De Belgen hebben een akkoord over kilometerheffing

Auteur: , 68 Reacties

Net als bij ons, is er in België oeverloos geouwehoerd over de kilometerheffing. Er werd ook geopperd dat Nederland en België (en eventueel ook Luxemburg) hier samen in zouden moeten optrekken. Door de val van kabinet Balkenende IV, zijn de ontwikkelingen bij ons vertraagd, maar de vastberaden en voortvarende Belgen hebben nu een ontwerpakkoord klaar.

Er komt een tolsysteem voor personenwagens, waarbij buitenlandse personenwagens vanaf 2013 een wegenvignet nodig hebben op de Belgische wegen. Het idee is om de tol die personenwagens moeten betalen te koppelen aan de uitstoot van de wagen. Vrachtwagens gaan een kilometerheffing betalen. De manier waarop het vignet zal worden geïnd, ligt nog niet vast. Waals minister Antoine denkt aan een elektronisch systeem, met een belasting die gekoppeld is aan de reisduur.

Toch is de spreekwoordelijke kogel nog niet door de kerk, want voorlopig heeft enkel de Brusselse regering het akkoord goedgekeurd, de Waalse en Vlaamse regeringen doen dat wellicht de komende dagen. (via: standaard.be)



68 reacties

Ze zouden beter eerst eens een regering vormen (ja, ik ben zelf ook Belg)
@davidve: Gaat uit van de gewesten. Heeft dus niets te maken met de huidige -niet-federale regering.
@xilver: Weet ik wel :) maar ik bedoel er hetzelfde mee als wat jij in je 2de reactie zet :)
@davidve: ;-)
@xilver: Veronderstel dat jij ook een Belg bent? (gewoon uit interesse)
@davidve: Ja, spijtig genoeg wel ;-). Onze regering(en) is te complex en te onlogisch opgebouwd om te begrijpen door een buitenlander :D.
@xilver: typische Belgisch… ;-)
@Megakix: Ik moet je gelijk geven ;)
Spijtig dat dit een gewestelijke aangelegenheid is… Het had veel leuker geweest mocht dit federaal zijn… dan hadden we nog 24 jaar moeten wachten op dit voorstel omdat we daarvoor eerst een regering moeten vormen… Nu is het enkel nog het buitenland en de bedrijven. Binnenkort de particulieren… wat zal dat voor een effect hebben op de rijtaks? En de vooral zo door België, ons land kennende zal het wel duurder uitkomen als de huidige belasting, ons een beetje doodbelasten is een politieke hobby geworden.
Man wat hou ik toch van mijn regering. Vooral dan het voorstel van de Waalse minister door het te koppelen aan de tijdsduur dit kan volgens mij maar 1 ding betekenen: de maximum snelheid wordt verlaagd naar 50 km/u overal. kassa kassa.
@Zoepie:

Yup,

En ik zie ze ook geen hand meer uitsteken bij file problemen, die worden nog gewenst…

Een vignet.. pff wordt tijd dat we die hier ook is invoeren voor buitenlandse mobilisten dan… mogen die onze snelwegen gaan betalen..
@RC:
Ik denk dat dat er juist ook bij kwam een vignet voor buitenlandse automobilisten.
Maar ik heb het nu wel begrepen, in plaats van iedere dag in de auto naar het werk te rijden ga ik vanaf nu naar het stempelkantoor met de fiets.
Is wel goed voor de Nederlandse economie.
Want de grote multinationals gaan nu de schepen sturen via Rotterdam i.p.v. Antwerpen wanneer het transport richting Duitsland moet of verder.
@jack_abarth: Heb je goed gezien… kan je bij ons niet politieker worden? Klaarblijkelijk is jouw IQ hoger dan dat van al onze politici (en dat zijn er veel) tezamen.
@jack_abarth:

Niet hoofdzakelijk, het kan zijn dat de kosten-batenanalyse nog steeds gunstig is voor Antwerpen. Niet vergeten dat er een akkoord is tussen Nederland,België en Duitsland voor een heropening van de Ijzeren Rijn wat ook weer in het voordeel van Antwerpen speelt, al is dit natuurlijk eerder iets op de lange termijn.

on-topic:

Dat ze het geld dat maar in deftig infrastructuur pompen…
@SHFT: Dat gaat niet door hoor, die Ijzerenrijn! komen 20 jaar blijft het stil op dit stukje spoor, tot grote opluchting van de Limburgers. http://www.wakkervandeijzerenrijn.nl/downloads/website/ddl-20110107-ijrvoor20jaaruitbeeld.pdf
@SHFT: Daar wordt al jaren over gesproken, die IJzeren Rijn. NL blokkeert steeds de boel, hoewel we er recht op hebben volgens verdragen uit de jaren stillekes. Net zoals met de uitdieping van de Schelde…
Misschien er dan ook eerst even voor zorgen dat de wegen berijdbaar zijn en je niet constant moet slalommen op de Belgische wegen alvorens er geld voor te vragen.
@yup923:

Op dit moment is het hier in Nederland op veel plaatsen niet beter.

Een collega vroeg me vorige week of ik dronken was toen ik over de rotonde ging. Ik zei dat ik de gaten probeer te ontwijken. Vervolgens zag hij, dat hij zijn eigen velg kapot had gereden op de zelfde rotonde.
En wat moeten al die Nederlanders die nu langs de grens wonen doen als ze even willen tanken in Belgie?
En iedereen die op vakantie gaat?
Niet te lullig bedoelt maar veel mensen die door belgie rijden doen dat om er simpelweg doorheen te komen en die stoppen even voor brandstof en een hapje en drankje.
Die komen niet om het land te zien, wat gaan die doen vraag ik me af.
Jaag je mensen die nog ergens wat geld brengen niet weg?
Je kan makkelijk om belgie heen rijden als je naar de Middelandse zee wil bv.

Dit is geen slimme zet lijkt me en Nederland gaat Belgie hier naaien eerste klas.
@Merry: de economische voordelen van minder toeristen op de wegen lijken mij eerder een voordeel dan een nadeel.

Kiezen tussen enkele toeristjes die komen tanken en plassen in onze tankstations of fatsoenlijke wegen die minder druk zijn… Wat kies jij?
Nou vraag ik me af. In Nederland zou dit ingevoerd worden om zo de wegenbelasting te laten verdwijnen. Hoe zit dit in Belgie? Zal ook wel om de wegenbelasting gaan, maar staat nergens in het stukje.
Dus de Route Du Soleil gaat nu ingereden worden vanuit Duitsland ? :lol:
Akkoord (en ja ik ben uit België) indien 100% van de inkomsten terug worden ge-investeerd in weginfrastructuur en openbaar vervoer
@upstream:

Wake-up Little Susy…
Nou, dat worden na 2013 geen tripjes meer naar de bios in Antwerpen. Dan pak ik Tilburg of Breda wel.
Zonde.
Pff… Ja ondermijn het goederentransport van de Antwerpse haven nog wat meer. Jongens toch.
Trouwens opmerkelijk hoe eensgezind onze politici zijn als het gaat over een nieuwe belasting, als ze die manier van samenwerken nu eens toepasten op de regeringsonderhandelingen stonden we vandaag een pak verder.
De wegen in Belgie zijn zo rot dat er drempels liggen op snelwegen. Zodra die gefixt zijn mogen ze eens gaan nadenken over geld vragen. Tevens is het te gek voor woorden dat we hier straks ook gaan betalen, we betalen al over onze benzine. Verwerk alles lekker daarin and be done with it. Je betaald wat je rijd en geen cent meer.
@djauweh: ja en jij weet waarover je praat? Jullie biljarttafels liggen er ook niet meer goed bij hoor… In je mening over de brandstofprijs kan ik je niet direct volgen, het is een leuk idee maar in de praktijk tank je dan gewoon in het buitenland.
@christophe: Dat zeg je goed, niet meer, en dan praat je nog maar over een klein percentage. Nederland staat sowieso bekend voor het hebben van een van de beste infrastructuren.

Het is inderdaad zo dat je dan in het buitenland kan gaan tanken maar zo is er voor iedere regel een uitzondering. Het is ook niet iets wat zomaar ingevoerd kan worden, ik geef alleen aan dat wanneer het er zou zijn dit het meest eerlijk zou zijn. Uiteraard met als voorwaarde dat het redelijk waterdicht gemaakt kan worden.
Tjah, voordeel voor mensen die heel weinig rijden, en nadeel voor mensen die veel rijden, ik zeg nee majah wie ben ik..
Beter gaan ze eerst eens fatsoenlijke wegen aanleggen, eerder betaal ik niet om in België te rijden.
Belachelijke zakkenvullerij.
@Truttenschudder:

Dat is juist het probleem. Al die zware vrachtwagens komen langs België omdat ze dan geen tol moeten betalen. Onze wegen zijn al niet geweldig aangelegd, maar dat zwaar vervoer maakt ze helemaal kapot. Door deze tol komen er inkomsten om deze wegen te onderhouden en wordt tegelijk het zwaar vervoer een beetje tegengehouden uit België.
Goeie zaak. Je moet denken, in andere landen hebben ze betere wegen, maar daar betaal je tol, zij kunnen hun wegen dus beter onderhouden, en hebben minder zwaar doorgaand verkeer. Het beste van twee werelden dus, op dit moment is dat in België totaal het tegenovergestelde. Nu nog hopen dat de wegen ook daadwerkelijk zullen worden vernieuw en verbeterd met de inkomsten hiervan… Ik vind het trouwens niet meer dan normaal als je van iets gebruik maakt, dat je dan meebetaalt. Belgen zelf doen dat al via de belastingen. Als wij op vakantie gaan moeten we overal stickers kopen en betalen, het wordt tijd dat ze dat hier in België nu ook eens gaan. Hier brengen de wegen niks op maar iedereen wilt er wel van profiteren, en dat werkt niet, of beter gezegd, dat kan niet blijven duren. Beetje geven en een beetje nemen noem ik dat ;-)
@marnik: Misschien heb je gelijk, je moet inmiddels ergens beginnen. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat je dan voor de transportsector tol kan invoeren, en voor particulieren/auto’s onder een bepaald gewicht niet. Een beetje zoals in Duitsland zeg maar. En je gaat me niet vertellen dat de wegen daar minder zijn dan in België, want dan lieg je ;).
@Truttenschudder:

Ik zou niet durven!:-D
Eens wordt dit Europees aangepakt (na PVV tijdperk)…
Belachelijk… ik rij voortaan wel via de Westerscheldetunnel naar Knokke ipv via de E34/N49. Dan betaal je ook tol, maar dan heb je tenminste wel een fatsoenlijk wegdek!

Wat een lef om ergens geld voor te gaan vragen, terwijl je niet eens kwaliteit kan leveren. In een Mini Cooper S is de N49 sowieso al niet meer te doen! Zit om de haverklap met m’n hoofd tegen het plafond.
Kan me de reden wel voorstellen.
België en de Belgische wegen worden veelvuldig gebruikt om als de doorvoer van Noord Europa (niet per se alleen Nederland) naar Zuid Europa o.a. Frankrijk.
België staat erbij en kijkt ernaar.
En mag de rekening van het onderhoud en herstel zelf betalen.
Dus dat ook ik moet gaan betalen voor het gebruik van de Belgische wegen vind ik niet eens zo oneerlijk.
En als Nederlander ben ik al murw gemaakt door onze BPM, kwartjes van Kok en houderschapsbelasting die alleen de staatskas spekt enz.
Ik vind het voorstel om het afhankelijk te maken van de reisduur echt infantiel. Sta je straks dus betalend in de file.
@mobilitydesign: heel onze Belgische regering is infantiel…
@xilver: ze maken er in Guatalaga anders ook een potje van hoor :’)
@xilver:
Uhm… welke regering?
@mobilitydesign: Een tarief gerelateerd aan de reisduur staat garant voor een extreem duur systeem dat deze reisduur meet. Dat is het paard achter de wagen spannen. Ook de neveneffecten van particulieren op doorreis die niet meer stoppen om te eten en drinken hebben zeker een economisch nadelige invloed. Verder vraag ik mij af wat mij dit kost als ik mijn vrienden in België bezoek. Moet ik dan een meerdagenkaart kopen of iedere avond voor 12 s’nachts als een dolle de grens over? Krankzinnig systeem, vooral voor de buurlanden. Belgen die ons wegennet gebruiken, betalen toch ook geen extra (wegen)belasting? Ook denk ik dat dit strijdig is met Europese regelgeving, vrij europees verkeer moet je niet onnodig extra belasten.
@T16: Zo’n systeem die de reisduur berekent moet niet persee duur zijn. Wat niet wil zeggen dat het de goeie keuze is.

En dat de Belgen geen wegenbelasting betalen in NL, tja, er komen ook niet zoveel Belgen in NL, en als ze er komen is dat omdat ze er moeten zijn. In B echter hebben we elke zomer file door NL-caravans…

Jullie zijn welkom natuurlijk, daar niet van, maar het veroorzaakt problemen, en die komen volledig op de schouders van de Belgen. Nu vind ik zo’n B-kilometerheffing/vignet ook niets waard. Zo’n dingen moeten Europees geregeld worden. Alle Europeanen betalen dan mee om overal in Europa op goeie wegen te rijden.
@Esprit_de_Flandre: Die paar sleurhutten per jaar van de Nederlanders in België gaan het niet bepaald maken.
@xilver: Die paar Honderd sleurhutten per dag niet nee, die paar Duizend Nederlandse vrachtwagens daarentegen…
Oei, ik heb een Kever met waarschijnlijk meer dan een kilo Co2 uitstoot per kilometer en een top van 100, en ik woon 7 kilometer van Belgie af, dus dat worden dure broodjes op zondag!!!! Of met de fiets???? Neeee…….
@carlo: Plooifietsje in de koffer, auto net buiten Belgique parkeren en 200m met de fiets…
“met een belasting die gekoppeld is aan de reisduur.”

Precies, want wie gaat er nou harder rijden als hij er geld mee bespaart?
@Sebazzz: Als ze dan toch de reisduur berekenen, weten ze ook meteen je gemiddelde snelheid. Dus als je denkt te besparen, gaan ze je dubbel naaien…
Ok, een dagje winkelen of stappen in Antwerpen is mij dus nu te duur geworden.
“maar de vastberaden en voortvarende Belgen hebben nu een ontwerpakkoord klaar.”
Danku daarvoor.
Ik moet mij voor de rest aansluiten bij het geklaag over de regering. Echt belachelijk aan het worden. Ik vind dat de partij die als winnaar naar voren komt bij de verkiezing gewoon mag bepaalt hoe de regering gevormd wordt en dat de partij die gekozen wordt om een coalitie te vormen vereerd moet zijn dat ze mag mee regeren en eventueel een paar van haar agendapunten kan doordrukken. Losers.
En voor de belasting op basis van reisduur, lijkt me ook belachelijk. Wie gaat er dan nog gaan eten in België? De restaurants aan de grens zullen lachen. Laat staan als je in de file staat. Te hopen dat ze daar dus nog even bij stilstaan, de doordachte Belgen. (ja, ik ook)
Belasten op reisduur, veel dommer kan je niet verzinnen… Daar zullen ze nog wel achter komen, hopelijk voordat ze het invoeren. :roll:
@Citrofiel: Nee hoor, die lui vinden dat zelfs een uitstekend idee. Ik geloof dat je geen idee hebt hoe incompetent onze to-be-or-not-to-be-regering wel niet is. Degenen die verandering willen brengen worden afgeketst door de idioten die de massa achter zich hebben staan. Er is ooit een Japanse delegatie naar België afgezakt om te zien hoe dat wij dat forceren; een land rechts te houden met zo’n systeem.
@xilver: rechthouden ;-) ipv rechts.
@xilver: En die Japanse medemensen zitten ondertussen in de Psychiatrie…
@Esprit_de_Flandre: Je zou voor minder…
Dat worden een hoop stickers op de ruit. Autobahn vignet voor Oostenrijk, vignet voor Zwitserland, Umweltzone vignet voor Duitse steden en nu nog een er bij voor de belgen. Mogen we ook nog naar buiten kijken?
the-budel-guy
als hun wat aan het asvalt doen maar dan ook echt iets doen dan wil ik als nederlander daar best voor betalen.

maar als de wegen zijn zo als ze nu zijn kunnen ze van mij in de Vlaamse patatekes vallen
@the-budel-guy: zij*, asfalt*, patattekes*, gebrek aan interpunctie en hoofdletters.
Reisduur, dat is kilometer- stad- en spitsheffing in een. Eigenlijk geniaal van eenvoud, motor starten, signaaltje naar kassa, motor uit, nog een keer. Wel goed controleren op snelheid :-)
Neem zo veel mogelijk de waalse wegen, die zullen nauwelijk gecontroleerd worden.
Als er geld moet geraapt worden zijn de regeringen hier in België wel rap…

Goede zaak op 1 voorwaarde: dat het opgehaalde geld terug geinvesteerd wordt in wegeninfrastructuur. Das is nu al jaren en zeker de laatste 2 met de strenge winter dat onze wegen er bij liggen als een 3de wereldland. Helaas ik zie het geld al vloeien naar dat achterlijk openbaar vervoer….
En ze hebben al zulke slechte wegen daar…sneu

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).