarbij de deuren langer zijn en dus makkelijker in te stappen. Echter heb je ook een kleinere achterklep, maar wel weer een diepe laadruimte.

de CR-v is ongeveer vergelijkbaar met de scirocco, iets kleiner misschien, maar wel praktischer dan deze hyundai. Ik denk dat ze beter dat 3e deurtje weg hadden kunnen laten om praktischer in te kunnen delen.
@Jipp:
Vind je ja? Ik ben zelf toevallig ook een keer naar die Scirocco wezen kijken, maar ik werd er qua ruimte nou niet echt heel vrolijk van. Heb alleen op bestuurdersstoel gezeten, maar voelde toch vrij claustrofobisch aan. Ben nou ook weer niet zo extreem lang. Maar ja, ik denk dat dat bij al die coupes wel is, dat is gewoon die vorm.
Vind deze er ook wel cool uitzien eigenlijk, alleen beetje jammer van de automaat.
@Lan_Evo: het is natuurlijk niet een auto met de meeste ruimte, maar ik vond de krapheid wel mee vallen, ik heb die auto toen een weekend mee gehad en je went er direct aan. alleen achterin kunnen korte dames zitten.
@Lan_Evo: Voor ruimte in een coupé moet je zo één kopen die de fabrikant met veel trots ‘Coupé’ noemt, maar eigenlijk gewoon een driedeurs is…
@Jipp: mensen die niet vreselijk veel ruimte nodig? Is dat zo moeilijk te bedenken…? Als iemand een station wil om zijn 3 kids en hond in te verschepen zal natuurlijk niet naar deze auto kijken
@Atenza: ruimte is niet in alle aspecten belangrijk, hij moet praktisch zijn, en zo praktisch ziet hij er niet echt uit. daar doelde ik op. ook moet je niet alleen als bestuuder maar ook als bijrijder comfortabel kunnen zitten, lees instappen, niet dan. overigens miste ik ook de foto die jij post.
@Jipp: ziet er niet praktisch uit.. tja daar kan ik niks mee. De buurvrouw ziet er lelijk uit maar is wel heel aardig.. een extra deur vind ik overigens al een stuk praktischer ;)
.
Ik vind het overigens een kruizing tussen een coupe en een hatchback…
@Atenza: clubman vanwege het rare deurtje, IQ vanwege de zitpositie achter, vergelijkbaar met de mogelijkheden van de Iq en coupe vanwege onder andere de daklijn. maar een succes zal het niet worden.

Praktisch, hoe is hij in dagelijks gebruik? makkelijk op bijvoorbeeld een doos mee te vervoeren of iets dergelijks? niet echt…. Daarbij worden zulke modellen gekocht door of voetballertjes, of vrouwen die nog nooit hebben gewerkt, en die zullen niet voor een hyundai kiezen…

betekent deze auto overigens niet het einde van de Scoupe…
@Jipp: of je een doos mee kunt nemen weet je nog helemaal niet (en zoals ik al zei; daar koop je zo’n auto niet voor). Over een iQ configuratie heb ik nog niks van meegekregen maar misschien heb ik er overheen gelezen.. je andere onzin zal ik maar negeren
@Atenza: jij noemt het onzin, ik niet.Daarbij laat de grote van de klep al zien dat het niet kan, met een achterbank er bij. Doe toch eens normaal vent. Je koopt er een auto niet voor, maar uiteindelijk gebruik je hem daar wel voor.
@Jipp: vrouwen zonder werk kopen een coupe.. sure. Lul toch niet zo achterlijk. En wat is er mis met de achterklep? Is juist groot. Hou je aub bij de feiten ipv je kinderlijke blik op de wereld

http://media.autoweek.nl/m/m1fyuncbjvxl_600.jpg
@Atenza: Snap je wel wat ik bedoel, blond, en een rijke man, maar dat snap jij niet, daarvoor ben je gewoon te vervelend. Daarbij is de klep wel lang, maar t zicht nog altijd slecht, en is de laadruimte nog altijd klein.

Hou je eigen onzin toch eens voor je, ontzettend vervelende vent.
@Atenza: overigens is het meer een kruising tussen een coupe/ mini clubman/ toyota Iq
overigens vind ik hem wel veel van een ds3 weg hebben, en lang moet je ook niet zijn om hier in te zitten.
@Jipp: ja beide 4 wielen en een stuur
ik denk dat ik toch voor een scirroco zal kiezen.
Als ze de prijs hier erg onder die van de rest kunnen houden, maken ze heus wel een kans denk ik.. Of ie nu beter is dan de scirocco betwijfel ik, maar de prijs kan die eventueel ongedaan maken.
de voorkant is gwn een hyundai, maar de achterkant is echt heel fraai
dit gaat wrs geen succes hebben zoals de kia soul
Waarom doet deze auto mij op één of andere manier denken aan de Mazda 323C…..
-edit: nutteloze bijdrage-
Hij valt mij ook op niet persfoto’s niet tegen. Blijf het zeggen, achterkant zeer goed gelukt. Ook het dash is redelijk spannend. Als deze auto echter moet gaan concurreren tegen de Rocco of de Megane Coupe, dan ga ik toch niet voor deze, simple as that.
Nu die zandbakfoto’s ook de twee-deuren-kant van het karretje laten zien, ben ik eruit: dit is echt een tof wagentje. Gedurfder dan de concurrentie. Hyundai laat zien ballen te hebben. Alle lof.
Geweldig autootje. Lekker stoer en eigenzinnig. Van de ene kant een leuke gedrongen coupe, aan de andere kant een sportieve hatchback ala Mazda 323F
Jammer dat jullie niet echt een goeie foto van de andere kant hebben. van Autoblog.com:

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/01/03-hyundai-veloster-live.jpg

Gewoon gaaf dit ;)
@Atenza: Mooie foto!:d ziet er toch wel leuk uit, voor hyundai een goeie stap :D
@Atenza: kijk eens naar het uiterlijk, de voorbumper heeft een aantal kenmerken die als eerst te zien waren op de ds3, maar later ook ds4, en de algehele lijnen lijken er ook op, zet ze anders eens onder elkaar…
@Jipp:

http://static.autoblog.nl/images/wp2009/veloster_edit.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Hyundai%20Veloster_2.jpg

2007. Ver voor de DS3, DS4 en Megane Coupe..
@Atenza: dan toch vraag ik me af, waarom ze overeenkomsten hebben, verklaar dat is? Duidelijke uiterlijke overeenkomsten… Wanneer was de 1e presentatie van een concept van de DS3?
@Jipp: 2009. En die uiterlijke overeenkomsten is door de nieuwe regels mbt voetgangersveiligheid. Ik heb sowieso het idee dat radiators daardoor lager liggen dan voorheen. Daarom zie je steeds vaker dat juist de onderste grille het belangrijkst wordt of dat er zelfs geen bovengrille meer is. Vandaar al die muilen bij Peugeot, Mazda, Citroën en Ford. En Hyundai dat dat dus ook
@Jipp: Je hebt altijd overeenkomsten. Die mannen kijken ook allemaal naar elkaar en naar hetzelfde.

http://theglobalherald.com/wp-content/uploads/2010/03/Ds3.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Detroit_2011/Hyundai_Velostar/Hyundai_Velostar_07.jpg
@Esprit_de_Flandre: maar ze lijken echt niet op elkaar, volgens atenza, ik zie anders veel overeenkomsten in de lijnen.
@Jipp: Overeenkomsten, ja. Plagiaat, nee.
@Jipp: De overeenkomsten die er zijn, vallen volgens mij onder het kopje trendverschijnselen. Ik vind het allebei erg eigenzinnige autootjes, beide erg welkom op de wegen.
Tering wat is die DS3 toch een lomp hok. Net een enorm stootkussen met kermislampjes
@Atenza: hij is niet japans, dus lelijk? zie het anders, hij is europees, en daar hebben ze meestal meer smaak.
@Jipp: ja want Hyundai is Japans en dus mooi.. pff..
@Atenza: sorry, ik had moeten zeggen, aziatisch.
@Jipp: ik heb geen voorkeur voor Aziatisch maar toch leuk geprobeerd hoor
@Atenza: sinds wanneer is mazda dan europees of amerikaans?
@Jipp: er is meer dan alleen Mazda, ook voor mij. Sowieso hoeft hier geen nieuwe Mazda3 of Mazda5 voor de deur, om maar wat te noemen
@Atenza: Jongens, alsjeblieft zeg.
@Atenza: I strongly disagree. Vind de DS3 net lekker fris en tof ogen. Maar goed, smaken en zo… :)

Ben overigens dezelfde mening toebedeeld over de Hyundai. Ziet er zeker niet slecht uit hoor, laat maar komen.
@kingkay: fris en apart is ie zeker. Maar vreselijk lomp ook. Alsof het iets tevaak naar de McDonalds is geweest ;) Valt me irl ook op als ie tegemoet komt rijden. Dan kijkt ie zelfs soort van ‘omhoog’ :S
Gaaf deze wagen ,iets aparts en toch praktisch .
Das wel gaaf zeg, origineel ontwerp, en echt niet lelijk :D
Concurrent van de Renault Megane… Als ik mocht kiezen dan sowieso de Megane hoor :-)
Niet mooi!
Het achteraanzicht is walgelijk, en het interieur is ook niks, maar verder ziet hij er geweldig uit! De voorkant, zijaanzicht, prachtig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).