Wat is er allemaal mogelijk met het design als je de motor in het midden plaatst? Het hield de gemoederen bezig bij Pininfarina in de jaren ’60. Een van de meest extreme concepten lieten ze zien in 1970, het was deze Ferrari 512S Modulo. Een 550pk 5.0 liter V12, fantastisch onderstel en een totaalgewicht van slechts 900kg. Een hoger specifiek vermogen dan een Bugatti Veyron. Verder dan de concept-fase kwam de Modulo niet.
De geboorte van dit vrij extreme concept begon al in 1968. Toen werd de auto ontworpen door Paolo Martin. Er werd weinig met het design gedaan. Paolo Martin maakte nog een 1:1 piepschuim model maar het management van Pininfarina zag er weinig in. Een vreemd concept waar mensen enkel in een grote boog omheen zouden lopen. Hoe fout konden zij het hebben?
Een jaar later werd er nog eens naar de tekeningen gekeken. De interesse groeide en het designhuis wilde alsnog met het concept aan de gang. Als basis werd een Ferrari 512S chassis genomen. Er waren nog steeds twijfels over het ontwerp, maar het enthousiasme van de ontwerper en de noodzaak om een nieuw concept te laten zien lieten de ontwikkeling toe. Bovendien moesten er 512’s gemaakt worden. Ferrari stond op het punt tegen Porsche te gaan racen in haar 512 S auto’s, een van de homologatie-eisen was een productie-aantal van 25.
De raceauto als basis verklaart meteen de brute prestaties. In die tijd reden ‘normale’ auto’s rond met 30-120pk. De snelste V12 productie-auto’s van Ferrari en Lamborghini reden rond met ongeveer 360pk.
Naast een verschrikkelijk snelle motor was van deze concept vooral de modulaire opbouw bijzonder. Verschillende losse componenten die simpel bij elkaar gevoegd konden worden. Een monocoque-constructie in een tijd dat de meeste auto’s met een ladderchassis rondreden. En natuurlijk het grote ‘canopy’ dak. Niet zo lang geleden werd een vergelijkbare constructie nog toegepast op de Maserati Birdcage 75. Eveneens gemaakt door Pininfarina. Achterin de Ferrari 512 S Modulo lag de race-spec 5.0 liter V12. De motor produceerde maximaal 550pk (410kW) bij 8000 toeren. Alle extra luxe en de andere constructie maakte de Modulo slechts 20kg zwaarder dan de 512 S racewagen.
Hoe fout de directie van Pininfarina het kon hebben bleek later. De auto werd nog tot 1984 veelvuldig op shows getoond. In de jaren ’70 sleepte het design meerdere prijzen binnen. Waar Sergio Pininfarina vooral vreesde voor negatieve publiciteit bleek de Modulo Pininfarina juist veel (positieve) naamsbekendheid te bezorgen. Uiteindelijk heeft hij daarvoor de ontwerper, Paolo Martin, nog zijn excuses voor aangeboden.
Elfloro zegt
Hoezo vergeten?
SaabTURBO zegt
Prachtig, maar qua design absoluut geen Ferrari. Helaas. Wel een enorme schoonheid, ongelofelijk innovatief design. Schitterend stukje vormgeving!
Stopwearingpants zegt
Ziet eruit dat ie heeeeeel snel kan gaan
AMV8Bart zegt
Inderdaad. Vergeten?
1peter zegt
Draaicirkel lijkt op drie keer niks. Liever een testarossa
Klassiekerrally zegt
Geweldig ding. Ik kan me het speelgoedauto’tje nog goed herinneren. M’n broer had ‘m.
Dat filmpje is trouwens wel een beetje lam… Alleen maar een zweverige soundtrack in plaats van hardcore motor gebrul. Begrijpelijk, maar wel jammer.
jobh zegt
in t filpje zie je m alleen maar rijden maar echt hard gaat t niet
axel zegt
leuk als je een lekke band hebt dan moet je aardig wat schroeven, maar ik kan hem echt niet mooi vinden en het is voor mij geen wonder dat dit een concept is gebleven.
bpc zegt
het is er ook aan te zien waarom hij vergeten is de cijfers zijn heel mooi , maar mijn god ! wat een gedrocht ! net een vreanda met wielen onder
Freewarefreak zegt
@bpc: Ik kan er ook niet aan wennen. Het lijkt wel een rijdende dwarsdoorsnede van een vliegtuigvleugel. Begrijpelijk dat dit het concept stadium nooit ontstegen is.
bpc zegt
@Freewarefreak: het valt me nu pas op het kon ook niks worden de man op de eerste foto lijkt me vrij normaalgebouwd maan de wagen kan niet meer toe , hij is gewoon te klein…
tjorque zegt
lijkt me geweldig aerodynamisch :p leg er maar een zuinig blok in voor mij :) met een 2.0t ben ik al tevreden
Grimmie zegt
Jikes….
FieRo zegt
Vet futuristisch ! En dat voor een 40 jaar oud ontwerp…en of het nou mooi of lelijk is, ik vind het wel leuk om te zien hoe ze in het verleden over de toekomst dachten :)
getl4id zegt
niet zo heel vreemd dat die vergeten is ;-)
ICEFARMER zegt
3 jaar geleden heb ik een ferme trip door supercarland Italië gemaakt.
We hebben dan ook een bezoek aan Pininfarina gemaakt.
Daar stond de Modulo ook.
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=30724
Het jaar erop nog een roadtripke gedaan in Italië.
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=40363
mrdjm zegt
Sierlijk of zoiets kan ik het niet noemen, maar dit is gewoon een erg leuk!
Deze concept kan ik echter niet vergeten noemen! al vind je er op de weg niks van terug als het gaat om het design :)
reed zegt
Alleen die koplampen zijn jammer, voor de rest een mooi model om als kitcar over een kever-chassis te maken.
Jokkebrok zegt
Gave wagen hoor!!
fluvioglacialeafzetting zegt
echt een geweldige, prachtige bak:P
heb m alleen nog nooit zo van voor en schuin voor gezien, vond m eerst niet echt geweldig, maa hij is toch wel echt prachtig!
Justawheelchairguy zegt
Apart, had ernog nooit van gehoord! Hebaandiachtog zitten lezen
MichaelvdBroek zegt
ik vind hem dik ! :D
Cantago zegt
Niet zo mooi als de Maserati Birdcage, maar hij mag er zeker zijn! En dan zo ongelooflijk veel vermogen in zo’n lichte auto, jammer dat ik niet kan horen hoe dat klinkt;) Of beter… meemaken! Want hij zit echt laag bij de grond zeg!