Piëch: VW XL1 in 2013 in productie

Auteur: , 51 Reacties

Gisteren verraste Volkswagen de hypermilers en andere zuinigheidsfanaten met een nieuw concept dat voortborduurt op het inmiddels al flink oude streven van de fabrikant om een 1-liter-auto te maken. Eigenlijk hadden we er sinds het L1-concept van 2009 niets meer over gehoord, maar kort na de onthulling maakte Ferdinand Piëch bekend dat er in 2013 waarschijnlijk een serieproductie zal plaatsvinden.

Hiermee loopt de oude baas drie jaar achter op schema, want in 2007 gaf hij aan dat we een productiemodel zo ongeveer rond deze tijd konden verwachten. Maar in ieder geval blijven ze er mee bezig, en lijkt er iets tastbaars uit het hele project te komen, ware het niet dat er gemikt wordt op een bescheiden productieaantal. Hoeveel precies is onduidelijk: waar andere VW-bobo’s een aantal van 100 stuks noemden, lijkt Piech wat meer van plan te zijn, aldus Automotive News Europe, dat de Godfather na de onthulling van de XL1 in Qatar sprak.

Als we teruggaan naar het oude concept van de 1-liter-auto, dat uit het begin van het vorige decennium stamt, dan lijkt de ontwikelling niet zo geweldig. Immers, al in 2002 reed Piech zelf 1 op 112 (0,89 liter per 100 km) met het toenmalige concept. Hierbij moeten we echter niet vergeten dat dit een veredelde ligfiets van slechts 250 kg was, terwijl de XL1 een stuk zwaarder is, en er praktischer uit ziet.

Een en ander zal in de komende jaren gestalte moeten krijgen, maar we zijn wel nieuwsgierig in hoeverre het VW gaat lukken om het project te laten slagen.

UPDATE: ja het gaat lukken, hier meer info!



51 reacties

beetje jaren 80/90 design.
@JamesBond007: Ideaal dus voor op ‘Was het nu ’70, ’80 of ’90’…
Mooi, contract getekend, het werken en sparen kan beginnen. Kom maar met die hypermiler!

Al zal Volkswagen de verbanden met en steun van oliemaatschappijen durven te laten verwateren. Die gaan dit namelijk niet accepteren: alles voor de firma.
@Jochempie: gedaan met de opwarming vd aarde, hoera!
@Jochempie: Die 100 autootjes gaan het verschil niet maken hoor. De helft gaat sowieso al in musea en collectie-garages staan…
@Esprit_de_Flandre: Zie, ze zijn gelijk al voorzichtig om Shell niet op de teentjes te trappen. Want 10.000 raken ze er wereldwijd ook wel kwijt.
@Jochempie: 10.000? Onmogelijk. Die dingen gaan veel te duur zijn daarvoor. Wordt een hebbedingetje…
Sorry AB, maar hetzelfde verbruiksresultaat halen met 3x zoveel gewicht is wel degelijk een hele nette prestatie. Overigens ziet die XL1 er best wel guitig uit, maar ik denk niet dat ik er ooit mee zal rijden, tenzij om het eens geprobeerd te hebben.
Heiligschennis natuurlijk, maar bij de achterkant moet ik gelijk aan de Maserati 3200GT denken.
als hij komt voor een acceptabele prijs, word deze door mij besteld
@apos: Small chance :-) de Lupo 3L was al €12-15000 als ik me niet vergis.
Dus tegen je die meerprijs terug hebt …
@tomofbelgium: Dit ding wordt vast nog duurder. Terugverdienen gaan ze zelfs niet over spreken. Wordt een collectie-item…
@tomofbelgium: Toch betaal je nu voor een 10 jaar oude 3L nog steeds €5000,- / €7000,- met 180.000k op de teller, dus dat is nog geen €1000,- afschrijving per jaar… best netjes.
@H_Kroese: Dat wordt opeens wel een heeeel zuinige wagen, maar ik zie er mezelf nog steeds niet inzitten en betwijfel sterk dat die 1.2tdi het met mij 10jaar uithoudt :-) Die 1.0 Lupo van mijn tante ging ik al na 5minuten van een brug duwen :-) Maar kom, we dwalen af :-)
Die wielkasten moeten echt open, als die daadwerkelijk komt koop ik hem en zaag ik de wielkasten zelf wel open, want dit is natuurlijk helemaal niks, die retro look in toekomststijl
Aluhoedjes geneuzel over oliemaatschappijen LOL

OT: “100 gram/km x 300.000 x 15 Euro”. Gaat niet lukken. Maar waarschijnlijk wel een veel beter milieurendement als EV’s.
hij ziet er echt niet uit e.. Die achterkant moet toch oz lelijk niet zijn? Ook al gaat het hier om aerodynamica etc, geef daar eens een deftig lijnenspel en andere vormen aan. Die lichten bijvoorbeeld…sjonge.
Het gaat bij deze auto puur om verbruik, zaken als design, vermogen en weggedrag spelen hier geen enkele rol van betekenis. Dus ja, die wielkasten moeten dicht en ja, de achterkant werkt het beste op deze manier.
kontje lijkt op Maserati in de tijd dat de 3200 nog mooie achterlichten had.. Zou ook de enige reden zijn om m te kopen..
Ook in het vorige topic over deze auto gaf ik het al aan: ik wil weten wat ie doet in real life. Als dat ding in de praktijk 1 op 50 of zo gaat halen en het ding heeft een tank van 40 liter, dan kan je gewoon 2000 km rijden op een tank…. Lachen.
@dondeboer: 40 liter is 40 extra kilo’s. Niet goed voor het verbruik dus. Denk eerder aan 10 liter. Is nog altijd een zeer mooie 1000 km.
eerst zien en dan geloven…

we wachten al sinds de jaren heel stillekes op zuinige auto’s. hoeveel zijn we in praktijk geëvolueerd?

Golf II turbo diesel (1984): gemiddeld verbruik 6.9L
Golf V tdi 105pk (2008): gemiddeld verbruik 7.2L

24 jaar later en nog geen reet minder verbruik.
Beloof rustig verder hypermilers…
@tjorque: in werkelijkheid is er maar één ding veranderd de emissies…

die zijn verminderd, of zoals roet tot zodanig kleine partikels gereduceerd dat ze moeilijk te meten vallen.
@tjorque:
Zet het gewicht erbij en je weet waarom het verbruik niet is gedaald. Gelijkblijvend verbruik bij 50% meer gewicht = forse vooruitgang.
@tjorque: hangt af van je rijstijl! er zijn veel 1.9TDI die het genoeg doen met 6L of minder
Komt in 2013 al op de markt? Dan weet Shell zeker nog van deze plannen van VW. anders hadden ze daar vast al een stokje voor gestoken. Dit kon meer dan tien jaar geleden toch ook al. Als het geen 1:111 is dan wel 1:50, maar die zie je zelfs nergens rijden.
Prijs wordt een leuk punt want ik ken geen auto’s met een carbon monocoque frame onder de (laten we zeggen) 50.000 euro. En dan nog is 795kg zwaar voor een auto met een carbon monocoque; de Lotus Elise haalde dat gewicht met een aluminium chassis al in 1996 dus veel vooruitgang zoals Tjorque als aangeeft.
Als er wordt gedacht aan het maken van honderd stuks is het een marketingsoesje. Stelt niets voor. Zet ze maar op de weg voor een redelijke prijs. Ik ben benieuwd. Er is volgens mij wel een markt voor.
Ik vind dit eindelijk eens een mooie Volkswagen, zou leuk zijn als ie er zo komt.
Het komt echt, het komt echt , maar wel iets hoger en breder en het lijkt in productie uitvoering veel op een polo .
En is natuurlijk dan lang zo zuinig niet meer.;)
Eerst zien en dan geloven. Er zijn genoeg redenen om dit als quatch af te doen. 1) Bij VW letten ze erg op hun geld, ook op lange termijn. Dus als het even minder loopt, zal dat als eerste in de koelkast belanden. 2) Het project ‘loopt’ al meer dan 10 jaar, en er komt niets uit de bus. 3) Een uiteindelijk productiemodel zal bijlange na niet zo zuinig zijn. Een conceptwagen kan gunstiger gewicht en Cx-waarden voorleggen dan een productieversie.

Zo, alweer genoeg redenen om deze zoveelste discussie eens de mond te snoeren.
1) Moesten ze op hun geld letten bij VW dan was de Veyron er nooit gekomen. Veyron is een Marketingtool, net als deze XL1.

2) Er zijn wel meer projecten die 10j en meer lopen. En daar komen wel dingen uit de bus, alleen merk je dat niet zo, omdat het vaak kleine details zijn die een kleine innovatie bieden, en die dan verwerkt worden in de Polo, Golf, etc… , de gewone modellen dus.

3) Een uiteindelijk productiemodel kan wel zo zuinig zijn, maar dan alleen met kleine productie-aantallen, wat hier het geval is. Wordt puur een showbakske, tegen een hoge prijs.
@Esprit_de_Flandre: dit is @F1Tim dus…
ik denk dat als ze hem iets meer pk zouden geven bijv 100 pk dan zou het wat leuker zijn, want dan haalt ie misschien 1 op 50 en is dan nog snel ook :) ( idee voor 2 versies )
voor de rest lijkt mij het best wel leuk om in te rijden, ben eigenlijk wel benieuwd of er nou een kofferbak in zit of dat daar de motor zit….
is er al bekend of er ook een seat versie komt ? :O
En aan wie willen ze dit gaan verkopen? Wie koop dit? Een museum? Een kunsthal? Ik in ieder geval NIET!
@Cantago: Aan mij :)
@Jochempie: & @rikl:

Dat had ik niet verwacht! Maar jullie maken me nieuwsgierig. Vertel: wil je hem als 2e auto? Als enige auto? Voor de vrouw? Of vind je hem gewoon super mooi en maken de prestaties niks uit? Brand los!
@Cantago: Dit is de leaseauto van de toekomst. Ik ben erg progressief ingesteld en vind het fijn om hierin een voortrekkersrol te hebben. Wie heeft nou meer nodig dan dit als je dagelijks 140 km tussen thuis en werk aflegt, waarvan het grootste gedeelte in de file? Als iedereen in dit ding zou rijden, kon je zelfs in de file je raampje open doen voor wat frisse lucht!
@Jochempie: Ik zou meer nodig hebben, zeker! Het komt nog wel eens voor dat ik 4 passagiers heb om mee te beginnen, die passen hier niet in. En ik vervoer nog wel eens wat meer. Aan de aflopende daklijn te zien past hier weinig in! Dus als je een keer naar de IKEA wil oid. dan moet je al een busje huren. IKEA is misschien een slecht voorbeeld, maar als je een 2e hands koelkast ophaalt? Of op vakantie wil met de auto? Allemaal niet te doen! En daarnaast zou je moeten weten dat auto’s maar een HEEL klein deel van de totale luchtverontreiniging voor hun rekening nemen, dus dat gaat ook al weinig uithalen.
@Cantago: voor de ikea is ie niet geschikt, t’is geen verhuis wagen ;). messchien als ze een trekhaak monteren kan je wat meer vervoeren…
@Cantago: ik zou hem best willen hebben :roll:
Ik vind hem erg gaaf! Vanwege twee redenen. 1: Duh.. 1 op 111, hoe cool is dat. Dat ga je merken in je brandstofrekening! En 24 gr uitstoot dus de hele belasting reutemeteut vrij.

2: Het is toch een volwassen auto om te zien. Vooral het interieur vind ik super, Audi strak! Ook de “stance” vind ik apart, met die verspringende spoorbreedte, beetje DS gevoel van vroeger. Leuk!

Vooral vanuit deze hoek is die bruut..

http://www.autoblog.nl/gallery/Volkswagen/XL1_Concept/slides/Volkswagen-XL1-03.jpg

Dat doet mij vreselijk denken aan die prachtige zilveren BMW klassieker die BMW heeft nagebouwd toen voor dat concours. Kortom, laat maar komen VW! :)
Waarom lukt het Gordon Murray om een kleine 3-zitter te bouwen die 680kg weegt (als electro-auto) zonder een carbon monocoque en VW lukt het niet om een 2-zitter te bouwen die minder weegt met een carbon monocoque…
het zou wel beter zijn als ze de motor voorin plaatsen, heb je teminste nog een redelijke kofferbak :o
Hopelijk doen ze voor die tijd nog wat aan het design!
ik moet gelijk aan Messerschmied en de BMW isetta denken. Nostalgie op en top!
Volkswagen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).