BMW’s viercilinder maakt ook de oversteek naar de VS

Auteur: , 28 Reacties

Die fijne roffelende atmosferische zes-in-lijn blokken van BMW gaan binnenkort geslachtofferd worden ten faveure van turbogeblazen viercilinders. Dat dit in Europa ging gebeuren wisten we al, maar ook de Verenigde Staten moeten er aan geloven. Het is voor het eerst in een jaar of tien dat er minder dan zes cilinders in een Amerikaanse Bimmer komen te liggen.

Zoals bekend levert de tweeliter twinscroll turbo in de vorm van een 28i een vermogen van 245 pk en een maximum 350 Nm. Puur qua cijfers iets waarmee je prima voor de dag kunt komen, maar het zal lastig worden om het lekkere diepe geluid van de zespitters te evenaren.

Of de Amerikanen warm gaan lopen voor de viercilinder moeten we nog afwachten, maar BMW heeft er in ieder geval vertrouwen in. En de Duitsers kennende gooien ze er een gelikte reclamecampagne tegenaan om de twijfelende Amerikanen over de streep te trekken.

Hoe lang het zal gaan duren alvorens BMW alleen nog maar turboblokken aanbiedt weet ik niet, maar ik denk dat het niet al te lang meer gaat duren. De atmosferische M-blokken zijn al geslachtofferd, en met de zes-in-lijn lijkt het nu ook af te gaan lopen. Is deze mueslificatie erg, of niet? Uniek is het in ieder geval niet: een merk als Saab heeft al een tijdje alleen maar turboblokken in het assortiment.



28 reacties

De amerikanen willen gewoon een zuinige auto hebben.De tijd is voor bij voor de ronkende acht cylinders,
@mbman: Wat lul je nou man…
waarom worden de Amerikanen nou ook zuinig dan hebben we geen leuke SUV’s meer en onzuinige auto’s
:(
Ee merk als saab,tja niet echt een goed voorbeeld vind ik .
ik baal :-( *snik*
Ik kan er niet treurig om zijn. Vooruitgang heet dat. En wat geluid betreft, dat boeit me zowiezo niet zo heel veel. Eerlijk gezegd vind ik een turboblok met zo’n leuk fluitend waste-gate-geval (of hoe het ook noemt) veel leuker om te horen. Of het moeten van die heerlijk jankende hoogtoerige blokken zijn zoals in bv. de S2000, dat klinkt wel leuk. Ik vind het schreeuwende geluid van de gemiddelde supersport-bike stukken opwindender dan het geluid van de meeste auto’s.

Heiligschennis, ik weet het :)
@kingkay: Groot gelijk. Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf het zeggen: de E30 M3 is/was ook een geweldige auto, juist doordat het een viercilinder is. Dus.
@oli4k: E30 Alpina 3.5S combineert de M3 en een 6-in-lijn :-)

OT: voor mij maken de PK’s niet uit.
Die 6-in-lijn en RWD zijn belangrijke kenmerken van een BMW.
Nu wordt de instap 6-in-lijn nog moeilijker bereikbaar :-( foute zet vind ik.
De E36 had de 318is (4cil) en de 320i (6cil) met 150pk
Waarom gaan ze niet gewoon hun best doen die 6-in-lijn zo zuinig mogelijk te krijgen?! Porsche hangt in hun 911 de flat-6 toch ook niet zomaar voor de achteras omdat dat makkelijker is. Denken, innoveren, outside-the-box, dat is waar ze mee bezig moeten zijn. Opgeven is voor lafaards!
@CBR600rr: ehh dat is precies wat Porsche gedaan heeft. Dat model heet Cayman en is technisch superieur aan de 911. Porsche heeft nu moeite om te voorkomen dat de Cayman zijn grote broer met de motor aan de verkeerde kant van de achteras voorbij gaat.
@mashell: Het gaat om het punt dat die 911 nu een fantastisch sturende bak is geworden terwijl het eerst een listige, oversturende widow-maker was. Tuurlijk krijg je een 4-cilinder altijd zuiniger dan een 6-cilinder omdat er minder massa hoeft te roteren. Nevertheless kan je dus van die 6 cilinder ook een zuinige motor maken op dezelfde manier dat je van een zuigende 911 naar een bruutrijdende 911 gaat!
@CBR600rr: Amen! Kun jij niet even bellen? *Nummer van BMW opzoeken doet* :mrgreen:
Ik ben benieuwd of de wat traditioneel ingestelde Amerikanen hiermee overweg zullen kunnen. Niet de echt traditionele natuurlijk, die rijden F-150’s. ;)
Wat zit iedereen nu weeral te janken? Wat kan ons het schelen wat er op de Amerikaanse markt gebeurt? En van de Euro-markt wisten we het al, dus moet je niet blijven janken ook hé.

Misschien als merken al BMW, Audi, Mercedes en vooral Lexus met dit soort motoren beginnen, dat ze sneller zullen aanvaard worden, en dus een doorbraak naar de massa kunnen teweegbrengen.

Anderzijds denk ik echter dat Lexus mooi V8 en V6 zal blijven leveren, waardoor ze klanten bij BMW en andere Euro-merken zullen weghalen, en dus nog groter worden op de US-markt.
@Esprit_de_Flandre: BMW levert toch nog steeds 8 cilinders? of heb ik het nou fout? ( MB & audi ook)
@meneersander: Voorlopig wel…
@meneersander:
En V12 :)
@CSL: en binnenkort een 3 cilinder diesel:P
De meesten zullen het niet eens merken. BMW’s worden niet verkocht vanwege de achterwiel aandrijving of vanwege de roffelende 6 cilinders in lijn maar domweg omdat het een BMW is. Het is vooral een imago ding. Let op: ik zeg niet dat het geen fijne of goede auto’s zijn.
@mashell: Het imago zit ‘m juist in dit soort details. Op korte termijn merk je er niets van, maar over een langere tijd gooi je je imago overboord. Lancia had toch ook een rijk rally verleden? Maar sinds ze niet meer aan rally’s mee doen is dat langzaam minder geworden. De meeste huidige kopers zullen niets afweten van het verleden als een Stratos of een Delta HF Integrale.
Een BMW met 4 pitter is voor mij geen echte Beemer. M’n volgende wordt gewoon weer een 6 in lijn, of wellicht een V8. Dat beetje extra brandstofverbruik zal mij een zorg zijn…
@RacerX: I know what u mean :-(
De benzine is hier in Florida nog altijd 3 keer zo goedkoop als in Nederland en dat terwijl de prijzen hier boven het landelijk gemiddelde liggen.
Zeker in het zuiden interesseert het mensen geen drol wat ze verbruiken. De ene tank na de andere SUV komt langs gevaren.

Toch maakt het voor BMW niet veel uit, de markt voor een instap BMW (in dit geval hier dus de 28i) is enorm. De mensen die dat rijden maakt het niks uit of ze een 6 of een 4 lijn hebben.
@Spiller: Toch wel denk ik. Amerikanen gaan sneller naar een grote cilinderinhoud omdat die echt wel langer meegaan. Een wagen daar met 500.000km is vrij gewoon.
Vrachtwagens zijn ook zo. 6cil 12000cc is vrij normaal en die draaien bij ons meestal meer of 1.200.000km. Een E46 M3 met 3.2 is daar niet een zware motor. Amerikanen doen echt wel heeeeel veel kilometers. Wij kunnen wel lachen met hun lullige vlaggenschepen met luizige ophanging (vroeger toch), maar dit was echt wel nodig.
Zij leven meer in hun wagens.
Turbo motoren: hoog rendement over een breder toerenbereik. Meerkosten nauwelijks ten opzichte van 6-cylinder. Dat is dan gratis CO2 besparen, prima, laat zien dat het kan.
Een dikke amerikaan tegen een BMW-verkoper: Waar zijn de andere 4 cilinders? In de kofferbak?
Denk dat ehet daar nog meer pijn gaat doen dan hier. Maakt me op zich ook niet veel uit wat er gebeurt in Amerika, maar we moeten toch op de hoogte blijven aan de andere kant. Je weet nooit dat ’t een motief wordt om te verhuizen. ;D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).