14% bijtelling en diesel: de laatste modellen

Auteur: , 44 Reacties

Aangezien leasebakrijdend Nederland zich graag voortbeweegt in zuinige schraperauto's met een 14%-bijtellingslabel, hebben we hier een overzicht gemaakt van de meest recente toevoegingen aan deze klasse. We beperken ons wederom tot de auto's met een dieselmotor, die schijnen jullie nou eenmaal het fijnst te vinden.

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

Om wat meer variatie in het Nederlandse wagenpark te krijgen is het maar goed dat Alfa de MiTo met 1.3 JTD-motor in het 14 procent-tarief heeft geschopt. Nieuwprijzen beginnen bij €17.950 en daarvoor krijg je een viercilinder met 85 pk en 200 Nm aan koppel. Genoeg om mee te komen in de dagelijkse filesleur. Oh, en dit is de enige auto in deze categorie met een DNA-knop.

Citroen C3 1.6 e-HDi

Citroen C3 1.6 e-HDi

Een zuinige Fransoos die slechts 3,6 liter duivelse brandstof per 100 km verbruikt met z’n 1.6 vierpitter. Met 92 pk en 230 Nm niet de minste in zijn klasse. De aanschafprijs begint bij €15.990, helaas zul je na aankoop altijd spijt blijven houden dat je geen DS3 hebt gekozen.

Citroen DS3 1.6 e-HDi

Citroen DS3

Als je een keer met iets anders voor de dag wilt komen: tadáá, de DS3 met een voordelig dieseltje onder de kap. Net als bij de C3 ligt er een 1.6 e-HDI met 92 paardenkrachten en 230 Nm aan koppel onder de kap. Verder is-ie met zijn prijs van 18.490 euro een tikkeltje duurder dan zijn concurrenten.

Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX

Nee, dit is GEEN Mazda 2

Het kleine broertje van de Astra kan voor de deur worden gezet met een 1.3 vierpitter die 95 pk en 190 Nm in de schaal weet te leggen. Verder hebben we hier nog niet echt een mening over, en dat willen we graag zo houden. Te verkrijgen als ‘Selection’, ‘Cosmo’ en ‘Edition’. Prijzen beginnen bij 14.895 euro.

Renault Twingo 1.5 dCi

Renault Twingo Personalized

De kleinste Renault met een aanschafprijs van onder de 10 mille (€9.790 om precies te zijn). En voor dat geld gooit deze zúúnige boodschapmobiel wel even 85 pk en 200 Nm in de bijtellingsstrijd. Jij wil er niet in gezien worden, maar je vriendin is er weg van.

Renault Clio 1.5 dCi 85 FAP

Renault Clio 1.5 dCi 85 FAP

Fapfapfap? Niet bepaald, deze muesli-auto met 85 pk en 200 Nm (inderdaad, hetzelfde blok als in de Twingo hierboven) is niet zo spannend, daarvoor moet je toch echt in een andere bijtellingsgroep shoppen. De Fransen claimen echter een verbruik van 3,6 liter diesel per 100 km en hij is te verkrijgen als als Authentique (€ 14.190) en Serie Limitée Parisienne (€ 15.490).

Zo, dat was de nieuwe lichting van voordelige dieselkarretjes uit de 14 procent-bijtellingsgangbang. Niet meteen woest roepen dat er een aantal auto’s ontbreken. De Fiat (Grande) Punto, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Smart Fortwo en VW Polo Bluemotion zijn HIER al een keer voorbij gekomen. En om het een beetje interactief te houden: Kies Maar!



44 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
voor mij de MITO of de DS3, om het uiterlijk
@huupe: Check, mijn gedacht.
Met zo’n DS3 is volgens mij prima te leven. En als je het design kunt uitstaan en de juiste opties neemt moet zo’n Mito ook gaan. We willen wel besparen maar het moet wel een beetje leuk blijven. Waar blijft die 14% MINI one?
#verrassing, er rijden nog steeds geen leuke auto’s met 14% rond…

Gewoon aan oude hokken blijven sleutelen, leuker en goedkoper.
@Alwood: DS3 is leuk… Toch?
@Esprit_de_Flandre: hmm, als racing misschien wel, maar zoals meer gezegd een leuk wagentje zonder leuke motor werkt niet. Verder zou ik sowieso nooit een hatchback kopen, behalve als die heel lang is (station) ;)
Voor mij de Mito aub!
Dat wordt dus een Clio, met de C3 als runner-up.

Niet dat ik geen Mito of DS3 zou willen, maar als ik een sportieve auto zou kopen dan wil ik er ook een sportieve motor in. Ik ben toch een beetje bang dat ik me in die auto’s voortdurend aan het ergeren ben aan het gebrek aan pit met deze zuinige motoren.
Mito is wel een kek wagentje, lekker sportief.
Maar een groene 3-deurs Corsa is ook best te pruimen. Een C3/DS3 eigenlijk ook wel… Kan niet kiezen! :( Op de Renaults na best leuke wagentjes.
de corsa , als het zo goedkoop mogelijk moet zijn.. toch de bedoeling ofniet?
Dit soort auto’s worden (momenteel) alleen gekocht vanwege het belastingsvoordeel, wat heel goed te begrijpen is.
Ik zou er echter nooit een kopen. Mijn rijgedrag valt onder de categorie “zware voeten werk”. De hele bedoeling van auto’s met zulke kleine diesel motoren is dat het zuinig is, maar zoals al zo vaak in een bekend engels tv programma is gedemonstreerd valt het verbruik tegen als je zulk rijgedrag hebt. Deze hebben niet genoeg vermogen om fatsoenlijk vaart te maken, en hebben dus een zware voet nodig.
Echter, als je dit rijgedrag meer beheerst is dan is een auto als deze natuurlijk wel goed. In ieder geval beter als een hybride.
@dennisberkhout: Volledig akkoord, maar ik denk dat een hybride minder frustrerend moet werken aangezien je de extra power er gratis bijkrijgt :-)
Als het echt muesli moet, geef me dan maar een EV plug-in-prius waar je echt tot rust komt
@tomofbelgium: én de Prius II is gewoon een hele leuke auto om mee te rijden, echt waar. OK, het ding ziet er niet uit, maar hij rijdt echt heel relaxed en voorspelbaar. Leuk interieur ook.
Doe mij de MiTo maar, of de DS3 in een vette kleurstelling.
@bfniels2: Nou dan hoef ik het niet meer te typen. Idem. ;)
MiTo of DS3, uiteraard!
ik vind een twingo best een leuk karretje, voor mij wel de RS versie.
maar ja mijn P is dan ook groot genoeg, ik hoef geen verlenging op 4 wielen.
DS3, heeft een best prima motortje. En die is ook nog wel een keer te kietelen tot ruim boven de 120pk. Dat apparaat heeft een 1.6 diesel, dus daar zou je toch flink wat meer uit kunnen halen dan de standaard 92 pk.
Toch vind ik het allemaal vrouwenauto’s.
@rc1990: Want mannen moeten in een grote auto rijden? Ik zie geen probleem om met een kleine auto te rijden als man.
Wat een horror allemaal. Doe dan die Corsa maar, moet wel hard gaan met die racing stripes!
@Lan_Evo: Denk dat die 1.3 toch wel de grootste horror moet zijn.
Heb ooit ns een ritje gemaakt in een 207 1.4HDI, was echt verschrikkelijk. Maar echt niet uit wat toeren je maakt of versnelling je zit. Het ding ging echt niet vooruit. De gast heeft die na 6maand iets pittiger gekocht. Ik wou na 5min al dat ding van de brug duwen :-(
Heb een DS3 Airdream besteld wit met zwart dak en zwarte wielen april komt ie ben benieuwd een van de weinige 14% auto’s waar ik met mijn 2,07m in kon
Geen mij de MiTo maar! ziet er mooi uit en rijdt goed.
Die is makkelijk : beide Citroëns. Alleen al qua vormgeving steken ze met kop en schouders boven de rest van het peloton uit, en ook inzake interieur is Citroën heel goed bezig de laatste jaren.

Kiezen tussen de C3 en DS3 is echter wat moeilijker, het hangt er vanaf wat je nodig hebt eigenlijk. Heb je kinderen dan duidelijk de C3, anders de DS3.

Doet me er trouwens aan denken dat ik nog ‘ns een rondje met m’n bedrijfs-Megane moet doen, die staat ondertussen alweer een kleine maand stil.
De leukste is de Alfa. Omdat die het mooist is.
@Ricardo:
de 14 procent uitvoering van de MiTo heeft GEEN DNA knop helaas…
Die Clio een pretentieus RS-pakketje meegeven, dan chiptunen en dan is ’t nog wat.

Doe me anders de DS3 maar, die ziet er gewoon verreweg het beste uit, als je in deze klasse gaat shoppen vind je rijervaring toch niet belangrijk.
De Mito, alleen een sportief uiterlijk vraagt om een sportief hart.
Dag 14% ==> welkom MULTIAIR
Jongens ik weer dat jullie veel van auto’s weten, en ik moet een bedrijfs auto voor mijn tante uitzoeken. budget is 26,000 euro,, toch best leuk voor een klein autotje maar er zijn een paar eisen, het moet een diesel zijn en een automaat moet leverbaar zijn (binnen het budget) kan iemand mij helpen want ik kom er niet echt uit.
qua uiterlijk voor mij de DS3! maar als ik voor kwaliteit/betrouwbaarheid moest gaan koos ik voor de Corsa :)
Afgelopem zaterdag heb ik met de ds3 155pk een testrit gedaan van meer dan een uur..kwa rijgedrag vind ik de auto echt klote en voelt aan alsof ik in een 20 jaar oude peugeot 106 over de snelweg ga. Ook hoor je een behoorlijke ruis van de wind, dat het lijkt alsof alle panelen niet goed bij elkaar sluien..een citroen ds3 zal het never worden.


Wel moet ik zeggen dat de dashboard en styling toch wat anders is dqn zo een saaie vw..maar kwa rijkwaliteitem ga ik toch voor die saaie vw dan.
@Directeur: Volgens mij werd de DS3 juist geroemd vanwege zijn rijeigenschappen. Sneller dan een cooper S. Misschien een tikje te sportief?
@Directeur: ik heb ook maar weinig op te merken wat betreft rij-eigenschappen van de DS3 hoor (DS3 1.4). Wat rij je zelf dagelijks? Als je gewend bent van een 535i of zo te rijden dan kan ik je wel begrijpen, maar anders : weinig mis met de DS3 hoor…
@kingkay: Ik rij zelf in een Polo GTI 2011 model. Geloof me een DS3 155pk rijdt echt voor geen meter.
@Directeur:
Maar kwa rijkwaliteiten ga ik toch voor die saaie vw dan :shock: :shock: :shock: Van welke planeet kom jij?????
Voor mij ook de DS3 230 Nm koppel laat best vlot rijden toe, Mito is ook wel mooi maar minder mooi & goed afgewerkt als de Fransman.
Birdman:

VW Polo 1.6TDI, die is er volgens mij ook met DSG-automaat. Geen 14% bijtelling, maar dat bestaat ook niet in diesel en automaat. Wel 20% bijtelling dit.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een honda insight. Is dan wel geen diesel maar wel automaat en hybride en 14% bijtelling. Ik vind het persoonlijk niks maar het zou kunnen!

Succes!
Wat kijken we tegenwoordig veel op ons geld. Te veel lijkt me. Steeds op korte termijn zo weinig mogelijk geld uitgeven, zonder op lange termijn te denken. Is de meerderheid lui of gewoon dom?
the-budel-guy
DS3
@F1Tim: Deze auto’s zijn goedkoop op de korte EN lange termijn. Vooral als je n type neemt dat ver onder de grenswaarde CO2 zit (Polo BM is daarin beter dan bovenstaande modellen) kan je ook na 2014 blijven lachen.
Mito of DS3 graag. Maar dan blijf ik met één vraag in mijn maag zitten: waarom geen mannelijke auto met 14% bijtelling?
DS3 dan maar!
Ga van de week een Twingo bestellen en dan meteen door naar de chipboer om er 117PK uit te laten halen voor 500 euro!!!
Goedkoper en leuker kun je voor dit geld niet rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).