Dit is Peugeot’s nieuwe Le Mans racer

Auteur: , 28 Reacties

Peugeot heeft vandaag zijn nieuwe Endurance racer onthuld voor het komende jaar. De ouwe trouwe diesel V12 is met pensioen gestuurd en vervangen door een 3.7 V8 (550 pk). Uiteraard weer een diesel. Gaan ze hiermee Audi verslaan?

Enige tijd geleden stuurde Peugeot al wat teasers de wereld in onder de spannend klinkende naam “90X“, maar uiteindelijk hebben ze weer gewoon gekozen voor de oude vertrouwde 908 HDi FAP naam. Never change a winning name?

De auto mag dan heel erg lijken op zijn voorganger en ook nog eens dezelfde naam hebben, het is een auto die voor 99,999% nieuw is. Het enige onderdeel dat afkomstig is van de oude 908 is de ruitenwisser.

We zullen deze zomer zien wie er op Le Mans met de hoogste eer gaat strijken. Wordt het Peugeot? Wederom Audi (met een V6)? Of toch misschien Aston Martin?

Voor de liefhebbers nog enkele interessante quotes over de nieuwe auto.

Met betrekking tot de motor:

“We have also made full of our experience with the V12. We ultimately decided to opt for a turbocharged diesel V8, the characteristics of which are very similar to those of the V12. The angle of the ‘vee’ is 90 degrees (compared with 100 degrees in the case of the V12) for balance reasons. The cubic capacity is 3.7 litres and the new V8 HDi FAP boasts peak power of 550hp. We ran it for the first time on the dyno on January 25, 2010.”

Aerodynamica:

“Given the big reduction in engine power resulting from the 2011 regulations (a fall of approximately 150hp), we had to take a fresh look at the trade-off between aerodynamics, drag and downforce. The latter has been significantly reduced in order to maintain a reasonably high top speed.”



28 reacties

Dus als ik het goed heb is de ruitenwissen 0,001%, dus in totaal 100 in t kwadraat is zoiets als 10.000 onderdelen?
Zijn de regels weer aangescherpt dus als ik het goed heb rijden we in 2014 met een 2 cininder turbo Diesel?
@The360box:

Neen, 0.001% oude onderdelen en dat zou er maar één zijn, wil zeggen dat er in totaal 100.000 onderdelen zijn (0,001% * 1000 = 1% en 1%*100 = 100%, dus 0,001%*1000*100 = 0,001%*100.000 = 100%)
Alles leuk en aardig hoor, maar ik hoop voor ze dat ze de koeling van de motor ook ff 99,99% beter gemaakt hebben want vorig jaar vlamde ze allemaal toch mooi van de baan.
@Die-Bolle14: inderdaad, ben niet voor renault maar wil wel een leuke race zien. dus als ze ze nou ff wat minder lichtontvlambaar maakten. zijn tenslotte geen ferrari’s:)
@lambo4all: sorry jonges, Peugoet, zat ook een atikel over Renault te lezen op autoweek dus was een beetje in de war:S
@Die-Bolle14: Volgensm mij is dat alweer 2 jaar geleden. Vorige jaar hebben ze ommers gewonnen
@Burdy: Uhm nee, 2 jaar geleden hebben ze gewonnen. Afgelopen jaar zijn ze alle 4 uitgevallen.
ik vind het wel een wijs bakkie zo, hij lijkt een stuk korter en compacter te zijn dan zijn voorganger, en dat geeft em net even een beetje een agressiever uiterlijk.

me like..
Ziet er weer indrukwekkend uit, vind het alleen toch nog steeds jammer dat ze nou met van die diesel stofzuigers rondrijden!
Wáárom o wáárom die lelijke vin tussen de cabine en de achtervleugel :(
@Jokkebrok: verplicht (regelgeving). Moet ervoor zorgen dat de auto’s niet meer gaan vliegen. Dit moet dan niet meer gebeuren:
http://www.autojunk.nl/2008/04/crashes-tijdens-lms-1000km-monza-race
@robbie: @Captain: Dat verklaart een heleboel!
@Jokkebrok:
Het heeft ermee te maken dat de auto vanuit een bepaalde hoek (ongewenst) als vliegtuigvleugel functionneert (en het effect van een vliegtuigvleugel is een sterke opwaartse zuigkracht) waardoor de auto’s in sommige gevallen inderdaad gaan vliegen. Deze vin breekt die doorsnede van de vleugelvorm, waardoor dat gevaar verdwijnt (of minimaliseert)
Go Peugeot http://www.fzrclub.nl/smf/Smileys/default/cheerleader.gif
@PeugeotGTI: Go Audi, Go AM, Go Porsche… zo nu weet je voor welke teams ik juich! ;)
Le mans, zo vet! Maar oh zo saai na een uur of 2.
Naja saai, veel van hetzelfde…

Crashes zijn wel vet! Alles lijkt in slow-motion te gebeuren. Vorig jaar gehad met een Ford GT die niet op video is vastgelegd. Heb wel foto’s ervan.
was niet echt onder de indruk, totdat ik de tekst van peugeot zelf las. 150 !!! HP minder is enorm. Weet iemand hoeveel vermogen de Audi minder heeft?
@Die-bolle14: Sorry maar koeling werkte perfect verleden jaar! Het probleem was dat de auto’s door perfecte omstandigheden te lang op maximum aantal toeren reed! Waardoor het motorblok er mee ophield en niet de koeling.
als ik het goed begrijp hebben alle lmp1 auto’s tegenwoordig 150pk minder?
wat is dit nou weer voor een onzin? over 10 jaar hebben ze waarschijnlik allemaal 300 pk ofzo…..
Bam, 550 pk uit een 3.7l diesel. Maar geen haar op die franse hoofden die een supersportwagen op de weg willen bouwen. Bij mijn weten is er nog nooit een serieproducte Peugeot geweest met 8 cilinders of meer.
Allez les Bleus…….
Een pak minder vermogen dan de V12 natuurlijk. Ze hebben downforce moeten inleveren om topsnelheid te behouden, aldus Autosport. Ben wel benieuwd, ik denk dat de benzines er dichterbij zitten dit keer.

Overigens die foto boven het artikel, wat is daarmee gebeurt? Klopt niets van (ingedrukt? ovalen wielen?)
Doe mij maar een 1.85L V4 blokje met 225pk dan om in het vooronder van m’n Evasion te sleutelen…

Dan kan die tenminste weer met het verkeer mee :)
Die Fransen kunnen ook wel mooie en goeie Diesels bouwen. Dit is een bak vermogen.
Ben benieuwd wat Audi op de weg gaat zetten. Ik hoop wel dat Peugeot de betere is……
@rufctr01: De nieuwe Audi R18 heb zich een tijdje geleden al laten zien.
Zo’n auto is toch veel en veel mooier mdan een F1-auto.
De Fransen kunnen zeker goeie dieseltjes bouwen. Maar waar wil je een V8 inleggen bij Peugeot, ze hebben er toch geen auto voor. Wel leuk om een 508 3.7 V8 diesel te hebben op zich maar denk dat het prijzig gaat worden ;)
@pier: Ze kunnen hem doorschuiven naar zusje Citroën. De Metropolis is nog in ontwikkeling (schijnt), dus ze kunnen nog ruimte maken voor een V8. :mrgreen:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).