De Ferrari 250 GTO van Stephen Mitchell

Auteur: , 30 Reacties

Het is eind jaren '60. De Ferrari 250 GTO heeft naam gemaakt in de racerij. Een aantal exemplaren moet opnieuw opgebouwd worden, ze zijn intensief gebruikt. Ze wisselen van eigenaar voor slechts $7000,-. Het lijkt een droom, in 1967 was het werkelijkheid.

Dagelijks rijden in misschien wel de meest legendarische Ferrari ooit. Het komt er bij mij niet in. Dit is meer dan een droom. Snakkend naar adem las ik wat er indertijd betaald werd voor een 250 GTO. Voor $7000,- had je er een. Omgerekend zou dat vandaag neerkomen op een grove $50k of 35.000 euro. Een schijntje. Steven Mitchell betaalde in 1967 zijn Ferrari 250 GTO van het geld dat hij verdiend had met regisseren en het importeren van exclusieve Europese auto’s naar Californie (US).

Onlangs heeft hij zijn verhaal op Teamspeed.com gezet. Zeer de moeite waard om te lezen.

De eerste rijtest met een Ferrari 250 GTO in zijn gloriedagen op het internet? Enkele quotes:

The 250GTO #3987 was the third car I’d ever owned. The first was a 3.8 E-Type Jaguar. It was a beautiful car, but featured a low-revving six cylinder with an unsynchronized first gear that was like a granny gear off a truck. The car was more at home on the open road than negotiating the beach canyons of Los Angeles. The second was a Ferrari Berlinetta Lusso. It was very different from the Jaguar with its V12 redlined at 7000 rpm. The Lusso loved the canyons as much as it did the highway.

The day came when I was given the go-ahead by Sal to let it out and see what the car could do. I did. Up to that time, I had only taken it to 5000 rpm and was already in love with the car. Imagine what happened the first time I took it to 7500! At about 6-6500 rpm, the sound of the engine changes entirely from a low pitched growl to a high pitched banshee scream. It was a transcending experience and it felt like the car was thanking you for giving it release. It was an adrenaline rush every time I experienced it. Fortunately, the people in my neighborhood appreciated this sound and would often stop me in public to convey their amazement about the car. I was often stopped in public by members of the California Highway Patrol who also seemed to appreciate the sound.

The GTO was well-suited for sustained high-speed runs, as one would expect. Very often, I would get in the car and drive it from my home in Los Angeles to Las Vegas, Nevada. On these occasions, the car performed without any complaint and I would maintain a cruising speed in the 140 mph range, slowing to about 80 mph when approaching other cars that I would be passing. It never overheated or displayed any temperament. The only concessions to street driving were the installation of an electric fan for the radiator and the use of cooler spark plugs. If the GTO had any agenda of its own, it wanted to go faster. No matter how fast one was traveling, it was always the easiest thing in the world to make it go faster. After driving at 145 mph for a time, the slightest input took the car to 150 and above.

Hij reed zijn GTO bijna iedere dag. De auto kreeg zijn onderhoud, reed zijn kilometers en reed vrijwel alles voorbij. Geen onbeheersbaar fel beest, wel een bloedsnelle rijdersauto. Uiteindelijk is de GTO in 1970 weer verkocht om een nieuwe reis naar Europa te financieren en auto’s te kopen en importeren.

Deze auto met chassisnummer 3987 is nu in handen van Ralph Lauren. De auto is volledig terug gebouwd naar standaard specificaties. In afwachting van een documentaire over de 250 GTO zijn er deze twee video’s met beschrijving van Steven Mitchell.




30 reacties

Heeft Stephen Mitchell ook geen originele Shelby Cobra?
Ik las het vanochtend al ergens. Prachtig verhaal. De 250 GTO was natuurlijk nog maar de eerste van de echt legendarische auto’s die uit de Ferrari-fabrieken zijn gerold. Dat zijn we pas later gaan beseffen. Toen was het nog gewoon een afgeschreven race-auto…
@Citrofiel: veel eerder heb je ze @ http://www.sportscardigest.com/author/stephen-mitchell/
@MarkieS: Vreemd dat ik er dan gisteren pas op gewezen werd. Ach, Autoblog komt er ook nu pas mee. Eén van de grotere sites doet de ontdekking en ineens is het in het nieuws. Mooie verhalen, ik heb ze nu allemaal gelezen.
Droom auto! Maar dromen moet je houden, toch?
Oeh, deze kwam aan bad bij top gear vorige week. Zeer nice! Klassieker van de bovenste plank. Ik zou hem zeker eens willen rijden, maar daarin ben ik niet de enige lijkt me. ;)
integralechubasco
gewoon wow! wat een fantastische filmopnames… je krijgt heimwee naar een tijd die je nooit meegemaakt hebt. Die gele lichtjes op dak en de ventilatiebuisjes op het dashboard geven de auto een duivelsachtige uitstraling…
Iedereen zegt altijd,’had ik in die tijd maar een 250 gto gekocht’ of had ik toen maar etc.

Terwijl we dit doen staan toekomstige klassiekers te koop voor een schijntje. Een Carrera GT heb je al voor een 2 ton. Geef dat een jaar of 10, 20 en daar krijg je zo een miljoen voor. Geef het een jaar of 50 en je hele familie kan er een generatie op teren. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de Mercedes 300 sl. Die is de laatste paar jaar flink in prijs aan het stijgen maar nog altijd een schijntje als je de historische waarde ervan combineerd met het lage productie aantal. Ik schat dat die auto over 10 jaar al een veelvoud van een miljoen waard is.

Reden daarvoor is niet alleen de auto’s opzich maar ook de extreme toename van rijkdom de komende paar jaar. Wat denk je als landen als India, China en Brazilie echt mee gaan doen op internationale veilingen? In die landen komen er per dag honderden miljonairs bij. Als een deel daarvan zich in de markt gaat gooien waar tot nu toe alleen Amerikanen en Europeanen streden om de mooiste auto’s dan exploderen de prijzen.

Dus kijk goed rond en investeer in iets waar je nog plezier van kan hebben ipv dat saaie goud dat maar in je kluis ligt en zeker niet hetzelfde rendement haalt.
@raphael: Leuk verhaal, pindakaas conclusie cq advies.
Rij zelf maar 20 jaar met je Carrera GT van 2 ton en ik geef je nu bij deze de garantie dat jij daar geen miljoen voor krijgt. Wedden ?
Je volgende voorspelling is de MB 300 sl.
Ik neem aan dat je wijzer bent dan je voorspellingen.
Hoewel. Wedden om je hele verhaal dat jij onzin schrijft ?
Wedden om elke zin die je schrijft dat het on-zin is ?
@raphael:
je hoeft niet zo hoog in de boom te gaan zitten.
De ‘gewone’productie auto’s met rally pedigree koop je nu voor relatief weinig, een Subaru Impreza WRX STI R coupe,Of een Hondaatje S 2000
Of een vroege MX 5
Of een Clio V6
Hoe ik dit weet?

Kijk maar wat een echte Sierra Cosworth doet, of een 5 Turbo of een TR 6PI. Om maar niet te praten over een Metro 6R4, een Ford RS 200 of een Quattro coupe of S1
Of een Escort RS 2000 of een R8 Gordini of een Alpine A110
’t is tijd voor jouw om een Clio Rs weg of een Focus RS
weg te zetten. ;)
@desjonnies: Ik heb het inderdaad hoog op gezocht aangezien die groep constant onder de loep ligt en vrij zichtbaar is. Maar je hebt gelijk, als je kijkt naar een RS200 of Delta, dan geldt hetzelfde verhaal.

Wat ik probeerde te zeggen is dat terwijl iedereen altijd baalt van een gemiste kans vroeger er zich tegenwoordig meer dan genoeg kansen voordoen in alle segmenten.

Nog een tip: MB 280 SL Pagode, al vanaf een 15k te verkrijgen en een echt icoon.
@raphael: Ga gerust door met advies geven aan kinderen.
Een Pagode vind je al voor $10.000 en daar komen die dingen vandaan. Uit de USA, heel toevallig ook elke keer uit Ca. zogenaamd beslist roestvrij. Slecht 15.000 km.
Bouwjaar 1969. Gaat er geen belletje bij je rinkelen ?
Als het te mooi is om waar te zijn, koop zo`n kreng van een Pagode dan niet als investering.
Beide filmpjes staan al een hele tijd op YouTube, waar ook ik ze met ingehouden adem heb bekeken.
The stuff that dreams are made of…
@rapheal, Ja hoor je moet wel even \- 40 jaar wachten. Lekker
@rapheal, Ja hoor je moet wel even +\- 40 jaar wachten. Lekkere investering. Je moet eerst al op leeftijd zijn om zoiets te kopen en als je dan oud en gerimpeld bent zou je evt winst hebben.
Waarvoor doe je het dan ? Rijkdom voor je nageslacht? Daar heb je zelf toch niks aan.

Maar ontopic, wat een geweldige auto en ik hoop hem nog eens in het echt te zien en vooral te horen !
@Duell: Tuurlijk de auto’s die ik noemde zijn niet voor iedereen weggelegd, maar desjonnies noemt een betaalbaar alternatief. Ik probeerde alleen een punt te maken. In iedere prijsklasse zijn er toekomstige klassiekers die het investeren waard zijn. En waarvoor je het doet? Een mooie auto die met een beetje mazzel nog wat opleverd later. Best of both worlds.
@Duell: Daar heb je ook zelf niks aan, je hebt alleen zelf het vruchtgebruik van het bezit van die auto. Dat is ook fijn, jij kunt lekker een zeldzame klassieker rijden. En als je oud word en het niet meer kunt zet je hem weg voor je kinderen als erfenis, die hebben dan een leuk ding of bedrag, net wat ze willen. Kijk maar naar die dokter die die Bugatti achterliet in die schuur. Dat was nog eens een leuke vondst voor zijn kinderen.
God zalderjekers! Wat een perfecte wagen!!
Wat een vertelstem heeft deze man! De sir David Attenborough van de auto filpmjes!
Wat een prachtige auto, die documentaire moet ik zien! Autoblog, keep us up to date.
een auto koop je om mee te rijden …
Ontzettend jammer dat deze wagen zo absurd duur moet zijn ,had hem liever in mijn prijsklasse gezien .
Blijft natuurlijk het ferrari icoon en is (mijn mening) de ultieme sportwagen en verschikkelijk mooi .
250 SWB is ook prachtig :D
Dat was een van de laatste mooie ferrari`s!
@AudiQuatro: Mooi hè hater? Waar is die geschiedenis en 16 F1 van audi nou?? Ohhh wacht, die is er niet.
ook top gear gekeken?
gaaf! is echt een dikke auto, maar wat kost die nu dan?
Dank u voor deze posting en voor uw enthousiaste reacties.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).