Dertig procent van nieuwe auto’s is BPM-vrij

Auteur: , 70 Reacties

Sinds de overheid in 2009 besloot om auto's met een geringe CO2-uitstoot flink voor te trekken (geen MRB, geen BPM, 14% bijtelling) is de verkoop van deze mileuridders geëxplodeerd, zo mogen we wel zeggen. En vorige maand werden er maar liefst 23.190 auto's uit deze categorie verkocht, een aandeel van 30,9% op een totaal van 75.095 auto's.

CO2-zuinige wagentjes -en dan met name de diesels– zijn al eventjes goed voor een groot gedeelte van de verkopen. Iets dat recentelijk nog tot onrust leidde bij een aantal importeurs (met name diegene die niets in dat segment hebben aan te bieden). De cijfertellers van VWE hebben nu uitgezocht hoe groot het aandeel van deze knakenbesparende auto’s precies is. En zoals we kunnen zien: dat aandeel is groooot.

De voorlopige koning van dit segment is Toyota. De Japanners hebben sinds de invoering van de nieuwe regels 51.192 schraper-auto’s verkocht. Een tweede plek is weggelegd voor Peugeot, met 29.750 verkopen. Op de derde plek staat Fiat met 27.589 verkochte units uit de categorie ‘superzuinig‘. Hieronder de volledige top 10.

Top10

En nee, we doen het niet omdat we zo begaan zijn met Moeder Aarde dat we onszelf graag een CO2-limiet opleggen, it’s al about the Benjamins. Hieronder een kaartje ter verduidelijking.

Schrapen maar!



70 reacties

the-budel-guy
En zo zuinig zijn ze niet hoor.
Mijn vader had laats van de garage een week lang een golf slowmotion mee met schakel indicator je Weet wel 50 in z’n 6.
En na een reis van 5 uur was het gemiddelde verbruik 1:10.
Het zelfde dus als onze eigen A6 2.7 TDI.
En wij maar betalen betalen betalen en mensen in een 14% gebakje hoeven het weer niet terwijl ze Net zo of soms zelf meer verbruiken.
@the-budel-guy:

Dat ze meer verbruiken is echt onzin. Of je moet wel zo enorm getrapt hebben in die auto. Vooral de diesels zijn enorm zuinig. Ik rijd nu even tijdelijk in een VW Polo 1.4 TDI (3 cilinder) en ik rijd daad werkelijk 800km op een volle tank. Dus 1/10 op met een golf? was het geen GTI?
the-budel-guy
@Vreddy_B: we hebben nederland en duitsland waarvan 25 kilometer op top gereden het zelfde wat we met onze audi doen dus het zou daar aan kunnen ligen het was helaas maar een slowmotion die nog geen 190 haalde
@the-budel-guy:

190 rijden en toch nog 1/10 lijkt me enorm zuinig dan rijd die 2.7 TDI hoogstwaarschijnlijk en 1/7 of 1/8. Heb die ervaring namelijk met de Allroad van mijn baas, dat is een 3.0 TDI. De verbuiken vallen altijd lager uit dan de fabriek doet geloven. Maar de slowmotion zoals jij ze noemt rijden wel degelijk zuinig. Ook de touran 105 pk die hier voor kantoor staat haalt op lange afstand met enigzins normale snelheid makkelijk waarden van 1/20 of zelfs meer.
the-budel-guy
@Vreddy_B: als we de A6 echt flink trappen dus rond de 220 230 dan verbruiken we inderdaad 1 op 7 en met aanhanger dus 100 rijden verbruiken wij 1 op 5.
voor zo een zware auto met automaat en quattro vind ik dat heel netjes
@the-budel-guy: Geloof je het zelf? ik rijd zelf een laguna diesel en als ik loop te trappen, continue boven 150 tot 200 dan verbruikt ie 7,5-8 liter op 100 km.
En een megane diesel (2007) met een 1.5 dci tje haalt al makkelijk 1:22 als je rustig rijdt.

Die rare stok in het midden in de auto noemen we ook wel een versnellingspook. Heb je geprobeerd om die in een andere stand te krijgen dan in zn 1?
@Vreddy_B:

Ik rij met een 50 liter diesel altijd rond de 850-900 km, met een Renault Megane 1.5 dCi 106 pk (en 1280kg). Ondanks 80% file en stadsverkeer, normale banden (205/55) en klimatcontrol constant aan.
Dan verbruikt die 1.4TDI toch heel erg veel voor een “zuinig” motortje te zijn.
@waxweazel:

Ik vind rond de 1 op 20 gemiddeld met een polo waarmee ik op de snelweg constant 140 rijd toch best zuinig. En ik ga uit van tank verbruik niet van de boordcomputer. En misschien vind jij de polo niet zuinig, ik vind 1 op 20 met elke auto zuinig. Het is maar net wat je gewend bent.
@the-budel-guy: Klinkt als bullshit, jou verhaal. Ik rij met mijn Bora TDI (100pk) gemiddeld 1:19/1:20. Daar zitten korte stukken, lange stukken, snelwegen, provinciaal en stadsbezoeken in. Ik rij niet als een slak en trap ook zeker regelmatig de boel wat meer in dan is toegestaan. Het lijkt me sterk dat je met een auto die zeker 8 jaar verder is qua techniek met ‘moeite’ 1:10 kan rijden.
the-budel-guy
@Breinstein: ik heb nooit met moeite gezegt laat dat duidelijk zijn en als jij mijn verhaal bloeshit vind het zij zo
@the-budel-guy: Goed, laat ik het zo zeggen. Als je wil kan je zelfs met een Prius nog 1:3 rijden. Je moet echt behoorlijk wat moeite doen om met een Golf Bluemotion een verbruik van 1:10 te krijgen.
@Breinstein: …je rijdt een Bora…en je hebt kritiek ? :lol:
@Megakix: wat is daar mis mee?
@KaCh1ng: het gegeven dat jij zo’n vraag moet stellen doet mij in één adem verzuchten: “ksssst, weg van deze site, jij, jij…”
@Breinstein: Het probleem is dus niet dan een Boring zuinig rijdt, het gaat erom dat die kleine ‘jij moet mijn belasting maar ophoesten’ bakkies dus helemaal niet zo zuinig rijden als de fabrikanten beweren. Dat komt omdat de mensen die in die zielige auto’s zitten dat compenseren door flink te gassen onder het mom: het is niet zo’n auto hoor. Dus ze hebben wel het voordeel van geen belasting, maar rijden dusdanig dat ze het dus alleen maar om het belastingvoordeel doen en niet om het milieu. En die belasting mag ik dan ophoesten. Conclusie: zie hier de nieuwe asobakken
@rahpor: beetje kortzichtig, vind je niet? De fabrieksopgave van alle auto’s in alle categorieën wordt in de praktijk bij lange na niet gehaald. Dat neemt niet weg dat de 14%/BPM vrije modellen zuiniger/schoner zijn dan auto’s die hier buiten vallen…. 1 op 10 in een Golf slowmotion is natuurlijk een broodje-aap verhaal
@the-budel-guy:
1:10? met een Golfje TDi ?
Reed met een 130 pk Passat TDI al op mijn sloffen 1:18.
Misschien nuttig om te weten dat er een gaspedaal in hangt, en da’s geen aan/uit knop
@the-budel-guy: misschien was het een compleet nieuwe auto ? Tijdens het inrijden verbruikt zo’n ding veel meer. Maar je hebt ook een duidelijk goed punt; in diverse tests kwam naar voren, dat ‘zuinige auto’s’ gemiddeld 33% ONzuiniger zijn dan beweerd door de fabrikant…zegt toch wel iets.

Tevens hoef ik eigenlijk niet te schrijven, dat de mongooltjes in die slowmo-bakkies bijna altijd té hard doorkachelen op binnen- en buitenwegen. Die frustro Priusrijders of Honda-rijders.
@Megakix: ipv van 1:33 rijdt ie ineens 1:10. Dus verbruik is 300 (!) procent hoger. Klopt echt niet. Dat haal je alleen als je conintue volgas rijdt. Of alleen in zn 1 blijft rijden.
mpg en CO2 gaan hand in hand
@huupe: Price en mgp ook
@huupe: hand in hand ook…
Het typisch Nederlandse ‘ons ben zuunig’ wordt hierin toch maar weer goed naar voren. Gelukkig zijn de schone modellen lang niet altijd trage hokken meer, maar komen ze prima mee in het Nederlandse verkeer. En ach, het verbruik? 1:17 vind ik nog steeds een nette waarde, ook al claimt de fabrikant 1:27.
toch is het heel interessant, een hele goede stap, want door deze dingen zullen mensen toch sneller een nieuwe auto kopen, ik vind dat ze er mee door moeten gaan.
30% zonder BPM, blijkt toch dat de overheid wel werkt maakt van de BPM afbouw die ze ons beloofd hebben.
@mashell: heeft daar geen jack-shit mee te maken…de dealerprijzen (netto) gaan omhoog..dus een consument wordt dáár niet beter van. De nettoprijzen lagen overigens al ónder het niveau van maak-landen zoals Duitsland en Frankrijk ! Simpelweg om de fiscale belasting op auto’s te compenseren…moet niet gekker worden met die Henkies in het Haagse…
@Megakix: tja, iedereen had gehoopt dat de BPM trapsgewijs op alle auto’s werd afgebouwd. Dat lijkt niet echt te gebeuren maar op deze manier haalt de overheid weldegelijk de doelstellingen over het verminderen van BPM. Anders dan het volk wil, maar ja dat is ook wat veel gevraagd.
Dat is een hoop OV af te schaffen…
Een goede ontwikkeling (kom er maar in Laurens)! Fabrikanten die niets in de 14% categorie aanbieden moeten niet zo jammeren, maar gewoon an die arbeit! NB: als je 1 op 10 rijdt in een bluemotion, dan heb je niets begrepen van zuinig autorijden. Rij nou gewoon eens in zo’n auto zoals het bedoeld is, dan zul je zien dat ze wel degelijk zuinig zijn (en dan rij je echt niet als een oud wijf). Ik krijg m’n Aygo ook wel op 1 op 15, maar dan verdien je ook drie bekeuringen per dag.
@kronprinz:
Het is ook zijn pappie die 1 op 10 in een polo heeft gereden.
Waarschijnlijk kon hij vanuit zijn maxi-cosie niet goed op de verbruiksmeter kijken….
the-budel-guy
@Hubert: het was een golf en voor de rest ga ik op uw onnodige commentaar geen antwoord geven.
@the-budel-guy:
Oh, een Golf. Dat scheelt.
Mijn pappie heeft een Citroën C1 automaat en haalt makkelijk 1 op 14 in de stad.
@Hubert: ..en jij zit nog steeds bij hem op schoot ? Kijk, BudelGuy heeft ergens wel gelijk; als je normaal gesproken in een dikke Audi tuft, en dan stap je over in een auto die niet vooruit te branden is, dan ga je van schaamte maar n’s dieper het pedaaltje inplempen. Doe ik ook, als ik zo’n zunig hok meekrijg (tijdens reparatie van de echte auto)…gewoon doorruften totdat de motor een equivalent van een kleine kolencentrale uitgiert… :lol:
@Megakix:
hahahahaha…
Maar wel een beetje zielig om dan een leenauto moedwillig kapot te trappen omdat je dezelfde prestaties verwacht van je eigen auto.
En vervolgens hier gaan zitten uithuilen dat je echt niet aan het beloofde verbuik komt.
Komop zeg, doe een beetje normaal en gedraag je als een volwassene.
En ik hoef niet meer op schoot, mag nu zelluf sturen. (al een jaartje of 20 ;-) )
@Hubert: ;-)
Net als de wegenbelastingvrij regeling. Slaat totaal nergens op. Volgens mij zegt het woord wegenbelasting toch al genoeg! Elke zuinige auto belast de weg ook.
@gertje18: en vrachtwagens veel meer maar die betalen echt niet naar rato van wat ze vernielen. Het heet daarom ook al jaren houderschapsbelasting en de inkomsten daaruit zijn zo enorm dat maar een klein deel ervan voor het wegenonderhoud gebruikt wordt.
Och god, daar hebben we “the-budel-guy” weer (alleen die naam al?!) En maar weer vertellen dat z’n pappie een o zo vette a6 2.7tdi quattro met automaat rijdt… Want dat lezen we in iedere post terug: “onze A6 2.7tdi quattro met automaat” opdat wij nooit vergeten… Weet je hoe ze dat noemen: een egocentrisch wereldbeeld.

En als je pappie 1:10 heeft gehaald met een nieuwe Golf Bluemotion vind ik dat heel knap.. Heb zelf een Golf V 1.9tdi gehad en wanneer ik met dat ding constant ging trappen was het slechtste verbruik ooit 1:13,4 Bij normaal gebruik (en ik rij stevig door) was dit gewoon altijd 1:15 a 1:16.
the-budel-guy
@thomaz: Ag daar hebben we die kwal van een thomaz.
Al alleen die naam al.
Die blijkbaar toch de moeite nam om een hele reactie aan mij te besteden.

En als mijn vader een Toyota had dan maakte het natuurlijk niet uit
Dat ik de naam noemde.
Maar zo dra we Audi horen is het gelijk opscheppen.
Ik gaf zette alleen de naam van onze auto in het verhaal om de vergelijking te maken maar iemand als jou snapt dat niet want die is verblind door haat maar dat begrijp ik wel hoor.
@the-budel-guy:

Jaja, laten we maar gaan schelden omdat we er op woorden niet meer uit komen. Wat ik probeer aan te geven is dat jouw vergelijking gewoon helemaal NERGENS op slaat. 1:10 in een golf bluemotion. Ga kijken op spritmonitor.de, icm met de andere reaguurders hier en je weet zelf dat je gewoon peop praat.

Voor de rest irriteer ik me er inderdaad mateloos aan dat je in ieder topic weer over die audi van je papa begint en andere auto’s afkraakt aan de hand van die helemaal niet zo speciale audi. Dit terwijl je zelf nota bene nog nooit een auto echt hebt bestuurd of hebt bezeten. Ik reageer niet zo vaak, maar jij haalt me gewoon echt het bloed onder de nagels vandaan met je tenenkrommende posts.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook van jouw leeftijd geweest en bezocht ook toen al autoblog en autoweek terwijl ik nog geen meter gereden had, maar praat gewoon niet constant over die wagen van je pa en alsof je zoveel ervaring hebt.

Ik heb gesproken.
@thomaz: ik denk dat ie 1 liter bier per 10 kilometer bedoelt….
nog altijd beter dan hybride.
… nou, doe dat dan…
Heb je gezien wat voor auto’s bpm vrij zijn. Dan kan je net zo goed zelfmoord plegen.
the-budel-guy
@majinstar: ben het vandaag met je eens
@the-budel-guy: Dat vind ik wel een heel sterk oordeel voor iemand die nog niet eens zijn rijbewijs heeft. Rijdt er eerst zelf eens in, dan mag je er wat van zeggen. :roll:
@Citrofiel:
tsja, wie ’t kleine niet eert…….
the-budel-guy
@Citrofiel: je zal me wel verkeert begrepen hebben ik had het over het uiterlijk zo een prius of panda die worden voor mij met de dag lelijker over het rijden mag en kan ik natuurlijk alleen oordelen als bij rijder of achterbank terrorist
@the-budel-guy: Dus als je bij je toekomstige baan als voorloopauto een Prius krijgt, pleeg jij zelfmoord? Ik houd je eraan hoor! ;)
Wat zou het verbruik zijn als je een Polo bluemotion voor de stoep zet met een baksteen op het gaspedaal? 1 op 4?
@Benjamin1: rare vraag op een site waar bloggers ‘echte auto’s rijden’ ! ;-)
@Megakix: lol? er zijn ook mensen die houden van een laag verbruikende auto , die zijn ook autoliefhebbers als je dat bedoelt
@KaCh1ng: klopt, maar daarvoor is AB niet bestemd, heb je andere sites voor… ;-)
En terecht. Als de overheid je zo’n cadeautje toegooit zou je gek zijn om het niet te vangen. Tot wanneer staan de huidige regels ook al weer vast? Hopelijk scherpen ze die dan flink aan, want dit gaat te hard… :?
Nou ik was een paar jaar geleden ook tegen die zuinige ‘onzin’. Maar als je ziet wat het tegenwoordig allemaal kost sta ik zakelijk gezien er open voor een auto in een mooie bijtellings categorie. Ben geen die van mijn eigen portemonnee.
@Vreddy_B:

Eerst je post nalezen.. analfabeet!
Als dat aandeel blijft stijgen, dan komen er problemen. De overheid moet almaar dieper in de buidel tasten (die zeepbel zal wel ontploffen). Bedrijven actief in hogere (dus bijna alle) segmenten, en dat zijn heel wat bedrijven, zien hun omzet flink dalen wat tot massale werkloosheid zal leiden. Het is begrijpelijk waarom alle overheden zo zwaar investeren in vergroening: het was een noodingreep om de wereldeconomie uit het slop te halen en te behoeden voor een fatale crash. Nou, die crash zal er wel komen. Ze wordt dan misschien uitgesteld, maar zal nog zwaarder zijn, omdat men juist uitstelt. Je ziet maar: de grootste vijand van kapitalisme is kapitalisme zelf. Mara ja, is er wel een feilloos systeem…
Ik had gedacht dat Honda toch wel mee zou doen in deze klasse. 3 modellen met hybride-techniek. Je ziet ze nog rijden ook.
Suzuki boven VW verrast me ook.
Toyota heeft al lang door dat brandstoffen steeds duurder worden en dat daardoor zuinige auto’s steeds meer in trek zijn. Want toyota maakt sinds de MR2 en celica geen spannende auto’s meer. En toch verkopen ze goed, die saaie hokken. Voor de meeste mensen zijn toch rationele redenen doorslaggevend bij aankoop van een auto blijkbaar. Relatief goedkoop vervoer van A naar B telt blijkbaar zwaar mee..
saai dus,De merken zitter er eigelijk niet op te wachten.Marges zijn klein bij deze autos.
Klopt iets heel ergs niet in de lijst. Honda hoort daar ook ruim in te zitten. Verkopen van de Insight en Civic (hybride versie) is over 2009 en 2010 ongeveer 12.000 geweest en zou positie 6 of 7 moeten hebben.
Ik word hier zo ontzettend moe van. Mijn 1.9 TDI-tje met roetfilter rijdt gemiddeld 1 op 20 maar ik betaal meer dan 1000 euro MRB per jaar. Het 1.2 TDI-tje-tje van mijn collega rijdt gemiddeld 1 op 25 maar hij betaalt slechts 0 euro MRB per jaar. Hoe was het ook alweer altijd….de vervuiler betaald? Waarom betaal ik dan oneindig % meer MRB terwijl ik slechts 20% meer vervuil? Ik snap het niet, maar hoop dat het zeer snel wordt afgeschaft want het slaat natuurlijk helemaal nergens op…..
@jppr:
Jij wil het afschaffen omdat je een ander niets gunt?
Dat slaat nergens op.
Zorg dan gewoon dat je volgende auto ook aan de eisen voldoet.
Of blijf gewoon rondrijden in je huidiige auto, geniet van het leven en accepteer dat autorijden geld kost.
@Hubert:
Ik snap niet wat dit met gunnen te maken heeft. Ik gun iedereen zijn voordeeltje, maar dat zit toch al in de zuinigheid verwerkt (minder brandstof = goedkoper rijden, geen BPM etc). Ik kan me ook nog vinden in MRB afhankelijk maken aan de mate van vervuiling, maar 0 Euro MRB staat voor mij gelijk aan 0 gr CO2/km en dat halen die autootjes dus echt niet (ook niet in die best-case laboratorium testjes waarbij importeurs/fabrikanten die autootjes onder volstrekt academische omstandigheden net binnenkant paal binnen spec weten te tweaken). Ondertussen zal er toch geld binnen moeten komen bij vadertje Staat en wie mag dat betalen…Juist! Vervolgens sta ik wel iedere dag in de file die mede veroorzaakt wordt door mensen die GEEN MRB betalen maar wel van de weg gebruik maken (en doorgaans nog veel gebruik ook nog).

Ze zouden alles in de brandstofprijzen (of kilometerheffing) moeten verdisconteren, dat zou pas echt stimuleren om minder en zuiniger te rijden. Dan betaalt de vervuiler een evenredig deel.
@jppr:
Je moet gewoon accepteren dat autorijden geld kost.
Mijn buurman heeft een Prius.
Ben ik jaloers op de auto : NEE
Ben ik jaloers omdat hij MRB betaalt : NEE (want hij moet ervoor in een Prius zitten)
Dus niet zeuren en genieten van de auto die je zelf uitgezocht hebt.
@Hubert:
Correctie :
Ben ik jaloers omdat hij GEEN MRB betaalt
@Hubert:
Ik heb er geen problemen mee dat autorijden geld kost, ben niet anders gewend. Ik heb er wel problemen mee dat ik moet betalen voor anderen die zelf niets bijdragen maar wel profiteren.

Dit heeft hetzelfde effect als zwartwerken/belastingfraude alleen wordt het nu door de overheid gestimuleerd waardoor het opeens normaal gevonden moet worden. Ik heb niets tegen de mensen die gebruik maken van de regeling (ik zou het zelf ook doen als ik het geld er voor had), ik baal gewoon ontzettend van die achterlijke overheid hier. Hopelijk komen zij snel tot inzicht!
@jppr:
Mee eens.
’t gaat allemaal nergens over, het is alleen een verdekt excuus en een sigaar uit eigen doos om de verkopen cq de economie te steunen, het geld wat men nu tekort komt wordt rechts of linksom toch weer bij ons teruggehaald.
Les 1 : De Staat der Nederlanden lacht ALTIJD !
Deze regeling is natuurlijk onhoudbaar omdat het aantal belastingvrije auto’s gewoon alsmaar zal stijgen.

Correctie zal dus wel volgen waardoor die dingen wel flink in waarde zullen dalen.

Toch leuk voor occasionkopers die over een paar jaar een zuinige diesel willen hebben.

Oneerlijk is het voor mensen die nu een oude diesel willen verkopen, door het nieuwe aanbod is hun auto weer een stuk moeilijker te verkopen
De meeste mensen kijken idd niet naar de co2 uitstoot. De mensch is ook in principe een a-sociaal wezen, alleen gericht op zichzelf en ziet daardoor het grote plaatje niet. Vandaar ook dat het goed is dat ze die auto’s goedkoper hebben gemaakt want daar kijken mensen wel naar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).