Officieel! Chrysler 200 komt naar Europa als Lancia

Auteur: , 63 Reacties

Sergio Marchionne heeft gesproken! Lancia zal in Geneve niet alleen de tot Lancia gerebadgede versies van de Chrysler 300 en Grand Voyager tonen, maar ook een tot Lancia verbouwde Chrysler 200. Ze hebben in Italie de smaak van het rebadgen aardig te pakken moet ik zeggen. En we krijgen niet alleen de sedan, er komt ook een cabrio!

En op de vraag of de Lancia versie van de Chrysler 200 de naam Flavia gaat krijgen antwoorde Sergio Marchionne: “Flavia is a very good hint as its possible name”. Verwacht overigens niet dat Lancia heeft veel aanpassingen gaat uitvoeren om van de 200 een echte Lancia te maken. Volgens Chrysler/Lancia CEO Olivier Francois zal de Flavia alleen verschillen van de 200 door een andere grille en bumpers die voldoen aan de Europese botseisen. Het design van de Lancia zal dus voor 99% gelijk zijn aan dat van zijn Chrysler broertje.

Andere verschillen zijn er op technisch gebied te vinden. De Flavia zal een handbak krijgen en onder de motorkap zal ook een dieselmotor te vinden zijn. De verkoop van de Flavia sedan en cabrio zal van start gaan begin 2012. Overigens zal Lancia in Geneve een ware stortvloed aan ‘nieuwe’ modellen laten zien. We kunnen namelijk het volgende verwachten:

– Nieuwe Ypsilon (5-deuren, op het platform van de Fiat Panda)
– Lancia Flavia (gerebadgde Chrysler 200)
– Lancia Thema (gerebadgde Chrysler 300)
– Lancia ‘Phedra’ (gerebadge Chrysler Grand Voyager)

De verkoop van de nieuwe Ypsilon zal in juni starten en de Thema & Phedra zullen eind 2011 volgen en in 2012 komt de Flavia daar nog eens bij. Met deze ‘nieuwe’ lijn van modellen gokt Sergio Marchionne erop dat de verkopen van Lancia stijgen van 112.000 stuks in 2009 naar 300.000 in 2013. Alleen van de Ypsilon zullen op jaarbasis al 130.000 stuks verkocht moeten worden. Uiteraard zullen de Delta en Musa ook nog in het gamma blijven. En dat betekent dus dat Lancia begin 2012 een gamma zal hebben dat zal bestaan uit maar liefst 6 verschillende modellen. (via: autonews.com)

Is dit het begin van het einde voor het Lancia dat we kenden?

Impressie door Igor Zarillo, via virtualcar.it



63 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
ze mogen er fier op zijn …
Nette bak, maar een tikkeltje te amerikaans voor de Nederlandse markt als je het mij vraagt.
Chrysler 300 moet het zijn in de titel ;)

Hoop dat ze er een lekker lancia-sausje over gieten!
@mezelf: dat dacht ik maar ik weet niet of het nou zo is of niet :(
@nielsje188: je hebt het artikel zeker niet gelezen…
@nielsje188: huh nee de 300 is toch echt anders
@nielsje188: Nee, het is de 200, dus dat ding dat tot voor kort Sebring heette.
@Esprit_de_Flandre: sorry alle drie, had inderdaad nog niet gelezen :oops:
Dit gaat dus zooo hard floppen…
Wat is erger? Ten ondergaan met een mooie geschiedenis in een geheel Italiaanse sfeer of het verder gaan met verbouwde Amerikaanse wagens?
@cheetacars: Heb je wel eens gehoord van ‘Vroeger was alles beter?’ :) Laat ze maar met deze plastic USA prullaria verder gaan, de oude glorietijden van Lancia zijn prachtig.
@BmwMPower: Ik zet een tweede streepje bij mogelijkheid 2 voor jou :P Je hebt helemaal gelijk daar!
Verwacht overigens niet dat Lancia heeft veel aanpassingen gaat uitvoeren om van de 200 een echte Lancia te maken.

Gaat even fout!
flopperdeflop dit wordt een flopper
Waarom gaan ze eigenlijk niet door met de griekse naamgeving?
Ik bedoel: we hebben een delta, een ypsilon, eh.. die lijn zou ik voortzetten.
Ziet er trouwens niet slecht uit op die computerschets boven t artikel :)
@bartinspace: Laten we hem Alfa noemen! :D
@C220AMG: LOL!
@C220AMG: Haha, mochten ze dan heel Alfa dan aan Volkswagen verkopen, dan heeft Fiat in elk geval nog een Alfa in huis :D
Haha die Sergio toch. Denkt dat ie overal verstand van heeft, maar het enige wat ie kan is kil cijferen en verliesgevende onderdelen eruit gooien.
Iemand met beetje gevoel voor marketing voelt aan dat dit gewoon een keiharde flop wordt.
Lancia liefhebbers zullen geen omgebouwde Chrysler willen, en een die hard amerikaanse auto liefhebber zullen deze Lancia nooit gaan rijden. Fail fail fail. :)
Ik denk dat als alle modellen op basis van een chrysler worden gemaakt met weinig aanpassingen dat je de pure Lancia fans geen plezier gaat doen en het merk ten dode opgeschreven is. Zonde dat dit op deze manier gaat.
Er zijn nog altijd mensen die enorm merkengeil zijn, dus de diehard Eurpese Chrysler rijders gaan deze zeker laten staan ben ik bang.
@RickB: En de die-hard Lancia-rijder ook…
@Esprit_de_Flandre: Uiteraard, die moet je zeker niet vergeten!
Of je bent een Diehard MOPAR man, of een Lancia Gentleman! ;)
Dit geeft dan weer hoe FIAT zn premium merk eenvoudig verkwanseld. Ik denk dat de weinig consumenten die voor Lancia kiezen, vooral in Italie en zuid europa, nu een Chrysler met andere grille gaan kopen.
Er is niets Italiaans meer aan.
Bwa… spreekt niet echt aan…ziet er te gewoontjes uit…
Geen slecht idee in mijn opinie, Chrysler heeft toch een bepaald imago (in mijn beleving, weet niet of ik hier goed zit) en Lancia probeert in mijn ogen stijlvol over te komen, ik zeg een Delta. Ik denk zelf dat het Chrysler geen windeieren zal leggen en dat ze er op deze manier meer uit weten te halen dan onder hun eigen merknaam.
Hoe ‘duits’ is een vw nog tegenwoordig. Hoe ‘frans’ een renault, enz. Gedeelde platformen is normaal deze tijd. Get used to it… :)
@jackl: platform delen is wat anders dan een model naar Europa verschepen met iets andere bumpers en grille..
@jackl, @Atenza: Zoals de nieuwe Renault Latitude, dat wordt ook zo’n succesnummer…

http://www.auto55.be/assets/201006/46091/page_normal_big/renault-latitude-2.jpg

Is te verstaan dat voor een model waar ze sowieso niet veel van gaan verkopen, dat ze kiezen voor badge-engineering, maar als de helft van het gamma uit Koreaanse of Amerikaanse bakken met andere grille gaat bestaan, kan je je afvragen of het merk nog wel leefbaar is. Ik denk dan bvb ook aan Pontiac, Saturn, e.d.
Aanvulling@mezelven: Een auto van het formaat Sebring of ‘200’ zoals ze nu zeggen, maar dan een Lancia, die dus duidelijk een Lancia is qua design (platform en motoren mogen dan nog gedeeld zijn, de meeste mensen merken daar toch niets van), zou keihard kunnen concurreren met auto’s als A4, 3, C, S60, 9-3, 159, enz…
Een gerebadgede Chrysler zal dat nooit kunnen.
@Atenza: Er zal heus wel meer dan enkel een grille en bumpers worden aangepast. De ophanging en het interieur om maar een paar dingen op te noemen.
@jackl: Ik hoop dat je gelijk hebt, want anders zal Lancia verketterd worden door z’n grootste fans…
@jackl: volgens de baas van Chrysler-Lancia zal dat dus NIET gebeuren. Weet je wat hij namelijk heeft gezegd:

The Lancia version of the Chrysler 200 will have minor tweaks, such as a different grille and Europe-specific bumpers. On the powertain side, the models for Europe would add a manual transmission and a diesel engine, both not part of the U.S. range, Lancia-Chrysler CEO Olivier Francois said.
@Atenza: Nee dan doet vag dat heel wat beter hè?
Hmm…ik maar denken dat Lancia dat innovatieve Italiaanse merk was met bijzonder design…
Chrysler verkoopt niet. Lancia verkoopt niet. Waarom zou een Chrysler met Lancia logo’s dan wel verkopen? Grootste flop van 2011..
@Atenza: min + min = plus ;) Dat weet toch iedereen. Vraag ook maar aan Victor Muller.
@robbie: min x min = +. Dat weet toch iedereen, ROBBIE!
@Esprit_de_Flandre: het is ook laat voor mij ;)
@robbie: Zand erover…
Wat een dieptepunt voor Lancia :-( persoonlijk vind ik het een van de slechtste ideëen ooit, als ze nou wat meer een Lancia sausje over die Chrysler heengooien zou het nog kunnen maar simpelweg badge-engineeren vind ik echt uit den boze en getuigen van kortzichtigheid bij Marchionne
@pizzakoerier: gelukkig ben jij een business man aktief in multinationals en weet hoe het wel moet!
@pizzakoerier: Hmmm, slechtste ideeën ooit in autoland. Dat is een aardige voor een redactioneeltje. Wat dacht je van Honda Civic rebadgen als Rover? Of MG badges op Austins? Of AMC dat een echt Europese compacte hatch wil maken, en met de Pacer komt?
Koreaanse emotieloze sedan van Samsung als topmodel van Renault uitbrengen in Europa is ook een serieuze kandidaat. Alhoewel… VW brengt de GolfV uit als GolfVI, Golf +, variant, Eos, Touran & Jetta. En ook in veelvoud met Audi, Seat of Skoda-neus. En dan heb ik het alleen nog over modellen die hier in NL te koop zijn, want mijn chinees is te roestig. Ik wacht nog op de Lambo, Bentley en Bugatti-carrosserie. Dus als VAG hetzelfde kunstje flikt, staan we ervoor in de rij…
Nu kunnen we Lancia definitief afschrijven. Om positief te blijven, we vergeten het legendarische verleden en doen net of Lancia een nieuw Chinees merk is dan valt het allemaal misschien nog wel mee.
Was dat nu echt nodig? Dat ze een aantal modellen rebadgen, akkoord. Ze moeten, allebei, dus Chrysler en Lancia, overleven met wat minder, dus moet er bespaard worden. Maar de Sebring?? De huidige is gewoonweg niet mooi, en met Lancia-smoelwerk zal dat niet verbeteren. Konden ze niet gewoon wachten op de opvolger ervan? Dan kon er al rekening mee worden gehouden met de twee merken.
ik snap al dat gezever niet hoor hier , ziet er degelijk uit dat bakkie zal zat intresse voor zijn denk ik,maar het is weer amerikaans he dus…., .
Ik hoop altijd nog op de wedergeboorte van deze legende en zo de terugkeer van de glorie dagen. Maar mijn hoop brokkelt steeds verder af..
Ik kan me voorstellen dat er weinig fans voor de lancia 200 zijn, een moter of platform delen is tot daar aan toe, maar als ik een bentley logo op mijn golf 1.3 plak verandert mijn golf (helaas) nog niet in een bentley, ik neem aan dat mensen met meer verstand van auto’s LEES:Sergio Marchionne dat ook wel begrijpen
Dit vind ik toch wel heel jammer. Het platform delen is tot daar aan toe, maar als ze er echt alleen een Lancia badge op plakken zal het niets worden met dit model in Europa. Hopelijk is het alleen maar een tussenmodel en komen er snel nieuwe modellen met wel een eigen identiteit.
Als volgens Marchionne de 159 een vergissing was, wat is dit dan??!! :roll:
Ik denk dat er iets grappigs gaat gebeuren.
Dit zou wel eens de best verkochte Lancia kunnen worden.
Hij voldoet geheel aan Europese botseisen.
Kan niet wachten.
@boygeorge: dat is het ergste ja. Ik verwacht dat ze dat ding voor Fiat prijzen in de aanbieding zullen gooien en niet voor Lancia prijzen.
Dan gaat dat ding misschien wel goed verkopen, zal het bedrijf lekker verdienen, maar heeft het niks meer met Lancia te maken!
Ik rijd nu zelf 1.5 jaar in een Delta……..SUPERWAGEN!
Zoals de bovenstaande foto’s van de mopar uitvoering laten zien is de 200/flavia een geslaagd ontwerp.
En inderdaad lancia neus erop Chrysler en Lancia dealerorganisatie samensmelten en je krijgt een gedegen concept.
300 word Thema niets mis mee.
De uitvinder van de MPV noemen we Phedra goed idee.
Hier in nl ging het nog wel met Chrysler maar in de rest van europa niet zo erg goed volgens mij. Lancia gaat alleen heel goed in Italie. Laten we eerlijk zijn buiten de Delta om (heb ik dus zelf) was Lancia al jaren ten dode opgeschreven, puristen liefhebbers ten spijt niemand kocht nog een Lancia.
Put your money where your mouth is zou ik zeggen en anders heb je geen recht van spreken.
Dus samensmelten en een Europeesch offensief beginnen is helemaal nog niet zo’n gek idee.
@apos: Nu spreek je jezelf wel een beetje tegen: als Lancia al geen bestaansrecht buiten Italie had met goede auto’s; waarom zou het nu dan wel lukken met ‘kwalitatief hoogstwaarschijnlijk mindere’ auto’s.
BTW:
Als ik een leasebak uit die klasse moest hebben, had ik ook zeker een Delta gekozen; prachtig.
Is ook helemaal geen gek idee, nu heeft Lancia tussenmodellen voor nop. Marche weet echt wel wat hij doet….maar zoals vaak, de NL mens weet wel hoe het moet in de auto industrie….want NL heeft natuurlijk een bloeiende industrie met 3 spijkers….en laten we DAF niet vergeten… Hahha.

Nu lekker dromen over je vag Alfa Romeo hè jongens?!!
achterkantje doet me beetje denken aan een jaguar xf :)
Laat maar komen ik hoop dat Lancia de prijzen van de jaren ,60 weer hanteren ze waren toendertijd duurder als een Benz..vooral de coupe,s en cabrio,s waren niet te versmaden..
Ik heb echt zo het idee dat dit gewoon gedoemd is om te mislukken. chrijsler is gwn te groot om opgeslokt te worden door fiat
Als niet teduur is wil ik wel een Flavia cabrio..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).