
Zeer zonde om dit driekoppig monster noodgedwongen stil te zien staan. Ooit was de Cerbera het mooiste wat TVR te bieden had. Een grote maar lichte auto. De V8 was goed voor minimaal 365pk, ruim genoeg om deze 1230kg van de plaats te krijgen. Niet alleen in Qatar en Shizuoka worden supercars vergeten, in Nederland gebeurt het ook.
Cerbera is afgeleid van de naam die de Grieken gaven aan het monster dat de poorten van de ‘onderwereld’ bewaakte (Cerberus). Het is de derde auto ontwikkeld onder het bewind van Peter Wheeler en de eerste met eigen TVR motoren.
Niet langer kochten ze in bij Ford of Rover. De Rover V8 werd voorheen dankbaar gebruikt, maar was geen ‘stabiele’ keuze meer toen BMW de touwtjes in handen kreeg. TVR keerde zich tot Al Melling. Ze ontwikkelde de “Speed Eight”, een 75-graden V8 met veel wortels in de racerij. Bijvoorbeeld een ‘flatplane’ krukas die Ferrari ook zo graag gebruikt. Een smakelijk en uniek motorgeluid gegarandeerd.
De V8 was er in de smaken “4.2” en “4.5”. Deze hadden 365 en 426pk, goed voor een 0-100 sprint in 3,9-4,1 seconden. Later werd ook een 4.0 “Speed Six” aangeboden.
Helaas staan Britse auto’s niet bekend om hun betrouwbaarheid. Bovenstaand exemplaar lijkt dan ook al een tijd stil te staan. Een verlopen APK sinds afgelopen mei en in januari vorig jaar al op dezelfde plek gespot in een identieke ‘houding’. Deze auto verdient beter, laten we hopen dat er snel een liefhebber opstaat.
Met dank aan noble en KD-Producties voor de spots!
ik kan heel goed poetsen, geef maar hier en ik laat m weer glimmen :D arm dingentje
@SpeedGeek: Even oppoetsen? Was het maar zo eenvoudig. Je zult waarschijnlijk ook (minimaal) een paar duizend euro moeten aftikken voor de reparaties die er waarschijnlijk nodig zijn? Deze dingen zijn notoir onbetrouwbaar en reparaties peperduur.
Oh man, dit doe je gewoon niet… verkoop haar dan gewoon. Deze auto verdient een ware liefhebber…
Zo weet ik nog eentje te staan, weliswaar binnen maar toch.
die is wel bruut, maar de speed 12 is wel de dikste!
Is in Almere-Haven bij de Banaan.
Zo zonde dit!
Een echte liefhebbers auto moet bij een liefhebber staan. Niet hier!
@rshscuderia: Almere?..De Banaan?? Deze auto hoort daar sowieso niet. Sneue plek voor zo’n mooie auto…..
Geef hem maar aan mij, dan zal ik haar alle liefde geven en flink oppoetsen!
Ben ik de enige die niet houdt van zulk soort topics? :P
Ik weet niet hoor, maar de eigenaar in kwestie mag wat mij betreft zelf weten wat ‘ie met z’n auto doet, of niet? :S
Dit was hem een tijdje geleden nog geen milimeter verschoven http://www.autojunk.nl/2010/01/tvr-cerbera-3 , maar wel slechter geworden iedere dag vraag k me af warom !
excuus ik had het verhaal nog niet gelezen excuus !!!
Het is een rechtsgestuurde.
Die zijn niet zo heel veel waard in NL. Een links gestuurde is wel meer dan een keer zo duur. In Engeland haal je ze voor relatief weing op.
Hier kan je een echte circuit bruller van maken ( natuurlijk wel een supercharcher er op gooien )
@forza3racer: als het een 4,5l V8 is dan heeft 420pk (bij minder dan 1300kg….) en als het de 4,2l is dan nog steeds 350pk bij 1200 (ongeveer). These things are quick!
In beide gevallen 0-60mph in ongeveer 4 seconden en 0-100mph in ongeveer 9sec.
die zal nu volgens mij ook niet meer als 300 pk hebbe
@MAB: zie de reactie hierboven.
@w0o0dy:
idd, ik zou eerder geld steken in ophanging en remmen, de wegligging van dit monster schijnt namelijk niet geniaal te zijn, een beetje musclecar achtig.
Zonde, is de eigenaar niet te traceren en om te l*llen hem te verkopen?
Zou iemand hier via autoblog of autojunk de eigenaar kunnen traceren?
Misschien zit de persoon in kestie wel vast in het huis van bewaring. Of misschien is de persoon vermist, of nog erger overleden.
Lijkt me sterk dat iemand bewust deze auto zo laat staan.
Mocht iemand achter de identiteit van de eigenaar, of meer weetn. Kan diegene mij dan een PM sturen met de gegevens? Ben wellicht geïnteresseerd in de auto.
We gaan bieden….
Ik bied 15000 euro, ongezien !
@roger: Ha! Verkocht. Mafketel.
Bieden… naaaah, vertel maar waar ik hem precies kan vinden, ga ik ‘m morgen wel ff oppiken. >:]
@klavertjevijf: Daar dacht ik ook aan.. de eigenaar moet zich maar eens zorgen gaan maken..
1: Hij staat al een jaar op dezelfde plek.
2: We weten nu dat de eigenaar er niet naar om kijkt.
3: We weten nu ook al waar hij staat in Almere Haven bij de Banaan.
4: Deze info staat op een landelijk populaire openbare site.
Zullen we eens kijken hoe lang het duurt voor hij op een trailertje naar Albanië staat?
Is de Cerbera niet ook eerst nog gebouwd met Speed Six?
Er staat me vaag iets van bij.
Correct me if i’m wrong.
@carmasterr: Nee, de Ajp v8 (flatplane krukas) was er eerst en de speed six was min of meer de vervanger… but nothing beats a v8 ;-)
84-HL-DK
Bouwjaar 1997
Kleur geel
Brandstof benzine
Versnellingen –
Nieuwprijs € 72.403
BPM € 17.947
Gegevens behorend bij kenteken
TVR CERBERA COUPE
SIGNALEMENT
Merk TVR
Model CERBERA COUPE
Kleur GEEL
Brandstof benzine
Carrosserie coupe
Aantal deuren 2
BPM € 17.947
Indicatieve aanschafprijs € 72.403
REGISTRATIE
Datum eerste toelating 14 februari 1997
Datum eerste tenaamstelling 22 augustus 2001
Datum laatste tenaamstelling 9 november 2007
APK
APK melddatum 19 mei 2009
APK vervaldatum 19 mei 2010
MOTOR
Motorcode 4200321
Aantal cilinders 8
MILIEU
Energielabel –
Roetfilter nee
GEWICHTEN
Massa leeg 1230 kg
Wielbasis 2,56 m
Zeker weten van de Nederlandse Hank Moody!
Echt wel een gave auto! Zonde hoor!
Dit is het lot van vele supercars die nu verkrijgbaar zijn. Doe er 10 jaar bij en je vind wel een Veyron of een CCRX in die toestand… spijtig genoeg.
@xilver: :D wel effe appels met appels vergelijken he. Een veyron kost 1mio, deze kost 75k. Denk niet dat je je veyron zo ff laat verroesten in de natuur.
@As_long_as_it_is_fast: Wat dan met een XJ220?


Of deze F40
Ik ga er niet meer posten want ik krijg er hartzeer van.
@xilver: Ja hallo, wat bezielt die mensen. Er zijn maar paar geldige excuses hiervoor.
1) Dood
2) Gehospitaliseerd
3) ontvoerd
4) gevlucht wegens terrorisme
@As_long_as_it_is_fast: Of zo hemeltergend, godstinkend, megarijk dat het ze niet boeit. Kijk jij om naar 5 ton als je het aantal miljoenen op je rekening met meerdere nullen moet schrijven? Wij kunnen het niet voorstellen, maar die mensen zijn er..
@Freewarefreak: Heb je wel gelijk in. Er zijn mensen die een nieuwe wagen kopen omdat ze te lui zijn om naar de carwash te rijden die 300meter verder ligt dan de autodealer.
Blijft dood en dood zonde… Geef mij die XJ220 dan maar, daar zal ik goed zorg voor dragen (die F40 mag ook wel, maar liever de Jaguar).
@As_long_as_it_is_fast:
Je laatste reden vind ik niet erg aanvaardbaar. Als je vlucht voor terrorisme wil je net zo snel mogelijk weg! Dan pak je toch een van die karren. En daarenboven, als je met je MPV wegvlucht kan je schoonmoeder nog mee, en die laat je beter achter bij de terroristen!
@xilver: haha, nice. :D het is erg zonde, ongeacht welke auto. Hoe specialer, hoe erger. Ik vond de jag er ook wel heerlijk uitzien. De ferrari hoeft niet, mag natuurlijk ook. Zou ook gaan voor de jaguar.
Inderdaad bij flat a.k.a. ‘de Banaan’ in Almere Haven!! Regelmatig langsgelopen en had al de indruk dat dat ding alleen maar stil stond. Doodzonde natuurlijk. Benieuwd van wat voor iemand die is..
Zou trouwens graag eens dat ding eens goed willen wassen, en maar gelijk even de roest van de schijven ( en de rest? ) rijden. Als de eigenaar het niet doet.. Dit is eeuwig zonde natuurlijk! Lijkt wel alsof er gewoon plantjes groeien rond de TVR en Cerbera-badge.
Heel zonde! Ook nog eens in die prachtige gele kleur die TVR aanbood.
Mijn eerste kennismaking met TVR’s was in Gran Turismo 2. Ze waren zo verschrikkelijk mooi (en reden niet bepaald super, haha) dat ik ze altijd wilde hebben. Vooral in die gele kleur.
Een gele Griffith 500 blijft voor mij ook nog wel een droomauto.
Wellicht is de eigenaar enkele jaren aan het genieten van een staatsvakantie met uitzicht door tralies.
Is inderdaad wel exclusief te noemen. Er staan er geen op gaspedaal, autoscout24.de en ebay.com.
@porsche928:
5x op mobile.de voor hele fatsoenlijke prijzen…
Zonde. Wanneer kan ik hem ophalen?
Snif snif mijn hart huilt. Zo’n mooie auto laten verpieteren. Het zijn onbetrouwbare kleredingen die van binnen stinken naar een lijmfabriek, maar dat is nog geen reden om deze auto zo te verwaarlozen. Wellicht is dit de enige Cerbera in Nederland en nog altijd wel een mille of 25 waard (denk ik). Waarom verkoopt zo’n eigenaar hem dan niet?
eeuwig zonde,……*snik snik
Heerlijk ding was dat.
Ziet er leuk uit, had er nog niet van gehoord en hem ook nog niet gezien. Erg zonde van de staat, inderdaad. Aan de ene kant beslist de eigenaar er uiteraard over, aan de andere kant verdient de auto wel beter. Hij zou nog veel waard kunnen zijn mits opknapbeurt!
Iemand al in de kofferbak gekeken?
Heel zonde, doodzonde!
Natuurlijk mag iedereen zelf uitmaken hoe men zijn/haar eigen auto behandeld. Ik ga de persoon in kwestie niet veroordelen. Wat ik er over te zeggen is dat ik het jammer vind dat zo’n sportwagen weg staat te kwijnen van ellende. :(
Ik kon me laatst nog die 300SL Gullwing herinneren die ook was achtergelaten. (wél onder een afdak, dat scheelt toch)
@gaesdaud: Zou er een lijk in liggen denk je?
@xilver: Damn zeg, die kunnen best een nieuw laklaagje hebben. De eigenaren zijn die bolides gewoon vergeten of zijn het land uit gevlucht..
Zonde om dit te zien :(
Ach, die auto zwerft al zooo lang rond in Almere Haven. Hij stond eerst 50 meter van mijn huis, niemand wist van wie de auto was. (Ik woon ook niet echt in een straat waar je verwaasloosde spullen tegenkomt). Na 2 weken bij mijn huis te hebben gestaan, werd de auto weggesleept met de politie erbij.
Heb nog aan de agent gevraagd wat er met de auto was, maar dat wou hij uiteraard niet vertellen.
Nu staat hij inderdaad bij “de Banaan”. In dit geval 50 meter van het politie bureau af.
Lijkt mij sterk dat de politie die parkeerplaatsen daar als stalling gebruikt, aangezien er bij het bureau een binnenplaats is.
Het is een vreemd verhaal, de spookauto van Almere.
Ik vind die verrottende exclusieve bolides wel iets melancholisch hebben. Het doet je het leven relativeren als je er naar kijkt. Als mensen de kans aangrijpen om ze in originele staat te herstellen is dat geweldig, als dat niet gebeurt heb ik er ook vrede mee.
@Jochempie: Hoe ze er ook uitzien, iedere auto vertelt een verhaal.
De gele cerbera lijkt verdacht veel op een cerbera die ooit in eindhoven bij target te koop stond.
Ik lees veel reacties van “kenners”die wat hebben lopen googlen en daar hun wijsheid van hebben. Zo lees ik over linksgestuurde cerbera,s nou ik kan je vertellen deze zijn nooit gemaakt. Er zat wel een ombouwer in zwitersland van recht naar links maar dit was onbetaalbaar. Ook zou het een zeer onbetrouwbare auto zijn, is maar ten dele waar. De 6 cylinders ,zeker de eersten waren niet best. De 8cylinder is als je hem op tijd zn beurten geeft en regelmatig in rijd prima
De wegligging is prima en qua vermogen is het een echte Ferrari killer. Hoeveel er in Nederland zijn? Ik denk dat je ze op 1hand kan tellen. En zullen het wel de 6 cylinders zijn. Er is zowiezo 1 4,5 l 8cylinder. En die heb ik! En hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Ooit was het een 4,2. Maar die is in Blackpool omgezet voor een 4,5.
Volgens de wandelgangen zijn er 5 Cerbera’s in NL. Als ik het goed heb 1 gele 4,5.