Nederland, voor al uw budget-autoverzekeringen

Auteur: , 33 Reacties

Da's boffen! Waar ons land normaalgesproken op autovlak uitblinkt in hoge prijzen (aanschaf, benzine etc), blijken we ook nog ergens spotgoedkoop mee te zijn. De premies voor Nederlandse autoverzekeringen zijn namelijk de laagste van West-Europa. Nog wel.

Gemiddeld betaalt een Nederlander met een WA-verzekering € 327 per jaar, terwijl dat in Frankrijk, Duitsland, en Engeland op zo’n € 1.150 ligt. Nogal een verschil, nietwaar? Dit is de uitkomst van een internationale vergelijking door verzekeringssite.nl. De reden van de lage premies in Nederland? We hebben hier een enorm aanbod van verzekeraars, die een aantal jaren geleden flink met elkaar in de prijzenslag zijn gegaan.

Dit is voor de consument wellicht lekker, maar het kan ook tot onwenselijke situaties leiden. De maatschappijen zijn elkaar in Nederland namelijk zo hard aan het beconcurreren dat hun financiële situatie er onder kan gaan lijden. Daarom luidde De Nederlandsche Bank afgelopen maand de noodklok over de te lage autopremies, en eiste een ophoging van de premies, ook omdat er in deze wintermaanden fors meer geclaimd gaat worden. Dit zal verzekeraars als muziek in de oren klinken, en zij geven hier dan ook gretig gehoor aan.

In plaats van een gespreide verhoging van de premies zullen de heren verzekeraars waarschijnlijk meer naar de individuele gevallen kijken. Als je dus 19 bent en graag je Aston Martin DB9 wilt verzekeren, dan is het misschien de moeite waard om hem even op naam van pa te zetten. Hiernaast krijgen we vanaf 1 maart een verhoging van de assurantiebelasting voor de kiezen (van 2,2 naar 9,7 procent), dus de automobilist zal wat duurder uit zijn. Het gat met de eerdergenoemde landen is echter zo groot dat we er van uitgaan dat Nederland ook na de verhogingen verzekeringstechnisch relatief goedkoop blijft.



33 reacties

Verzekeringen, dat waren toch die jongens die zo goed voor onze centjes voor onze oude dag zouden zorgen?
Die jongens toch?
Allianz, Nationale Nederlanden en zo?
De jongens die ONZE miljarden hebben laten verdampen ?
En aar moeten we nu ineens medelijden mee hebben?
@desjonnies: Wie heeft het over medelijden? Er wordt alleen maar verteld dat wij lage premies betalen en dat die binnenkort omhoog gaan, zodat er voorkomen wordt dat er straks nog meer financiële ellende ontstaat.
@desjonnies: Je doet je naam eer aan.
@G_deGroot:

Over mijn pseudoniem jouw conclusies : zegt iets over jouw niveau en jouw manier van denken. slaap lekker door.
Tsja.. Wij mogen toch ook wel eens ergens de vruchten van plukken?
@KamerOlifant: Nou ja, blijkbaar niet dus…
the-budel-guy
ik zou niet durven te rijden in een WA verzekerde wagen
@the-budel-guy: Niemand verplicht je daartoe…. Maar ik denkt dat de premie voor een allrisk verzekering op een 20 jaar oude Renault Clio niet in verhouding staat tot de waarde van de auto.
Blijkbaar doen ze in de rest van West-Europa dus iets verkeerd als ze nog steeds aan die dure verzekeringen zitten!
Nou, ik betaal als 18-jarige 50 euro per maand voor een MX5’je met 116PK, WA. 600 eurootjes per jaar dus, en dat is nog met een kortinsactie en de allergoedkoopste die ik kon vinden. Maargoed, even wat schadevrije jaren opbouwen dan daalt dat wel :)
@fant: Wees blij met een dergelijk tarief. Hier in België mag je blij zijn dat je als 18 jarige een MX5 mag verzekeren.. voor een monster tarief dan wel.
Ik betaal als 18 jarige maar 7euro per maand, moet hem wel op me ouders naam verzekeren
Jesus christus wat wordt dit land geleid door een stel debielen zeg. Neem nu de volgende quote: “Dit is voor de consument wellicht lekker, maar het kan ook tot onwenselijke situaties leiden. De maatschappijen zijn elkaar in Nederland namelijk zo hard aan het beconcurreren dat hun financiële situatie er onder kan gaan lijden.” Je meent het?! Dat noemt men marktwerking. Dat hoort zo te werken. Nu worden deze bedrijven dus weer een hand boven de hoofd gehouden om extra winsten (of minder verlies) te boeken. Echt schandalig.
de rede in de tekst is niet juist, de rede voor zulke goedkope verzekeringen is ten eerste omdat het nederlandse wagenpark kleiner is, ten tweede, gebeuren er (verhoudingsgewijs) minder (zware) ongelukken, en ten derde wordt de automobilist in nederland op andere dingen gepakt (benzine accijns, wegenbelasting), wat ik net allemaal opnoemde was natuurlijk lulkoek.
1400kg, diesel, 180pk, beginnend bestuurder. 72,- per maand :) mag niet klagen :)
Iedereen spreekt hier over ‘per maand’. Is dat gebruikelijk in NL of zo? In Belgique is het gewoon jaarlijks te dokken. Als je het per maand doet rekenen ze extra, omdat ze dan elke maand een nieuw verzekeringsbewijs moeten uitschrijven.

Prijzen in België vallen trouwens ook wel mee, als je een aantal jaar rijdt, de dertig nadert en geen te grote motor hebt. Maar mijn eerste auto kostte me bij 21 jaar oud ook 900+ euro per jaar aan verzekering, en dat was maar een 1.6je benzine.
@Esprit_de_Flandre: Vreemd, op m’n 20 kocht ik een 2.5 en betaalde 750 € per jaar.
@fortuna: Welke maatschappij? Van mij was het bij Fortis.
@fortuna: Ik had nochtans geen ongelukken gehad ervoor (niet moeilijk, want ik had ook geen auto ervoor :mrgreen: )
@Esprit_de_Flandre: Ik betaal per maand. Per jaar krijg je geloof ik korting ofzo, maar die is echt heel miniem. Vind het zelf prettiger per maand. En ik betaal 2/3e daarvan voor een 1.6je met 18 jaar :P dus toch een stukje goedkoper
@fant: ach, ik betaal een kleine 2000€/jaar voor een 170PK diesel. Maar ik heb dan ook al redelijk wat schade gereden door de jaren heen.
Via mijn werkgever collectief verzekerd voor iets minder dan 600E per jaar, all risk! Kreeg er ook nog 6 schade vrije jaren bij, was destijds 21.

Dus ja NL is in dit geval zeer goedkoop… anderzijds wordt dat op vele andere wijze “gecompenseerd”…zucht.
@Sir Smokalot

Volgens mij (en dat weet ik zeker) is de assurantiebelasting op dit moment 7,5%. Tot een anderhalf, twee jaar terug was het 7%. Nu wordt het inderdaad 9,7%.
grappig. ik woon in duitsland en betaal voor mijn Audi A8 Lease 428 euro per jaar voor een all-risk verzekering. is gewoon private-lease.
Ik betaal 30 p/m met noclaimbeschermer, maar het kan dus blijkbaar goedkoper. Ga het eens uitzoeken.
Ik betaal voor mijn 22jaar oude Jetta het schokkende bedrag van 19,- per maand… Dus 228,- per jaar. Dan kan ik ook nog jaarlijks betalen, dan kost het nog een paar euro minder.

Onze golf 1 Cabrio staat op een semi-oldtimer verzekering voor 99,- per jaar! (met max 10dkm per jaar)…

Wij kunnen een verhoging wel hebben, maar liever niet natuurlijk
@Archiebald:

Quote…“Wij kunnen een verhoging wel hebben, maar liever niet natuurlijk”

Houd je smoel, man!
Je weet toch dat Jan Kees de Jager ook op AB actief is/meeleest?!?

Potverdomme!!!
moet je nagaan, en ik betaal 45 euro per maand met mijn brommer, en dan heb ik nog niet eens schade, alleen diestal..
Ik betaal voor me mazda 323 sedan 42 euro per maand(1 jaar schade vrij)1.6 benzine uit 2004.

Maar Voor de rest ben ik het eens met Ralph ik bedoel de bedoeling van concurentie is toch juist dat bedrijven concureren door lagere prijzen,beter kwaliteit of beter diensten te verschaffen. Bovendien hebben wij al de duurste benzine de grooste belasting en de meeste belasting op autos(BPM en BTW en Wegenbelasting)ik vind dit echt weer ene lompe uitspraak uit politiek denhaag
Gewoon geldklopperij.
ik ben 23 en betaal in belgie voor een mk4 gti 150pk 1470euro verzekering op mijn moeder haar naam, met mij als tweede bestuurder.
moest ik het op mijn naam willen, ging dit zelfs niet
@Stino:
Ik ben vorige week 20 geworden en rij een 2006 fiesta ST 150pk. Deze staat op mijn eigen naam, verzekerd voor iets minder dan 1500 euro per jaar. Uiteraard all risk verzekerd.
Dit is allemaal met 1 schade vrije jaar.
@sandoz:
in nederland? of in belgie?
en waar ben jij dan verzekerd?
greetz

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).