Vraagje: Welk automerk overleeft 2011 niet?

Auteur: , 159 Reacties

Aangezien automerken ook niet het eeuwige leven hebben leek het ons wel een idee om te voorspellen welke merken ons het komende jaar gaan ontvallen. In 2010 moesten we vooral afscheid nemen van Amerikaanse merken zoals HUMMER, Saturn, Pontiac en Mercury. Welke merken kunnen we in 2011 aan dat lijstje toevoegen?

De grootste shake out hebben we waarschijnlijk al gehad in 2009 & 2010, maar dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat er het komende jaar geen automerken gaan verdwijnen. Dat hoeft niet perse wereldwijd te zijn, merken kunnen zich ook terugtrekken uit Europa en/of Nederland, zoals we al zagen bij Daihatsu. De Daihatsu Motor Company heeft besloten om in 2013 de verkoop van auto’s in Europa te staken. De toenemende concurrentie op de Europese markt, de hoge ontwikkelkosten van nieuwe modellen en de aanhoudende dure Japanse Yen liggen hier aan ten grondslag. Tevens zal de naam Daewoo wereldwijd gaan verdwijnen (dood dus).

Who’s next? We zullen dit jaar in Europa sowieso afscheid nemen van Chrysler en Dodge (sorry @laue), maar voor welke merken is nog meer geen plek? Zal Saab dit jaar verder krimpen? Of lukt het ze om met de nieuwe 9-5 SportCombi en 9-4X genoeg zieltjes te winnen om te blijven bestaan?

En wat te denken van de “grootse” entree van Infiniti op de Europese markt. Tot op heden lukt het nog niet echt om deze luxe Nissan’s te slijten aan de kritische Europese consument. Het nieuwe compacte model dat over een paar maanden in Genève staat zal wat dat betreft een cruciaal model worden voor de toekomst van het Japanse merk in Europa.

En hoe zit het met dat nieuwe charme offensief van Landwind? Gaat het ze in 2011 lukken om met de CV9 een poot aan de grond te krijgen? Ik waag het te betwijfelen.

Daarnaast hebben we Maybach nog. De verkopen van deze opgeleukte S-Klasse zijn al jarenlang dramatisch slecht. Mercedes roept wel heel hard dat ze het merk willen laten voortleven en zelfs de hulp van Aston Martin zou zijn ingeroepen om de boel draaiende te houden.

Of wat te denken van Volkswagens zorgenkindje Seat. Is Piech het zat en flikkert hij Seat overboord in ruil voor het sexy Alfa Romeo?

Het blijft een beetje turen in een grote wazige glazen bol, maar is het altijd leuk om een gokje te doen. Welke automerk bevinden zich in de gevarenzone en zullen volgens jou 2011 niet overleven? (evt in Europa/Nederland)



159 reacties

Hé zeg, door die foto dacht ik ff dat Maserati ook in het lijstje stond :o
Zastava?
@Jipp: Waarom? Zastava doet het vast niet slecht in z’n thuisland.
@Esprit_de_Flandre: vanwege t feit dat merken als dacia aan het oprukken zijn, en die toch iets flitsendere modellen heeft dan zastava. Daarbij zie ik het niet gebeuren dat ze weer een ontwerp bij fiat kunnen kopen, en ze dus weinig vernieuwing hebben.

Daarbij zijn ze niet echt een bedrijf wat mensen graag overnemen etc!
@Jipp: Denk dat Fiat wel geïnteresseerd zou zijn, als tegenhanger voor Skoda en Dacia.
@Esprit_de_Flandre: Ik denk dat fiat zelf eerder een tegenhanger is van skoda. Echter denk ik dat ze het alleen om de naam zullen doen, niemand zit hier te wachten op de oude fiats punto. En denk ook dat de naam zastava minder goed te bespelen is door de marketing mensen!
Hmm, seat mag het vast nog wel wat jaren proberen. Straks komt er een gerebadgde R8, met een 1.2 TSI:p
@meneersander: Alsof de Exeo enkel met dat blok te krijgen is…
@meneersander: Ik denk het andersom.. ik denk persoonlijk dat Seat de komende jaren gaat opklimmen. Dat is Luc Donckerwolke onwaardig. Die laat dat niet kapot lopen.. de nieuwe Leon concept is een bom. Als ze die zo laten komen wordt dat een hit. En ook de nieuwe Ibiza (6J), de eerste van Luc’s hand bij Seat doet het volgens mij al behoorlijk goed. Zie hem tenminste veel langskomen. De nieuwe Alhambra is net uit en de Exeo is ook maar een “tussen-paus” tot er nieuwe grote modellen van Seat komen. En die gaan er komen. Seat gaat de komende jaren beginnen aan een groot modellen offensief.
Hopelijk Audi!
@Punk: hahahaha droom verder.
@Punk: Hopelijk BMW!
Fanboy…
@RickB: Liever niet, dan verdwijnen al die mooie BMW’s!
@Punk: Zou je dat is willen onderbouwen?
@YouRockMyWorld: Kan ie niet. Dat is losertalk.
@punk, denk even na, dat merk is goed bezig en is nog altijd aan het groeien. een populair merk met hoge verkoopcijfers verdwijnt heus niet uit de markt hoor.:X
@love4sportcars: Aaaah, hoe kun je daar nou serieus op ingaan :/
@love4sportcars: Ssssssttt… don’t feed the trolls..
@Freewarefreak: haha, don’t feed the trolls, nice.
Landwind uit Europa??
Lada verdwijnt denk ik wel uit Nederland zo langzamerhand, te veel chinese en Japanse concurrentie. Honda moet volgens mij ook wel aardig wat nieuwe modellen ontwikkelen, het zou me niet verbazen als ze hier teruglopende verkopen hebben.
Toyota overleeft het niet, door alle recalls :lol: die gaan mooi door hoor, daar zit ik niet over in.
saab?
Daihatsu…
raar dat vw niet in de lijst staat …
reden vind ik

skoda = materialen zijn getest op eerdere vw dus de kinderziektes zijn er uit dus degelijkere auto’s en de afwerking is even goed !!!

audi = vw probeert in de zelfde klasse te geraken als audi maar waarom … als audi al in die groep zit …

als je wil rijden in luxe koop je geen passat maar a4

wil je hoog zitten in een suv koop je toch een porsche cayenne en geen Toeareg .mijn mening he
@Sm0keGun: Jij hebt het hele concept door, enkel test Volkswagen dingen uit op Skoda…
De Superb kwam met die handige achterklep, nooit eerder op een Passat gezien, denk dat we zo’n systeem in de toekomst wel op andere VAG modellen tegenkomen.
@RickB: Denk je nou echt dat Skoda de eerste met achterklep was?
@The360box: Nee hoor.. mijn oude Citroën had er vroeger ook al één.
@The360box: Een achterklep die zowel op sedan- als hatchbackmanier te openen is, waar heb je dat eerder gezien dan?
@The360box: Ga eens research doen!
http://www.autozine.nl/text/cache/635_10335_300.jpg
@The360box: Deze had ook al automatische achterklepopener omdat hij te zaar was, made by Leepu
@The360box: Het gaat er helemaal niet om dat hij automatisch te openen is, dat gebeurt al veel vaker. Het gaat op de twee manieren van openen: Sedan of hatchback.
@The360box: Ik zeg dat je research moet gaan doen, doe dat dan ook…
@The360box: Kan je het niet hebben?
@RickB: Gefeliciteerd jonge…
@The360box: En nee, dat is niet afgekeken van de 5gt, dat heeft bmw hier afgekeken.
@Jipp: ????
@Sm0keGun:

VW probeert helemaal niet in dezelfde klasse te komen als Audi. Hoe kom je daar in godsnaam bij.
Wie luxe wil koopt een a4 :lol:
Wie luxe wil koopt een A8, Phaeton, S-klasse,…
Wie een beperkt budget heeft koopt mss een a4 maar als hij slim geweest was was hij voor de passat gegaan. Die staat op een ander platform als de a4 waardoor er meer plaats is en je meer beenruimte hebt in de passat B6 dan in de a4 B6. Wat je met de a4 kan is stoefen tegen je collega die met hetzelde loon (en lease bedrag) “maar” een golf leaset.
@Hupke: het lijkt me wel overduidelijk dat ze premium willen worden …

beetje vergelijkbaar als opel , GM wil dat opel het premium merk word maar de auto’s blijven redelijk van prijs .
@Sm0keGun: Ik denk toch echt, dat ze niet premium willen worden, anders waren ze dat al. Kijk bijv naar de slogan.
Ik denk dat er geen merk verdwijnt.
Tenminste van de normale zoals seat.
Ik denk eerder dat sommige modellen het niet halen.
Zoals de Mercedes R-klasse.
@ascari15: R-klasse is nogal populair in Amerika…
@ascari15: R-klasse verdwijnt in naam, maar er komt wel een opvolger met een andere naam. Dacht ik gehoord te hebben…
landwind red het denk ik niet
Ik denk dat (vooral) Amerika nu wel schoon schip gemaakt heeft. Of merken echt verdwijnen weet ik niet maar ik verwacht dat Seat en Alfa een dubieuze tijd tegemoet gaan.
Ik hoop het niet maar ik denk het wel: Saab.
Als Lancia werkelijk alleen maar een Chrysler met andere grille wordt, dan mogen ze het merk van mij meteen afschrijven.
Mitsubishi stopt in Europa net als Daihatsjoe, veel te zwakke model portefolio. Lancia is eigenlijk al verloren. Spyker krijgt weer een moeilijk jaar. Saab kan het nog wel redden tot de nieuwe 93 er is, maar dan is het er op of eronder.
Mitsubishi, Subaru en Mazda hebben nauwelijks bestaansrecht. Honda en Nissan ook niet echt maar hebben dan weer paar modellen die wel aanslaan
.
Overigens zie ik liever vaker een Mazda6 dan een 508, Passat, Laguna, Mondeo en Exeo..
@Atenza: Mazda geen bestaansrecht, zegt de man met de Mazda-naam. Komt hard aan hoor voor die Mazda-werknemers hier…

En de Nissan Qashqai verkoopt wel zeer lekker. Zal zeker niet verdwijnen.
@Esprit_de_Flandre: ja Nissan moet het hebben van een model dat het even leuk doet. Tja Mazda.. snapt de Europese markt gewoon niet. Maar goed, we wachten 2012 maar af met Kudo-design, SkyActiv technologie en ze beloven betere interieurs
Humanspectrum
@Atenza: Mitsubishi kon inderdaad ook wel eens een lastig verhaal worden. En als dat gebeurd, hebben we bij NedCar misschien ook wel een probleem. Van Subaru hoop ik dat het blijft. En van Daihatsu vind ik het balen van die hoge yen-koers. Ze maken precies de auto’s die veel mensen willen hebben i.v.m. het verbruik, de uitstoot en de belasting-en leasevoordelen die eraan vast zitten. Ik geloof niet dat er veel echte autoliefhebbers voor zullen gaan, maar toch.
Ohja Import FTW!! Gelukkig is het chrysler/dodge/jeep concern nog erg groot in de States! Als ik Audi wil rijden ga ik wel naar de dealer in het dorp in ;)
Fiat.
@atakan: Ja, want met hun multi-air nu, en hun JTD 10 jaar terug missen ze de aansluiting????
Fiat heeft nou net alles in huis om munt te slaan uit deze tijd. Betrekkelijk eenvoudige techniek om downsizen soepel te maken, en met Chrysler nu ook een merk waar met downsizen serieus rendement te vinden is. Want dat is dan wel lastig voor ze: aan Panda’s, 500 en Barchetta’s is met downsizen minder eer te behalen dan aan een Hemi of Barracuda.
@mout: hier dat bedoel ik.. ze lopen achter op schema. ze brengen niks uit?
@atakan: …lees ff….Fiat blijkt het ‘schoonste’ automerk van de wereld te zijn. Niet dat het mij ene zooi dondert, maar het verkoopt wel lekker onder de groenen…en wat pluimveren in de reetstekerij van een politiek moddderfiguur…en hoppetee…= bestaansrecht ! Fiat ftw ! ;-)
@Megakix: achja.. ;)
@atakan: Zou lang niet verkeerd zijn inderdaad aangezien dat merk de meeste auto’s verkoopt met A-label :)
Nou saab betwijfel ik hoor. Ik zie tegenwoordig meer nieuwe 9-5’s dan nieuwe Seat’s ofzo. Ik denk dat victor het ‘m toch gaat flikken!
Tata..?
@BmwMPower: Uit Europa, kleine toevoeging!
@BmwMPower: Dat lijkt er al meer op ;-)
@BmwMPower: Ze zijn niet IN Europa, hoe zouden ze er dan uit kunnen.

Ok ja, ze zijn wel in Europa, maar alleen via een beetje grijze import. Ze kunnen alleen maar vooruit gaan in Europa.
@BmwMPower: Tata is de grootste autogroep ter wereld :D Dat bedrijf zal wel niet over kop gaan.

Mijn prognose? Alles opgekocht door de Chinezen of VAG.
Ik durf mijn two cents wel in te zetten op Maybach.
In rusland zie je toch erg veel infinitis rondrijden…
@super: …goede auto’s, maar zijn ze niet simpelweg wat te duur ? Lexus had destijds hetzelfde probleem in Nederland…onbekend, stelen van Merc, opklopperij van de eerste orde…op de RAI mocht je destijds niet eens de auto’s aanraken !!!! Maar nu, na wat dieseltjes, wat hoogmoed-komt-voor-de-val-acceptatie mogen ze blijven. Hoewel niet in overdadigheid. Eerst positioneren…vervolgens uitbouwen…tenslotte (net als Owdy) gaan blèren dat je bijzonder bent.
@super: Europeanen willen nu eenmaal die belachelijke ‘Heritage’…
ssang young!!!!
@nicktexel: Hah, je was me net een minuutje voor met SsangYong! :)
@nicktexel: waren die niet al verdwenen?
@NLBUURMAN: oeps, foutje, 8 dagen geleden teruggekomen :(
@NLBUURMAN: helaas wel ja
ik vind dat absurd lelijke autos het minst lelijk is dan nog wel de rexton lekker grond en nog een beetje normale voorkant maar de rest is gewoon om te kotsen
Seat? Die zie ik echt niet zo ten onder gaan. Als je ziet hoeveel Ibiza’s en Ibiza ST’s je nieuw rond ziet rijden, naast de Leon’s enzovoort.
Ik vrees ook een beetje ook voor Lancia. Zal de Delta de laatste mooie Lancia zijn geweest? Hoop het niet. Van een Chrysler een Lancia maken vind ik nog steeds triest, dat pas totaal niet bij het imago van het Italiaanse merk. Zelfde geval bij Fiat hartje Dodge.
Ander geval: SsangYong. Misschien straks weer verdwenen als de Korando C mogelijk geflopt is.
Kia en Hyundai mogen van mij in ieder geval wel ‘dood’ gaan in Nederland/Europa.
@Maurice16: waarom? Kia en Hyundai zijn harstikke goed bezig joh
@Atenza: Haha ja dat zal best. Maar vind ze maar niks. Net als Daihatsu (gelukkig, ze gaan weg hier! :D)
@Maurice16: Tja, tis toch niet omdat jij geen zo eentje wil, dat je de mogelijkheid voor anderen moet wegnemen? Als iedereen dat gaat doen, schiet er niets meer over…
@ Punk Is dit een grap? Kijk uit met wat je zegt. Ze gaan iedereen voorbij tegenwoordig //premium verkoopcijfers NL etc. Dus eerst nadenken en dan wat proberen te zeggen. (welke reacties zou ik krijgen op de woorden ‘Audi’ en ‘premium’?)
@philipzuidijk: geen reactie…het is een verkeerde samentrekking van woorden… :lol:
@gideoon droom verder maybach blijft lekker bestaan hoor
@nicktexel:
Nou… ik hoop het ook, maar ik weet het zo net nog niet.
Maybach draait niet geweldig.

Als er iemand moet gaan dan SsangYong. Wat een baggermerk :P
@nicktexel: Dan alleen voor de eer. Daimler wil niet toegeven fouten te maken. Moest de groep niet zo stevig op z’n poten staan hadden ze al lang de stekker eruit getrokken.
Trouwens, alees was in dit artikel wordt gezegt is echt gelul, bladiebladiebla…
@The360box:
Welkom op autoblog.
@The360box: alles en gezegd, maar ’t kan geen kwaad.
@The360box: …waarom reageer JIJ dan ? :lol:
Nu gaan alle Chrysler/Dodge dealers toch niet over op Fiat/Lancia, zag laatst bij Middelbeek al wat fiat 500tjes staan tussen de Challengers.
@phantom95: Ze zullen niet anders kunnen zeker? Of gewoon laten vallen. De Chrysler/Dodge-dealer in Roeselare doet ook Nissan, Kia, Jeep en Suzuki. Die kunnen dus ook door zonder Chrysler/Dodge.
Ik denk dat Landwind het niet gaat halen. Als je een goede goedkope auto wil, koop je wel een Dacia. En misschien dat Saab dit jaar het nog uit houd, maar misschien in 2012 ook ten onder gaat. Want hoeveel nieuwe Saab’s zie je nu rijden?
Seat blijft bestaan in 2011, de Ibiza heeft bestaansrecht, verder wordt het wachten op de nieuwe Leon, als ie er ooit nog komt. Anders duurt het tot 2013, voordat de stekker eruit gaat.

Daewoo is trouwens ook overleden in 2010.

Lada verliest steeds meer bestaansrecht, dus die zou zomaar kunnen verdwijnen in 2011, zeker uit Nederland.

Verder blijven merken als Saab, Maybach, Lancia, Honda en Mitsubishi het lastig houden, vooral door hun eigen gedrag, oké het hoeft niet altijd mainstream te zijn. Maar moderne motoren zijn een must.

Wie krijgen wij erbij in 2011? Simca?
@Orichy: Seat ben ik niet zo zeker van.

Deawoo is niet dood, het heeft gewoon een andere naam.

Lada heeft wel bestaansrecht, want het is nog steeds een sterke naam in Rusland. Zal dus zeker niet verdwijnen, en het hoeft ook niet uit NL/B te verdwijnen. Een paar goeie modellen en ze zijn er zo bovenop. En aangezien GM en Renault een stevig aandeel hebben in Lada nu, zullen die modellen wel binnenkort komen.
Het kan me niet heel veel schelen welke merken verdwijnen. Vaak worden ze opgekocht en gaan ze toch niet ten onder. Ik betwijfel ook of er in 2011 echt iets ten onder gaat..
@Vanquish: Meestal, helaas niet altijd.. Pontiac is no more :(
@jzaero: Tja, ik vond Pontiac nooit zo’n heel indrukwekkend merk moet ik eerlijk bekennen. Wie weet wordt Pontiac over een aantal jaar alsnog weer in het leven geroepen. Ze zijn sinds het begin van de 21e eeuw ook weer bezig met het herstarten van Fokker hier in Nederland, die zou ook opeens weer kunnen opduiken (zou leuk zijn trouwens!).
Alfa anyone?
@W115: Denk het niet ;).
Ik zou er niet van opkijken als Mitsubishi van het toneel verdwijnt. Krijgen in Europa niet veel gedaan (UK uitgezonderd), en lijken meer te leven van het verkopen van technologie (directe injectie) dan van auto’s. Hebben er ook al jaren moeite mee om hun identiteit te vinden. Jaren 80: alround automerk. Van Colt tot Sigma, van coupe tot offroad.
Jaren 90: Monospaces all over the place. Maar er verdwijnt vooral veel uit het oude gamma.
Jaren 00: Stoer. SUV, terrein, rally. Maar de meeste monospaces verdwijnen.
Denk dat het voor Mercedes vestandiger is de stekker uit de Smart te trekken.
Mogelijk de Smart volledig elektriek te maken zou ook kunnen.
@keesinktvis: Ze hadden niet voor Jan Lul aandelen in Tesla gekocht ;)
Saab en Landwind. Vooral landwind omwille van de slechte NCAP tests (2sterren).
I see you creepin’, I can see you from my shadow.. wanna jump up in my Lamborghini Gallardo?
Porsche zal een flinke klap krijgen in 2011 e.v…
Seat zal blijven bestaan, you bet’ur !
Lancia wordt een flop bij binnenkomst onder de nieuwe USA-vlag…dat wordt 2012 uitzwaaien zónder witte zakdoek..
Donkervoort = al failliet…of gaat dat zijn in 2011.
Saab = duimen draaien…geef ze weinig kans.
Opel moet oppassen, niet dat ze verdwijnen, maar de marges zullen niet overhouden in 2011.
Ook Subaru mag gaan oppassen in 2011…goed merk, weinig animo.
@Megakix: Joop Donkervoort? Waar baseer je dat op? Ik zeg niet dat het niet zo is.. heb er geen idee van.. maar dit kan toch niet waar zijn? Iemand cijfers van Jopie’s toko?
@Freewarefreak: op basis van verkoopaantallen…de afgelopen 7 jaren zijn er 17 verkocht…en in 2010 slechts 1. Of je nou ‘Joop’ heet of niet, ergens zal je toch aanleiding moeten vinden om je zorgenkindje bij het afval te zetten ?
@Megakix: Donkervoort = al failliet…of gaat dat zijn in 2011

Stevige uitspraak. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat ze door het oog van de naald kruipen. Als de nieuwe GTO geen succes wordt kan het wel eens lastig worden. Maar ik zie Audi dan nog wel ingrijpen.

Ik verwacht eerder dat Spyker weer wordt losgeweekt van Saab en daarna zal verpieteren.
@megakix

Ik denk niet dat je je over Porsche zorgen hoeft te maken. De panamera doet het vrij goed, en de cayenne was al een hit. En een altijd doorlopende verkoop van 911jes. Of zit ik er toch echt compleet naast?
@rikus: je hebt gelijk…de Panamera draait goed. Maar de 911’jes verkopen in Nederland bar slecht, de Cayenne is een SUV, waarvan de markt ineengestort is / lijkt. Dus 2011 zullen ze wel halen idd, met dank aan hoofdzakelijk de Panamera. Overigens een auto die wellicht vanuit ‘trend’gekocht is. Kans dat in 2012 veel minder Panamera’s verkocht zullen zijn / worden.
@Megakix: waar verklaar jij op dat 911 jes slecht verkopen? ik zie de laatste tijd alleen maar 911jes op nieuwe kentekens, het is een all time favorit!
Er is in Nederland een auto-paragnost, die deed in 2010 al een heel betrouwbare voorspelling. Dhr.Arnold Zeepbel.
Ik ondersteun zijn visie 100 %.
Uit Nederland verdwijnt: BMW en Spyker.
@boygeorge: en truttenschudder
Waarom BMW is groot merk in Nederland die mooiste en beste auto’s maakt.
Tevens heeft BMW in Nederland veel meer auto’s verkocht dan de laatste jaren.
BMW is tevens het grootste premiummerk
@bohica: BMW wordt dit jaar overgenomen door VAG.
Alle BMWees worden uit de handel genomen en omgebouwd naar een willekeurige Volkswagen. Volgens Arnold Zeepbel.
@boygeorge: George.. daar hebben ze pilletjes voor hoor.. ;)
Isuzu heb ik vrijwel nog nooit zien rijden?
@SimonMc: Verkoopt alleen maar pick-ups en bestelwagens hier. Kleine organisatie kan ook niet hard vallen. Zolang er een aantal verkopen blijven kunnen ze verder draaien.
Ik zet mijn geld in op Maybach, eind 2011.
Megalomaan VAG zal toch ergens iets van de hand moeten doen, aangezien er bijna nergens goede winst op wordt gemaakt. Alfa Romeo overnemen? Droom lekker verder.. wat is er nou ooit van Seat geworden? Hebben ze ooit een cent verdiend aan dat merk? Of wil dhr. Piëch soms de moeder Theresa van de autoindustrie worden?
Het zou een goede impuls zijn voor de hele industrie als het VAG-imperium uit elkaar valt.
@canguro: Een goede impuls voor de hele industrie?

Denk je? Seat geraken ze alleen nog kwijt aan de Chinezen. In de US was ook niemand geïnteresseerd in Pontiac, Oldsmobile, Saturn en Mercury. Er zijn er gewoon teveel. Als die merken gekocht werden door een andere groep, waren er nog altijd te veel en zouden die merken blijven verlies maken. Een Chinese groep zou het misschien kunnen gebruiken om voet aan wal te zetten, maar zelfs zij kiezen dan liever voor een merk dat nog wel wat aanhangers heeft, zoals MG, Volvo, Saab, …

ALS Seat niet opgedoekt wordt, dan wordt het Chinees.
@canguro: Dát is nog eens een mooie wens voor 2011!
Zodat er weer eigenwijze Skoda’s komen.
Barokke Lambo’s
Voor ieder bereikbare VW’s
Statige Audi’s
Porsche supersportauto’s gaat ontwikkelen ipv sedans, PC Hoofttractors en proto’s op Golf-chassis.
En Bentley weer Brits?
Bugatti… eh, kan ik zo gauw niks voor bedenken. Frans, flamboyant en over-the-top dan maar.
@canguro: Je denkt wel erg naief over het merk met een van de grootste winsten.
@Jipp: volgens mij maakt alleen Porsche winst, en dat is dan nog niet eens helemaal van VAG. En hoe verklaar je de sneller-dan-anders face-lift Golf V (sorry, Golf VI). Bovendien betaalt elke Golfrijder nog steeds mee aan Bugatti, zo gaat dat nou eenmaal bij VAG..
@canguro: Waar baseer je je cijfers op? Audi breekt records, evenals skoda en volkswagen zeker. De golf was toe aan een nieuwe neus, verkopen liepen terug etc. miljarden winst, behaal je niet met een merk. Ik zou zeggen, kom met cijfers graag, om je punt te ondersteunen.
@Jipp: Welke cijfers? Ik heb niks genoemd. Dat er aan de lopende band (vrijwel identieke, maar dat terzijde) Audi’s uitkomen wil nog niet zeggen dat er op elke (vrijwel identieke, maar dat terzijde) Audi ook winst wordt gemaakt. Hetzelfde geldt voor VW, waar de Golf V zo duur was om te produceren dat men tot een vervroegde facelift besloot. Zegt genoeg lijkt me. Er zal zo hier & daar best winst gemaakt worden, maar over het geheel maakt het concern gewoon verlies. Net als iedereen overigens.
@canguro: Daarom zeg ik geef cijfers dat het concern verlies maakt. Ik doe wel mijn huiswerkm de halfjaarcijfers van volkswagen in 2010. EN hier hebben we het niet over een kleine winst, 4.8 miljard in 6 maanden.

http://www.depers.nl/economie/518809/Winst-Volkswagen-verdrievoudigd.html
@Jipp: Ik had het over VAG, deze cijfers gaan alleen over Volkswagen. VW moet de verliezen die elders worden gemaakt opvangen. Feit is dat er op elke geproduceerde Bugatti geld bijgelegd moet worden. Het zou mij niet verbazen als dat ook bij elke Seat/Skoda het geval is. Ergo, Volkswagens en Audi’s zijn premium (voor premium prijzen) omdat ze dat wel moeten zijn om het concern gezond te houden. Het psychologisch effect van op de koper is echter dat deze het gevoel heeft in iets bijzonders te rijden, wat natuurlijk eigenlijk niet zo is. Win-win voor VW.
@canguro: wat wil je nou? geen winsten op skoda? ga die cijfers dan op zoeken. Alleen bij bugatti moet geld bij. En seat is verliesgevend, de rest maakt winst.
@Jipp: om even terug te komen op wat ik eigenlijk wilde zeggen, VAG is te groot en log geworden, en wil nog verder groeien ook. Ze hebben elk mogelijk plekje binnen de markt veroverd, dus iedere andere autofabrikant, in welk gedeelte van de markt het ook opereert, moet gewoon (of het wil of niet) met VAG concurreren. Dit lijkt mij niet gezond voor de markt.
2011 wordt het jaar van the revival van Tvr. (althans dat hoop ik :-) )
Toch apart dat Dodge het gewoon niet lukt.. Wat zou de reden zijn? Zo afschuwelijk zijn moderne dodges niet hoor.. Hier in de vs verkopen ze als een gek! Zeker de RAM en durango en charger/Challenger.. Ow wacht ik heb net mn vraag beantwoordt haha jammergenoeg koopt nl niet zulke auto’s.. Die ram 3500 HD zijn wel gek hoor!
Wat doet die videoclip precies hierbij?
Vraagje: Welk automerk overleeft 2011 niet?

Dat “vraagje” suggereert toch echt iets anders dan: “Van welk merk denk je, dat het van de Nederlandse markt zal verdwijnen?”. Of niet? Het beste bewijs daarvoor levert Daihatsu: Het merk verdwijnt (straks) van de Nederlandse
markt, maar blijft verder wel bestaan.

Dus: Wat is nou exact bedoeld? Ik denk dat jullie bedoelen of er daadwerkelijk merken “ophouden te bestaan”. Dus, dat er van die merken geen auto’s meer zullen worden geproduceerd in 2012. En dat is toch echt héél wat anders, dan dat die merken niet meer worden vertegenwoordigd door een importeur en dealers in ons land. Vergeet daarbij niet, dat er nog altijd “grijze” importeurs zullen blijven bestaan voor uitzonderlijke auto’s.

Het verdwijnen van een merk, – dus het werkelijk ophouden te bestaan ervan -, hangt af van het momentele rendement en de toekomstverwachting ervan. En als we dat gegeven als cruciaal gegeven kunnen hanteren, dan verwacht ik, maar hoop ik ZEKER niet: SAAB.(Ik zou het ten zeerste betreuren, want ik vind het een buitengewoon sympathiek merk, dat ik mij helaas niet nieuw kan permitteren.)
Saab houdt het sowieso nog wel ’n jaartje uit. Suzuki en mitsubishi zie ik nog wel verdwijnen uit nl, maar er gaat vast een sportwagen fabrikant op de fles. Moeilijk in te schatten voor ons wegens weinig inzicht in andere markten.
En in de loop van de tijd gaat misschien nog wel heel fiat plat.
@Poll: Neuh, die stoten gewoon het onrendabele spul af en concentreren zich op groene Twinairtjes en Multiairtjes (veel 500jes en Puntos en af en toe een Alfa) Lancia wordt al geassimileerd (resistance is futile).
@Alex_79: geassimileerd is geloosd dan, neem ik aan.
Ik denk dat Lada het wel kan schudden……
TATA mag verdwijnen. Ook enkele kleine engelse constructeurs zie ik over de rooie gaan (Arash,Westfield,…) TVR zou terugkomen maar ik betwijfel het.
In de USA : SSC
In Duitsland : Artega (jammer)
@ericc: Laat tata maar leven, anders moeten wij de jags en landrovers gaan missen!
Humanspectrum
Ik heb niet veel vertrouwen in de rentree van Ssang Yong.
@Humanspectrum: Ha! daar heb je inderdaad zo’n merk te pakken! :P
Denk toch dat SsangYong het niet overleefd dit jaar
Ik denk Spyker en Donkervoort. Spyker lijdt al jarenlang miljoenen verlies. Dat houdt een keer op. Ik hoor ook niets meer van de nieuwe modellen, de Super SUV en de Aileron. Zouden ze nog wat geld over hebben voor ontwikkeling?
Donkervoort verkoop in Nederland maar 2 of 3 auto’s per jaar, de rest is blijkbaar export. Maar de Euro staat hoog en er is veel concurrentie. Wellicht steekt Audi er nog wat geld in. Van de grote merken zijn er ook een aantal zieltogend, maar zolang er een grotere broer is die er geld in blijft pompen (en er geloof blijft in de toekomst = aantrekken nieuwe investeerders), zullen die niet omvallen. Ik denk o.a. Alfa (grote broer Fiat), Nissan (grote broer Renault), Daihatsu (grote broer Toyota) en Mazda (grote broer Ford).
Saab maakt een goede kans… maar anderen zouden zich ook zorgen moeten maken: Alfa, Lancia, Seat,…
Ik zet mijn geld op Land Rover, Caparo, Spyker/Saab en BMW
@Truttenschudder: ik zat er niet ver naast met land rover!
Ik zeg: de FIAT groep:
Alfa: niet rendabel + geen modellen in de pipeline in B en C segment (ik hoor al 5 jaar dat er een opvolger voor de 159 komt, heb me dan maar A6 besteld na mijn 159), Mito is leuk maar ik zie er niet veel rijden en Guiletta nog minder (de leasebakjes in deze categorie blijven Golf- Peugeot 307 in Belgie)
-Fiat: big in Italy, maar behalve de zeldzame punto op de weg zie ik hier in de rest van de wereld geen potentieel
-Ferrari/ Ferrari F1 team: veel R&D; maar ik zou eens willen weten of dit verhaal boekhouding op zijn eigen poten kan staan
-Maserati: onzekere toekomst onder Alfa divisie, Thx to ferrari voor de motoren, maar wat indien Alfa naar VW?
-Chrysler: hehe, als de duitse boekhouders van Mercedes er niet in slaagden om een succesvolle integratie af te ronden waarom zouden de Italianen dit dan wel kunnen? + het is al eerder aangegeven dat Chrysler eerder een bodemloze put is… (financieel dan)

Kortom, het zou me niet verwonderen mocht de gehele Fiat groep GM gewijs in het nieuws komen met de nodige interventies van overheidswege tot gevolg…

Oja: het managment van Fiat lijkt net zoals het GM managment redelijk hooghartig en zelfzeker over hun toekomst in de markt ;-)
@upstream: en als ik de nieuwe “Fiat Freemont” aka Dodge zie ben ik nog meer zeker van mijn case… Veel power, geen passion, geen soul… Als ik bij een italiaans restaurant binnenkom verwacht ik meer dan enkel een Big Mac op de menukaart
FF iets anders; die Maserati op de foto bovenaan is die echt of geshopt? Want als IK de pijp uit ga vind ik het wel heel stijlvol om hiermee weggebracht te worden! Wow!
Laat maar, heb het al gezien. Hij is ECHT! http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?p=1414
@ megakix. Ze zoeken nog nederlands docenten, ga en stop hier met die verkeerde samentrekkingen van je op deze autosite.
het is een gevoelskwestie maar ik zeg…fisker: de rek is eruit wbt vertragingen enz. ze moeten leveren en het blijkt een dramatisch slecht rijdende 2000kg zware auto met een driedubbele accu die lijkt op iets snels…of de (give or take half miljard)zeepbel barst en een in electrische rook opgegane auto ontwerper verschijnt op de most wanted lijst.
Daihatsu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
China koopt Volkswagengroup, gaat gaat uit alle modellen 1 ubercommunistenkeverachtige-volkswagen-lada smeden genaamd de Kameraad 1..
Saab blijft gewoon bestaan..stelletje zwartkijkers!
Hoopt heel hard op Ssangyong.
Ssangyong mag dood van mij, heeft te maken met horizonvervuiling.
Ford? ik hoorde een koersdaling van maar liefst 11%!
Ik hoop dat Mitsuoka (ofzoiets) ten ondergaat!
AUB antidateren: Santana verdwijnt als eerste.
misschien is het een idee om het in een poll neer te zetten, AB?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).