Zuinig zuiniger zuinigst: Volkswagen XL1 rijdt 1:111

Auteur: , 101 Reacties

Volkswagen's L1 Concept was al lekker zuinig met een verbruik van 1.38 liter diesel per 100 kilometer. Het L1 concept werd in 2009 op de IAA gepresenteerd. Maar alles kan beter, dus ook zuiniger en nu anderhalf jaar later is dit de XL1 Concept. Deze groene rakker verplaatst zich maar liefst 111 kilometer op één liter diesel.

Oftewel 0,9 liter per 100 km. Waar de L1 nog een CO2 uitstoot had van 36 g/km, is dit bij de XL1 nog maar 24 g/km. De techneuten van Volkswagen wisten dit te bereiken door het gewicht en luchtweerstand zo gering mogelijk te houden. Deze auto weegt niet meer dan 795 kilogram en heeft een Cw-waarde van 0,186. Je zult vooral over de verbruikscijfers moeten opschepen, want bluffen over het vermogen is er niet bij.

De 0,8-liter kleine 2-cilinder TDI motor is afgeleid van de 1.6 TDI uit o.a. de Golf en Passat en levert 48 pk. Dit blokje wordt bijgestaan door een elektromotor die 27 pk levert. Het gecombineerde koppel bedraagt 140 Nm. Schakelen gebeurt met een zeventraps DSG automaat. Tot een snelheid van 40 km/u kan er volledig op elektriciteit worden gereden. De acceleratie naar 100 km/u duurt 11,9 seconden en dat valt alles mee. De topsnelheid is begrensd op 160 km/h.

De XL1 is 3,888 meter lang, 1,665 meter breed en slechts 1,156 meter hoog. Een Polo bijvoorbeeld heeft een vergelijkbare lengte (3,970 m) en breedte (1,682 m), maar is duidelijk hoger (1,462 m). Volkswagen meldt ons in het persbericht dat de hoogte van de XL1 overeenkomt met die van een supersportwagen als de Lamborghini Gallardo (1,184 m). Door zijn afmetingen is de XL1 een spectaculaire verschijning, aldus VW.

De auto staat van voren op 15 inch velgen en van achteren op maat 16 inch (resp. 115/80R15 en 145/55R16), voorzien van een nieuwe bandengeneratie met een zeer lage rolweerstand. Veiligheidsvoorzieningen ABS en ESP zijn standaard. Het concept staat deze week op de Qatar Motor Show.

Volkswagen XL1 Concept video



101 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
kwil wel zo’n ecobak :p
@KaCh1ng: Ik ook wel, lekker goedkoop. En dat koppel van 140Nm is behoorlijk netjes voor zo’n lullig motortje :P.
wie ontwerpt nou zoiets??
@feboboy: Iemand die achter zijn PC zit met de CW-waarde meter ernaast?
@feboboy:

Iemand die niet alleen maar aan 6 liter v8’s denkt, maar ook aan de toekomst..
@feboboy: Een Mongol jonguh, Wa denktuh 1:111
@feboboy:
Iemand met een ontwikkelde toekomstvisie.
Wie roept er nou zoiets?
Achterkant lijkt een beetje Frans, zou een conceptcar van Citroën kunnen zijn. Voorkant daarin tegen niet.
@bliecksje: Dan wel een Citroën-concept van de jaren ’70…
gewoon in productie nemen die handel…met de benzine/ dieselprijzen van tegenwoordig…ik zou ‘m direct kopen!
Leuke vingeroefening. Vreemd eigenlijk dat er nog geen kitcar-bouwer opgestaan is om dit soort auto’s te maken. Die zijn ook altijd licht en compact, maar er wordt altijd een vrij grote motor ingelegd.

Dure windtunnels moeten geen probleem zijn, dat kan tegenwoordig allemaal met software.
@Esprit_de_Flandre: Er is een soortgelijk onafhankelijk projekt geweest, de Loremo. Volgens mij is dat geflopt/failliet.
@midasracer: Is niet eens van de grond gekomen. Nog niet. Denk dat ze wel nog bestaan, maar het is niet gemakkelijk.

De Loremo is dan ook een totaal ander type auto. Dat moest een comfortabele, ruime, vierpersoons sedan worden. Ik heb het hier over een auto zoals deze XL1, nl. 2-persoons, licht, geen overbodige luxe, compact. Moet mogelijk zijn.
@Esprit_de_Flandre: De Loremo had hetzelfde concept, een zuinig transportmiddel. Maar er zaten zoveel vernieuwende ideeën in dat het gewoon wel moest mislukken. Ik heb een Belg op de email gehad die had ingeschreven op een Loremo, maar nu op zoek was naar een Midas Gold coupe waar hij een dieselmotortje in wilde hangen. Dan heb je een autootje van 770 kg, volledige zelfdragende kunststof carrosserie en een vrijwel perfecte aerodynamica incl. undertrays. Met een dieseltje erin moet 1 op 30 geen enkel probleem zijn. Met een simpel Mini blokje kun je al 1 op 20 halen. Helaas zijn er maar 170 van gebouwd.
@Esprit_de_Flandre: Wil jij een kit-car als alledaagse auto gebruiken? die dingen zijn zo licht omdat er niet veel toeters en bellen opzitten, en mensen willen voor hun alledaagse gebruik mooie snufjes hebben.
@chimaera: Niet iedereen wil toeters en bellen. Voor mijn woon-werk-verkeer heb ik dat alvast niet nodig. En daar dienen de huidige elektrobakskes voor, dus waarom niet zo’n ding als dit?
@Esprit_de_Flandre:

Campagna T-rex, zou een ideale startbassis zijn.
Die kan uiterst aërodynamisch gemaakt worden. (wat wel duur is om te laten doen, of om er computers voor te gaan afhuren, gewoon ff op je pc thuis met Maple of Matlab zal je dat niet fatsoenlijk kunnen)
Alleen de motor is bij motorfietsen niet zo zuinig afgesteld dus daar moet je ook nog aan sleutelen.
@Hupke: Niet zo duur hoor, die computers. Met 10.000 euro heb je genoeg voor pc en software om de auto volledig aerodynamisch te berekenen.
@Esprit_de_Flandre:

Hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat je van plan bent. Wat stroomlijnen in een veld uitrekenen kan ik met m’n laptop ook. Sterker nog, dat doe ik met deze laptop (niet voor m’n plezier laat ik daar duidelijk over zijn) maar dan moet je eerst veel info hebben (wij krijgen de vormen,…, het veld gegeven in de vorm van diff-vgln die dan weer opgesteld zouden kunnen worden met wat meer kennis ter zake) . Vorig jaar hadden we zelfs een java-programmatje gebruikt om de Cw-waarde voor een water-raket te berekenen, heel simpel. Maar dat was het resultaat dan ook.
Als je een wagen hebt die er niet uitziet als een druppel of die ramen heeft die niet perfect aansluiten op de carrosserie, deurspleet, radiator,…
Dus een perfect glad prototype met vlakke bodem (of zelfs diffuser),… tekenen moet nog gaan enzo.
Maar dat zal dan al niet zo perfect zijn als deze VW.

Het word telkens ingewikkelder en ingewikkelder en dan heb je al een supercomputer nodig zoals die bij Mclaren staat (en geloof mij maar dat voor dit wagentje dat ook gebruikt is), die ook gebruikt word voor F1’s en LMP’s en zelfs LMgt’s zoals de DBRS9 (die volledig daar door prodrive is ontwikkeld).
Ik wil best geloven dat je voor 10 000 euro al heel wat rekenkracht hebt. Maar ik denk dat je dan toch nog veel creativiteit moet gebruiken om rond onoplosbare problemen te raken. Vooral op punten zoals wielkasten ofzo waar je sowieso met turbulentie zal zitten weet je (naar ik denk) niet wat er gebeurt en zal je de problemen moeten omzeilen en je ontwerp aanpassen aan wat je weet.
(Of gewoon een windtunnel bouwen met wat palleten, plexiglas en kartonnen dozen en “loss gehen”, of gewoon wat gezond aërodynamisch verstand (lees: kijken bij anderen) gebruiken.)

Maar ja met een computertje thuis zou een kit-car bouwer een grof model kunnen uittekenen dat dan in een schuur gebouwd word uit glasvezel en met een buizenframe en dat dan aërodynamisch is. Maar dat had hij zelf, mits wat inzicht en nadenken ook zelf kunnen tekenen. Iedereen weet dat een druppel better valt dan een pluimtje.

Waarom kit-car bouwers dat niet doen?, een atom is toch ook veel spannender dan een prius. Minder practisch maar kit-cars verkopen toch al niet in aantallen (kunnen ze niet word dan zelfs te duur als ze moeten uitbreiden) waarom dan voor iets gaan dat duidelijk gericht is op massa-consumptie. Terwijl je met een leuk auto’tje (en ik denk nu spontaan aan de lotus 7 en de Cobra) een kleinere groep mensen aanspreekt maar die je wel kan bereiken.
@Hupke: Ik zie zo’n aerodynamische kitcar eerder als concurrent voor bvb. zo’n (elektrische) brommobieltjes. Klein, compact, licht, geen onnodige luxe, vervoer van A naar B (maw. woon-werk-verkeer). Dus nog niet als massaproduct, hoewel er wel potentieel in zit.

Dat je met wat inzicht een aerodynamische vorm kan maken in glasvezel is waar, maar toch. Er zijn voorbeelden (kan er nu wel niet opkomen) van auto’s die er zeer aerodynamisch uitzien, maar het echt niet zijn. Met PC kan je dat vermijden. Ook maken kleine aanpassingen soms een groot verschil. Zal niet zo fantastisch zijn als een F1, maar goed genoeg voor een eco-kitcar voor dagelijks gebruik.
@Hupke: Zeg, wat doe jij voor werk? Aangezien je stroomlijnen berekent met je laptop, heb je mijn interesse gewekt. :mrgreen:
@Esprit_de_Flandre:

Ik ben nog student, ingenieur. En da’s onderdeel van de vakken om veldlijnen, stroomlijnen uit te kunnen rekenen.
@Hupke: Welke studies? En welke programma’s gebruik je daar voor? Serieus, tis niet om moeilijk te doen, maar aerodynamica interesseert mij enorm. Heimelijk hoop ik ooit een eigen auto te ontwerpen, maar niet doorvertellen hoor… :roll:
@Esprit_de_Flandre:

Ik studeer burgerlijk ingenieur, werktuigkunde.
Die oefeningen zijn gewoon onderdeel van analyse(differentiaal vergelijkingen) en van practicums, al zal ik later waarschijnlijk nog wel een vak tegenkomen dat enkel over aërodynamica gaat.
Wat ik doe is dus gewoon die dingen in Maple (www.maplesoft.com/ een programma dat niet echt het toppunt van handig of userfriendly is) uitrekenen maar zoals ik al zij hierboven is dan het meeste al gegeven en zijn het simpele dingen.
Dit is nu wel een wiskunde programma niet een CFD-programma( :lol: @super) maar aan dat laatse ben ik op dit moment ook nog niet aan toe.
@Esprit_de_Flandre:


Over die auto zelf ontwerpen.
Ik weet niet hoever je zit ofzo met je plannen (ik bedoel niet of je al een schuur hebt, maar wel wat je al gelezen/ bestudeert hebt) maar ik vind van die goeie oude boeken, die ondertussen als .pdf te vinden zijn, of ergens in een 2ehandsboekwinkel, enorm interessant.
bvb: http://www.gmecca.com/byorc/designpublicationsbooks.html
Hier staat er een heel deel samen.
@Hupke: Heb Chassis Engineering eens gekocht op eBay. Betaald. Nooit aangekomen. :?

Ga nog eens op zoek moeten gaan op rommelmarkten en tweedehandswinkels naar een paar goeie boeken.
@Esprit_de_Flandre:


Je kan ze ook altijd als pdf’s downloaden (legaal of niet) en dan ergens laten uitprinten op het formaat dat je wil.
De pdf’s zijn vrij eenvoudig on-line te vinden. Moest je Chassis engineering ofzo niet vinden laat dan maar iets weten zet ik het wel op megaupload ofzoiets.
@Hupke:
CFD = ColorFul Diagrams ;-)
Niet echt licht. De Audi A2 is lichter. Mijn auto ook. Het zal wel door die electro spullen komen. Waarschijnlijk weegt deze auto zo’n 500kg als ze hem alleen op diesel laten draaien. Moet je voorstellen, een tankje van 10l en je komt er 1000km mee!
@midasracer: Een Audi A2 weegt minder dan 795 kg???
@SimonMc: Nee sorry, ietsje zwaarder. 900kg. Maar toch niet slecht voor een auto die 2x zo groot (hoog) is dan bovenstaande volkswagen.
Jammer dat de Loremo LS niet komt maar dit lijkt me een uitstekende opvolger! Laat maar komen, ik wil er één!
hebben de duitsers dan toch humor? Hun zuinigste autootje onthullen temidden van de olieproducerende landen…

The end is nigh
Lelijk als de nacht, alstublieft, maar verdekke wat is ie zuinig… Dan doe je met een tank van 40liter, 4440km. Dat is toch wel erg sterk!
@As_long_as_it_is_fast:

40L tank zal er waarschijnlijk al niet inzitten want 4440 is absurd ver, 40L weegt nogal wat waardoor je ook al van de 1:111 zal afwijken en euhm die 1:111 zal niet gereden zijn onder het roepen van dingen als POWER!!! en dergelijke.
Het werkelijke verbruik zal er wel op zitten, niet zoals bij de prius dat het maar een wilde gok is maar je zal toch je best moeten doen om het te halen denk ik zo. Staat trouwens niet bij of het om snelweg of stads KM gaat.
@Hupke: ja, klopt, het moest een pak genuanceerder. Ik was maar de vergelijking aan het maken, moesten ze deze cijfers kunnen realiseren in een normale auto. Om te schetsen dat het echt een belachelijk laag verbruik heeft.
Heeft n soort moby dick achterkant. Geen hip ding maar wel de toekomst.. Helaas…
Ik heb trek in een Tosti.
(Ja deze comment is on topic)
Nuna5 had een CW waarde van minder dan 0.07 en een jaren 70 opel reed al eens 1:159.
wat een kut bak die XL1 ;)
Tja ik juig het allemaal wel toe maar dit is de zoveelste concept car van VW met dit thema. Komt toch niet op de markt
Dit soort auto’s zijn de toekomst. Niks mis met de LX1.
Ik zag dit en ik dacht: W00t Leaseslet van de eeuw!

Hij is knap lelijk, en zal ongetwijfeld heel onpraktisch zijn…en er ligt een mueslimolen in, en hij gaat niet hard en hij zal ook echt een kneiterlelijk geluid hebben. Wait…WUT?

Zoiets als dit wens ik niemand toe, zelfs niet m’n schoonmoeder.

Alleen SP-stemmers, Hippies, Emo’s en Sokken-in-sandalen-figuren kopen zo’n auto, en vinden het een plezier er in te rijden. De rest van ons, tja die moeten zorgen dat ze een goeie baan hebben.
@Truttenschudder: Of in ieder geval een rijbewijs, jonkie.
@Jochempie: Weet je wel in hoe veel opzichten dat argument rammelt?
@Truttenschudder: Hoe kom je daarbij? Zonder rijbewijs mag je je niet met een personenauto op de openbare weg verschijnen. Of je nou in zo’n hippiemobiel rondcrosst of in een snobslee.
@Jochempie: Ik zal het je even voorkauwen: Ten eerste is de aanname dat ik niet in bezit zou zijn van een rijbewijs op zijn minst discutabel te noemen, ik ben achttien jaar oud, dus heb ik de mogelijkheid om mijn rijbewijs te halen.
Ten tweede is de aanname dat iemand die niet in het bezit is van een rijbewijs, niet autorijdt te gemakkelijk, en niet te ondersteunen met feiten.
Ten derde is het fout om aan te nemen dat iemand die niet autorijdt, geen verstand heeft van auto’s. Daarbij is het ook nog zo, dat de persoon in kwestie misschien zijn/haar rijbewijs al heeft, en sowieso al autorijdt.

And the list goes on…..
@Truttenschudder: Ik snap dat je achttien bent en daarmee in theorie een rijbewijs kunt bezitten. Echter, aangezien iedereen die vóór jou aan het rijbewijs is begonnen in de wachtrij voor het afrijden stond vanwege de hevige sneeuwval van de afgelopen maand is de kans klein dat jij je praktijkexamen al hebt af kunnen leggen.
@Jochempie: Klopt, maar is aanwezig. Vriendin van mij werd donderdag achttien, doet volgende week examen.
@Truttenschudder: Wat een paniekvoetbal, die stoomcursussen! Alsof je nooit zonder hebt gekund.
@Truttenschudder: Ik wil niet zeggen dat ik uber veel rijervaring heb, maar genoeg om te weten dat 0-100 in 11.9 seconden vrij normaal is. En harder dan 160 rijdt je toch bijna nooit in Nederland.
@Fenrir: Daar heb je gelijk, maar ik vind de tweecilinder van de motorfiets van mijn vader al geen plezier, en heb een keer les gehad in een Bluemotion. Dramatisch. En wat een takkeherrie.
@Truttenschudder: toch vreemd hè? Ik lijk in geen enkele van jouw aangehaalde categorieën te passen, en toch vind ik dit een goed ontwerp. Eindelijk eens vooruitgang, in plaats van verder te borduren op een doodlopend spoor.
@BaRa: Goed lezen, zoiets kopen en het een plezier vinden er in te rijden. Maargoed, de meeste mensen kopen geen auto voor het plezier. Daar heb je gelijk.
Vind dat dit er beter uitziet als de andere Volkswagens.
De gemiddelde mens vind de Prius al te extreem terwijl die er uit ziet als een gewone moderne auto…
@Atenza: Alleen extreem? of gewoon uberlelijk?

Geinig ding, persoonlijk niet mijn smaak!
Sterke prestatie… prakticaliteit 0…
@xilver:

Is toch vrij practisch.
Forenzen, rijden meestal alleen of uitzonderlijk met 2, iedere dag snelwegkilometers van en naar werk. Die hebben hoogstens een koffer nodig om hun brooddoos in op te bergen. Op vakantie gaan ze met het vliegtuig en grotere dingen doen ze met de wagen van de ouders. Of 1 van de 2 heeft nog wel een soccermom station.

Aangenaam is misschien iets anders, sportauto’s zijn leuk als je je als een valk in het verkeer kan voelen. Maar als dat niet is(dit is gewoon laag), zit je daar kut onderuitgezakt zonder iets te kunnen zien.
@Hupke: Zal zeker een doelgroep hebben, maar ik zie het toch niet zo direct gebeuren. Dit soort voertuigen op de weg.
” Volkswagen meldt ons in het persbericht dat de hoogte van de XL1 overeenkomt met die van een supersportwagen als de Lamborghini Gallardo ”

Bahaha de Gallardo een supersportwagen…Wat is de Murcielage dan?Een Supersupersportwagen??En de Reventon?Een Supersupersupersportwagen?
*Murcielago
aardige prestaties nog, rij je een polo bleumotion bij het stoplicht efe lekker weg he haha
Ik vind het wel een heel vet ding maar iets zegt me dat vleugeldeuren en electromotoren de auto zoveel duurder maken dan, ik noem maar iets, een nieuwe generatie Lupo 3L (2.5L?) dat ik me werkelijk afvraag hoe je die 15k/20k verschil ooit weer rechtgetankt krijgt.
Overigens; voorbanden van 115/80 lijkt me vragen om problemen, of kan die vooras carven? Anders zou ik daar geen op- of afrit mee durven nemen… samen net zo breed als één beetje sportieve band!
@SimonMC: wat een intelligente opmerking, echt; Ik stel voor dat je eerst een met een Gallardo gaat rijden, wel degelijk een supersportwagen.

Over de auto: heel tof, als het leuk rijdt kan het wel eens heel interessant zijn.
@xman: Ik doelde eerder op de foutief gebruikte term.De Gallardo zal vast een heel goede wagen zijn, een sportwagen in dit geval.

Maar een supersportwagen?Sorry nee, als ik die term hoor denk ik aan een Carrera GT, een Ferrari Enzo, een Pagani zonda, een koenigsegg…Dát zijn supersportwagens.

En “hypercars” is nóg een trapje hoger.
Politieke zoethoudertjes. Zolang autofabrikanten nog hun huwelijk met de oliemaatschapijen houden en bedrijven niet worden uitgedaagd om met iets anders te rijden dan een fleet leasewagens die hun brandstof niet zelf hoeven te betalen verandert er niets.


Niets.
Gave wagen, mooi design en belangrijke studie.
Nooit gedacht dat Volkswagen de overkapte achterwielen weer zou herintroduceren. Shame on you Citroen for letting that slide.
Erg jammer dat er met zo’n brute achterkant toch weer dezelfde standaard vw snuit opgezet is. Dat had wel vernieuwender gemogen. Auto’s kunnen wat mij betreft niet sci-fi genoeg zijn. On to the future.
Ik snap niet waarom ze niet standaard dichte wielkasten bouwen. Daar gaat de meeste luchtweerstand in zitten, maarja, dan heb je ook geen koeling meer voor je remmen.
@chimaera: De koeling voor je remmen kan ook uit andere plekken op het frontaal oppervlak komen… Banden wisselen is tegenwoordig ook geen issue meer, dat doet men toch niet meer.
Fantastisch! doe mij er maar eentje, alleen met achterraam aub.
eigelijk komt het dus goedkoper uit dan electrisch rijden en het is ook beter een electrische wagen opladen kost als ik mij niet vergis 2,… en daarmee geraak je in de praktijk max 100 km ver om gemakkelijk te reken pak nu even voor gemakkelijk te rekenen dat deze 1 l verbruikt dan komt dat uit op 1.25 (in belgie) dacht ik ? dus 100 km rijden kost in deze 1.25 en met een EV 2,…€ en met deze kan je veel verder want die heeft een tank en een tank die je in 3 min kan vullen waarom zouden we nog electrisch rijden ? uiteindelijk zijn die Ev ’s niets dan veredelde prototypes dus doe het zelfde met deze en je hebt een geweldig alternatief en bovendien komt binnenkort die hybride diesel van volvo en die zou ook iets van een 1,… liter verbruiken , sorry EV you lost the war …
Heeft ‘ie Led koplampen? Zo niet, ik heb een manier gevonden om er 1:120,6 van te maken. VW, neem me aan! :oops:
@C220AMG: LOL.. met dank aan Audi.. ;)
Ik vind hem er voor een “Forschungs- und Innovations Trager” verrassend goed uit zien. Vooral ook het interieur, Audi strak. Super. Vind alleen het display om achteruit te kijken in de linkerdeur een beetje op een rare lage plek zitten. Dat kijkt niet natuurlijk en je moet te ver met je ogen van de weg af. Maar als dit de toekomst is, niet slecht! Heb ik toch liever als dat blaadje (lees: Leaf)
Het eeuwige conceptwagentje van Volkswagen ,en intussen gewoon weer een ouderwetse saaie passat op de markt zetten
@norge: uhm misschien omdat de markt daar om vraagt..?
Ondertussen kan men er al naast elkander in rijden, de vorige had een tandem set-up. Wat zal het een *verrassing* zijn dat VAG met een Prius / Volt concurrent komt. Hun huidige eco-wagens hebben wel de zuinigheid, maar niet de *ik ben te goed voor deze wereld* look.
echt bijzonder hoe ze zo’n motor maken, de technieken die die engineers steeds maar weer verbeteren, fantastisch! :D
Als ik 2 rechterhanden zou hebben had ik zo’n auto zo zelf gemaakt.

Men neme een Smart CDI. De rijdt al 1 op 28 of beter. Heeft alleen een bagger Cw waarde omdat hij zo kort en hoog is.

Zaag het chassis door en verleng het. Hou het frontale oppervlak minimaal en zorg voor goede stroomlijning. 1 of 2 stoelen maar wel achter elkaar. Zorg dat het geval laag en lang wordt ipv hoog en kort zoals de Smart orgineel is.
Zet grotere wielen op de achteras zodat hij weinig toeren maakt.
Dan ga je zeker over de 1 op 50 en misschien nog wel veel beter!
Wanneer een liter brandstof evenveel kost als een liter champagne…

Dit is een superauto, maken VW, ik koop hem zelfs al kost ie 50000€!! Met zulk verbruik kan je zelfs je eigen biodiesel produceren…
@Onehp:


Als een gemiddelde belg 20 000 km per jaar doet. En je hebt een opbrengst van 1200L (olie!!! nog geen diesel!) per hectaar. Bereken jij dan maar eens hoeveel we nodig hebben om die dikke 3 miljoen rijdende Belgen op de weg te houden.
@Hupke: flupke?

Ja, ik bedoelde dus ‘zelf’ als in ‘mezelf’. Voor 20000km moet je dan 200L zien te maken, met jou cijfer kom je dan toe met grofweg 0,2 hectare. Onze belgische tuin is 0,4…
Zeg nu zelf, het is wat eenvoudiger een wagenpark te voorzien met biobrandstof indien het wagenpark uit XL1 bestaat ipv V8 diesels (USA).

Als het lukt biobrandstof met algen te maken, met een opbrengst van realistische 30 000 l/hectare, dan heb je voor 3miljoen XL1 @ 20 000km/annum een oppervlakte van … 200 vierkante km nodig. En veel water.

Kan ook GTL zijn, zelfs met olie komen we allemaal een heel stuk verder met XL1’s, als we wat verder denken als ons eigen neus en hoeveel een litertje kost aan het tankstation…

Als alle 18 jarigen hier tot hun pensioen met fossiele brandstoffen willen rijden, dan hebben ze er alleen van te winnen dat zoveel mogelijk mensen (pendelaars?) met de XL1 en consoorten rondrijden. Met een echte superauto :-D
En een AB hobbyist kan dan in het weekend een toertje doen met hun oldtimer Gallardo die ze voor 1000€ op de kop hebben getikt, belastingsvrij want geen normaal mens wilt nog zoiets dat zoveel brandstof slurpt…

Met een beetje visie…
die achterkant met die dichte wielkasten ziet er niet uit, voorkant is wel mooi, dus ff een andere achterkant, open wielkasten en ik koop er eentje als die ooit komt, moet je is denken wat een giller ik rij nu 8 km op 1 liter,
Ik vraag me dan af hoe hard ze gemiddeld hebben gereden? En hebben ze dan ook een constante snelheid gereden of moest er ook geremd, gestopt en opgetrokken worden? Dat zijn dingen die nogal bepalend zijn voor het gebruik.
@BramS: dit verbruik zal gemeten zijn volgens de normale doch bekritiseerde EU rijcyclus. Daar wordt best veel gestopt en (heel traag) opgetrokken, en er wordt maar (te) korstondig op hogere snelheid gereden – daar waar aerodynamica belangrijk wordt voor het verbruik.
Dat dit concept 40% zuiniger is terwijl ie bijna 2x zoveel weegt als het vorige 1L concept zal alles te maken hebben met een meer efficiente hybride aandrijving. Knap gedaan, reken ermee dat ie 1,5-2l/100km doet bij lekker doorrijden, nog steeds goed…
@simonmc: de term supersportwagen klopt echt wel voor de Gallardo. Hypercar wordt al gebruikt voor de Koenigseggs, pagani’s en dergelijke in de wereld. Gewoon even ter vergelijking: de 0 tot 100 tijd van een Gallardo LP570-4 is 3,4 seconden, topsnelheid 325 km/u. Dat is 0,4 seconden sneller dan een Carrera GT of een SLR Mclaren, terwijl de topsnelheid slechts 7 en 9 km/u lager ligt. Niemand twijfelt er aan dat de Porsche en de Mcmerc. supersportwagens zijn. Het gaat hier puur om perceptie. Omdat de topsnelheden, vermogens en sprinttijden de pan uit swingen, en je bij het lezen steeds meer gewend raakt aan die ongelooflijke cijfers ga je er aan wennen en klinkt het allemaal niet zo spectaculair meer. Tot je eens met een dergelijke auto gaat rijden.
@xman: Kun je in de toekomst naast mijn Nickname op reply drukken?Dan moet ik niet alle reacties doorlopen, en enkel naar de mijne kijken.

Dus met jouw redenering is de Nissan GT-R ook een supersportwagen?0-100 in 3.00 seconden.Laat me niet lachen…Die auto zit in het segment van een Porsche Turbo S, en bij porsche zitten er dan nog 2 modellen hoger gepostioneerd momenteel…

Nee, de term supersportwagen slaat niet ( alleen) op acceleratietijden.Als dat waar is, dan is bv de 300 pk versie van de Ariel Atom een supersportwagen omdat hij van 0-100 in 2,8 seconden zit.

Een supersportwagen moet de looks hebben van een supersportwagen, en ook de technologie in mijn ogen.Daarbij denk ik aan gebruikte materialen zoals Carbon, titanium en magnesium.Waar zit al dit opgenoemde in een Gallardo?

Daarbij, de Gallardo is de instapper van Lamborghini, hoe kun je dit dan een supersportwagen noemen terwijl er zeker nog 1 hoger gepositioneerd is?

Bij hypercars denk ik aan een Caparo T1 omdat dat een formule 1 voor op de weg is.Een pagani Zonda F bv is een supersportwagen.Hij ziet er tenminste ook niet als een Audi uit aan de binnenkant…Maar hij heeft het geluid, de looks en het aantal pk.
@SimonMc: Wel op de Gallardo superlegerra zit wel degelijk carbon, bovendien is het uiterlijk toch al behoorlijk extreem te noemen. Het gaat om de instapper van Lamborghini, maar dat wil helemaal niets zeggen met een dergelijke prijs en zijn positie in de markt. Dat je er de Atom en gt-R bij haalt is fout, daar heb ik helemaal niets over gezegd en die staan anders in de markt geplaatst. Maar bon, uiteindelijk gaat het hier louter om semantiek. Hoe jij het noemt doet er niet toe, het gaat erom hoe de constructeur het noemt en ik kan ze geen ongelijk geven.
Ik ben heel benieuwd wat de verbruikscijfers zijn bij normaal gebruik…. Als dat nou boven de 1:50 zit, dan is dat ding misschien best levensvatbaar.
Hij ziet er nieteens debiel uit, zou er zo in weg rijden…. zonder zak over mijn hoofd :P
zonde dat de nummerplaat de aerodynamica zo verpest… :)
lelijk, lelijker, lelijkst.
ik vind em sowieso mooier dan een nissan leaf en een prius e.d.
En ehh, hoe snel kan hij optrekken naar 120km/u als hij de snelweg op moet?

Niet zeg je? Onzinnig stom ding dan!
@Cantago:

Bijna 800kg en 80 pk, dat ding zal wel mee kunnen in het verkeer tussen de 1200kg wegende wagentjes met 60pk.
@Hupke: maak daar maar 800 kilo en 48pk van. Niet heel fijn. Onze grasmaaier heeft al 10pk! En die is niet snel…

Maar noem eens een hedendaagse auto die 1200kg weegt en minder dan 60pk heeft?
@Cantago:

Ik ben te lui om te gaan zoeken naar een heel lijstje maar de traagste Opel vectra was én zwaarder én had minder dan 60pk.
@Hupke: Opel Vecra 1990-1993, diesel, 57pk, 1105kg en de sedan versie was nog lichter. Maar je bent wel warm! Maar dat maakt niet dat zo’n auto ineens lekker met het verkeer mee kan. Optrekken duurt echt wel langer dan normaal en flitsende inhaalacties lijken me onmogelijk.
Ik vind het eigenlijk 1 van de mooiere ecoboxen….
knap staaltje werk van VW!
hij is wel lelijk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).