Actiemodelletje van Skoda: Fabia Monte Carlo

Auteur: , 54 Reacties

Wist u dat Skoda al 110 jaar in de motorsport actief was? Ik niet, ik wist niet eens dat er in 1901 al zoiets als motorsport bestond. Skoda echter wel, en om hun 110-jarig jubileum te vieren komen ze met een speciale Fabia: de Monte Carlo. Deze rode rakker wordt extra sportief uitgerust.

Wordt de MC dan net zo’n bommetje als de Fabia vRS? U voelt ‘m al aankomen: helaas niet. Skoda gaat namelijk op de Renault-Gordini-toer, en biedt het jubileummodel aan met een heel gamma aan benzine- en dieselmotoren, variërend van 60 tot 105 pk. Maar gelukkig gooien ze in ieder geval niet een oude racenaam te grabbel.

Wat krijg je dan wel? Standaard een sportchassis (om de 60 wilde pk’s uit je 1.2 te kunnen beteugelen) en een zwik aan zwarte sportaccesoires (check die kappen op de wielkasten!) en een RS-interieur. Hij zal aan het grote publiek worden voorgesteld tijdens de rally van Monte Carlo, waarna de rest van de wereld er in Genève kennis mee kan maken.

Het bakkie is verder uitgerust met een zwart dak, een set leuke (zwarte) 16-inch lichtmetalo’s, zwarte spiegelkappen, zwarte grille, en donkergetinte koplampen. En eerlijk is eerlijk, zwart en donkerrood combineren wel lekker. In het interieur vinden we sportstoelen, een met leer bekleed stuurwiel met rode stiksels, en deels rode bekleding op de stoelen.

Al met al ziet het er niet verkeerd uit, maar jongens van Skoda toch: waarom?! waarom kan er dan niet een fatsoenlijk motorblok in? Een jubileumeditie ter gelegenheid van nota bene activiteit in de motorsport met een reeks 1.2’tjes uitbrengen is een farce. ‘All show and no go’, of zoals we het in Nederland zeggen: armoe troef.



54 reacties

integralechubasco
damn, wat gewetenloos….
Moet je ‘m nog vooruit duwen ook?
@Lars170: Moet ik jouw nog van een cliff afduwen ook?
@RickB: En nu ben jij aan de beurt, wijsneus.
Ik ben het helemaal eens met Lars.
Als je met dit soort modellen aankomt, mag je er wel flink wat peper in stoppen. Skoda hoort bij de VAG-groep, Audi, Volkswagen. Er mag dan toch best een lekker 2 liter turbo blokje in?
Of wil jij in een limited edition met 65 pk rijden…
@BmwMPower: En nu jij weer, natnek.
In de Polo, Ibiza en de A1 liggen toch ook (nog) geen 2.0TSI blokken…
Is toch hetzelfde als dat je een BRABUS of JCW pakket levert op een Smart of Mini Cooper, kan wel de looks hebben maar niet de powerrr.
De grote vraag is, is dezer er ook in een 14% variant want dan heb je een kek uitziend karretje die je amper wat kost. Je moet alleen een gezichtsuitdrukking ontwikkelen die uitstraalt dat stoplichtsprintjes echt ver beneden jouw niveau zijn en jij daar niet mee inlaat.
Och snel kan je toch niet overal. Waarom zou je een auto met een normale motor niet leuk mogen aankleden? Helaas is het een Fabia en dus een suf hok. Neem dan gewoon een Mazda2 GT-M of Ford Fiesta Sport ofzo
Mooi.
Ziet er best leuk uit! En er zijn genoeg mensen die graag een auto hebben met een sportief uiterlijk, en daarbij niet zozeer om de prestaties geven.
nah ja, die vRS is ook maar een 1.9 diesel met 131pk. Ook niet wat je noemt schokkend. Als je met 105 benzine-pk’s er naast staat bij het stoplicht, weet ik niet wie er eerder op de 100 is…
@MDA: excuses. die TDI was de vorige generatie Fabia. De nieuwe vRS heeft 180 benzine pk’s. Dat is al wat ‘steviger’…
@MDA: Maarja, de 1.9 kon je flink opfokken :O
Met een 1.2TSI kom je niet echt ver, hooguit een andere luchtfilter en wat aanpassingen in de ECU… ;)
Hey, waar is mijn eerste reactie? Ik had gereageerd, en toen ik terug naar de hoofdpagina ging was het hele artikel weg. Teruggetrokken voor een aanpassinkje?

Nu ja, opnieuw dan maar hé. Ik zei dus dat het jammer is dat het van Skoda altijd beperkt blijft tot wat kleurtjes of zoals bij de Fabia RS2000 een hoop stickers, en een setje velgen. Nooit dikke wielkasten, spoilers, speciale bumpers, dubbele uitlaat, …
Oeps, ben dingen door elkaar aan het slaan. RS Limited is stickers, S2000 is het echte werk.

http://static.autoblog.nl/images/wp2010/skoda_fabia_rs_limited_edition.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Geneve_2010/Skoda_Fabia_WRC/Skoda_Fabia_WRC-6.jpg

Nu ja, mijn punt blijft hetzelfde. Ze mogen ze gerust wat dikker maken…
Een Golf 1 GTI had maar 110 pk dus hoezo zou 180 niet genoeg zijn? Verder ziet het er prima uit en de gemiddelde Nederlandse koper koopt toch altijd een te slappe motor voor de auto die hij rijdt(gaat om de uitstraling volgens die mensen)
@cocoloco:

Skoda Fabia vRS: 180pk / 1313kg = 0.1371 pk/kg
Golf I GTI: 109.5pk / 810kg = 0.1352 pk/kg

Kleine verbetering zelfs. Op papier tenminste…
Ik vind de kleurencombi heel geslaagd, verder niet echt..
“ik wist niet eens dat er in 1901 al zoiets als motorsport bestond.”

De motor werd uitgevonden op een dinsdag, de motorsport op woensdag, 10h43 ’s ochtends…
Op zich wel een leuke auto, alleen dat rood past niet bij het zwart!
Hij staat wel vrij hoog op de wielen voor een sportonderstel, en de Fabia heeft van zichzelf al niet zo’n laag optisch zwaartepunt. Weinig toegevoegde waarde.
Wat een tering bruut bakje om te zien op die foto’s! Jammer van die 1.2 maar goed, als er een DSG aan vast zit vind ik het wel best.
Maar 60 pk uit een 1.2..is dat om de CO2 laag te houden? Ik bedoel, mijn 20!!!jaar oude 1.3 heeft al 75 pk en onze 4 jaar oude 1.3 87 en je hebt ze tegenwoordig met 101 pk…
Gaaf bakkie,ik heb er geen probleem mee dat hij ook met tokkie diesel komt. ;)
mwoah, netjes hoor. Ik vind de fabia best een geslaagd bakkie, net als de superb, maar de rest is niet te pruimen. De Polo is nog wat knapper, maar toch weer wat meer centen ( voor hetzelfde onder de kap)
WTF? 1.2? Binnenkort dus weer een hele zwik bejaarde in dit ‘kekke’ bakkie :)
@rickb: als jij liever een auto rijd waar geen pit in zit. Geef mij maar een auto met pit en minder uiterlijk, maar dat is mijn mening. Ik zie jou zo de klif afrijden met auto en al, geen zetje meer nodig zeker?
@Lars170: Quoten blijf lastig op een Apple machine.
Anyway, voor verder commentaar verwijs ik je weer naar mijn reactie op @BmwMPower.
@rickb: je kan elke auto wel proberen mooi te maken, als ie niet vooruit te branden is heb je er weinig lol aan. Ik rij met een smile op m’n gezicht bij een stoplicht weg, jij blijft staan omdat je dan alleen lacht. Als je begint te rijden is jou pret over.
ziet er gewoon leuk uit. En al dat gezijk over te weinig vermogen, je kunt ook zelf een motor bestellen en die er in lepelen. Scheelt misschien zelfs nog wel in de kosten, zonder arbeidsuren dan…
@Jipp: Goedkoper zal het niet worden met het inlepelen van een dikke motor denk ik? Maar wel een goed idee, leuke toevoeging!
@Lars170: een motor, kost bij mij weten, tussen de 3000 en 5000 euro. je verkoopt je 1.2tje voor 2000 euro, des noods aan de garage… en kijk is hoeveel winst je maakt als je een bijv 1,8 met deze opties nam…
Het grappige van deze all-show-no-go auto’s is de ‘sprint’ bij het stoplicht. Alle petjes in hun Golf/Saxo/etc. gti’tjes willen je uitdagen omdat je wagen er snel uitziet, komt het groene licht laten ze je allemaal hun achterkant zien omdat je daar staat met je mooie 1.2 motortje.
Dus dit is de Skoda Fabia Monte-Carlo.
Komt er ook een Ferrari 599 Stadskanaal?
Of een Aston Martin V8 Stompetoren?
Of een Jaguar XK St.Biggenklooster?
Of een Bugatti Almere-Buiten?
@QuattroBoy: is er dan ook een beroemde rally met een verregaande geschiedenis in stadskanaal, stompetoren, biggenklooster of almere buiten?
toch wel een gaaf bakkie :D!
Dit is toch een schande….een skoda monte carlo hahah. Geef het volk brood en spelen….met 65 pk, THE german way.
Het ziet er wel lekker uit dit!
Maar inderdaad ja all show en no go is een beetje jammer. Ze mogen best actie versies maken die er mooier uit zien, maar zorg dan voor wat onderscheid!
Ik heb een antraciet-grijze Fabia RS Combi besteld (lease). Binnen 4 weken verwacht ik hem op te mogen halen… Op basis van onderstaande foto’s heb ik hem besteld. Ik kon in NL nog geen proefrit maken, maar denk dat het een leuke allrounder is…
http://i54.tinypic.com/2s7gruv.jpg
http://i53.tinypic.com/zn54k5.jpg
Hmm ik ben nog altijd niet wild van die Fabia….
Tis wel leuk al die paarden onder de kap, maar de meesten kunnen er niet mee overweg, hard rijden in een rechte lijn kan iedereen maar zodra ze de hoek om moeten pffff, heb al zoveel mensen op hun klote gegeven met mijn 130 pktjes en geen kanon of super sport wagen gewoon een licht aangepaste 206. En als ik echt hard wil pak ik de motor wel :-)
Owja en ik vindt het wel een kek wagentje, en uit die 1.2 is wel wat leuks te peuteren, hier rijd een pug 107 met 100 pk en dat is 1000 cc 3 cilinder, 700 kilo komt aardig van de plek kan ik je vertellen.
Waarom zeurt iedereen over die 1.2 motor? Die is er inderdaad als 3-cilinder met bar weinig vermogen, maar de 1.2 TSi 77 kW rijdt gewoon goed. Die motor in combinatie met deze uitvoering maakt zeker een geinige combo. Ookal praat je dan waarschijnlijk over bijna 20.000 met navi en dergelijke.
Daarbij moet ik dan wel zeggen dat die 20.000 zo’n 2 a 2.5 duizend overdreven is.
Ziet er prima uit, alleen ik mis het rijplezier? Waar is een krachtige motor? Erg jammer…
Dit vind ik zo zielig he oke ik weet dat skoda nou niet echt een merkt is dat dooraans flinke powerblokken er in hangt maar voor dit jubileum jaar hadden ze toch wel een mooie geblaze 1.8 of 2 liter turbo der in mogen douwen. jammer dat het ene schaap in wolfskleren is
RS.
De schrijver van het artikel heeft zich niet goed geïnformeerd blijkbaar. De Monte Carlo is beschikbaar in een 1.2 liter TFSI motor. Zij die smalend doen over 1.2 liter motoren zijn volgens mij niet goed mee met de huidige motorisaties.
Bij lage toeren werkt de compressor, op de hogere toeren de turbo. Het verbruik is -30% en deze motoren leveren 105pk met een koppel van 175Nm. Voor een gewicht van 1130 kg is dit zeker aangenaam om te rijden. Over zij die hier komen klagen over deze Skoda weet ik maar 1 ding… jullie vormen een mening over iets waar jullie geen verstand van hebben en al zeker niet mee hebben gereden.
btw.: Wat zitten jullie te mekkeren over een wagen die geeneens in Nederland te koop zal zijn?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).