Toyota gaat vrijuit in onderzoek naar elektronica-fail

Auteur: , 30 Reacties

Tien maanden geleden schreven we over een onderzoek dat in Amerika gaande was. Overheidsinstantie NHTSA was samen met de 'rocket scientists' van NASA een onderzoek gestart naar de elektronische gaspedalen van onder meer de Prius. Gewoon, om even te kijken of ze de geplaagde autofabrikant van nog meer aantijgingen konden beschuldigen. Maar de negen wetenschappers zijn er inmiddels uit: er zitten GEEN defecten in de elektro-gaspedalen van Toyota.

Uit een eerder onderzoek werd al bekend dat er met de remmen van de zogenaamde ‘runaway Priussen’ niet mis was. Amerikanen waren gewoon niet in staat om op tijd het rempedaal in te trappen. En nu krijgt Toyota wedrom een veer ingebracht en wordt zelfs door de spacegeeks van NASA bevestigt dat de elektronica prima in orde is. Dat werd de afgelopen maanden onderzocht om uit te vogelen of er meer aan de hand was dan alleen wat ‘sticky’ pedalen en schuivende vloermatten (a.k.a. De Vloermatten des Doods). De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) geeft het daarom nu volmondig toe: “There is no electronic-based cause for unintended high-speed acceleration in Toyotas.”

Sinds de herfst van 2009 heeft Toyota 18 miljoen voertuigen terug geroepen en is er 48 miljoen dollar aan boetegeld betaald (ze verzwegen immers een aantal zaken, en dat mag nie van Uncle Sam). Nu nog even die civiele rechtszaken in de VS overleven, en we kunnen het hoofdstuk Throttlegate zo langzaamaan afsluiten. Een reactie van Toyota op de ‘vrijspraak’ staat hier.



30 reacties

Dus toch de amerikanen die weer niet konden rijden.(of waarschijnlijk frustratie omdat dat ding zo langzaam accelereert:P)
Halleluja :) Kunnen al die flauwe reacties op een Toyota nieuwsbericht ook eens stoppen zoals “krijg je daar standaard een terugroepactie bij?” enz.. ik zei het al langer dat het onzin was
Gaat Toyota nu een proces aanspannen wegen eerroof, broodroof, misrepresentation, laster, …? Kunnen ze een mooie schadevergoeding voor vangen.
@Esprit_de_Flandre: Dan is er gelijk weer een geld krisis in de “states”. :)
Haha, mooi gedaan van de VS :D
Heeft Toyota toch voor altijd een flinke imago deuk opgeleverd. Goed voor de Amerikaanse auto-industrie.
@FelixF:
Volgens mij bouwt Toyota voor de Amerikaanse markt veel meer auto’s in de VS zelf dan GM en Ford die volgens mij meer in Mexico en Canada zitten. Kan ernaast zitten, maar dat is wat ik Amerikanen altijd hoor roepen.
Zou nu nog te achterhalen zijn hoe het allemaal begonnen is? Is de aanstichter niet geheel toevallig een medewerker bij een Amerikaans autoconcern die een verdacht ongeval aan het licht bracht, waarna een kettingreactie van paranoïde reacties volgde? Zou me niets verbazen…
Toch opvallend dat er nu niets aan de hand blijkt, maar toyota wel een grootscheepse terugroepactie deed. Daarbij geven ze wel aan dat ze niet zeker van hun product waren.
@Jipp: jij snapt ook niks he.. dat was om hun imago te redden
@Atenza: Nee niet echt… ze wilden niemand in onveilige auto’s laten rijden :) Daarom riepen ze er zoveel terug.
@G-Ammo: ze waren niet onveilig. ze kregen het imago dat ze onveilig waren en dat bleek dus onterecht
@Atenza: als ze zeker van hun zaak waren, hadden ze gewoon geroepen dat er niets mis wat met hun auto’s en dat ze nadere onderzoeken afwachten, dat levert minder imagoschade op, dan toegeven en een mega terugroepactie doen, waarbij je toe geeft aan je fouten.
Ach, het de hele opschudding heeft ze geloof ik geen windeieren gelegd en zijn ze zelfs de verkoopcijfers gestegen het afgelopen jaar, mede hierdoor.
Oei dat is jammer voor al die Azie auto haters,Toyota is best after all :D
Wat met al die andere terugroepacties buiten gaspedaal ? There is something rotten in the state of Toyota. Geleid door enkel Japanners terwijl het een internationaal concern wil zijn. Toyota zal nog wel enkele jaartje meedraaien maar is over zijn hoogtepunt heen. Hybrde monopoly verdwijnt volledigd binnen paar jaartjes. Van diesel hebben ze geen kaas gegeten. Moeten het dan hebben van massa producten waar de concurrentie ook niet stil bij zit.
@speedie: Man toch. :D toyota is nog altijd kwaliteit. Top gear aflevering niet gezien zeker? Je moest eens weten wat er aan al die andere auto’s zo scheelt. Ik ken iemand die zich een jaguar xf had gekocht. Na 1 week kwam de versnellingsknop al niet meer omhoog. En dat is dan jaguar. Het vergt erg veel lef en zekerheid om wagens terug te roepen. Het was veel makkelijker om ze gewoon te laten voor wat ze zijn en alles te ontkennen of er niets aan te doen.
@As_long_as_it_is_fast: ik ken nog wel meer problemen van de jaguar, remmen die uitvallen, alleen nog maar een achteruit versnelling etc…
@speedie: god wat een afgunst gebaseerd op niets..
@speedie: gelijk heb je.
@Jipp: Ni op twee paarden wedden gij! :D
@speedie: Van diesel geen kaas gegeten? euhm….???? Volgens mij zijn de D4-D motoren van Toyota krachtiger en zuiniger dan die van euhm….. alle anderen, Toyota was zelfs de eerst die het aan durfde om Directe injectie gebasseerd op Piezo technologie te implementeren, met succes nog wel.
Oops, even Apeldoorn bellen.
Toyota was kwaliteit, 20 jaar geleden. Tegenwoordig valt de kwaliteit mij tegen!
De opvolger van de Space Shuttle gaat vast een groot Toyota logo dragen.
Ondanks dit hele goede nieuws voor Toyota zijn de net verschenen jaarcijfers niet rooskleurig.. ze hebben VEEL minder winst gemaakt als het vorig jaar. Dat is bijna gehalveerd. Staat op de Financiële pagina van de Telegraaf. Dit voor de “bron” roepers.. don’t shoot the messenger.. ;)
@Freewarefreak: Ten eerste is het: VEEL inder winst DAN.
En ff ten tweede: ze hebben minder winst gemaakt, maar wel meer auto’s verkocht, dus die ingedeukte winst-cijfers zitten ergens anders in, dat komt wel weer goed.
@hectorae86: En ja, mijn M toets doet het af en toe niet :P
@hectorae86: “minder winst DAN”

THX! :) Weer wat geleerd. Zal er proberen op te letten, Nederlands is nu eenmaal een moeilijke taal.. zelfs voor een geboren en getogen exemplaar, like me.. (hmm.. dat was dan weer geen Nederlands..) ;)
Dit is niet de eerste keer dat de Yanks proberen de Japanners neer te halen.Reeds in de jaren 70 deden ze dit toen Toyota en Honda dreigden de Amerikaanse automarkt volledig in te palmen.Het wordt tijd dat die Amerikaantjes zelf eens een deftige wagen in mekaar steken,want op het gebied van betrouwbaarheid en afwerking blijven ze steken in de eighties

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).