Chevy Camaro ZL1 is een beest

Auteur: , 46 Reacties

Dames en heren: maak kennis met de meest krachtige Camaro die Chevrolet ooit heeft gemaakt. De SS wordt onttroond als topmodel en moet plaats maken voor de ZL1. Verantwoordelijk voor de aandrijving is een supercharged 6,2 liter V8, die meer dan 550 pk en 745 Nm moet leveren. Yee-haw!

Als je de foto’s bekijkt springt meteen de hood scoop in het oog, die het vooraanzicht in combinatie met de toch al gemene bek nog wat indrukwekkender maakt. Dikke 20″ velgen, 305 mm brede achterbanden, vier uitlaatpijpen, en zijn extradikke heupen maken de neutrale toeschouwer meteen duidelijk dat er met deze Chevy niet te spotten valt.

Chevrolet snapt nog wat echte mannen willen, en rust de ZL1 uit met een robuuste handgeschakelde Tremec TR6060-zesbak, met dual-disc clutch system. De motor is een bekende uit de Cadillac CTS-V. Hoewel de auto nu al wordt voorgesteld, is hij waarschijnlijk pas begin 2012 klaar. De engineers kunnen er dus nog een jaartje aan doorsleutelen, en de technische gegevens kunnen in de tussentijd nog veranderen.

De naam ZL1 is een verrassing, iedereen ging een beetje uit van Z28. Hij kan nogal verwarrend overkomen, vanwege het kleine verschil de Corvette ZR1, maar er zit een bedoeling achter:

The ZL1 name is derived from the all-aluminum racing engine of the same name, which was developed in the late 1960s and installed into a handful of regular-production 1969 Camaros. Only 69 were built with the engine, but they’ve achieved mythical status among enthusiasts, as they represented the pinnacle in Camaro performance – until now.

Naast de koolstofvezel inleg in de motorkap zal de ZL1 ook over Magnetic Ride Control (een geavanceerd veersysteem) beschikken. In het interieur vinden we metertjes die de oliedruk, -temperatuur, en boostdruk weergeven. Verder zullen als nieuwigheden een parkeerhulp en een achteruitrijcamera worden aangeboden. De ZL1 werd overigens vandaag op de Chicago Auto Show onthuld.



46 reacties

Wat een heerlijke kar. Zeer veel pk’s voor je geld.
@PCCB: Wat kost ie?
@autobandventieldopgroef: zo’n $47.000
@robbie:
34500 euro dus. Die zal hier wel 110.000 euro worden.
Vind de Camaro qua design altijd wel de meest geslaagde van de 3 (alhoewel die allernieuwste Mustang er ook wel netjes uitziet).
Heel vet.
En meer dan 40 jaar evolutie levert absoluut nul pk vermogenswinst op :P
Moet je nagaan wat een bruut de originele ZL1 dan geweest moet zijn.
Filmpje, filmpje!!!
Deze is wel erg lekker.
Goeie zaak dat er gewoon een handbak in zit.
Dat geeft wel veel meer een sportwagengevoel.
deze zagen we volgens mij ook in de transformers film(ook met die bumpers)

mooie wagen trouwens
@Volvo940polar: Bumblebee :p
Inderdaad. Beest.
opvolger van de Z28 ??
Vraag me wel af of ze dit dan voor de Chinezen hebben gedaan? ZL1 in plaats van ZR1? :|
Wat een heerlijke bak! Vond ik van de SRT al! Maar dezeis echt gigantisch vet
Vet, die lichtjes, die vormen. Alleen dat verbruik zit waarschijnlijk weer mile high! Moesten ze dat nog kunnen fixen, ’t zou echt de moeite zijn. Import, het komt er nog van. :D
@As_long_as_it_is_fast: Ach, lepel een viercilindertje van BMW in, en het zal goed verkopen hier…

Eigenlijk, aangezien Amerikaanse wagens vrij goedkoop zijn zou het toch rendabel moeten zijn om ze te kopen in de States, hier te importeren, bescheiden(er) V6’je erin, en dan verkopen. Door het geld dat je bespaart op de belasting door de kleinere motor hou je waarschijnlijk over tov. een gewone US-standard met V8.
@Esprit_de_Flandre: Sounds like a plan. ;)
Heerlijk Amerikaans concept. Dikke motor, veel pk, grote wielen, een lekker woest uiterlijk en hoogstwaarschijnlijk een moddervet audiosysteem 8)
WTF nog steeds maar 1 nokkenas en pushrods..mhh niet zoveel veranderd intern de laatste 20 jaar.
wel lekker veel vermogen dat dan weer wel.. design van de auto is gewoon super.
Ik vindt het ontwerp van deze wagen nog altijd hartstikke mooi! Jammer dat ‘ie niet met Deutsche grundligheid gebouwd wordt. *Zoekt dekking*
@C220AMG:Gelukkig niet nee dit is gewoon kwaliteit en geen femieum ,oeps sorry penium eh ,premium? :)
@norge: Waarom worden kritische reacties altijd veroordeeld door het fenomeen “premium”. Volgens mij is een blog bedoeld om je mening te geven en dit mag kritisch zijn!
@C220AMG:Ik veroordeel niemand voor een mening ,maar stellen dat alle Duitse auto’s beter zijn als Amerikaanse roept natuurlijk een reactie op.
@C220AMG: Duitse degelijkheid, een term die ook u wellicht heeft opgepikt in de media.
Duitse degelijkheid kan ook naar de knoppen gaan, Duitse degelijkheid kan ook op de pechstrook belanden, en tenslotte betaal je Duitse degelijkheid flink door op je rekening van de garage.
Ik ken genoeg mensen die in dat bedje ziek zijn met hun Duitse degelijke…
@Pixed: Waarom zou ik die term uit de media oppikken? Volgens mij verkondig ik hier mijn persoonlijke mening over de auto gepresenteerd in dit blog.

Hoeveel mensen ken je met een Camaro?
Wat een heerlijke auto dit. Lekker schreeuwerig en dik. Een echte-mannenauto
ZR1, ZL1…

Wie het verschil tussen een Corvette en een Camaro niet ziet is autoblind (bestaat dat?).
@Esprit_de_Flandre: if not, vanaf nu wel.
this is my kind of car… Ziet er goed uit en is zeker en vast krachtig genoeg voor dagelijks gebruik :-D
Elke keer als ik ZL1 lees in het artikel zie ik in mijn hoofd een Chinees die ZR1 probeert uit te spreken. :| Ik vind het niet handig gekozen.
Toch wel erg bruut deze Camaro.
Jammer alleen dat er een aveo stuurtje in zit.
Vet.
WOW heel gaaf! die heupen! mooooooooi :D
Leuke auto die Camaro ZL1, bijna net zo leuk als de Nissan GT-R.
Wel met dezelfde intensie gemaakt, om gehakt te maken van de gevestigde orde, prima doelstelling, zeker als het lukt, zoals met de Nissan GT-R.
Meen je niet dit, onderliggende nokkenas met kleptuimelaars!? om maar positief te blijven zeg ik maar dat je er nog een redelijke hoeveelheid vermogen uit weten te halen. Is dit dezelfde motor als de ZR1 met minder vermogen? kan het me niet voorstellen dat deze dit klepsysteem ook heeft. Anders is mijn waardering voor de ZR1 per direct gehalveerd.
@BMW330Ci:
Dat klopt. De Z06 heeft de betere motorblok en met een supercharger op die ga je richting de 800pk.
Maar de ZR1 blok zal wel goedkoper te onderhouden en te maken zijn.
In het Chinees lijkt die naam maal een heel klein beetje op die van de Colvette ZL1…
Ik vraag me af of de chinezen het verschil tussen ZR1 en ZL1 kunnen uitspreken ;)
wat een gave bak, dit is gewoon echt waar voor je geld, elke PK, als ik het geld had wist ik het wel! :D
Stoere wagen!
@bmw330ci ik hoop absoluut niet dat je echt zo hooghartig en arrogant bent zoals je schrijft, want het bewezen feit is nog steeds dat er in de wereld op verschillende manieren ontwikkeld word,vaak bereiken verschillende manieren de zelfde doelen , kijk maar naar bladveren hoog doorontwikkeld en in de ogen van een aantal duitse autokenners , op sommige vlakken zelfs beter, het zijn ook echt de nederlanders met een duitse voorliefde die deze arrogante zich eigen maken .
Oef, qua vormgeving krijg ik spontaan last van m’n ogen. Ja, Amerikaanse auto’s uit het sportwagen-segment kunnen nu inmiddels redelijk tot goed bochten maken (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) maar qua vormgeving ben ik enkel en alleen gecharmeerd van de nieuwe Challenger en de huidige Mustang.

Tja, als het maar groot, breed, hoekig, blokkig en abnormaal veel vermogen heeft toch? :roll:

@corvettez06: Feit blijft dat bladveren redelijk achterhaald zijn. Als merk moet je op z’n tijd ook vooruitkijken en op technologisch vlak jezelf verbeteren. Om nu maar te vertrouwen op een paar van jou Duitse autokenners die schijnen gezegd te hebben dat bladveren beter zijn dan het alternatief ervoor staat niet garant als zijnde de waarheid. Ik zeg niet dat de bladveren die doorontwikkeld zijn slecht en niet op hun taak bereid zijn maar dit noem ik geen vooruitgang.

En is de reactie van @bmw300ci nu hooghartig en arrogant? Het zou kunnen (is maar een beredenering) dat jij als US-car fan niet geheel objectief bent aangaande dit onderwerp.
Ik ben overigens wel enorm fan van de “echte” musclecars uit de jaren 60/70. Iconen als de Challenger, Charger, Mustang, Barracuda etc. kunnen mij zeer bekoren.
Video van Car&Driver over de ZL1
http://www.youtube.com/watch?v=Z1Pdt096784
Nou, ziet er best goed uit! Specificaties klinken ook goed. Alleen ik vond de voorkant van de SS wel wat mooier ogen hoor…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).