Driften: motor versus RX-7

Auteur: , 62 Reacties

Waarom? Omdat het kan. Zoals de knul die de brommer bestuurt het zegt: "We're trying to find out what it takes to get myself runover by a absurdly obnoxious RX 7". Goed experiment man!

Dat je kon driften op een motor is bekend, dat het een discipline op zich is was voor mij nieuws. De heren gaan op een circuit de strijd aan, gooien hun voertuigen lekker dwars en laten dat filmen. Mede door een prachtig remote controlled wagentje wat voor leuke beelden zorgt. Aan het eind van het filmpje heeft de RX 7 (voorzien van een Corvette V8 overigens) bestuurder Jim Guthrie nog een leuk nieuwtje voor motorrijder Nick “Apex” Brocha (die overigens geweldige stunst uithaalt op zijn driftbrommer.

Met dank aan Luc voor de tip!



62 reacties

BARF… en dan hebben ze in de FD een V8 gestoken… losers.
@neal:

das daarentegen weer wel zonde. Corvette motor.
Dat bikedriften vind ik maar raar. Niet heel schuin, niet veel rook…

Die RX7 heeft gewoon een stock Corvette motor! Wat gaaf!
@Jochempie: een motor hoort ook niet schuin te gaan.
@DePannekoek: hoezo nooit schuin? nooit van Michael Doohan, Valentino Rossi, Gary McCoy, Randy Mamola, etc., etc. gehoord?
http://minerva150r.files.wordpress.com/2010/10/doohan-drift.jpg?w=580
http://www.motogphirek.hu/userfiles/image/2010/MotoGP/FiatYamahaTeam/rossiDrift1.jpg
http://galeria.forocoches.com/data/500/9718garry-mccoy-derrapa-g.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_LQQn2hWvcDc/SoGyHpIbKVI/AAAAAAAAAPY/xMauo8cG-Do/s400/Randy+Mamola+Cagiva.jpg
powersliding of rear wheel steering was een techniek die een tijd populair was (500cc klasse vooral) maar tegenwoordig is the 250cc stijl (hoge bochtensnelheid) populairder en sneller…
@huge: Het hele idee van naast je motor ‘hangen’ is zodat je motor zo recht mogelijk blijft. Geen van die namen die je opnoemt zal beweren dat het zo schuin mogelijk houden van de motor een doel(of voordeel) is bij het racen/rijden.
@DePannekoek:


Ooit van trail braking gehoort?
Ooit gehoort van bochten nemen tegen hoge snelheid (waardoor door doorbuiging je wielen sowieso een lichtjes andere hoek krijgen = driften).
@DePannekoek: je moet ernaast hangen omdat de banden zo breed zijn; zo is dat hele hanging-off ontstaan. De motorfietsen kregen meer pk’s en daardoor werden de achterbanden breder en daardoor moet men meer naast de motor hangen. Over sliden is dit een leuk stukje:
http://www.tonyfoale.com/Articles/Tyres/TYRES.htm
Overigens zorgt een grotere wielbasis voor meer stabiliteit tijdens het driften/sliden; daardoor is hier de achterbrug verlengd
@huge: je ‘moet’ niks, je kunt er naast hangen om de wielen zo recht mogelijk te houden en daardoor meer grip. Het schuinhouden van de motor heeft alleen maar minder grip tot gevolg. Vraag me af of jullie zelf wel eens motor-trackdays doen?
@DePannekoek: ah..ok dan zullen Rossi, etc. het wel fout doen. Enig idee waarom je tijdens uitzendingen van de MotoGP de hoek van de motorfiets te zien krijgt (die een hoek van >52 graden toont dus een wrijvingscoefficient veel groter dan een) Hoe meer het gewicht van de rijder aan de binnenkant ligt, hoe meer verder het gecombineerde zwaartepunt van rijder/motorfiets aan de binnenkant ligt, daardoor heeft de motorfiets een kleinere hellingshoek nodig voor een gegeven snelheid of voor een bepaalde hellingshoek een grotere bochtensnelheid. Is leuk dat je motor-trackdays doet maar begrijp je de theorie erachter wel?
@huge: Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel…dus zo blijven we langs elkaar praten.
@DePannekoek:

Zelf rijd ik (nog => €) niet op het circuit maar ik ga wel vaak mee. En ben vooral bezig met de hoe’s en waarom’s.
Daarbij je grip hangt niet af van je schuinheid, eerder van je bandenvorm en hardheid (die niet op alle hoeken dezelfde is) ervan.
Hoe rechter je duwt hoe meer van de normaalkrachtcomponent meespeelt tov. de wrijvingscomponent (en hoe groter de wrijvingscomponent is als gevolg daarvan).
Maar ik zeg hoe rechter je op het asphalt duwt dwz. niet hoe kleiner de hoek van je motor met de weg is maar hoe kleiner de hoek van je zwaartepunt met de weg is.
Dat je motor dan rechter hangt (als je gaat hangen) heeft enkel een voordeel (tov blijven zitten met een dieper hoek) als je dan op een beter stukje rubber zit dat meer contact heeft met de grond (dat daardoor meer grip heeft).

Daarbij een motor z’n wielen zitten sowieso nooit in een rechte lijn in een bocht. Maar dit word al heel technisch.
@huge: idd! en waarom maar iedereen zeuren, ziet niemand iets vets erin? ik vind het donders knap van die motorrijder! auto vind ik niet bijzonder met 600+ pk en rwd
deze is ook vet btw! :D

http://www.windsofchange.net/Hayden.JPG)
http://img157.imageshack.us/img157/9685/mgp0622zz6.jpg)
http://3.bp.blogspot.com/_nYdFefNR2dI/TPvZdGlOvqI/AAAAAAAAAGk/LIM6wT02mXs/s1600/ScrapingF1152.jpg)
)
@Jochempie: Tis ook verdomd moeilijk om op een glijdende tweewieler te blijven zitten! Dus respect voor de motormuis.
@Thijsj: Absoluut! De eerste foto van Mick Doohan, die Huge laat zien.. die man was magistraal. Ik heb wel eens een interview gezien en daarin zei de interviewer (die toch ook verschrikkelijk goed kon rijden op een motor) “Mick heeft meer motorgevoel in zijn pink, als ik in mijn hele lichaam..”

De spectaculaire rij-drift-stijl van Mick was ook een gevolg van de vermogensafgifte van het Honda blok. Die Honda was verschrikkelijk snel en sterk. Honda heeft daar vele wereldkampioenschappen mee gewonnen. Maar de powerband waarin het blok werkte was een milimeter breed.. bij wijze van dan. Daaronder deed hij niks, daarboven alles. Deze motor stond stond dan ook bekend in de racewereld als “The Big Bang Machine” In seconde 1 heb je 0 pk in seconde 2 300.. BANG! Dan ging het achterwiel nog wel eens spinnen. Quick Mick was één van de zeer weinige coureurs die deze motor aan kon.

Maar Mick werd oud en ging met pensioen en toen werd de nieuwe koning Rossi. ;)
Ziek filmpje.
Zit helaas op ’t werk dus heb er geen geluid bij, weet niet of het ook goed klonk maarja..

Mooie stunts hoor van beide.
Haha, droog :P met zo’n RC wagentje erachteraan rijden :)
t hande aan de grond van de motorrijder tijdens een een bike drift verdient wel respect.

Trouwens.. in de US en Uk worden RX7’s regelmatig met V8 omgebouwd. Bestaan speciale pakketten voor.
wtf had er dan een 20B motor ingetrapt. jammer
vind driften wel eens leuk om zelf te doen (op nat of besneeuwd wegdek), maar om naar te kijken… pfff…

en dan nog zooooo’n lelijke verlengde achterbrug op die moto beuh.

doe mij maar races die met efficiëntie, acceleratie, vermogen en wegligging te maken hebben. Die flauwe showdingen boeie niet en zijn volstrekte verspilling van brandstof en rubber.
Wel cool filmpje en netjes driftwerk voor iemand die het nog geen jaar doet. Alleen Kenny from the Block had denk ik de motor te grazen genomen vooral bij het keerpunt om de pion en Ken gaat bij de slidedrift harder en minder wijd.
Beetje jammer van de V8 inderdaad, maar wordt de laatste jaren erg veel gedaan in de drift-scene in de VS. Gewoon omdat het relatief goedkoper is om dan veel vermogen (en koppel!) te hebben en GM dealers heb je daar toch overal voor onderdelen etc. Echter om het nou ook bij een RX-7 te doen…
vet filmpjeuhhh!!! respect voor de motorrijder
Bij 3:40 schud die versnellingspook goed op en neer trouwens :)
”(voorzien van een Corvette V8 overigens)” Lol, whut? :shock:

Het driften ziet er bij de auto toch wat spectaculairder uit dan bij de motor, maar of het daarom ook moeilijker is..
dat een motor ook een stapje op zij kan zetten wist ik wel. Maar dat het achterwiel naar achter is gezet zegt wel hoe moeilijk is om dat te controlere
@VeniVidiVici dat komt omdat Ken Block met 4 aangedreven auto’s drift, dan kan je dat “makkelijker” doen.
@xslaak: Je bedoeld 4WD want in 1 persoon in 4 auto’s tegelijk driften wordt lastig hoor :)

Maar dan moeten ze het filmpje maar eens overdoen met Ken erbij :P
@VeniVidiVici: Ik noem Kenny’s werk niet slecht maar driften is het totaal niet. Is gewoon powersliden en power over creëren.

OT: Ik vind het knap als je het pas een jaar doet het zo netjes kan al. En die motordude. Ja daar doe ik me petje voor af want het controleren van een motor is HEEL wat meer werk dan je denkt.
Super video, goed in beeld in gebracht. Het is niet het niveau van dhr. K. Block, maar wel erg mooi.
@jelmer: Als ik kijk hoeveel er al uitgezocht en geprobeerd is over de “V8 in RX7”-swap dan valt het me op dat de kosten behoorlijk laag zijn. Tegelijk heb je natuurlijk redelijk wat pk’s en flink wat Nm’s voor goedkopere V8’en en flink wat pk’s en loeiveel koppel bij vrij nieuwe (Corvette) V8’s.
Natuurlijk zijn er mooie rotatiemotoren gebouwd door Mazda, maar trekkracht blijft daarbij een issue. Over onderhoud zeg ik maar niets. Dan vind ik dit geen rare ombouw, een V8 heeft gewoon veel trekkracht en is vaak (zeker niet altijd) relatief simpel en dus betrouwbaar. Een website van zomaar een bedrijf die er mee bezig is: http://www.grannysspeedshop.com/
@jelmer: “Natuurlijk zijn er mooie rotatiemotoren gebouwd door Mazda, maar trekkracht blijft daarbij een issue. Over onderhoud zeg ik maar niets..”

Precies! En dat speelt zeker een enorme rol in de driftwereld. Hoe moeilijk is de keuze: een goedkoop blok wat goedkoop te onderhouden is en bergen pk’s levert.. of een duur blok wat duur te onderhouden is en waarbij de bergen pk’s niet makkelijk te genereren zijn. 1 en 1 is twee of niet dan. Ik had laatst een gesprek met een drifter. Deze rijd met een BMW met een Supra turbo er in. Ik zeg “wat een heiligschennis.. wat kan de Supra motor wat BMW niet kan? Bayerische Motoren Werke, kom op hé!” Hij zei “het is heel simpel.. in de vermogensrange waarin wij zitten tussen 500 en 600 PK moeten we aan de BMW motor veel doen om dit duurzaam op te wekken (lees: kost geld), bij de Supra schroeven we de turbodruk omhoog. Klaar. Het blok is in standard stock al zo inwendig sterk, zuigers, lagers, drijfstangen, enz. Je hoeft er niets aan te doen en het blijft allemaal heel.” Jim Guthrie heeft het dus nog niet zo gek bekeken.

http://i669.photobucket.com/albums/vv51/freewarefreak/Driften1.jpg

http://i669.photobucket.com/albums/vv51/freewarefreak/Driften2.jpg
Met de motor is gewoon moeilijker dan met de auto. Wanneer je op twee wielen een foutje maakt is ’t gedaan, terwijl je op 4 wielen misschien spint en ’t dan opnieuw kunt proberen.
@RobTWo: en toch. die SuperMotards, die doen t liefst alleen maar driftend de bocht door. Daarom is het ook wel vreemd dat ze voor dit filmpje een race-motor gebruiken ipv SM.
was dat driften? me oma gaat nog dwarser
@ AB

Nu niet om te lopen zeiken maar ik doe het toch.

Dat is GEEN BROMMER! Brommers hebben 0cc-50cc cilinderinhoud alles daarboven is een moto. Nu kan je nog lachen met 125cc’s ofzo maar alles daarboven word toch echt wel moto(r) genoemd.
@Hupke: Goh.. die gast waarvan ik zijn R1 een Tomos noemde was ook al zo op zijn pik getrapt..
Wat een onwijs gave beelden :)
Puur show natuurlijk maar wel gaaf.
laatste regel:
stunst => stunts

OT: Ziet er wel echt vet uit. Je moet ’t maar doen, overigens heerlijke uitspraak van die motorrijder. :D
btw: hoe verdomd snel is dat ding op afstandsbediening?!
En zalig, wegdriften op een motor met 1 hand aan het stuur, moet kunnen e, stabiliteit genoeg.
@As_long_as_it_is_fast: zulke dingen kunnen erg hard, er zijn dingen die gewoon 120 km/h standaard uit de doos lopen (met benzinemotortje van 5cc ofzo)
@NLBUURMAN: wa 120?! :D hoe kan da… Tegen dat die op topsnelheid zit is da autooke al lang buiten antennebereik of ziet ge het nimeer… :p
@As_long_as_it_is_fast: het is eigenlijk heel simpel, die motortjes draaien zo veel toeren, met zooo veel vermogen:
3,31 pk bij 38000(!!!) rpm, 4,65Cc (meer dan 700 pk per liter dus) http://www.graupner.de/de/products/b8713923-2b44-4a42-aef7-f586020eb4cd/2746/product.aspx deze dingetjes lopen op Nitrobrandstof, gaan dus als een trein. de pk/gewichtsverhouding van die dingen zijn natuurlijk ook gunstig; zo’n 2.5 kilo voor een complete auto, geef deze 4wd mee, en een driebak (die zijn er), en gaan met dat ding!
@NLBUURMAN:
Voor de liefhebbers heb ik nog wel zo’n ding staan.
0-100 in 3 seconde, top 120 met een 2.1cc en 2 bak…

Die dingen zijn trouwens ook een crime om te besturen en zorgt voor een gegarandeerd drift spectakel, ook met 4wd…
@NLBUURMAN: ik denk dat ik me wel zo een bouwpakket ga kopen. Lijkt echt te vet. Iemand die een winkel, online evt, kent in Belgie? Nederland mag ook als het opgestuurd wordt. Liefst Belgie wel…
@As_long_as_it_is_fast: http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=237918 gewoon, conrad levert die dingen ook, maar ik zou zeker een speciaalzaak gaan zoeken, voor het nodige advies. en bedenk wel; het is geen goedkope hobby! auto kost zomaar 300 euro, en dan wil je vaak een net iets mooiere zender, wat brandstof, en onderhoud.
@NLBUURMAN: ik wil duidelijk een bouwpakket, wil da zelf ineensteken. Heb overigens een gevonden die ik mij ga bestellen volgende week waarschijnlijk.
http://www.rcfun.be/product.php?id_product=30
valt mee qua prijs. Tegenover de rest, die gaan tot 1000 euro.
Meer van dit soort filmpjes aub! :)
@DrLoempia: dan kan jouw oma wel heel goed rijden…
@chelle2: niet alleen me oma, zelfs jij kan dwarser dan die “pro racer”
Prachtige beelden, zat ze vanochtend al te bewonderen toen ie op MF stond.

Driften op 2 wielen blijft toch ff iets anders dan op 4!
@Hupke 49,9 cc he
Ik deed dit vroeger eigelijk constant, slippen enzo…op mijn fiets in de grind. :p Erg strak.
@As_long_as_it_is_fast: ik doe dit in de sneeuw nog regelmatig met mijn fiets;) Hard trappen, krachtig remmen, en veeeel dwars gaan!
@Cantago: haha, toch raad ik je aan dat niet met een motor te proberen. ;)
@As_long_as_it_is_fast: Aangezien ik hoe dan ook geen motorervaring heb lijkt me dat inderdaad geen goed plan;) Hoewel het er erg gaaf uit ziet!
@Cantago: hoedanook is 1 woord. ;)
@As_long_as_it_is_fast: ok nog eens opgezocht en blijkbaar dus toch Hoe dan ook. Sorry, niks gezegd
@As_long_as_it_is_fast: Ik heb niks gehoord;)
Prachtige beelden! Maar voor mij wint de auto toch hoor;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).