Audi werkt aan BMW X6 concurrent

Auteur: , 79 Reacties

De Chinezen krijgen meer en meer invloed op wat er op onze markt verschijnt. Zo was de chromen grille van de A8 een rechtstreeks gevolg van de vraag van Chinese kopers. Mede vanwege het succes van BMW's X6 in China kijkt Audi nu ook naar een concurrent van dat model.

Deze beweringen komen uit de mond van Wolfgang Egger, designchef bij Audi. Over de X6 zegt hij dat deze in China zeer populair is geworden als tweede auto, gereden door vrouwen. “There, it’s a female sportscar” aldus Egger. Leuk, hier wordt de X6 immers alleen gereden door moordenaars, drugsdealers en de eigenaar van de lokale anabolenfitness (doe maar happen). De Audi Q3 is volgens Egger een eerste stap in de richting van de X6, maar er is ruimte voor meer, wellicht een Q6? De Audi Cross Coupé Quattro is dus weer even actueel.

Naast concurrentie voor de X6 meldde Egger ook dat de Sport Quattro Concept die we in Genève zagen op dit moment niet bevestigd kan worden, maar ook “niet dood” is. Ook liet Egger weten dat er ver ontwikkelde plannen voor een A2 op de plank liggen, maar dat de Volkswagen Group op dit moment nog niet het juiste platform kan bieden voor een ruim, hoog maar sportief model tussen de A1 en A3. En over de A1 gesproken: in Genève zien we de Quattro uitvoering van die auto.



79 reacties

Het ziet er wel mooi uit maar dan toch liever de BMW. Audi heb ik niks mee. Ik vind ze niet fijn rijden, te krap en voor het merk veel te duur.
Maar ik denk dat dit een geduchte concurrent gaat worden voor de X6.
@rufctr01: Om eerlijk te zijn: het geen wat ze bij BMW hebben geklooid aan de X6 is dat dat ding van binnen zo klein lijkt. Je kan niet echt lekker achterin zitten en door die kleine raampjes lijkt dat ding ook vrij klein van binnen.
Dus ik vraag me af of Audi ook die fout gaat maken, zal vrij belangrijk zijn voor het succes.
@gregorius:

Ben zelf 1.93 heb in een X6 gezeten (behoorlijk stuk gereden)met 4 man waarvan er twee nog langer zijn dan ik. Vergeleken met een 5 serie of 7 serie, zit je net zo riant ook achterin.. Begrijp niet helemaal waar je het “niet lekker achterin zitten” en “kleine raampjes” op baseer.
iedereen had bagage mee, paste ook zonder probleem achterin met schermpje dicht.
Ik vond het een prima wagen.(wel als groot ervaren!)
@tweetienduizendste: Ik heb eerst met een X5, daarna met een X6 mogen spelen tijdens de BMW x-drive nog-wattes event in Davos. De X6 voelde erg klein aan na de X5 en ik vond de X5 ook veel overzichtelijker. Het is alleen mijn mening in de vergelijking. Als je de X6 van buiten ziet verwacht je meer van binnen. Als je echter zegt dat je er met 4 NL mannen een goede tijd in kan rijden, geloof ik je gelijk.
@rufctr01: eindelijk ook eens inhoudelijke reactie ipv reacties (die nog wel zullen volgen) BMW is niks, Audi is niks blabla….Maar 2 punten die ik bijzonder vind. Je hebt liever BMW, terwijl deze minstens zo krap/ruim zijn als vergelijkbare Audi’s en ook net zo duur zijn in aanschaf, opties en afschrijving. M.i. zit daar het verschil niet.
Als dit het design is ben ik er als Audi liefhebber niet echt gecharmeerd van. Dat dit soort auto’s op de weg komen kan ik mee leven. Ieder merk probeert telkens nieuwe niches te vinden of te volgen en soms ontstaan er gewaagde en mooie modellen.
@eselkaa: De X6 heeft in mijn ogen nog een beetje aanzien door het ‘F%$& you all’ uiterlijk. En in NL kan je denk ik wel zeggen dat de gemiddelde X6 eigenaar er qua houding niet ver vanaf zit. Deze Q6 komt zeker niet in die categorie. Het is eerder een X3 equivalent met een schuine achterkant.
@gregorius:
Je slaat de spijker op z’n kop. Wil Audi een concurrent voor de X6 bouwen dan mogen ze het uiterlijk nog wel heel wat bruter maken. Bovenstaande rendering doet me meer denken aan een auto voor het gezinnetje dat van picknicken houdt. Prima, maar bij BMW haal je er geen klanten mee weg.
het idee is actueel maar het design niet meer lijkt me toch. ik vind het maar niks
@bassienator: Idd, als ze hem zo op de markt zullen brengen zal BMW niets van concurrentie voelen.
@xilver: In China zou het wel lukken…
VAG kennende willen ze een concurrent voor elke denkbare auto. Zo zou je ze bij VAG makkelijk in een valkuil kunnen lokken!
@F1Tim: Hoe dat zo? Door een veel te dure sportwagen te lanceren waar miljoenen aan geëngineerd moeten worden? En VAG doet dat dan achter en gaat ten onder door de te hoge kosten?
Hoe zat het ook al weer met CO2?
@laurensje: Niet belangrijk zolang het maar verkoopt?
@F1Tim;
Het valt me mee dat Audi nog geen driewieler op de markt heeft gebracht.;)
@rufctr01: nog niet op de markt gebracht, maar ze hebben wel een aantal gebouwd als studiemodellen !…dussss…
Hopelijk doet Audi het dan beter dan BMW.. Maar dat is natuurlijk ook niet zo moeilijk in het geval van de X6.
Mogen ze hun best doen…de X6 is een verschrikkelijk mooie wagen (in mijn ogen dan).
Kan het duffer….kán het saaier…kán Audi niet gewoon koreaans worden ofzo ? Ik bedoel, de modellen passen zó goed in het gedachtengoed van die landen…duf, saai…gaaaaap
@Megakix: Ik vind dat u vrij ver gaat in het beledigen van de koreaanse automobielindustrie ;)
@Megakix: Dude, serieus, laat Kia hier buiten! :evil:
Audi wil weer premium doen door te zeggen dat ze de concurrentie aangaan met BMW.
Maar eigenlijk bedoelen ze gewoon SsangYong, want dat is toch wel de grondlegger hiervan.

http://autovisieblog.nl/wp-content/uploads/2010/08/ssangyong-actyon_1.jpg
@jack_abarth: afgelopen zomer zag ik zo’n ding voorbij rijden en ik dacht serieus eerst even dat het een X6 was.
@CasperH:
Kun je nagaan hoe premium het wel niet is, een kopie maken van een Koreaan.

-edit: check, danku!-
Dit lijkt een Audi A1 op foute oversized pattas.
Ik dacht altijd dat de X6 was ontstaan doordat iemand op het kleimodel was gaan zitten, maar dit type model schijnt een grote vraag te hebben?! Waarom is er dan heel weinig verkoop van de Ssanyong Actyon in China??
@bmwalpina: heb je die auto wel eens goed bekeken dan weet je wel waarom.
Zelfs de chinezen vinden hem hondslelijk die Ssanyong Actyon
neen, neen en nog eens neen !!
dus Audi wil een sportieve wagen maken die ruim en hoog is…. Sukkels! marketingpraatjes, meer niet. ruim en hoog vallen in het hokje ik-heb-te-veel-kinderen-en-mijn-vrouw-zoekt-de-auto-uit.
Voor audi is dit niet zoveel moeite.
Ze pakken gewoon een A4 en rekken de hoogte een beetje uit.
Ah, een hoog op de poten A7 dus. ;)

Jaja, flauw. Ik ben benieuwd wat de designers hiervan weten te bakken. Wordt het echt een maffe vierdeurs-coupé-SUV als de X6 of weten ze weer een variant te bedenken?
Ieee wat een fakerds zeg die Audi als maar BMW na-apen!
@Punk:

Als er een wedstrijd komt voor grootste fan-boys ooit ben jij zeker die van BMW. ( geen compliment als het aan mij ligt ). De enige onderwerpen waar je op reageert gaat of over BMW( waar je schijnbaar erg geil op bent ) of audi ( die boor je het liefst de grond in en vergelijkt het maar meteen met een model van jou merkje ). Dus als je even zou willen, probeer de volgende keer is iets zinvols neer te kalken. Als je zo debiel bent dat je dat gewoon niet kan, mijn excuses, en doe maar net alsof ik dit nooit gezegd heb.
Even een stukje geschiedenis:
BMW komt met de z3, audi volgt met de tt.
BMW komt met de X5, audi volgt met de q7.
BMW komt met de X3, audi volgt met de q5.
BMW komt met de X1, audi volgt met de q3.
BMW komt met de X6, audi volgt met de….
Wanneer komt audi eens met wat origineels.
Geen wonder dat audi zo populair is in China, want
in andermans produkten naapen zijn ze onverslaanbaar.
@pvver: de tt was een origineel concept van audi zelf (de roadster is pas erna gekomen!)
the-budel-guy
@pvver: Audi R8
@pvver: Beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Op deze manier halen ze er wel optimaal rendement uit natuurlijk (je weet dat het gaat verkopen).
Zouden andere merken nog een puntje aan kunnen zuigen.
Dat het cheap is om te doen, is natuurlijk een ander verhaal.
Dat boeit ze niet.
@pvver: Waauw, wat een innovatief merk is BMW… zucht.

Mazda herintroduceerde de roadster met de MX-5, BMW volgt met de Z3. Range Rover was de eerste luxe-SUV, BMW volgt maar dan een hele trap lager met de X5. Kia/Hyundai boeken succes met kleinere SUV’s, BMW volgt met X3 en X1. SsangYong lanceert een lelijk gebocheld ding, BMW volgt met de X6.

Er is NIETS innovatief aan nòg maar eens een roadster of een SUV in gelijk welk formaat. Èchte innovatie in autoland is al Zeeeeer lang geleden, en nee, een vierdeurscoupé telt niet. En een BMW 5GT ook niet want dat is een DOODGEWONE VIJFDEURS.
Waarom zou je in vredesnaam zo hoog boven de grond willen zitten? Dan krijg je toch het gevoel dat je in een touringcar aan het rijden bent? Het zal wel aan mij liggen maar ik snap dat echt niet.

OT: is deze schets van de zelfde gast die die Porsche Cajun heeft getekend? Die slicks (ik zal daar verder niets over zeggen) lijken wel heel erg op elkaar.
@pvver: Porsche komt met de 911 en audi volgt met de tt.

De r8 is volgens mij het enigste wat orgineel is van audi?
Ik print dit nu uit en ga dit vanavond als wc-papier gebruiken!
Pleaseeee audi verlaag je niet tot het niveau van BMW. Sinds de x6 neem ik BMW niet al te serieus meer, wat een lelijk ding is dat zeg! Ik hoop dat audi zich bedenkt en deze plannen in de prullenbak mikt. Maar ja het zal vast goed verkopen en dat gaat bij audi ( en natuurlijk ook bij de meeste andere merken ), voorop.
En dat staat, voorop. Excuse me.
Laat ze maar eerst met een echte concurent komen voor de M3 :)

http://www.youtube.com/watch?v=PCft0iRAaWI&feature=related
@CSL: hetzelfde geldt voor BMW en de audi RS6.
De S4 of RS4 komt in de buurt van de M3, maar eerlijkheidshalve ben ik verplicht te zeggen dat de M3 tot dusver nog steeds koning is tussen de laatstgenoemde.
@CSL: Afschuwelijk.. verpest.. prachtige auto.. deze gorgelt als een dragster tijdens leerlauf.. bah.. en hoelang duurt het voor oom agent met zijn db metertje bij je uitlaat staat.. hoppa en weer voor niks gewerkt vandaag..
@Freewarefreak:
De thema is ook zeker niet mijn ding.
Maar welles van een db-killer gehoord met afstandsbediening?
Trouwens deze M3 heeft rond de 700pk.
@CSL: Dat zou wel een goede optie zijn. Daar had ik nog niet aan gedacht. Auto: goed! Vermogen: goed! Geluid: alleen met db killer dan acceptabel. Thema: inderdaad.. nee.. ;)
Bah neen, dat past helemaal niet bij Audi. Voor de zoveelste keer. In de tijd van de Quattro was Audi nog voor mannen. Toen kwam de TT… en toen kwam ook de A4 tot en met A8 die allemaal hetzelfde design zijn, maar alleen een beetje groter of kleiner. Audi is voor bureaucraatjes en kappers geworden. Net voor het gebrek aan creativiteit, verscheidenheid, misleiding op vlak van “kwaliteit” en “sportiviteit” en gebrek aan karakter vind ik Audi echt niet meer interessant of waardig.
Zag net een x6 rijden, blijf m niet mooi vinden. Maargoed ieder zijn smaak. Het lijkt er wel op dat Audi achter de feiten aanloopt.
Wat is dit weeral? Sjonge jonge. Ik zei het laatst nog, en ik zeg het dus opnieuw, ze zijn weer gaten aan het opvullen in hun assortiment. Echt de markten uitmelken. Vind het overigens, zoals ie er boven staat, geen mooie wagen. Ziet er zelfs niet uit. Ook nog veel te braaf voor de X6 te verslaan. De X6 is een monster als je dat ziet komen, dit, dit is hooguit een kwade labrador.
X6 is een hondslelijk hok (net als de 5GT overigens). Een SUV hoort kracht en degelijkheid uit te stralen en géén coupé-achtige trekjes te hebben. Dus ik hoop van harte dat Audi niet dezelfde misstap begaat als BMW heeft gedaan.
Dat wordt niet mijn auto vriend! Doe mij maar een X6!
Audi is de hoer van alle automerken. Ze verkopen zichzelf om allerlei manieren. Het lijkt me sterk dat Audi een waardige concurrent voor de X6 weet te produceren. De neus van Audi is niet bepaald coupé. Dat zie je in alle modellen terug, waar ze ook weer een sedan of sportback versie van maken. Audi heeft geen verstand van auto’s.
-edit: ga zelf wat schrijven-
@yarakgavur: PLAGIAAT!!!
@yarakgavur: Als je dit zelf geschreven hebt had je het niet zo moeten commenten. Dan had je het in moeten sturen als “gast-column” ..waarschijnlijk komt dit daar ook ergens vandaan..
@yarakgavur:
Autoweek!!
Als het net zogaat als de vorige A’s van Audi komt het helemaal goed.

haha sommige mensen gaan denken dat de bovenstaande foto de X6 concurrent is. is gewoon een lullige uit 2005

wacht maar af, en zeik niet teveel.
Hopelijk kijkt Audi het kunstje goed af EN doen ze het beter als BMW heeft gedaan, man wat is die X6 lelijk.
En Audi loopt weer achterna…met een zielige hype dan nog.

Fo shame
wat een lelijke auto. (heeft wel wat weg van een opgeblazen A1, ook lelijk)
Zitten we niet op de wachten.Typische auto voor mensen zonder smaak.ZIjn er te veel van jammer genoeg.
@yarakuvur.

Hulde!
@ Yarakgavur. Vrij kansloos, een AutoWeek-Blog hier op AB plaatsen.
@philipzuidijk: O.. dit zie ik nou pas bij het naar beneden scrollen.. het stond dus op Autoweek.. ;)
De X6 is een hondslelijk hok, doet Audi uit eigenwaarde toch niet.
wat een lelijke kar!
doe dan toch maar een X6!!!

en ik die vond dat audi de laatste tijd mooi bezig was!
Waarom maken Europese merken steeds meer modellen die voor de gemiddelde Europeaan nauwelijks te pruimen zijn? Ok, China is als markt waarschijnlijk interessanter maar kopen Chinezen de Europese auto’s niet juist om het design en het image? Wat ik dan niet snap is dat die Europese merken dan hun modellen gaan styleren op de manier waarop de Chinezen dat met hun auto’s doen…. Het lijkt wel de omgekeerde wereld.
Tja, ik lees vele reacties hier of Audi nou beter is dan BMW. Persoonlijk vind ik Audi een omgekatte VW met 4 nullen in de grill. Vroeger vond ik de Audi’s geweldig maar de modellen van nu? Vele modellen zijn gewoon in afmetingen keer 1,5 gedaan en voila….we hebben een nieow model! Joepieeee… wat is Audi toch ‘premium’.
Audi heeft wel een blijante marketing afdeling want veel mensen trappen in de val van Audi. Ze gaan vervolgens een veel te dure Golf ( met 4 nullen)kopen. Zo geweldig is het merk niet…
Er zit totaal geen charme in. Maar dat is mijn mening.
@rufctr01: Audi is gewoon goed met meelopen met de nieuwste trends…

Met name die kerstboomverlichting die men meer en meer gaat zien in de toekomst…helaas.

En mensen trappen in de Audi val…Audi is duur, héél duur, en zeker voor wat het maar is.Maar daarom denken mensen juist dat het goed moet zijn.

Ik heb zo eens een test gezien op televisie.Mensen gingen in een kraampje staan en verkochten pralines.Ze hadden snel de naam “Le chocolat” bedacht, en het stond voor hoogwaardige Belgische chocolade.

Ze verkochten een doos voor 12 EUR en ze gingen vrij vlot over de toonbank.Wat deden ze toen?Ze verlaagden de prijs naar 8 EUR en wat denk je?Ze gingen nog vlotter over de toonbank?Fout !

Doordat de prijs zo verdacht laag was dachten mensen dat het geen kwaliteitschocolade was, of ze dachten dat er iets mis mee was.

Toen verhoogden ze de prijs naar 17 EUR en de verkoop was niet bij te houden!

Conclusie is, als je zoals Audi schofterig veel geld gaat vragen voor opties, denken mensen dat het dat waard is en voelen ze zich ook beter omdat ze denken dat ze iets “premium” gekocht hebben.Niets is minder waar…

Het is de oudste truk ter wereld en Audi is er meester in.Men neme een motor uit het rek van VW en men plakt er 4 zero’s op en de mensen kopen het toch.

En voor je het weet verkiezen mensen in een poll een XXL A4 boven een technisch hoogstandje als de Lexus LS 600h…
@SimonMc: Hey, Audi is nog altijd de goedkoopste van het Duitse trio, omdát ze veel onderelen kunnen delen. Dus ik zie het probleem niet.

De Lexus is ook maar gewoon een opgewardeerde Toyota, die overigens vaak bedroevend uit vergelijkende tests komen door overbezorgde elektronica.
Ik hap graag: Erg brute en stoere auto dus! Doe mij er maar één! Dan het 2e deel, moet je nou echt een X6 concurrent maken door zo’n lelijk hok uit te brengen? Bah! Doe maar niet;)
jammer van die chrome wielen onder die audi haha !
BMW X6 is een tweezitter met overdreven macho(stier zonder ballen) uiterlijk voor gelijkaardige mannen en blijkbaar chinese vrouwen die stoer willen overkomen. Achteraan zit je echt niet comfortabel en je hoofd raakt het dak. Dan is deze Audi toch wat praktischer en mooier.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).