BOEH! achterkant van de Pagani Huayra

Auteur: , 87 Reacties

Een kontje om bang van te worden. Na een scheef aanzicht van de neus en wat scans is ook de persfoto van de achterkant uitgelekt.

Wellicht moet een mens nog wat wennen aan het nieuwe design. Wordt het met de tijd beter? Sowieso is ‘grijzig’ niet de goeie kleur om je (toekomstige) Huayra in te bestellen. Hij zal er beter uit zien in fluoriserend oranje/blauw.

Eerlijk is eerlijk: de Pagani Zonda hangt ook van de ‘frutsels’ aan elkaar. Het is geen elegante wagen. Een elegant ruimteschip misschien. Een UFO met net genoeg downforce. Velen zijn van de vorm en vooral het voorkomen gaan houden, misschien omdat de auto zo uniek was. Zeker weten omdat die zo opviel.

De Huayra is ook uniek. De neus is niet zo stomp als op de eerste foto het geval leek. Er zijn wel hele grote achterlichten gemonteerd. Het interieur is weer fantastisch, en zo ook (waarschijnlijk) de motor.

Makkelijk, voorgekauwd, vindt-iedereen-leuk design is voor (moderne) Ferrari’s, Lamborghini, Toyota eigenlijk ook en vooral Volkswagen. Bij Pagani moet je iets meer je best doen om er van te houden. De auto nooit live zien, er van gaan dromen en hem op een gegeven moment op een beurs toch heel erg mooi vinden. Verder zijn vleugeldeuren gewoon cool. (bron: teamspeed.com)

Niet zo stomp en lomp dus...



87 reacties

Wooow… Is nog lelijker dan de Zonda, wie had gedacht dat dit mogelijk zou zijn…
@napchar:

Deze auto hoeft niet mooi te zijn hij is ontworpen om gigantische schreeuwerig te lijken en te klinken.

Er is een zeer mooie Engelse term voor: “ostentatious”
Ik weet het nog steeds niet. zitten mooie elementen in, maar ook mindere, vooral de voorkant dus. Maar ziet er tochwel bruut uit.
ik weet nie wat ik er moet van denken, ik hoop nog steeds dat dit fotoshops zijn, anders ben ik geen Paganifan meer
Gaaf!
Twee jaat geleden naar de fabriek geweest, heb nu weer een reden om naar italie te gaan ;)
Wmmmmnhaaa!
Jezus! En dat op de vroege ochtend!
wtf is een Tuimteschip?

-edit: check, bedankt ;) –
Als je die lelijke muil niet ziet valt het nog wel mee ja, maar ik ga er voorlopig m’n denkbeeldige Zonda niet voor inruilen!
Dat ding heeft zelfs variable ailerons. Nee vind hem niks. Zonda F blijft in mijn ogen nog steeds koning.
@exotic: ailerons, studeert u vliegtuigtechniek, of houdt u van modelvliegtuigjes?
Àlwood schrijft het helemaal juist; óók de oude Zonda hing van frutsels aan elkaar…een ‘geheel’ is de auto nooit geweest, en zo ook nu weer. Dus het blijft wachten op de eerste keer, dat je’m live gaat zien….en wellicht dan opnieuw verliefd worden ?!
is toch gewoon heel vet!!!!

veel beter dan de veyron
Valt me echt tegen! Pagani kan veel beter!
cpw via iPhone app
Ik vind hem nog steeds über-vet. Wat een bak!
Als je enkel naar de daklijn kijkt tot aan de uitlaten, lijkt het net op een miereneter. Voor de rest lijkt dit ding nergens op, en of dat positief of negatief is laat ik in het midden…
Ik hoop dat het een grapje van Horacio is.
Zet er een dikke spoiler op en ik ben tevreden
@jerre987: Wachten op de Huayra R. Dat ding zal wel een retevette spoiler op z’n kont krijgen.
@xilver:
woohooo,
(kan niet wachten)
Die zwarte achterlichten kan je in de Auto5 of de Halfords ook kopen voor je Renault Clio…
Een Pagani is niet een auto waar je op het eerste gezicht van zult houden. Het is voor velen niet de ‘liefde-op-het-eerste-gezicht’ maar naarmate je haar leert kennen en went aan haar looks (die ik overigens spectaculair vind) en achter haar ‘skills’ komt, zul je niet meer een wereld zonder haar kunnen bedenken. Pagani raakt niet alle harten van autoliefhebbers, maar vroeg of laat wordt ook deze wagen weer zeer geliefd. Overigens vind ik Ferrari’s design al helemaal de slechte kant op gaan. Sinds de Enzo al, maar ja, Ferrari heeft de naam mee.
@jzaero: wat een complete onzin. Tuurlijk kan je de Zonda op het eerste gezicht mooi vinden, dat ding is gewoon waanzinnig. Ik moet eerlijk zegge dat ik deze iets minder vind dan de originele Zonda, maar nog steeds behoorlijk cool. En wat je over ferrari uitkauwt snap ik al helemaal niet, jij moet de 458 gemist hebben
@salberts93: Dus een mening is onzin, gelukkig verschilt smaak? Ik ben ook helemaal weg van Pagani en ook deze weet mijn hart te raken. Lees jij nou maar eerst eens mijn eerdere comments door op de Pagani artikelen voordat je mijn comment afzeikt en leer eerst maar eens begrijpend te lezen, want ik heb nooit gezegd dat ik de Pagani niet mooi vind? Wat begrijp jij niet van het woord ‘velen’? Daarmee sluit ik natuurlijk niet uit dat er ook mensen zijn die hem wel gaaf vinden, waaronder ik. Ik doel op de meeste mensen hier die maar constant roepen dat dit ding er niet uit ziet. Ik weet vrijwel zeker dat ze het wel een mooie auto zullen vinden nadat ze gewend eraan zijn. Zo was dat ook met de BMW E60 5 serie. En leuk dat je de 458 opnoemt, dat is gewoon een lelijke auto. Ook in het echt. Het geluid en de achterkant daarentegen is wel mooi. Ik ben veel meer van de 360CS of 355. 575M was ook prachtig, maar nog beter, de 275GTB of 250GTO. Ferrari is allang niet meer wat het geweest is. Vooral hun laatste model (de Ferrari Four) vind ik een lelijk ding. En nogmaals, ik duid je nog eens op het woord VIND. Je hoeft mijn mening nergens voor af te zeiken, je zult me niet van gedachte veranderen.
Spiegels op de voorschermen, lekker retro!
Schrik!
@atakan: “Huayra!” – aldus de eerste persoon die de schetsen van deze auto heeft gezien.
@Sebazzz: hoe?
Word vast met de tijd beter inderdaad. Zonda is ook ruim 10 jaar in productie geweest. Moet je eens kijken van hoe lelijk, tot hoe prachtig die is geworden! Komt vast allemaal wel goed. Vind ‘m daarentegen nu al erg fraai!
Die achterkant is wel erg lekker moet ik zeggen! De voorkant zal idd een kwestie van wennen en zien in het echt zijn(maja, heb nog niet eens een Zonda in’t echt gezien en die vind ik wel prachtig)
T’is net een zonda met anorexia…
Lekkkkkkeeeer zet maaar voor de deur
Ach ja wie zegt dat een supercar mooi moet zijn.
Persoonlijk hou ik wel van eigenzinnig gevormde vehicels .
Zoals de multipla en zo ,zolang de vorm maar iets met functie te maken heeft zodat je het kan verklaren aan de je buurman.
Niet dat dat belangrijk is :D
Hij ziet er goed uit, maar ik heb toch een deja vu gevoel, met de enzo! Die ik laatst nog live tegen kwam in parijs.
Ik begin de achterkant al iets meer te appreciëren… maar toch.. Ik vind de Zonda mooier…. Misschien dat mijn mening wat zal veranderen wanneer alle officiële persfoto’s uitkomen….
Gruwelijke bak. Ik denk dat het net als de Zonda heel erg wennen is. Ik heb heel erg lang moeten wennen aan de Zonda, nu vind ik ‘m briljant. Ik denk dat zoiets ook voor deze Hyaracuya dinges geldt. Althans, voor de neus. De achterkant vind ik nu al erg bruut.
Hij is goed. Niet mooi volgens conventionele denkwijze, zoals Alwood zegt, en ik ook al zei bij de eerste foto’s waarbij iedereen riep dat het afschuwelijk is.

Lamborghini was vroeger ook zo onconventioneel. Toen kwam Audi en alles moest bijgeschaafd worden, afgevlakt, opgekuist, geverEstethiseerd… Iedereen vindt een Lambo nu mooi, maar als eigenaar ben je wel een groot stuk exclusiviteit kwijt zo.

Als Pagani ooit overgenomen wordt (VW is altijd op zoek naar uitbreiding) dan gaat hetzelfde gebeuren. De volgende zou dan zo gelikt worden dat het speciale eraf is.
@Esprit_de_Flandre: Ik vraag me af of een Lambo eigenaar zijn exclusiviteit kwijt is, het blijven auto’s die maar enkele in een land zoals belgie of nederland rondrijden. En het is een allerminst dagelijkse verschijning. Daarbij denk ik dat volkswagan stabiliteit heeft gegeven aan Lambo, maar heeft doorgeborduurd op het design, echter het voor een breder publiek toegankelijk gemaakt.

Een merk als pagani zal nog lang niet worden overgenomen door een grote speler, ik zie eerder een scenario al la TVR daar plaats vinden.
@Esprit_de_Flandre: Lamborghini niet exclusief genoeg… Geen idee waar jij woont, maar dat lijkt me toch een idyllische gedachte… Je ziet die dingen haast niet rijden en als je er al een ziet dan is het in 90% van de gevallen een Gallardo. Van een Murcielago rijden er maar een 3999 rond en van een Reventon slecht 35! Lijkt me exclusief genoeg.
@Jipp, @xilver: Ze zijn nog steeds exclusief, natuurlijk, maar toch minder dan vroeger. Deels doordat het een meer controversiële styling was, had je een beperktere klantenkring.

Wikipedia zegt me trouwens dat van de Murcielago er 4099 zijn, geen 3999, in 8j tijd. Ter vergelijking, de Diablo verkocht er 3000 in 12j. Geen rampzalig verschil, maar daarnaast heb je nog de Gallardo, waar je vroeger maar 1 model had, zoals Pagani nu.

Sinds de overname door Audi is wel degelijk een veel grotere verkoop te zien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini#Sales_history
Nu verkopen ze per jaar wel 10 keer zoveel als in de jaren ’90, vóór de Audi-heerschappij. Stabiliteit heeft z’n prijs…

En Pagani zou toch wel eens kunnen overgenomen worden. Het is een populaire naam, steeds meer, dus meneer Pagani kan er ettelijke miljoenen voor krijgen, zelfs als ze verlies maken. En twee jaar later staat dan een ‘baby-Pagani’ in Geneve, met vertienvoudiging van de verkoopcijfers tot gevolg…
@Esprit_de_Flandre: Voor de overname was het merk ook praktisch dood te noemen. Chrijsler kocht het, maar deed er niets mee, het was hoog tijd voor een nieuw model en er zijn een hoop verschillen met toen en nu. Iedere fabrikant die valt in de categorie supercars verkoopt meer. Dat heeft mede te maken dat meer mensen het zich kunnen veroorloven van zo’n bak. Bijv ook door de Nouveau riche, waar je voorheen alleen rijk was, door je ouders, verdienen jonge mensen het nu zelf. Een voorbeeld zijn de voetballers, vroeger doodnormale mensen, nu millionairs op hun 25e. Die waarschijnlijk naar mijn inzicht beter met geld om kunnen gaan dan de mensen met oud geld.
@Jipp: Meer verkopen door meer rijken, ja. Maar een vertienvoudiging? Dat haal je alleen door je norm te verlagen. Alle dure merken doen daar al even aan mee, MB, BMW en Audi bvb, maar de echt speciale zoals RR, Bentley, Porsche, Lambo, … hebben de smaak ook te pakken nu.

En enerzijds is dat een beetje jammer. Het verliest iets van zijn karakter op die manier. Een klein bedrijfje dat met de hand een speciale auto maakt, soms niet altijd even kwalitatief, met een design dat niet helemaal geperfectioneerd is wegens de financiële beperkingen van een klein bedrijf, dat is iets aparts.

Vooral ook: het (schijnbaar) gebrek aan marketing. Je krijgt het gevoel dat de leider van dat bedrijfje die auto maakt omdat hij het kan en wil, niet omdat daar markt voor is. Dat daardoor veel van die kleintjes onderuit gaan, das logisch natuurlijk. Maar als ze dan overgenomen worden door een grote zoals Audi, dan krijg je modellen die gemaakt worden door Marketing, zoals de Gallardo. Een Deutsche Marketeer met de naam Fritz doet een marktstudie-tje en komt tot de conclusie dat er nog markt is voor een kleinere Lambo, en hij weet ook al meteen hoeveel dat moet kosten en hoeveel ze er van gaan verkopen. Ik geloof gerust dat de Gallardo dan wel een fantastische auto is, maar het is toch een heel iets anders dan vroegere Lambo’s, of Pagani’s nu…
@Esprit_de_Flandre: Je moet daarbij ook denken dat de wereldbevolking is gegroeit, en kijk eens naar bijv oostbloklanden waar het vroeger niet kon nu wel etc. Bedenk dat eens. overigens vraag ik me af of Daimler dat wil, pas als ze de hele kat uit de boom hebben gekeken…..
@Jipp: De wereldbevolking is niet vertienvoudigd in die 10 jaar tijd. Het aantal rijken ook niet. In de Oostbloklanden/China wel, maar dan nog. Vertienvoudiging van verkoop bereik je alleen door goedkopere producten aan te bieden, wat bij Lambo wel degelijk het geval is.
@Esprit_de_Flandre: Ik vraag me af, in hoeverre je het goedkoper wilt noemen, je kunt het ook anders zien, ze hebben nu 2 topmodellen. een die kan concurerren met de grote spelers, zoals een enzo, en een die op een iets lager vlak zit, zoals een maserati!
@Jipp: Mja, pas op, ik verwijt het Lambo/Audi niet hé. Het is een bedrijf, en een bedrijf wil winst maken, en een groot bedrijf wil vooral veel winst maken. Maar het neemt gewoonweg een deel van de charme weg.
@Esprit_de_Flandre: Overigens denk ik niet dat een concern als vag ooit dit merk zal overnemen, eerder PSA of bmw bijvoorbeeld.
@Jipp: Hmm, ik denk zelf eerder aan Daimler, en dan meer specifiek AMG.
hij lijkt veel korter dan de Zonda, maar als je de laatste foto ziet dan zie je geen verschil in lengte en breedte. nouja maar even wachten op een filmpje of een echte foto, zo eerste even dit gedracht van me netvlies proberen te halen.
Ik denk dat hij wel went. (de achterkant kan er alvast door) Misschien eerst wachten op meer foto’s…
Deze zin: “Bij Pagani moet je iets meer je best doen er van houden.” mist een (lid)woord, misschien wel twee. hint: om en te.
Mja, achterkant staat me al wat meer aan. Of ik hem nu ooit zou willen, dat betwijfel ik sterk. ’t Geheel spreekt mij gewoon niet aan. Allemaal zo overdreven.
@T16: Nope, zin is volledig correct. Iets minder gangbaar, maar correct.
oke eve bij deze ik gebruik geen drugs pak geen pillen ik zit niet in een instelling en ik ben ookjk volledig nuchter en normaal begaafd ,

in tegenstelling tot de voorkant vind ik de achterkan wel mooi …

(hoopt dat hij nu geen ban krijgt …)
Weet niet wat ik er van moet vinden, dus heb google goggles om raad gevraagd en die vind het de voorkant van een Seat Leon… dus…
@huupe: en “vind” uiteraard met dt
Nooit echt fan geweest van Pagani… Deze zal daar niets aan veranderen. Prestatiegericht is die top natuurlijk. Maar hij ziet er uit alsof hij zonder compromis gemaakt is (à la Enzo, niet om aan te zien maar retegoed om mee te rijden).
@xilver: wat bedoel je met een compromis gemaakt? bedoel je niet eerder doelmatig gemaakt. in het geval van de enzo dus op snelheid.
@ferrari: Zonder compromis bedoel ik dat Ferrari die wagen heeft gemaakt enkel en alleen voor de prestatie. Ze hebben het design achter de prestatie laten komen en het zo ontworpen dat het in die vorm de beste is om de tijd neer te zetten. Zonder esthetische aspecten.
Ik vind het wel een gaaf ding, wat volwassener dan de Zonda. Kom maar door met die F en R versie.
Erg jammer van pagani.
Ik zou liever 1 miljoen betalen voor nog een zonda,
dan dat ik voor een half miljoen deze koop.
Want wat een lelijk hok.
Nu lijken ze op al die lelijke auto’s die in een schuur worden gemaakt.
@ascari15:

Hij word toch ook in een aftandse Italiaanse schuur gebouwd?
@ascari15: Ik denk niet dat een miljoen genoeg is. Geschat word dat deze een miljoen zonder belasting kost, dus als je nog een zonda wilt moet je heel exclusief zijn en met een nog veel grotere zak geld komen.

Ben het wel met je eens btw. Dit gaat nog heel lang wennen worden. Van de eerste zonda die ik zag (op tv) vond ik alleen de spiegels en de spoiler in 2 delen niet mooi. Dat was bij de F opgelost waardoor het mijn favoriete auto werd.
Volgens mij past het prima in het “design DNA” van Pagani (voor zover je daar van kan spreken na zo weinig heritage).
één ding zijn ze wel vergeten…

Zonda bekt praktisch over de hele wereld lekker

Huayra niet

De naam van een auto kan toch ook wel veel goed doen voor het imago e.d.
@Alwood: ach, 98% van de mensen kan Lamboghini niet fatsoenlijk uitspreken. Maar dat zegt toch meer over die mensen, dan over het merk.
@rotarypowah: en ik kan ´t niet fatsoenlijk schrijven. Pff, ik ga terug naar bed.
@Alwood: Dat maakt het juist specialer. Mensen zullen moeten moeite doen om erover te praten.
achterkant vind ik toch stuk geslaagder dan de voorkant, alleen jammer van de lichten die vind ik wel wat raar.
Geweldig, ook nog swaffelflappen achter. En als Miura kon, dan kan Huayra ook. Spaakgebekkige Ollanders mogen gewoon Waira zeggen.
Wow, nu zie ik pas waarom de achterruit verzonken is t.o.v. de raamstijlen. Het is gewoon een gigantische roofscoop/airintake! :D Hoe slim is dat! De 458 Italia had ook zulke airintakes alleen waren deze in de zijramen verwerkt. Nu vind ik de druppelvormige achteruit niet zo raar meer. :P De zeer hoge diffusor is gewoon wreed en die achterlichten daarentegen, bah het zijn gewoon puisten. Lightunits die uitsteken zijn echt kotslelijk. Ik claim een redesign van de achterlichten! :(
hahahah heeft Dartz de nieuwe Huayra ontworpen ??

# Relativerend: aangezien dit niet de beste foto’s zijn zal de Huayra er op de persfoto’s waarschijnlijk al een stuk beter op staan.
Een typisch Pagani-ontwerp: love it or hate it.

En was het niet Clarkson die zei: “It’s like a big lion in dungarees. Frightening, but still a bit odd.”
Hoe maak je hier een R versie van? Als die er komt want ik vond de Zonda ook geen knallerrr
In alle opzichten de meest perfecte auto over 20 jaar.
De naam H. is in Nederland niet meer van belang.
Zelfs autoliefhebbers/kenners hier op AB zagen maar door.
Afgunst? Ik denk van wel. In Nederland heet een auto het beste een spijkertje of dafje, lekker vlot gebekt.
Net zo vlot als 95% van de comments, saai,saai,saai.
jullie zeggen dat Pagani Zonda’s niet mooi zijn maar ik vind de Zonda R toch echt een hele mooie auto hoor! een de andere paganis zijn ook niet mis trouwens

de nieuwe is mwa maar wat me vooral opvalt is dat ie erg groot lijkt
kijk als die zelfs nog ietsje langer is dan een R is ie echt wel behoorlijk
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200703/pagani-zonda-r-5_460x0w.jpg
F430 lucht inlaten
Waarschijnlijk was dit eerst een mislukte Zonda.. en brachten hem later uit als HOE-WAY-RA !
IK WIL EEN SPOILER!!!
Ik heb het over die home made nobels of tvr.
Ze gaan hard maar ze lijken op een goedkoop
hoopje onderdelen aan elkaar geplakt.
De zonda leek op een stukje vakwerk dat met veel detail
en zorg werd gebouwd. Het is een van de mooiste auto’s
aller tijden. De nieuwe pagani lijkt een beetje op een
nobel: lelijk design maar gaat als de bliksem.
gaaf, toch die pijpjes weer, dat blijft echt dik :D
ik ga hem steeds mooier vinden, al is die neus nog steeds erg wennen (wil niet direct zeggen mooi of lelijk!)
maar wat is nu de uiteindelijke naam van dit model? Deus Venti, C9 of Huayra? Die laatste is wel heel erg moeilijk uit te spreken! nu nog foto’s van de motor graag. dat was bij de Zonda al een pareltje en ik verwacht eigenlijk ook bij dit model weer een staaltje van perfectie. het interieur is dat al. prachtig.
Boehh???

Ik vind het net zo een mooie achterkant, en ik lees hier al veel reacties van mensen die hem steeds mooier vinden.
Natuurlijk is afkicken van de Zonda R héél moeilijk, maar dit is nu eenmaal zijn opvolger.
Dat staartje met uitlaten is niet heel mooi… Ik had meer een soort evolutie verwacht, ik vind dit niet zo heel erg Pagani, misschien moet ik er gewoon aan wennen en wachten op de dikkere versies?
Achterkant is minder eng als de voorkant!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).