Begin deze maand was de verontwaardiging bij ons aller Smoke groot toen we te horen kregen dat we wel 130 gingen rijden, maar hiervoor speciaal via de afsluitdijk moesten. Veel meer snelwegen zouden namelijk niet in aanmerking komen voor een dergelijke snelheidsverhoging, zo leek het. Nu blijkt uit zorgvuldig gelekte plannen dat we zeer binnenkort op veel meer A-wegen het gaspedaal iets verder mogen intrappen.
Minister van infrastructuur Schultz van Haegen ziet mogelijkheden om op veel meer plekken -buiten de randstad, dat wel- de V-max met een kleine 10 kilometer per uur omhoog te schroeven. Het zou gaan om stukken asfalt op de A17, A32, A37 en A58. Die wegen kunnen we dus toevoegen aan het rijtje A2, A6, A7 en A16 waarvan eerder al bekend werd dat ze in aanmerking komen voor een snelheidsupgrade.
Gaat zulks niet ellenlang duren voordat het ingevoerd kan worden in verband met wetswijzigingen en milieuridders die zich uit protest aan een vangrail ketenen, horen we jullie nu denken. Nee, niet volgens asfaltbazin Melanie. De veranderingen in de maximumsnelheid worden aangemerkt als experimenten, waardoor we er dit voorjaar al profijt (hopen we) van hebben.
Ook niet onbelangrijk: de VVD-bewindsvrouw wil op een aantal A-wegen waar nu nog met 100 km/u wordt gejakkerd de maximum snelheid naar 120 km/u brengen. Uiteindelijk is haar doel om deze kabinetsperiode de snelheid op een derde van alle snelwegen naar 130 km/u te brengen. Waarvan akte en daar houden we je aan, Melanie. (bron: De Telegraaf)
Fotocredit: Autojunk.
NLBUURMAN zegt
wel een beetje jammer dat dan slechts een deel van de A7 met 130 bereden mag worden, het grote stuk door friesland en groningen niet, of is dat gewijzigd?
Justawheelchairguy zegt
Iedereen heeft de cruise-control toch al op 135 staan, of ligt dat aan mij?
floryn zegt
@koen92winterswijk: 127 toch? Inderdaad. Maar dat gaat nu dus een klein beetje omhoog.
lambo4all zegt
@koen92winterswijk: nee, ligt niet aan jou, voor mij zal er ook niets veranderen. behalve dat ik even geen gas los hoef te laten als er een flitspaal is:)
markjan zegt
@lambo4all: ga je de cruisecontrol niet op 145 zetten dan?
Mercbenz zegt
Kan de A9 niet worden toegevoegd aan dit rijtje?
FredT zegt
Laat dit ook maar komen in België!
zdev zegt
De eerste stap naar variabele snelheden tot +160 hoop ik!
Brutus zegt
Crap! Moet ik toch maar eens een andere auto aan gaan schaffen!
Citrofiel zegt
@Brutus: Want hij haalt de 130 niet? :D
Brutus zegt
@Citrofiel: Jawel jawel, maar hij kan maar 170 dus het rijdt niet altijd even lekker ;)
Rick-dos zegt
Dusssss…..we krijgen dadelijk wegen waar je 30,50,60,70,80,90,100,120 en 130 km/u mag?
Iemand anders die bij zichzelf denkt daar kan wel een bezem doorheen?
En dan versteld staan als je een bekeuring krijgt…
Justawheelchairguy zegt
@ Rick-dos
Inderdaad, 60, 70, 90, en 120 mogen wel weg wat mij betreft.
Lan_Evo zegt
130 op de A58 zou mooi zijn en dat stuk bij Roosendaal dan van 100 naar 120 bitte.
tha_rizzo zegt
Welk stuk van de A58 wordt 130 km/h? Of helemaal vanaf Zeeland naar Eindhoven?
Pordon zegt
Goede plannen! Maar wat voor mij nog belangrijker is dat ze de compleet vernieuwde A2 tussen A’dam en Utrecht van 100 toch op z’n minst weer naar 120 brengen.
audiracer zegt
Waarom zit hier ook niet de A28 bij, vanaf hier (Nijkerk) tot Zwolle, en vanaf Staphorst naar Groningen. Altijd erg rustig stuk zonder files, maar 130 wordt er niet ingevoerd.:(
T16 zegt
Ze vergeet de A1, A27 en A28. A12 en A4 mogen ook bij de lijst wat mij betreft. Vooral doorgaan, de snelwegen zijn erg veilig, zeker in vergelijking met de secundaire wegen, met die gekke rotondes.
Tommy2 zegt
120 wordt dan geschrapt neem ik aan. 30, 50, 60, 80, 100 en 130 lijkt me voldoende (hoewel 60 van mij ook wel weg mag). :lol:
anuspraeternaturalis zegt
@Tommy2: Of zoals in het buitenland: 30, 50, 90 (regen: 80), 110 (100) en 130 (110)! Kan makkelijk, gezien het feit we één van de veiligste wegen hebben – om maar te zwijgen over het feit, dat alles hier plat is.
Citrofiel zegt
Hogere snelheden voor anderen. Kan ik nog meer in de weg rijden. :twisted:
bpc zegt
@Citrofiel: of op de pechstrook sttan :p een citroën aan 130 zou ik niet betrouwen :D
Citrofiel zegt
@bpc: Met een moderne Citroën is dat natuurlijk geen probleem, maar een Acadiane met wat tegenwind gaat niet harder dan 90. :P
Nilo zegt
@Citrofiel: jup, onze mpv pukkel van onze citroentjes gaat ook wel lekker door tot de 190. 140 doet hij op zn sloffen. dieselpower XD
Citrofiel zegt
@Nilo: Lang leve pukkels. ;)
Stopwearingpants zegt
die is echt van dat domme gezeik alsof die 10 km geweldig is, klaarkomen van geluk allemaal!!, het is alleen wel statistisch bewezen dat dit een paar levens gaat kosten, ik ben daarom tegen.
anuspraeternaturalis zegt
@Stopwearingpants: en onderzoek bewijst dat het veiliger is om van dynamische snelheden á 160km/h gebruik te maken.
reed zegt
Leuk, en dan aub ook die N wegen die eerst 100 waren en nu 80 graag ook weer terug naar de 100.
Knettergek wordt je ervan. Het enige wat anders is is de belijning, en dus eigenlijk heeft de wegbeheerder de weg gevaarlijker gemaakt.
De ongelukken die daar veel gebeuren komen door dronken lui en idioten die inhalen, en beide blijf je zelfs met 50 houden.
mashell zegt
@reed: met de belijningsaanpassingen is wel erg vaak in een inhaalverbod ingevoerd. En honderd mogen en dan achter een vrachtwagen terechtkomen wel erg vervelend.
reed zegt
@mashell:
Maar 80 rijden achter een personenauto die wel de bordjes 80 ziet, maar niet de bordjes einde 80 is veel erger.
Tomc zegt
Waarom niet de A73. Een van de nieuwste, veiligste en rustigste stukjes asfalt in Nederland. Hier kan het toch ook makkelijk 130.
norge zegt
130? …..Als ik een keer in Nederland ben kan ik door al het verkeer nauwelijks 30 rijden!
roger zegt
De eerste stap naar variabele snelheden !
Bedankt Geer ! Mijn stem heb je !
ricardo zegt
Officiële reactie van Rijkswaterstaat:
Maximumsnelheid omhoog
12-02-2011
Harder waar het kan. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu start daarom komende vier maanden een experiment op acht trajecten als opmaat naar de landelijke uitrol van hogere maximumsnelheden. Daarbij is het nieuwe uitgangspunt een maximumsnelheid van 130 km/u. Deze kabinetsperiode is de maximumsnelheid op ruim een derde van het Nederlandse hoofdwegennet verhoogd naar 130.
“Ik wil het meeste halen uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd. Ook moeten snelheden beter aansluiten bij de belevenis van de weggebruiker. Als het rustig is, is een snelheid van 80 km/u niet te begrijpen”, aldus minister Schultz van Haegen.
De minister verwacht dat rond een derde van alle snelwegen een snelheid van 130 km/u mogelijk moet zijn zonder grote investeringen in maatregelen voor leefomgeving. Op plekken waar vanwege de normen geen permanente verhoging mogelijk is, onderzoekt de minister een dynamische verhoging voor bepaalde tijdstippen op een dag. Op deze manier wordt voor elke snelweg in Nederland in kaart gebracht of de snelheid verhoogd kan worden naar 100, 120 of 130 km/u.
mashell zegt
Het kabinet wil 18 miljard bezuinigen. Dat gaan wel allemaal flink merken en wat doet het volk, dat staat te juichen omdat ze op een paar snelwegen 10 km/h sneller mogen rijden. Het is symboolpolitiek van de bovenste plank.
trabbit zegt
Hoop dat er in de randstad dan wel wordt gestopt met het beleid: spitsstrook er bij dus je mag voortaan maar 100km/h in plaats van 120km/h zoals op de A12 (tussen Gouda en Zoetermeer). Ik heb dit nooit begrepen maar je zit het steeds vaker.
kell zegt
a58… gemiddelde snelheid van Bergen op Zoom -> Vlissingen is volgens mij al 140…
supercarwaar zegt
he he dat werd tijd
mrbones zegt
Variabele snelheden op alle snelwegen. Veel verkeer = lage snelheid, weinig verkeer = hoge snelheid
Freewarefreak zegt
@mrbones: Dat zou het mooiste zijn. En dan op echte snelle wegen, bijvoorbeeld van Den Bosch naar Nijmegen, -daar is in de nacht echt niemand- geen limiet of 160 max of zo. Dan kun je tenminste flink doorrijden, zonder angst voor een boete.
Northwestern zegt
Op de A4 kan ook wel 130 gereden worden. Van Leiden tot Den Haag is het 100, en dat ook ook onzinnig…
MAB zegt
Laat mij maar gewoon naar duitsland gaan.. komt nooit goed hier alsof 130 snel was dat reden we toch al:S
beetec zegt
Waarom de maximumsnelheid niet inkomensafhankelijk maken?
of haal ik nu 2 topics door elkaar :p
Freewarefreak zegt
@beetec: LOL! :)
laurensje zegt
@beetec: top idee. Dubbel melken voor de overheid, meer accijns via brandstof, meer boetes, dat is pas progressief belasten!
speedie zegt
130 of hoger mag best op sommige wegen. Een te lage snelheid gaat bestuurders vervelen waardoor hun aandacht verminderd en dus meer ongelukken kunnen veroorzaken. Kijk naar Duitsland of Frankrijk waar relatief weinig ongelukken gebeuren op de Autobahn. Dan vraagt het ons enkel om discipline, traag waar het moet en snel waar het kan. Maar ja, gaan de Prius eigenaars er dan weer niet van wakker liggen dat hun CO2 uitstoot nog meer buiten de normen vallent waarvoor ze belastingsvoordeel van genieten :)
Esprit_de_Flandre zegt
Ik geloof er niets van. Ze nemen jullie allemaal in het ootje, en terwijl iedereen druk debatteert over 120 of 130 en waar dan wel, zijn ze vast stillekes de autobelastingen aan het opdrijven…
MichaelvdBroek zegt
wat maakt die 10 kilometer nou uit.. je hebt er geen reet aan!
Arnold-JR zegt
@MichaelvdBroek: Lever anders even 8 % van je salaris in, daar heb je dan ook geen reet aan.
MichaelvdBroek zegt
@Arnold-JR: naja ik verdien toch bijna niks, wat is die 8 procent dan nog..
tomsmits zegt
dit kabinet maakt mooie dingen waar:)
brunel zegt
@tomsmits:
Gatverdamme een liberaaltje, scheer je weg…