Licht en bruut: Caterham Lola SP/300.R

Auteur: , 36 Reacties

De Lola SP/300.R is de nieuwe racer van Caterham. Licht en bloedsnel.

De moderne en gestroomlijnde vormgeving is anders dan we van Caterham gewend zijn, maar we klagen niet. De tweezitter wordt aangedreven door een 2.0 liter grote supercharged Ford Duratec motor en levert maximaal 305 pk en 290 Nm koppel. Een overboost functie geeft de auto kortstondig 335 pk. Met een gewicht van slechts 545 kilo trekt dit apparaat in 2,8 seconden naar 60 mph (96.6 km/u) en stopt met accelereren bij 290 km/u.

De motor is gekoppeld aan een 6-speed sequentiële versnellingsbak en schakelen doe je met flippers aan het stuur. De bolide is onder andere uitgerust met een gelimiteerd slip differentieel, verstelbare vering, verstelbare achterspoiler en staat op Formule-3 slicks. Kortom ultiem speelgoed dus voor op een circuit. Check de video en hi-res foto’s.

Caterham Lola SP/300.R



36 reacties

Prijs?
Niet echt schokkend en ongeveer 5 jaar te laat. Ik ben benieuwd naar een kombitest met vergelijkbare auto’s van Radical en Westfield.
@midasracer: Ik roep zomaar ff een naam: Ariel Atom
@hectorae86: Die gaat deze auto niet bijhouden.
@Jochempie: Nee, maar ziet er wel leuker uit.
@hectorae86: Dat is een heel ander concept, exoskelet en geen downforce. Deze Caterham lijkt als 2 druppels water op de Westfield XTR4 en Radical SR. Waarschijnlijk buizenframe, glasvezel of koolstof beplating, middenmotor (maar welke?) en lekker veel aerodynamica om neerwaartse druk op te wekken.
Volgens mij is Lola ook een racewagenfabriekant. Vergelijkbaar met Pescarolo.
@matthisl: Lola maakt inderdaad chassis voor Le Mans.
Aston Martin gebruikte voorheen een Lola chassis voor de Le Mans serie.
En de IRL gebruikt ook een Lola chassis geloof ik en Lola heeft ook een historie in de F1 alleen niet heel succesvol.
Die jongens van Lola weten wel wat ze maken.
@Merry:

Lola maakte ook de originele A1GP auto.
Vet, er komt waarschijnlijk zelfs een roadversie van :P
Ziet er op het eerste zicht mooier afgewerkt uit dan z’n concurrenten
Caterham is volgens mij de nieuwe pre-Evora Lotus. Colin Chapman’s true dream. :?
@AutomotiveDesigner: Caterham maakt inderdaad Lotus 7 gebaseerde auto’s. Daar zijn ze ook lang op blijven hangen. Wel hele goede track cars. De vorige Caterham ging nog sneller dan de Veyron over de TG test track.
Radical en Westfield-killer? Hij is wel leuk gedaan en wat zou dit stukje speelgoed kosten? Caparo C1 lijkt me wel fijner om mee te rijden (en bovendien nog weglegaal).
@xilver: Is die Caparo T1 nu eindelijk al gestopt met ontploffen?
@Esprit_de_Flandre: Juist… T1… leek al iets niet te kloppen.
Prijs is vanaf 60.000 pond, je moet er snel bij zij, er worden slechts 25 van gebouwd.
Het lijkt een kruising tussen een le mans racer en een caterham. Ik vind em super in ieder geval. Ook ziekelijke pk/gewicht verhouding..
Gaaf. Voor de liefhebbers.
Ik kan mij echt nooit vinden in dit soort auto’s. Dat ziet er toch niet uit…
Das precies zo iets om mee te gaan karten. Special carts ofzo. Niets voor mij, nope.:)
450kg downforce bij 250km/h:
nog een beetje meer en hij kan ondersteboven rijden !
@Koenigsegg: Misschien kan dat bij 290 wel :D
@Jokkebrok: *Inkoppertje* Dat lieg je :P
Westfield heeft ook de XTR
graag, zet maar voor de deur, ultiem trackday entertainment. Rondje Zandvoort hier, rondje nurburgring(nu het nog kan) daar. ja hoor, ik zie het helemaal zitten
@monk: by the way, de combinatie Caterham en Lola moet toch haast wel een krankzinnig goede machine opleveren toch?
voor mij ook eentje please :)

wel met demontabele spoilers en instelbare vering, dan kan ik er ook mee naar m’n werk rijden :)
wat moet ie kosten? ik zou hem wel willen inplaats van mijn huidige tracktool… zal ook heeeeeel veeeeeel sneller gaan :P
Prijs?
Tja.. Waarom kost een auto die zo geliniteerd word gemaakt zo ‘weinig
‘? Zegt dat iets over de kwaliteit??
@autoblogamateur: Het is een buizenframe, kunststof kappen, twee stoelen en een idioot snelle aandrijflijn. That’s it. Natuurlijk zegt dat iets over de kwaliteit. Maar daar gaat het niet om. Je wil een schreeuwende open uitlaat en 2 cm boven het asfalt zitten, als je het stuur maar kan vasthouden!
@autoblogamateur: Een snelle sportwagen maken is een makkie. Of liever, dit soort non-road-legal circuitspeeltjes maken is gemakkelijk. Elke garagist kan dat.
@Esprit_de_Flandre:
Ik weet niet of IEDERE garagist zoiets kan maken. Een goede garagist moet alle vaardigheden beheersen om dit te kunnen ja. Maar heeft hij ook de ervaring die de heren van Lola hebben met het bouwen van auto’s die meestal volgas of vol in de ankers rijden? Ze hebben niet heel veel succes in de F1 gehad, maar hebben wel vele jaren ervaring op hun naam. Daarnaast zijn ze actief geweest in de Can-Am, Groep 5, 6 & C, Champ Car en nog veel meer raceklasses. Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Lola_Cars
ik kan er over gelezen hebben , maar komt er een straatversie?
wat een dik ding! 2.8 sec naar de 100 :D
Weer een teleurstelling… beter goed gepikt & outsourced dan zelfgevonden & crowdsourced.
Heel strak!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).