Rolls-Royce krijgt een nieuwe designer

Auteur: , 18 Reacties

Zijn naam is Giles Taylor... Wie?

Giles is een echte Britse petrolhead en werkte de afgelopen jaren bij Jaguar, waar hij verantwoordelijk was voor twee modelseries (XK en XJ). Hij was daar de “Head of Design” en werkte samen met Ian Callum (Design Director). Daarvoor heeft hij gewerkt als Exterior Designer bij PSA (Peugeot Citroen), maar dat is niet echt een sterke referentie. De ervaring bij Jaguar maakt hem echter een expert op het vlak van British design. En daardoor is hij zeer geschikt als designer voor Rolls-Royce, hij krijgt officieel de rol van “Head of Exterior Design.”

Zijn nieuwe chefs zijn uiteraard zeer enthousiast. “Giles has a deep knowledge of emotive brands in the luxury segment and a proven track record. He will be a very valuable addition to the Rolls-Royce design team”, zo zegt Ian Cameron, Chief Designer van Rolls-Royce Motor Cars. Onze medelander en grote designbaas van BMW liet weten; “Giles brings with him exceptional design skills and a comprehensive understanding of British values and heritage that are so crucial to Rolls-Royce. His appointment will further strengthen the extraordinary Rolls-Royce team.

Nu maar afwachten tot we zijn eerste ontwerp mogen bewonderen, welke dat zal zijn is echter nog niet duidelijk. We verwachten in ieder geval een tweetal Ghost varianten; een coupé en een drophead. Tevens zijn er de geruchten over een Elektrische Rolls. Die laatste is eventueel te combineren met een nieuwe generatie Phantom, de huidige Phantom stamt immers uit 2003. Waarschijnlijk zullen we bij de looks van een nieuwe Phantom voor het eerst de hand van Giles kunnen herkennen.



18 reacties

volgens mij moet de carrosserie hetzelfde blijven
@Emre_m3: als de Phantom opvolger ook wat oduerwetse Rolls Royce elegantie terug krijgt zou dat helemaal niet slecht zijn.
Ik had gehoord dat de BMW designer genaamd: Pierre van Hooijdonk zou worden?
@yarakgavur: Giles Taylor zal de bitch zijn van Adrian van Hooydonk. Adrian van Hooydonk is namelijk design director van BMW Group (BMW, Mini, Rolls Royce). ;) Het is niet die ex-Feyenoorder/interland.
@yarakgavur: Nee…Pierre probeert nog steeds een balletje te trappen…
Hoezo is PSA een slechte referentie? Citroen heeft de laatste jaren de beste conceptauto’s gemaakt van alle OEM’S…
@huge: ja dat heeft Citroen maar toen zat deze man bij Jaguar.
@huge: Pi-Air is al jaar of 3/4 gestopt, hoor.
Leuk, alleen ik ken de beste man niet, en om nou te zeggen dat Jaguar de afgelopen jaren pure Britse klassieke elegantie uitgestraald heeft? Naaaah echt niet, ze zijn noujuist afgestapt van het oubollige Britse, en daarom zo succesvol de laatste tijd, dus snap de redenatie niet helemaal maar goed…
@Sciurida: Afgestapt van het oubollige, niet van het Britse…
Ik ben benieuwd of er dan iets beschaafdere design komen van RR’en, wat er nu wordt verkocht lijkt op voertuigen die beter in de conceptfase hadden kunnen blijven, gezien alle misplaatste details (koplampen etc.) en het agressieve design. Juist die Britse, klassieke, ietwat oubollige vormen horen wel bij zo’n merk, dat volgt namelijk uit de opzet van het merk.
Ben het wel met appeltje eens. Ik vind Rolls Royce een van de meest walgelijk merken die er zijn. De Phantom was nog leuk en aardig maar zo een drophead is gewoonweg belachelijk. De Ghost is ook wel ok. Het is allemaal zo wanstaltig en over de top. Amerikaans bijna. Het understated engelse is ver te zoeken.
Ik ben, net zoals de meesten hier, gewoon benieuwd naar het eerste ontwerp van deze beste man. Het zal in ieder geval niet de eerste de beste zijn als je bij RR aan de slag kan. Maar dus, afwachten!
Aan de tekeningen te zien wordt de eerste creatie een soort van auto. RR is niet echt mijn ding, te schreeuwerig en kitscherig. Misschien dat deze nieuwe designer het weer een statige en klassieke verschijning van kan maken.
Humanspectrum
Ik ben blij met de benoeming van deze man. Vind de laatste Rolls-Royces nou niet allemaal om over naar huis te schrijven (sommigen vind ik wel mooi, zoals de Phantom Drophead Coupé). Hopelijk doet hij het beter.
Ben benieuwd wat deze man van de toekomstige Rolls’s maakt.
Ik ben het dus niet met Appeltje en Raphael eens. Rolls Royce heeft zich onder BMW opnieuw ontwikkeld, tot een state of the art merk, een merk voor de echt rijken.
Daarvoor was het al jaren een stilstaand merk, waar men zich niet openlijk durfde te ontwikkelen en juist op safe speelde en zich op oudbollig engelse klassieke style baseerde.
De Phantom doorbrak dat door iets fenominaals neer te zetten, waarmee het verleden, heden en de toekomst weer werden verbonden en het weer een florerend merk zou kunnen worden.
Dat de Drophead en de Coupé een beetje slappehap zijn, mijn mening, vind ik jammer, had anders gekund en gemoeten, te gemakkelijk vormgegeven.
De Ghost is ontwikkeld in de meer oudebollige style, maar is genoeg modern, om een ook jeugdige rijken aan Rolls Royce te binden.
Hopelijk blijft de Phantom in deze vorm bestaan en wordt er over de Ghost-varianten iets beter nagedacht, dan bij de Phantom-varianten. Waardoor zij een veel meer onderscheidend ontwerp mee krijgen.

Giles kent misschien wel de heritage van de merken en van het britse idee in het algemeen, het blijft lastig dat te vertalen naar een ontwerp. De XK is een mooie auto, die goed in de Jaguar-historie past. De nieuwe XJ is een slapaftreksel van de XF en dat doet de historie van Jaguar geen goed, in mijn ogen. De XF was onderscheidend, net als de Phantom voor Rolls Royce, een nieuwe stimulans, met nieuw elan, met veel state of the art elementen, die opzich een nieuw hoofdstuk aan het merk toevoegen. Maar door alleen die kenmerken over te nemen en niet een uitgerekte versie er van te worden, zoals ik de XJ nu zie, ten opzichte van de XF.
Rolls Royce heeft dat wel goed begrepen met de Ghost, ten opzichte van de Phantom, wel de elementen overnemen, maar er toch een eigen ontwerp van maken, is knap. Dus een mooie uitdaging voor Giles Taylor, succes meneer Taylor en maak er iets moois van.
Als die nieuwe Phantom net zo imposant wordt als de vorige, dan kan ik niet wachten!
najah ik ben benieuwd, het wachten nu maar :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).