PVV bedankt! We mogen lekker 130 blaffen *kuch*

Auteur: , 68 Reacties

Hilariteit alom in huize Smokalot zojuist. Op het Staatsjournaal kwam een item langs dat we nu eindelijk de beloofde snelheidsverhoging op onze snelwegen krijgen. En waar kunt u uw dikke V8 dan de hele dag door marginaal meer de sporen geven vraagt u? Op de Afsluitdijk! En verder? Ehm, nergens.

Het zoethoudertje van de week zullen we het maar noemen. Op 30 km van de in totaal bijna 2.500 km snelweg die Nederland rijk is mag u dag en nacht 130 rijden. Jongens, waar hebben we het dan in godsnaam over?

Volgens de NOS zal de verhoging op 1 maart in werking treden (waarmee minister Schultz haar belofte nakomt). Daarnaast gaat er vanaf 1 mei worden geëxperimenteerd met een maximum van 130 buiten de spits op de A2, Everdingen-Deil, en de A16, Moerdijk-Breda. Op de A6, Almere-Joure, moet je vanaf die datum alleen ’s avonds en ’s nachts minstens 180 rijden om je rijbewijs in te leveren.

Maar al te somber hoeven we ook niet direct te worden, minister Schultz wil uiteindelijk op eenderde van de snelwegen een maximumsnelheid van 130, maar of dit ook gaat gebeuren is nog maar de vraag. Er is nog steeds veel verzet tegen een dergelijke ophoging. Maar het beginnetje is er, om het maar positief te benaderen.

Met dank aan Eric voor de tip!



68 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Gelukkig is de A6 er ook bij, wat een ongelofelijk saaie weg is dat zeg..
@Darahan: ja..maar daar wonen ook mensen aan, die een veel hoger percentage suïcidaliteit in zich meedragen (Almere…) :lol:
@Darahan: De A6, daar kun je prima 160+ rijden. Schiet lekker op.
Hij zei ook iets in de zin van dat het in principe mogelijk is om zo rond 1/3 van de Nederlandse snelwegen, een maximumsnelheid van 130km/h te kunnen hebben.

Eerst zien dan geloven.
En laat me raden, die mega snelweg (A2) tussen A’dam en Utrecht blijft 100. *zucht*
Het grappige is, waar iedereen nu 120 mag rijden ze 130, dus waar men vanaf nu 130 mag, zullen de meesten 140 rijden. :D
@As_long_as_it_is_fast: maak daar maar 160 van :p
@golffreak: Je doet je naam weer eer aan! :D
@As_long_as_it_is_fast: Dus kunnen ze misschien beter meteen de snelheid verhogen tot 140. Of niet? :P
@Esprit_de_Flandre: You see where this is going?
@As_long_as_it_is_fast: The sky is the limit… :mrgreen:
Wat is nederland toch F***ING hopeloos wat dat aangaat echt, doe niet zo moeilijk maar van de 2 gewoon een 3 en klaar o.0
Doe mij maar duitsland hoor
@As_long_as_it_is_fast: Juust. En die leuke milieusubsidies die de overheid geeft voor auto’s met een groen label zullen door het verbruik weer gecompenseerd worden door die snelheid die hoger wordt.

En zo’n snelheid van 10 km/h hoger kost je toch rond de 20% extra brandstof. En ja, dat heb ik bewezen door een test (met 2 auto’s).

Dus kortom, wat schieten we hier allemaal mee op (behalve dan dat je 2 minuten sneller op de plek van je bestemming bent als er geen file staat)? HELEMAAL NIKS! Dit was dus typisch zo’n plan van de pvv om kiezers over de streep te trekken.
@bmwalpina:
Ah joh, je hoeft niet 130 te rijden?

En trouwens, die ”groene” autotjes halen de 130 toch nooit :p haha nee grapje.
@bmwalpina: Indrukwekkend…je hebt het uitgeprobeerd met 2 auto’s nog wel! Ik hoop voor jouw dat je beseft dat het brandstofverbruik bij een bepaalde snelheid van vele factoren afhangt,en dus niet omdat jij het ”uitgeprobeerd” hebt het voor elke voertuig in dit geval de auto geldt.
@bmwalpina: en wat voor een auto’s waren dat?
@bmwalpina: Ach, in plaats van 175km/h kan ik nu 185km/h rijden zonder m’n rijbewijs te verliezen. Waarschijnlijk 190km/h op de teller. Vind ik prima!
A37 is nu ook makkelijk 160! Rijdt geen niemand savonds. Maar 130 van maken ho maar!
@JamesBond007: Klopt, maar zou jij bijvoorbeeld 100 rijden als daar 120 is toegestaan (zonder aanhanger of caravavan)? De meeste mensen in ieder geval niet, want dat zie ik weinig, op een paar oude opa’tjes na.

Dat valt toch vies tegen, want mensen met een bijvoorbeeld een Prius planken toch vrij snel door omdat ze denken dat ze toch zuinig zijn. Klinkt raar, maar dat heb ik me door Autovisie en door Wagenplan laten vertellen, dus ik ga er wel vanuit dat ze gelijk hebben.
@bmwalpina:
Ja was ook maar als grapje bedoelt. Kijk een Prius heeft nog aardig wat vermogen vergeleken die koekblikken met 60 pk.

Nee ik ga zeker weten 130 rijden. Misschien zelfs nog iets daarboven maar goed, komt ook omdat ik het geluk heb om een v8 te kunnen rijden.

In principe als ik een ”groene” auto had, zou ik me niet zo druk maken om de 130km/h. De linkerbaan zal ongetwijfeld wel voor mensen geschikt zijn om 130 aan te tikken maar de andere stroken zal het denk ik wel op 110 á 120 blijven.

Het is in ieder geval geen slecht nieuws. Want je bent uiteindelijk ZELF verantwoordelijk voor je snelheid.
over een half jaartje de wegen onveilig maken dan maar.
Het is een PVV ideetje dat eigenlijk geen zak voorstelt, maar lekker het nieuws haalt, zo haal je toch punten zonder echt te scoren….
A7 Afsluitdijk – Sneek graag ook, is toch een rustig stuk rechte snelweg. :D
*gniffel*
De afsluitdijk?
Gold daar een snelheidslimiet dan?
Ik dacht alleen ter hoogte van het monument http://forums.civfanatics.com/images/smilies/biggrin.gif
@PeugeotGTI: exact, alsof er ook maar iemand was die 120 reed op de afsluitdijk :P
Waarom niet gewoon alle A wegen kom nooit op de afsluitdijk dus wat heb ik eraan
hahaha, lekker 10km sneller.
Hier in belgie wordt er volgens mij pas vanaf 134km/h geflitst.
@4991:
In veel landen nemen ze een veel ruimere marge dan in Nederland.
Goed idee vind ik, zo voorkom je veel overbodige bekeuringen eruit.
Jeweetwel, 74 km/u op de ringweg omdat naar die blonde dame in die DS3 zat te kijken
126 op de A6 in de polder om 11 uur ’s avonds
Dat soort overtredingen.
@PeugeotGTI: 126? Er wordt pas vanaf 128 echte km/h geschreven.
@mashell:
Volgens mij heb je alleen 5 of 6 km correctie als marge.
Daarboven ben je gewoon het bokje . . .
Mooi!
A6, Almere / Joure is er ook bij, scheelt me weer een paar minuten als ik naar school ga :D
@imba: Ja, is bekend. (had met die test van die 2 verschillende auto’s -C4 GP, Auris Hybrid- gemiddelde genomen van traject van 1 km en verschil van 120 en 130 km/h) Daarom had ik daarna ook even mn rekenvaardigheid opgehaald door even met de routeplanner in de weer te gaan en dan kom je op eenzelfde percentage uit. Dus ondanks de factoren die meespelen bij een test die je zelf uitvoert of met de routeplanner krijg je niet heel verschillende antwoorden.
het is een begin
Je kan wel 326 op die afsluitdijk vraag maar aan Robert Doornbos

http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/15/doornbos-zet-snelheidsrecord-op-afsluitdijk
wat een vreselijk zinloos idee is het toch ook, 150 kan ik me nog iets bij voorstellen, dat ze zoden aan de dijk, maar die 10 extra is echt het geld voor de verandering van de borden etc. niet waard.
@bmwalpina: Ik ben het volledig met je eens, dit is (en het werkt volgens mij nog ook) puur een manier om stemmers te trekken. Je schiet er niks mee op, en mensen die roepen dat het nu ‘saai’ is op de snelweg, denk je echt dat je het na 10km 130km/h te hebben gereden nog verschil merkt? Uit eigen ervaring weet ik dat snelheid snel went.

Ik laat me niet foppen door die 130, en ja verbruik hangt af van meerdere factoren. Maar sommige dingen zijn gewoon een feit: je rijdt harder, je motor maakt meer toeren, je verbruikt meer brandstof. SIMPEL
@carlo1992:

Je zult het wel vervelend gaan vinden wat ik ga vertellen.
Maar wanneer jij bij jouw auto dusdanig onder in zijn toeren gaat rijden verbruikt deze meer dan wanneer je op een hoger, maar wel beter toerental zit.
Dus het enige wat nu simpel blijkt te zijn, is jouw redenering.
De PVV reken ik er pas op af, als ze niet alle moskeeën in Nederland affikken…de rest is marginaal politiek geneuzel…
Ehm, moet die limiet niet ook sowieso op alle lege snelwegen in het noorden omhoog dan?
@ tommy2, helemaal mee eens! Dan kunnen we tenminste doortrekken als ik naar trainen moet!
hoezo pvv bedankt?
@mrbones: Een C4 grand picasso 1.6 THP en een Auris Hybrid
Rij altijd 10 kmpu te hard dus dan is 140 toch best wel een lekker gangetje :)
Maargoed, eerst zien dan geloven..
Ik vraag me soms echt af wat mensen denken te bereiken door op een artikel te reageren zoals hierboven mij gebeurt…

Een voorstel: Lezen.
Als ik 120 rij dan haal ik opvallend veel auto’s in. Dus vraag me af of het veel zin heeft. En degene die wel 5/10 km harder rijden dan 120 die rijden straks ook gewoon 5/10 km harder dan 130
ik snap het niet…waarom de A16 wel die altijd vaststaat in de spits, en de A17 niet die regelmatig te gebruiken is als topsnelheidtesttraject. Zelfde voor A29 en A58 in zeeland…why?? 140 op de klok is voor veel sportieve auto’s een prettige snelheid. In mijn mueslihok houd ik het bij 123 wel voor gezien. (dat staat leuk op de digitale teller ;) )
En daar hebben we het persbericht van Milieudefensie…

Verhogen maximumsnelheid is symboolpolitiek

De bekendmaking dat het kabinet per 1 maart slechts op één traject de maximumsnelheid verhoogt naar 130 kilometer ziet Milieudefensie als een bewijs dat dit dit voornemen in Nederland onzinnig is. Het voornemen is duur en slecht voor het milieu en de volksgezondheid. Het brandstofverbruik van voertuigen neemt exponentieel toe met de snelheid. Dat komt omdat het bij een hogere snelheid meer energie kost om de luchtweerstand te overwinnen en omdat motoren minder efficiënt worden naarmate ze hun maximale vermogen naderen.

Daar komt bij dat er nauwelijks tijdwinst is te boeken. De afsluitdijk zou je nu in 75 seconden sneller kunnen oversteken en met het stuk A7 in Noord-Holland waar de maximumsnelheid later ook verhoogd wordt is de tijdwinst 2,5 minuut. Willem Verhaak: “Dit is pure symboolpolitiek. Ik zie de dagjesmensen al naar het noorden trekken – files veroorzakend – om eindelijk zonder boete 137 kilometer per uur te mogen rijden.”

Milieudefensie zal zich blijven verzetten tegen de verhoging van de maximumsnelheid, maar gaat er van uit dat het aantal trajecten waar dat zal gebeuren zeer beperkt is, omdat de normen voor luchtvervuiling en geluidshinder anders worden overschreden.
Na het bekijken van het G-Power filmpje heb zoiets van uhh ok… duss…
De PVV bedankt ? Heb je gezien waar die 130 km/u alleen gereden mag worden ? Dit vraagt gewoon om acties zoals PVV stemmers bewust van de weg af/klem/doodrijden. Maar ja voor mij maakt het niet uit. Ik rij nu al binnen de bebouwde kom 140 km/u en buiten 200 km/u.
Sjonge wat een generaliserend verhaaltje van milieudefensie…. Voor wat het waard is: mijn diesel loopt bij 140 op de klok (134) ZUINIGER dan bij 124 (120). Mijn vorige auto trouwens ook. Waar baseren zij zich op?
@bug2000:
dan is er iets flink mis met je auto, gelukkig is dat met de meeste autos niet zo en rijden de meeste autos zuiniger bij 120 dan bij 140 en het allerzuinigst rond de 90.
Verbod voor slakken en wegpiraatjes op de snelweg, al die ouwe meuk en huisvrouwen die niet kunnen rijden ook verbieden en de snelheid verhogen naar 140.
pff, ze kunnen het beter gewoon helemaal niet doorvoeren en ’t overal terugbrengen naar 100. Nederlanders zullen toch nooit leren rijden.
Ik kom dagelijks op een stuk snelweg waar het eerst 100 is en daarna 120. Zodra de snelheid omhoog mag zitten mensen te slapen, gaan anderen gasgeven en wordt er weer als dollen geremd en begint het geklungel weer met snelheid niet boven de 80.

Zo ook bij 80 naar 50. Op 80 kilometerwegen niet boven de 70 komen, maar zodra de bebouwde kom binnengereden wordt, houden zij die 70 aan en rijden ze dus weer te hard…

Mijn standpunt; Zo lang Nederlanders zulke slechte chauffeurs blijven, hoeft de snelheid niet omhoog.

en begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben zelf ook van ’t stevige doorrijden. Maar dat is door de drukte in deze infrastructuur en de beperkte rijvaardigheden van het Nederlands volk niet mogelijk
Yes! Het begin is gemaakt! Dat is het halve werk, nu de rest nog;)
met 200 km/hr sta je nog stil op de afsluitdijk…

Ik ben overigens wel blij want kom er elke dag en nacht overheen.
Ook al stelt die 10km/u extra op zich niets voor kan ik me wel inbeelden dat het een positieve invloed kan hebben op de algemene doorstroming. Wat op zich dan eventueel weer voor minder file of toch op z’n minst kortere files zou kunnen zorgen. Hetgene de regering met hun snelheidsdekens probeert te bereiken zeg maar.
@kingkay: hogere snelheid is meer ruimte nodig, bij gelijkblijvende verkeersintensiteit zal dat dus toch een hogere file kans leiden. Dat is ook precies waarom het als proef op 4 snelwegen wordt ingevoerd, omdat het eigenlijk gedoemd is te mislukken.
Dit is dus meer aanpassen aan de praktijk dan aanpassen aan de wensen. Laten we eerlijk zijn, wie rijdt er strak 120 op een recht stuk snelweg van 30 km?
@Citrofiel: iedereen die de cruise control strak op 120 heeft inegsteld. Of iemand met een militaire discipline.
Ik wou net zeggen, mijn pa rijdt zo’n beetje altijd al wel 130, 135 als het een beetje kan. Dus nu gaan we met ze allen 140 rijden ipv 130.
haahhaah 10 kilometer per uur harder, waar praten we over :p
@daharan een saaie weg bestaat voor mij niet. Rijden is leven en een weg hoeft voor mij nooid te stoppen.
Het is zo lekker ook om verschillende snelheden te rijden.
De 130 ben ik nieuwschierig na. Lijkt me heel boeiend.
Een ding erger ik me wel aan en dat is waar niet gewerkt word aan de weg , borden met 90 blijven staan.
Het stopt daar altijd op. Lieve staat, als jullie weer beginnen dan weer 90 en die onduidelijke tesjes op de A76 hou daar eens mee op. Ik kan rijden en velen met mij.
@tarquesh: Valt tegen, hoor. 130 lijkt heel erg op 120, maar dan ietsje sneller.
@tarquesh: Geintje zeker? Nooit 130 gereden?

Niets went zo snel als snelheid, 180 op de autobahn voelt ook aan als 120 na het eerste uur.
N57 op de Brouwersdam en Haringvlietsluizen, daar moeten ze de snelheid ook eens verhogen. En op de Maasvlakte
Nog een weekje dan eindelijk 130 ipv 100 op de À 16;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).