Dit is de nieuwe Top Tien Ergernissen in het verkeer

Auteur: , 100 Reacties

Elk jaar wordt er een onderzoek gehouden naar de grootste ergernissen in het verkeer. Jarenlang ging bumperkleven aan kop in deze Top Tien, maar dit jaar hebben we een nieuwe nummer 1!

Met ruim 47% van de stemmen gaat namelijk “agressief rijgedrag” ruim aan kop als grootste ergernis in het verkeer. Vooral mensen van 55+ blijken zich te ergeren aan agressieve uitingen van hun medeweggebruikers. Misschien omdat die mensen gemiddeld gezien wat meer met internationale vriendschapsgebaren en claxonconcerten te maken krijgen als gevolg van hun suffe rijstijl? Ik geef maar een voorzetje hoor, misschien zit ik er helemaal naast. Of niet.

Bumperkleven bezet nu de tweede positie met 38,1 procent, gevolgd door onnodig linksrijden met 28 procent. Overigens is dat mijn persoonlijke nummer 1. Alcohol en drugs gebruiken in het verkeer is weer helemaal hip en daalde van positie 2 naar positie 4. Opmerkelijk als elk jaar: “op het laatste moment ritsen” staat er wederom bij, terwijl dat juist de manier is waarop ritsen bedoeld is. De volledige lijst vind je hieronder. Wat is jouw grootste ergernis in het verkeer? Neuspeuterende medeweggebruikers? Flitscontroles? Of toch de hoogste nieuwe binnenkomer op 5: files?

1. (2) Agressief rijgedrag 47,0 %
2. (1) Bumperkleven 38,1 %
3. (4) Onnodig links rijden 28,0 %
4. (3) Rijden met alcohol/drugs 27,2 %
5. (-) Files 23,8 %
6. (7) Geen richting aangeven 20,1 %
7. (5) Zondagsrijders 19,5 %
8. (8) Op het laatste moment ritsen/invoegen 14,4 %
9. (-) Te hard rijden binnen de bebouwde kom 11,8 %
10. (-) Rechts inhalen 9,2 %

Als je al die procenten optelt kom je een stukje boven de 100 procent omdat mensen meerdere ergernissen mochten aangeven. Het onderzoek werd uitgevoerd door Eileen onder 614 leden van een internetpanel.



100 reacties

Op het laatste moment ritsen?! Dat is toch het hele idee van ritsen??

Voor mij staat nr. 7 op nr. 1. Ik haat zondagsrijders!
@jpvdb: die verbaast mij ook elk jaar weer.
@jpvdb: VOLLEDIG MEE EENS! Te vroeg ritsers zijn één van de veroorzakers van file (5). Dat onnodige remgetrap belemmert de doorstroming. Vooral wanneer ze er ook nog alles aan doen om de auto’s achter hun ook niet te laten passeren!
@diedjee: ik denk dat je aan het feit voorbij gaat dat enkel degene die imvoegt kan profiteren van de positie waar hij dat doet. Immers, of een auto nu vijf of vijftien auto’s voor jou invoegt, het totaal aantal auto’s waar je achter moet wachten is evenveel en de doorstroomcapaciteit blijft exact hetzelfde.
@Jochempie: Klopt, enkel de plekken waar ik moet invoegen (van 2 naar 1 baan of van 3 naar 2) Staat het alleen stil bij het “begin” van het invoegen. Aan het einde rijdt het vrijwel altijd rustig aan door…
@diedjee: Dan is het dus alleen het stilstaan waar je je aan ergert? Je bent er immers even snel voorbij…
@diedjee:
@CasperH:
@Jochempie:
@Northwestern:
@invictus66:
Volgens mij is de ergernis niet zozeer ritsen, dat principe snappen de meeste mensen wel. Waar ik mij aan erger is als er een afslag komt op de snelweg bvb bij het terugkomen van leuven gebeurt dat vaak, waarbij de mensen op de afslag stilstaan en de mensen die een andere richting uitrijden (brussel in dit geval) gewoon doorrijden. En hier komt de situatie waarbij de meeste mensen zich ergeren: Mensen die ook rechts afmoeten maar toch verder rijden tot op het einde en daar nog snel komen tussenvoegen. Dit is helemaal NIET ritsen! En dat is dan ook ergerlijk, mensen die te lang wachten om zich in te voegen en dan, als jij al 5min staat aan te schuiven, er snel willen komen tussenwringen. Die krijgen van mij ook een vriendelijke lach en absoluut geen centimeter om tussen te voegen. ;)
@As_long_as_it_is_fast: ik heb daar een keer ook als boosdoener bijgezeten. Doe het niet meer, geneer me kapot..
@Jochempie: Exact mijn punt, ritsen is normaal, heb ik ook geen problemen mee :)
@As_long_as_it_is_fast: dat is geen ritsen. En dat soort mensen kunnen van mij ook de pleuris krijgen ;)
@CasperH: klopt, het is gewoon voordringen. Ritsen hoort invoegen te zijn vanaf het Ritsen vanaf nu bord, tussen de twee auto’s waar je op dat moment naast rijdt in.
@jpvdb: Ik denk dat het meer bedoeld is dat wanneer iedereen in een file netjes vroeg invoegt, en dat er eentje tussenzit die volgas naar voren rijdt en hem ertussen flikkert. Is maar een idee :P
@Northwestern: Een goed voorbeeld van de hele misvatting over ritsen. Iedereen is verkeerd bezig en die ene die het wel doet zoals het moet is de klootzak natuurlijk.

Al zijn er natuurlijk wel verschillende situaties ivm invoegen of ritsen.
Een invoegstrook moet je gewoon tot het einde gebruiken.
Een andere situatie kan bv zijn: 2 rijvakken, op een bepaald moment splits de baan, 1 strook rechtdoor, 1 naar rechts. Als er dan een file staat om rechts af te slaan en je voegt dan pas op het laatste moment in. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat deze situatie van invoegen wel door velen als een ergernis gezien wordt.
@Northwestern:
Dat is toch de bedoeling van de invoeg strook! Bij mijn weten hoor je tot het einde op te rijden en daar in te voegen, net als bij ritsen.
Juist die gasten die direct aan het begin gaan stilstaan om er tussen te kunnen creeren de problemen.
@AbarthMkII: En dat is dus het verschil tussen ritsen in een file en ritsen op normale snelheid. In een file kun je prima tot het verdrijvingsvlak door rijden, zal weinig veranderen aan de file.

MAAR… Als iemand op het allerlaatste moment gaat ritsen en hij wordt er niet tussen gelaten, dan krijg je juist dat mensen hard gaan remmen op de linker- en de middelste baan. En daar is je file dan. Gewoon bij het bord “Ritsen vanaf hier” er tussen gaan en niet wachten tot het verdrijvingsvlak als het druk is op de middelste baan.
@CorteX: En dan bedoel ik dus niet wachten tot het verdrijvingsvlak als je op normale snelheid rijdt.
@CorteX: En toch is dat de bedoeling. In België is er bijvoorbeeld geruime tijd geleden al een wetsvoorstel ingediend waar te vroeg ritsen verboden wordt en het tussenlaten van 1 auto op het einde van de invoegstrook verplicht.
@invictus66: Nee, je moet invoegen bij het bord “Ritsen vanaf hier”, vrij logisch. Dan heb je nog een paar honderd meter de kans om netjes in te voegen, waar de pijlen op de weg staan. Ik zie vaak genoeg mensen die bij het verdrijvingsvlak er dan niet tussen komen (of durven) en dan moet iedereen boven op de rem om dat soort mensen er alsnog tussen te laten.
@AbarthMkII: Maar gooi je hem er dan zo snel mogelijk voor? Of rij je op dezelfde snelheid met de file mee om aan het einde netjes in te voegen? Dat laatste doe ik zelf, kunnen ze mij de ruimte geven. Risico is dan wel is dat een zwarte leasepeugeot aan je reet gaat hangen.
Nummers 2 en 3 zijn in mijn ogen voor een belangrijk deel dezelfde. Ik stoor me elke dag op de A2 weer aan al die debielen die 110 rijden op de derde of vierde rijbaan, zodat ik 3x van rijbaan moet wisselen om er langs te kunnen zonder dat ik te hard rij.

Alcohol en drugs vind ik echt niet kunnen in het verkeer, maar daar kom ik niet dagelijks mee in aanraking. (mensen die drinken of drugs gebruiken: 1x waarschuwen, daarna voorgoed rijbewijs kwijt.)
@dondeboer: over dat rechts inhalen, als ik niet van baan hoef te wisselen om ze rechts voorbij te gaan, dus bijvoorbeeld ik rijdt op de rechtse, terwijl er iemand anders links rijdt, en ik rijdt er dan met een verschil van 10 km/h voorbij, dan vindt ik niet dat ik rechts inhaal. inhalen is als je van baan verwisselt om er voorbij te komen in zo’n geval. (vind ik dan he:P) Dus dat ik links rijdt, en naar rechts ga om in te halen, om vervolgens weer naar links te gaan. Dat laatste valt voor mij onder de categorie rechts inhalen, het eerste onder links rijden.
Rijden met alcohol/drugs

hoezo is dit een ergenis, dit is toch een oorzaak VAN ergenissen. Je kan toch niet zien als iemand dronken is.
the-budel-guy
@DePannekoek: zekker nooit achtie iemand gereden die waarschijnlijk onder invloed was
Nummer (3) is de oorzaak van nummer (2). Sommigen (7) gaan pas aan de kant als je begint te kleven. Terwijl de volgende vrachtwagen pas 2km verder rijdt, blijven ze toch koppig links hangen. En dan krijg je (10), en de middelvinger (1).
Voor mij is onnodig links rijden toch wel de grootste ergernis. Waar zijn de inhalende vrachtwagens btw?
@Lan_Evo:
Ik vind dat hun ook het recht hebben om in te halen, waar mag.
Dat lijkt me geen ergernis, ik vidn het er erger dat mensen met hun koekblik met 95 een vrachtwagen inhalen…
@Lan_Evo: inderdaan, hoe vaak zie je niet dat je vol in de remmen moet omdat mensen niet in hun spiegels zitten te kijken en dan gewoon na het inhalen nog even 2km links blijft rijden.
the-budel-guy
laatste moment ritsen dat moet toch juist die mensen die gelijk in voegen met een snelheid van 80 die zijn pas gevaarlijk voor mij staat Onnodig links rijden op nummer 1
@the-budel-guy: voor mij ook maar als ik taalkundig iets moest toevoegen was het interpunctie een geweldige uitvinding die het lezen van tekst bestaande uit meerdere zinnen vele malen makkelijker maakt bijvoorbeeld in de comments bij autoblog heb je wel eens een boek gelezen zonder punten en komma’s precies die dingen zijn niet voor niets uitgevonden mieters vind je ook niet
Waar zijn die rokers? Ik heb een hekel aan dat soort mensen die doodleuk hun assen door de ruit kegelen, en daarna ook hun peuk nog de weg op schieten. Voor mij part mogen ze dit soort mensen direct op een directe lijnvlucht richting Iran plaatsen…
Ahh ritsen en mogolen die het niet snappen, nog in overvloed! Tussen Hengelo en Enschede gaat men massaal links rijden, hele rechterbaan is dan vrij en dan zit je binnen notime in de file.

Mijn ergenis is toch echt wel nummer 8 “Op het laatste moment ritsen/invoegen”, met stip! Het houd je wel scherp op de weg, maar toch wat een bananen heb je soms. Zolang men maar niet hoeft af te remmen op de snelweg..

Ik heb trouwens schijt aan agressieve rijders en/of bumper klevers. Eerste negeer ik gewoon compleet, bumperklevers ook of ze moeten het echt overdrijven. Dan laat ik ze netjes voor, en doe ik hetzelfde terug. En dat lukt me aardig goed met een 3liter *evil*
hmm waar is 70 rijden waar je 80 mag
@paulusrx7: Volgens mij valt dat onder nr. 7
Voor mij staan nr. 6
@Svensson: Hmm, de rest van m’n comment is weggevallen..

Anyway, 6 & 7 dus bovenaan voor mij.. Zondagssukkelaars die niet vooruit te branden zijn en mensen die geen richting aangeven, wekken bij mij de grootste irritatie op.. Remt de doorstroming enorm.
Voor mij is nummer 6 toch wel een hele grote ergenis. En dat betreft vooral rotondes! Wachten op mensen die toch afslaan, hun verkeerde knipperlicht aan doen. Het lijkt als of ze afslaan ondertussen rijden ze 3 kwart en rijden ze jou bijna de flank in. En ook op de snelweg; mensen die hup naar links knallen zonder dit aan te geven.
@Vreddy_B:

Bij mij is de rotonde-irritatie hetzelfde maar dan vooral andersom: mensen die geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde waardoor je denkt dat ze nog op de rotonde blijven en dus onnodig moet wachten als je er zelf op wil.. Zeer irritant.
Nummer 8 heeft alles te maken met bijv. wegwerkzaamheden.
Dat er dan van 2 naar 1 strook gevoegd moet worden en er dan mensen zijn die het tot aan het invoegbord doorrijden.
Dit heeft u allen wel eens meegemaakt, en ik snap niet dat deze niet hoger staat.
Te traag inhalende IT’ers, tenminste, dat stond groot op de zijkant van het Skoda’tje.
gerlof92 dat is ook de bedoeling..
Wat mij betreft staat onnodig links rijder op 1 en geen richting aangeven op 2.

Daarnaast zijn mensen die op nummer 8 stemmen (op het laatste moment invoegen) echt hun rijlessen vergeten, dit is namelijk precies hoe je het leert.

Mensen die meteen nadat de doorgestrokken streep ophoud stil gaan staan om in te voegen houden verkeer pas echt op.

Nummer 2 en 10 zijn reacties opnummer 3 (als je links blijft rijden heb je kans dat er iemand gaat kleven die zich door irriteert of je zelfs rechts inhaalt (is nog steeds niet goed natuurlijk).

Hoevaak zie je niet dat men de rechterbaan amper gebruikt, dit verlaagt de effectieve capaciteit van een weg en veroorzaakt ook gewoon files.

Voor mij is het niet aangeven van richting één van de grootste irritaties. Je bent als weggebruiker verplicht om je medeweggebruikers duidelijk te maken wat je gaat doen. Dus niet pas richting aangeven als je al half van baan bent gewijzigd of de rotonde al half verlaten hebt. Daarnaast is het aanzetten van een richtingaanwijzer ook geen recht op voorrang, vaak zie je dat mensen op de rechterbaan hun richtingaanwijzer aandoen en de auto er dan gewoon tussen gooien. Dit is simpelweg voorrang nemen en dat is eigenlijk de absolute aso nummer één.
Hey Autoblog, houd eens zo’n zelfde poll.
Kijken wat de “echte” autorijders als ergernissen verstaan.

Volgens mij komt er hier heel veel publiek, met heel gevarieerde mening…

Lijkt mij toch wel interessanter als op zo’n geiten wollen sokken site, met maar 618 stemmen…???
@deedrieen: da’s inderdaad een idee. Doen AB!
(1) en (7) moeten volgens mij uit de lijst gehaald worden. Beiden zijn te algemeen en zeer subjectief, bovendien vallen de meeste ergernissen waarschijnlijk onder andere categorieën.De meeste ergernissen aan een zondagsrijder zijn waarschijnlijk, te traag rijden en geen richting geven.
Mijn ergenissen zijn:
(4) Onnodig links rijden
(7) Geen richting aangeven

En door (4) veroorzaak ik de volgende ergenissen zijn de bron:
(-) Rechts inhalen
(7) Geen richting aangeven
(2) Agressief rijgedrag
Meestal door kort er op te rijden heeft die persoon het niet door of vertikt die om naar rechts te gaan dan het liefste:
rechts inhalen en dan zonder knipperlicht zo snijdend mogelijk weer de auto naar links gooien.

Gelukkig over het algemeen gaan de meeste vrij snel aan de kant, komt wel bij dat ik alleen er kort op ga rijden waar mensen ook de mogelijkheid hebben om op hun gemak naar rechts te gaan.
4 ergernissen:

1 Onnodig linksrijden
2 Geen richting aangeven
3 Te langzaam invoegen / te vroeg invoegen
4 Verboden in te halen

Toelichting:

Dat onnodig linksrijden en geen richting aangeven behoeft volgens mij weinig uitleg, hoewel dat geen richting aangeven volgens mij echt STEEDS erger wordt. Zonder richting aan te geven invoegen, zonder richting aan te geven met 110 je toyota aygo ervoor ploffen AARRGH. En dan op rotondes, geen knippertje naar links bij de rotonde 3kwart pakken. En fietsers die natuurlijk ook nóóit richting aangeven. Ik als hoffelijke automobilist netjes wachten wanneer een fietser op een voorrangsweg rijdt of van rechts komt: hoppa we slaan af zonder het van tevoren aan te geven. Dan kan ik ze wel opvreten.

En dan dat niet kunnen invoegen! met 80 meteen aan het begin je auto op de snelweg ervoor pleuren (zonder richting aan te geven), rij gewoon tot het einde door of geef veel gas!

En daarnaast mag je tegenwoordig nergens meer inhalen op secundaire wegen… Maar die lappen we dan maar aan onze laars tegenwoordig, scheelt weer een hoop ergernis omdat er weer eentje met 65 voor je rijdt waar je 80 mag..

Al die ergernissen….

En toch blijft autorijden het leukste wat er is!
@thomaz: “En dan op rotondes, geen knippertje naar links bij de rotonde 3kwart pakken”
Dat doe ik echt nooit. 1] niemand heeft er wat aan, degene op 90 graden ziet dat ik geen knipper naar rechts uit heb. 2] degene op 180 graden kan de knipper naar links niet ziet omdat er een kunstewerk/heuvel/heg voorzit en ziet dat ik bij 90 graden altijd niet de knipper naar rechts ontsteek. 3] degene die op 270 graden staat ziet dat ik bij 180 de knipper naar rechts uitsteek. 4] het is verboden, de rotonde heeft geen afrit aan de linkerkant en dus het gebruiken van de knipper naar links incorrect en dus verboden gebruik. 5] al zoveel mensen snappen het systeem met de knipper naar rechts al niet, die moeten we niet met een overbodig signaal gaan verwarren.
@mashell: Helemaal mee eens, gewoon richting aangeven bij verlaten van de rotonde en verder niets! Dat naar links aangeven is ongelooflijk verwarrend en nutteloos. Vorige week in Frankrijk zag ik het veel, maar ondanks dat ze de knipper naar links uitzetten (door sturen?) verlieten ze nog niet de rotonde. Dat leidde in ieder geval voor mij voorliggers een paar keer tot bijna ongevalletjes.
@mashell: Ga deze aanbeveling maar bij het CBR doen. Want zo moet het wel.

– Driekwart rond, knipperen naar links, één kwart van te voren knipperen naar rechts.
– Half rond, zonder knipperen er in rijden, één kwart van te voren knipperen naar rechts.
– Één kwart rond, knipperen naar rechts bij het er in rijden.

Ik begrijp jouw argumenten wel, vind het niet eens zo gek eigenlijk, maar mensen die bovenstaand scenario volgen, rijden volgens de wet. En dat is een feit of jij het wel of niet leuk vind. ;)
@Freewarefreak: Je zit er echt naast. Een rotonde is geen situatie die in de wet is beschreven waarvoor richting moet worden aangegeven. Alleen bij het verlaten van de rotonde is het verplicht richting aan te geven naar rechts..

Maar het CBR maakt zijn eigen regeltjes en vindt dat het moet om altijd vooraf richting naar links aan te geven. In sommige landen van de EU (b.v. België) is het naar links richting aangeven voor een rotonde uitdrukkelijk bij wet verboden. Als ze het zien dan krijg je er ook een boete voor.
Volgens het CBR is in dit geval dus niet volgens de wet!
@edzo: “..Volgens het CBR is in dit geval dus niet volgens de wet!..”

Oke, dat geloof ik. Vind ik ook geen discussie waard. Als het zo is, is het zo. ;) Maar een rijschool doet wat het CBR wil, anders zakken zijn leerlingen. En of dat in onze ogen een flutregel is, dat veranderd daar niks aan.
@mashell: gelukkig, ik ben al een hele tijd in de veronderstelling dat ik de enige ben die er zo over denkt!
Een rotonde is gewoon een weg rechtdoor, richting aangeven doe je alleen als je eraf gaat.
Helaas zie je maar al te vaak zelfs lesauto’s naar links knipperen op de rotonde, zelfs het gros van de rijinstructeurs snapt het kennelijk niet….
@edzo: De rij-instructeur snapt het wel, maar zo wil het CBR het hebben, aanbeveling van het ministerie van Verkeer. Dus ja.. daar ga je dan..
Mijn top 5 ergernissen:

1. Geen constante snelheid vast kunnen houden
2. Afgeleid zijn achter het stuur
3. Bumperkleven omdat inhalen met 130 kennelijk niet snel genoeg gaat
4. Geen knipperlicht voeren op rotondes (knipperlicht moet wat mij betreft meer naar de voorkant van de neus verplaatst worden)
5. Inhalende vrachtwagens (niet enkel irritant, ook compleet zinloos)
@Jochempie: Och, ook geweldig, remmen en gas geven, constant. :D
Twee stoplichten voordat je moet afslaan links sorteren (dus n.4) erger ik mee dood aan!
@halfzuiver: daar maak ik mij schuldig aan. echter, ik zorg er altijd voor dat ik niemand ophoud. Links rijden is dot gas geven.
@halfzuiver: doe ik toch wel regelmatig. Tijdig voorsorteren, want op het laatste moment 2 rijstroken moeten opschuiven is hoogst irritant voor het overige verkeer. Net als Jochempje doe ik dat niet om anderen op te houden, ik houd me echter wel strikt aan de snelheid, omdat plekken met 2 rijstroken in de BBK ook plekken zijn waar vaak te snel wordt gereden en ook vaak gecontroleerd wordt.
Nummer 3 bedoelde ik ;)
2 is een DIRECT gevolg van 3 (in de meeste gevallen)
10 is ook een DIRECT gevolg van 3
En 6 MOET toch echt wel op 1 staan, valt me op dat vooral vrouwen er moeite mee hebben om (tenminste optijd, voordat je gaat remmen) richting aan te geven en dan vooral op rontondes, ik bedoel….. jullie kunnen toch zo goed multi-tasken??
ik ben nog een belangrijke ergernis vergeten: zigzaggen in de file. Ik houd graag minimaal 20 meter afstand tot mn voorganger wanneer er gereden wordt: zo kan ik anticiperen op remmende voorliggers en dat geeft een rustig verkeersbeeld. Maar vaak duikt er dan toch zo’n tering audi a3 of a4 tussen, omdat mijn baan wel rijdt. Uiteindelijk maakt het geen fuck uit of je nou links of rechts staat, het maakt enkel uit wanneer je gaat zigzaggen. Maar da’s ordinai voordringen. Net als doorrijden tot het eind van de ritsstrook.
@Jochempie: Maar vaak duikt er dan toch zo’n tering audi a3 of a4 tussen

Fanboy. :D
@As_long_as_it_is_fast: i don’t hate the game, i hate the players.
@Jochempie: dat zig zaggen kan heel effectief zijn. Het is is me zo ooit een keer gelukt om van de file weg te rijden. Je gelooft je ogen niet als je de afstand tot je achterliggers groter en grote ziet worden terwijl het toch een 70 km/h rijdende file was. Meestal neem ik de moeite niet, maar ik heb begrip voor de mensen die het wel willen proberen.
1) Mensen die niet opletten in het verkeer (zondagsrijders, linksplakkers)
2) Mensen die langzamer rijden dan hoeft (angstige sukkelaars)
3) Accijnzen en belastingen (mobiliteit zou onbelast moeten zijn)
4) Domme wegsituaties zoals busbanen en andere overheidsongemakken (ambtenaren…)
5) Flitsers op de snelweg (legale struikrovers)
6) Mensen die rijden onder invloed van medicijnen/drugs/alcohol (idioten)
7) Mensen die agressief rijden (snijden, kleven) (assertief rijden is juist wel goed)
8) Mensen die te snel rijden waar het niet kan (gevaarlijk)
9) Mensen die een ander geen ruimte geven (asociaal)
10) Mensen die geen richting aangeven (luilakken)
@zdev: ok, punt 8 was niet bedoeld als coole smiley
@zdev: Ma ge hebt er toch maar ene gezet, zo ne coole smiley. ;)
@zdev: Amen to that…
Iets waar ik mij aan erger: Mensen die zo lang mogelijk zonder lichten rijden en het vertikken ze aan te steken als je knippert. Damn, irritant! Voor de rest geen richting aangeven staat ook behoorlijk hoog. En dan mensen die denken dat ze in uw gat mogen plakken als je 130 rijdt, omdat zij sneller rijden. :D

PS: Artikelfoto van Deathrace, niet?
@As_long_as_it_is_fast: Mensen die hun fahren aanzetten tijdens de nacht wanneer er druk verkeer is….. Hoogstirritant en compleet overbodig aangezien het Belgische wegennet continu verlicht is.

Verder:
*Bejaarden en huisvrouwen (die geen rijgevoel hebben).
*Flikken die te snel rijden.
*Sjonnies met een Golf 3 die denken dat ze 180 kunnen halen
*Gefrustreerde wijven die met hun Clio in je gat zitten te boren omdat je auto duurder is.
*Hippies die onze Range Rover bekladden…(ja echt gebeurd…)
*Kinderen die met z’n 27tigen naast elkaar rijden op de baan (refereer ook naar wielertoeristjes…. hoogst irritant plebsvolk).
*Nolifers die met een Jumper rondrijden (auto verraadt tevens de rijstijl).
*’s Nachts verplicht 120 rijden waar je gemakkelijk 180 kan.
*Smogalarm dat bewezen is dat het geen reet uithaalt.
*…

….Waarom rij ik nog met een auto….
@xilver: Ja da’s ook nog een goede. Politie die misbruik maakt van de rechten om bijzondere signalen te voeren. Daar erger ik mij ook ziek aan. Hoe vaak zie je dat niet? Komt er een file waarin een politieauto rijdt. Hup de vluchtstrook op en de flitsers aan en er langs. Vervolgens lost in de verte de file weer op.. heb het al zo vaak gezien, hup lichten weer uit, gewoon weer de baan op en rustig verder rijden. Waar was de calamiteit dan? Die was er niet, gewoon de file voorbij willen.. misselijk makend gedrag.
@Freewarefreak: Overlaatst ook nog…. ik reed op de E314 richting Hasselt tegen 130 km/u. Waren er een paar motorrijders in mij kont aan het boren dus ik liet ze voorbij, bleken het onze blauwbepakte motorvrienden te zijn. Die reden gemakkelijk 140km/u.
ja ik snap heel die zondagrijders gedoe niet? wat bedoel je der mee dat ze rustig rijden ofso?
1: geen richtingaanwijzers gebruiken
2: zondagsrijders (als hiermee extreeeeeeeeem langzaam rijdende angsthazen bedoeld wordt)
3: onnodig links blijven hangen
4: in het midden van de baan rijden, vooral merkbaar bij vrouwen en oudere mensen
5: geen gebruik maken van je spiegels als je in het midden van de baan rijdt, zodat ik al richtingaanwijzend een hele tijd achter je moet rijden eer je door hebt dat ik je voorbij wil!
6: mistlichten gebruiken wanneer het niet nodig is.
@xytras: Je hebt dus gewoon een hekel aan huisvrouwen in Matiz en Getz achter het stuur…. En terecht!
Erger me vooral dood aan:
-Onnodig links rijden
-Geen richting aangeven, vooral op rotonde’s afschuwelijk irritant
-Zondagsrijders, van die bejaarden die in hun hyundai 30 rijden waar je 50 mag…

Rechts inhalen is een logisch gevolg van onnodig links rijden, dus de mensen die daarvoor hebben gekozen zijn onnodige linksrijders :P
Onnodig links rijden… doelt dat op de mensen die 110km/u rijden op het linkerrijvak en zo de Porsche achter hen zit op te houden?
En ik heb liever iemand die agressief rijdt dan een zondagsrijder…. ze veroorzaken even veel ongevallen met het voordeel dat de agressieveling doorrijdt en dus minder frustreert.
Vind het soms een raar idee, zo’n top 10. Meestal worden veel factoren gecombineerd. Onnodige linksrijders zijn meestal ook zondagsrijders. Zondagsrijders zijn voor mij een grotere ergernis dan files.
@Lucb: dat hoor je vaker… onder zondagsrijders ;-)
de psychologie van de hyundai werkt toch wat vreemd. Natuurlijk zijn er veel traag rijdende hyundaibestuurders op de weg. Maar als ik in 130 rijd zit men op mn achterbumper als ik in de elantra zit en houdt men afstand als ik in de mondeo zit.. Prejudice much?
@Jochempie: Dat heb je met een Smart ForFour ook. En met youngtimer die het hedendaags verkeer prima bijhoudt kun je helemaal lachen.
@oli4k: Wat is er met youngtimers?
De veroorzaker van de meeste punten op deze lijst: mensen die achter het stuur zitten zonder dat het ze een r**t interesseert wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Daar vallen ook de types die niet goed aan het verkeer kunnen deelnemen omdat ze een sterkere bril nodig hebben, medicijnen gebruiken waar je niet mee zou mogen rijden, ‘belangrijke documenten’ lezen achter het stuur en meer van zulks. Als ze autorijden – en de enorme hoeveel doden en ongelukken die eruit vooruitkomen – zo serieus zouden nemen als nodig, dan mensen wellicht iets attenter kunnen rijden en anderen in het verkeer zo kunnen behandelen als ze zelf behandeld willen worden… met uitzondering van de types die alles te hard vinden gaan natuurlijk ;-)
@oli4k: inderdaad, autorijden is een serieuze bezigheid en dien je dus ook serieus mee om te gaan. Dus geen andere dingen doen, maar gewoon puur concentreren op het autorijden! Dat zou echt al zo enorm veel schelen in het verkeer.

(Persoonlijk vind ik autorijden bovendien veels te leuk om mij met andere dingen bezig te houden tijdens het rijden ;))
@WolfKrad: Ik neem de telefoon ook niet op tijdens het rijden. Ben net weer terug vanaf m’n daily commute (Amersfoort-Nieuw Vennep en vice versa: A1, A10, A5, A4…) En ja hoor, een vlotte dertiger in een Passat bluemotion slingerend en druk bellend (linkerhand aan het rechteroor, hoofd schuin, can you believe it??) met 130 inhalen waar je 100 mag. Z’n baan remt, hij schiet naar rechts, vol op de rem, schiet voor z’n linkerbaan-voorganger weer ervoor. Dan ben je echt een asociale klootzak. En wij maar ons best doen voor onze en andermans veiligheid…
hoeveel +heid natuurlijk. Edit functie?
Waar zijn de inhalende vrachtwagens gebleven, dat is nog altijd mijn nummer 1 ergernis.
Inhalende vrachtwagens, overal-schijt-aan-hebbende Polen en vooral… idioten die nog steeds niet snappen dat je niet met 60 km/u de snelweg op moet sukkelen maar eerst gasgeven en pas invoegen als je op snelheid bent (en dus niet meteen aan het begin van die invoegstrook ’t hoedje naar links duwen!).
bij mij staat die pekel; dat alles verroestende lakafbijtende remklauwdofmakende witte goedje dat we hier op de wegen gooien.
Ik blijf mij erover verbazen dat bumperkleven altijd zo hoog scoort. Als je normaal doorrijdt en snellere bestuurders er gewoon netjes langs laat (oftewel: niet onnodig links blijft), heb je er echt niet zoveel last van.

Heel soms is er wel zo’n idioot die ook op de rechterbaan kleeft terwijl de linker helemaal leeg is, maar negen van de tien keer kan je het probleem prima zelf oplossen.
1) Audi’s BMWs zonder richting aanwijzers
2) Flitspalen
3) Politie voertuigen
4) Mensen die denken dat ze overal voorrang hebben
5) Johnny bakken met een te grote uitlaat
6) Strooi zout
7) De staat van de belgische banen
8) Wieler toeristen
9) mensen die te traag rijden
10)Snelheids heuvels / Wegversmalling
Waar ik me ook aan erger is niet werkende verlichting, hoog afgestelde koplampen of strooilicht. Zelfs bij standaardauto’s zie je daar veel missers.
Bij mij staat het bumperkleven toch echt wel op nr. 1 Ergenissen in het verkeer.

Ik heb ervaren, wanneer ik 130-135 rijd op de linkerbaan op de snelweg, er redelijk tot vaak zo’n opgewaardeerd VAG-product met 4 van die ringen erg dichtbij in m’n spiegel komt en mij aan het opduwen is. Voor de rest rijd ik niet tot bijna nooit onnodig links, alcohol/drugs achter het stuur is het meest idiote en achterlijke wat je kan doen, ik geef bijna altijd richting aan, (Ja, als er geen kip rijdt ergens, vind ik het nogal nutteloos) en gevaarlijk rijgedrag ben ik ook geen voorstander van.
Ja, ik rijd soms wat te hard(80 waar je 60 mag) maar waar ik soms pissig om kan worden is het feit dat ik nogal eens de verbindingsweg naar Voorthuizen rijd en dat er weer zo’n verrekte Citroen Picasso of iets soortgelijks 60-65 rijdt waar je gewoon 80km/u mag.

@Griffin: Jouw mening deel ik van harte! Vrachtwagens die elkaar gaan inhalen met een snelheidsverschil van 5-7km/u is niet alleen ergerlijk maar ook erg gevaarlijk. Mijns inziens zou het landelijk verboden moeten worden. Je krijgt er alleen maar opstoppingen door terwijl de trucker in kwestie maar 1 vrachtwagen voorbij is. Zelf ben ik eens een keer bijna op een vrachtwagen (jaja, toevallig was het een oostblokker) geknald die dacht grappig te zijn door ineens de linkerbaan op te stormen zonder richting aan. Ik kan je vertellen: Dan schrik je je beroerd! :o
@autoloos19: Ben het met je eens. Als je weet dat je op een 80- weg de voorste van een treintje bent, ga dan niet langzamer dan 80 rijden. Aan de andere kant, als ik op een 80 weg rijd waar vanwege werkzaamheden slechts 50 is toegestaan, en ik besluit 65 aan te houden en er vormt zich achter mij een treintje, ga ik ook geen 80 rijden. Dan heb ik gewoon een treintje aso’s achter me zitten, ik zou moeten uitlopen met 65.
Ik erger mij vooral aan nummers 2,3,6 en 7… En eigenlijk meestal zijn dat wel de mensen die links rijden die ik het meest tegenkom… en ook de bumperklevers…
@Jochempie: Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar wanneer er vanwege wegwerkzaamheden een tijdelijke snelheidsvermindering is ingevoerd tot max. 50km/u dan rijd ik altijd 50 met maybe wat uitloop maar zorg er dan zeker voor dat ik niet de 60 ga aantikken. Mensen die dan nog gaan bumperen kunnen er bij mij wel inzakken.
Boetes bij snelheidsovertredingen tijdens werkzaamheden zijn al niet mals, dus dan ik de Goden niet verzoeken.

Ik heb overigens nog nooit van m’n leven een verkeersboete gehad. Ik heb wel m’n rijbewijs maar ben nog student.
Als eerste auto zou het me overigens vrij weinig uitmaken wat voor een auto ik zou rijden (naja, geen auto waarmee ik flink voor lul zou rijden i.i.g.) ;)

Een BMW E34 5-serie met leuk lichtmetaal, metallic zwart en fraai interieur zou ik mijzelf aanschaffen mocht ik uiteindelijk het geld er voor hebben.
@autoloos19: Ben nu aan m’n eerste echte baan begonnen, ik zie zo’n E34 ook wel zitten. Mooiste 5-serie ooit!

Ik rijd gelukkig altijd nog voor kwart voor zeven ’s ochtends en na 6 uur ’s avonds langs de betreffende werkverkeer-uitritplek, dan is er (nog) niemand.

Ik heb nu zes jaar m’n rijbewijs. Twee keer gepakt door een flitspaal met 58 bij 50, één keer met 92 bij 60 (was aan het uitrollen vanaf de autobahn, richting een stoplicht. Ging de Duitsers niet traag genoeg… Was nog redelijk accuraat door de flitser voor Mof uit te maken!)
Wat ik niet kan lijden is de “twee seconden regel..” Het CBR leert je dat je onderlinge afstand tot je voorligger 2 seconden moet zijn. Ik probeer dat regelmatig uit. Moet je eens doen, je weet niet wat je meemaakt. Er blijven dan continu auto’s in die ruimte duiken, daar wordt je compleet gestoord van. Kun je steeds gas terug nemen, want je moet immers op die in het gat duikende auto ook weer 2 seconden creëren, enz. Daar kun je in Nederland niks meer mee. Gewoon aansluiten en kop/kont rijden, met de kans op een kop/staart botsing EN steenslag maar voor lief nemen. Ik heb het gevoel dat een hele hoop verkeersregels nog stammen uit de tijd van rustige wegen. Deze werken niet meer in de overvolle gestreste huidige verkeerssituatie..
@Freewarefreak: Steenslag? Zelfs al rijd ik 50 meter achter m’n voorligger, dan nog springen er steentjes tegen m’n voorruit. Vandaag zelfs twee. Maar het klopt. Als je probeert afstand te houden ten opzichte van je voorganger, verpest iemand anders het door er tussen te kruipen. Je zou eigenlijk willen weten van je mede-weggebruikers wat hun rijstijl en bedoeling is. Aan de andere kant, de meeste mensen interesseert de medeweggebruiker geen zak, zolang ze maar thuis werken.
Agressief rijgedrag is juist een reactie op het waardeloze rijgedrag van anderen! Zoals dat irritante bumperkleven en het nog ergere links rijden en sukkelen van 55+ers, vreselijk! Ja, daar ga je wel agressief van rijden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).