Back to the eighties: Lotus Esprit S3

Auteur: , 34 Reacties

Groene milieulabels zijn tegenwoordig helemaal hot. Deze klassieke Lotus Esprit heeft weliswaar geen groen label, maar wel een lekker groen kleurtje. Die kom je niet iedere dag tegen.

Wanneer we de kentekengegevens van dit klassieke beestje opvragen, dan zien we dat hij in maart 1985 op kenteken werd gezet. Back in the eighties was de Lotus Esprit S3 leverbaar vanaf het jaar 1981 en moest toen nieuw 13.500 Britse pond kosten. Omgerekend naar euro’s (die we toen uiteraard nog niet hadden) zo’n 16.000 euro.

Daar kreeg je een auto voor met prestaties die tegenwoordig nog best behoorlijk zijn. De 1220 kilo zware Esprit wordt achterwiel aangedreven door een 2174 cc viercilinder (zonder turbo), goed voor 160 pk en 217 Nm, gekoppeld aan een 5-speed versnellingsbak. Daarmee sprint je in 6,5 seconden naar 60 mph (96,6 km/u). Het gemiddelde verbruik ligt op 12 liter per 100 km.

In totaal werden er tussen 1981 and 1987 slechts 767 Esprit S3 exemplaren verkocht. Dit tamelijk unieke stukje Britse geschiedenis werd onlangs in de binnenstad van Haarlem gespot. Meer en grotere foto’s vind je op autojunk.nl.



34 reacties

Een Lancia Kappa op de achtergrond. Bijna net zo zeldzaam ;)
@Jimmie: Goede combinatie. Lancia voor elke dag, Lotus voor ’t rijplezier.
@Jimmie: de coupe nog zeldzamer.
@dennis, wat ben je voor simpele ziel, natuurlijk geen €16.000, door alle inflaties in die 26 jaar kost dat ding omgerekent misschien €30.000. 16.000 pond uit 1985 is niet 16.000 pond uit 2011. Leuke auto dit, nu ook in TDU2!
Importeur zit hier in lochem hebben nog een mooie turbo staan in dezelfde kleurencombi blijft toch wat speciaals zo’n lekker vierkante auto
Ik vind het hele mooie auto’s! En ze ogen niet echt ouderwets…
Was er laatst niet een artikel over de Ferrari 599 met zijn ‘vents’ aan de zijkant?

Heeft de Lotus deze ook niet, of zijn het intakes voor de motor?
@Gnermo: lijkt me dat de lotus ze voor de motor heeft.
De 599 heeft zijn motor voorin, lotus achterin
Toch mooi dat mijn spot ook de voorpagina van autoblog haalt! Blijft toch een prachtige auto, echt alles is vierkant, scherp en hoekig, heerlijk.
Mooie wagen. Zit trouwens ook in Test Drive Unlimited 2
@Alex_79: *kwijl* Ik ben zo’n TDU fan dat ik speciaal voor het spel een nieuw platform wil aanschaffen. Ben er alleen nog niet uit of het een PS3, Xbox 360 of nieuwe PC gaat worden…
@Jochempie: Ik denk dat pc qua sociale communicatie binnen die game het grootst wordt. Het blijft een spel dat om de multiplayer draait dus ik zou voor de pc gaan ;)
De originele Esprit staat op gelijke grond met Lamborghini Countach.
Beide auto’s zijn over de jaren heen aangepakt om up-to-date te blijven, maar de eerste versies blijven het mooist.
@dennisberkhout: Zoals het vaak bij auto’s is!
Geniale auto dit! Wist niet dat ie zo goedkoop was toen eigenlijk! Maarja, dacht ook eerst even dat het om de espirit met V8 ging :)
@fant: Ja, de V8 dat was toen helemaal een beest, maar die was ook duurder natuurlijk. En toch, ik ben het met je eens. Ik vind hem ook zo goedkoop. 16000 euro. Een gemiddeld werknemer (Jan Modaal) verdiende in 1985 ongeveer 18.000 euro bruto per jaar. Nu (2010) ligt dat rond de 32.000 euro, daar koop je een mooie middenklasser voor. Dus eigenlijk was het toen beter. Toen had je voor een bruto jaarsalaris een “supercar”, nu een leuke 1 serie..
@Freewarefreak: De Pond heeft een enorme inflatie ondergaan in de jaren ’80. Je kan de prijs niet simpelweg naar hedendaagse euro’s omrekenen!
Mooi!
Vet.. de Lotus Esprit.. wat is dat hier, zijn we bezig aan een “back to the eighties” weekend? Heerlijk! Ook deze hing met een grote poster in mijn kamertje.

Wat ik zo geweldig vind is de vooruitgang der techniek. In mijn hoofd heeft deze auto de associatie “supercar”, logisch als tienertje was het dit ook. Maar kijk eens naar die specs: 2,2 liter met 160 PK aan een 5 bak. De eerste de beste nieuwe Golf GTI (ik kies maar iets, er zijn veel meer auto’s die dat kunnen fanboys..) 2 liter, 211 PK, DSG rijd deze volledig zoek. En de Lotus zuipt ook nog 1 op 8 om tegen de achterlichten van een Golf aan te kijken.

Maar die Lotus heeft “emotie”, “charisma”.. daarop wint de Golf niet (nooit). Ik hoop echt dat de nieuwe Lotus lijn die er aan komt dat ook heeft. Dan beloof ik dat ik de snelkoppeling “Supercar” in mijn hoofd zal koesteren.. ;)
Wat is die auto toch eigenlijk perfect gedimensioneerd.
Haat die krengen, niet fatsoenlijk aan te sleutelen, een Citroën SM is er een Ford Escort bij vergeleken.
En qua traditie dragen de Lotussen uit die jaren de legende van de Britse ‘betrouwbaarheid’ met zich mee.
Te veel Lucas te weinig Bosch.
En ze duwen nog rot-zwaar ook, door het toespoor.
Rijden ze een keertje goed, dan zit je heel de tijd naar geluidjes te luisteren of het kreng niet stilvalt.
De ‘emotie’ is als het pokkeding weer kapot gaat.
Het ‘charisma’ dat ‘ie niet wil starten voor een vol terras met lekkere meiden.
Voor mij never nooit meer een Lotus.
Alles zit gammel gemonteerd, op het dashboard gaat er altijd wel iets stuk en je moet een halve acrobaat zijn om erbij te komen.
James Bond wist goed wat hij met de zijne deed : Het water in!
@desjonnies: Comment van de dag! LOL², wat is Hollandse nuchterheid toch een prachtig iets.
@desjonnies: Ik meen mij een aflevering van Wheeler Dealers te herinneren en daarin moest Ed aan een blauwe Esprit werken. Die klaagde toen ook al dat alles uit elkaar moest. En het interieur was volledig verrot. Dat werd niet opgeknapt, maar van een donorauto gehaald.

Een vraag die altijd aan mij knaagt: waarom? Waarom werden die auto’s in zo een miserabele kwaliteit de weg op gestuurd. Konden ze toen niet duur-testen? Hadden ze toen geen harsh noise and vibration engineers? Electronica deskundigen? Motor-engineers? Uiteindelijk ga je daar aan ten onder. We weten allemaal hoe het met Lotus afliep en Britisch Leyland en Mini, etc. Waarom..
@Freewarefreak:
Lotus balanceerde altijd en per traditie op het randje van het failiisement.
Op papier was het allemaal prachtig, maar de slordige afwerking en de bijna communistische manier van kwalitiets controle (geen dus) maakten dit krengen van dingen.
Destijds ruilde ik mijn oude Fiat 124 Sport coupe met die Esprit uit 1978, met een bedrag aan bijbetaling uiteraard.
Ik dacht dat ik een wereld deal had gedaan, totdat de startmotor kapot ging en ik de prijs van een startmotor hoorde. Die startmotor monteren was vier avonden werk.
Daarna de dynamo, waterpomp en de regelmatige sluitingen onder het dashboard.
Gelukkig meldde zich een ‘slachtoffer’ voor de Esprit.
heb hem af laten dingen zodat ‘ie never nooit verhaal kon komen halen bij me.
@desjonnies:
Een hoop Esprits zijn behoorlijk verwaarloosd en als je voor een too-good-to-be-true gaat, it usually is. Ben zelf sinds 2004 mede-eigenaar van een S4s uit 1996 en die heeft werkelijk nog geen steek laten vallen. Fenomenale wagen, betrouwbaar, bloedsnel, En die zelfs die enorme spoilert (spoils the looks) staat hem nog goed ook.
@koen0373:
De mijne was toen slechts vier jaar oud………..dus
@desjonnies: Als je voor een too good to be true Esprit gaat is de kans op problemen immens groot. Ben zelf sinds 2003 mede-eigenaar van een S4s uit 1996 en die auto heeft werkelijk nog geen steek laten vallen. Ziet er geweldig uit, fantastische handling en echt bloedsnel.
Ik vind dat deze S3 net iets te hoekig is. Doe mij maar een Esprit Turbo uit ‘1987–90 Na die Turbo kwamen er allerlei spoilers op, waardoor het net to much werd. daarom vind ik deze de mooiste.
http://www.autowp.ru/pictures/lotus/esprit/autowp.ru_lotus_esprit_turbo_7.jpg
ik ben ook helemaal wild van een S4 esprit, met de 2.2 16v turbo. Machtig apparaat blijft dat.
yummy…
wat is die gaaf! en wat een prijs voor die tijd? :)
160pk/1220kg en dan in 6,5sec naar de 100?? leg dat eens uit?
Toch heeft dat hoekige wel iets hoor! Net als een Coutach behoorlijk mooi. Prachtig klassiekertje!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).