Om het rondje Lancia’s van deze ochtend af te ronden: ook de Delta maakt in een iets gewijzigde vorm zijn opwachting in Genève. Met vijf andere ‘primeurs’ kon ook deze Lancia niet achterblijven, en dus heeft de Delta na 3 jaar een kleine facelift ondergaan.
Qua uiterlijk blijft de facelift beperkt tot het straktrekken van het oude model in de vorm van een nieuwe grille, wat extra chroom en een rijtje LED’jes in de koplampen.
Het grootste nieuws ligt onder de motorkap: naast de oude en vertrouwde krachtbronnen krijgt de Lancia een nieuwe dieselinstapper in de vorm van een 105 pk 1.6 MultiJet. Op het gebied van veiligheid is de Delta leverbaar met een “Driving Advisor”. Dit systeem werkt tussen de 65 en 180 km/u, en geeft een ’tug of torque’ (een ruk koppel?) aan het stuur als de bestuurder niet binnen de lijntjes van de weg blijft.
De nieuwe Delta staat vanaf maart in de Europese showrooms, maar in het VK en Ierland komt de Delta er niet als Lancia, maar als Chrysler.
Klik HIER voor een grotere afbeelding.
laurensje zegt
De debilisering van de automobilist gaat maar verder…
rvssax zegt
Kon dit alles niet in 1 post van Lancia? ipv 5 a 6 verschillende… horizonvervuiling op mijn monitor.
desjonnies zegt
Een echte primeur zou een Delta Integrale Turbo Hf zijn.
Gepresenteerd in de Martini kleuren met het heule team erbij.
Nu krijg ik bij Lancia het idee van dode mussen en blij gemaakt worden-igg.
Jimmie zegt
Als Lancia liefhebber is zo’n Chrysler grill een slap in the face.
Gecondoleerd Lancia :|
henkdetank zegt
Hoe bedoel je een onsamenhangend modellenprogramma ….
kcoupe24 zegt
was eigenlijk benieuwd hoe de reacties waren eind jaren 60 toen Lancia door Fiat werd gered. Nu wordt Lancia door Chrysler gered of andersom, en dat levert weer modellen op waar iedereen aan moet wennen.
Ben blij dat Lancia nog bestaat. Grilletje werd bij de Fiat overname ook gewijzigd. Ik ga ervan uit dat met een minder uitgesproken voorkant een groter publiek wordt bereikt. De nieuwe Yp vind ik iedergeval prima. De bicolore met motorkap in de kleur van het dak maakt hem mooi af. En die Thema, what’s in a name. Blijft gewoon een stijlvolle pk bak.
Jimmie zegt
@kcoupe24: Fiat heeft altijd teruggeslagen op de originele (meest herkenare) grill, verticale spijlen met een dikkere in het midden.
ukbob zegt
Turbulente dagen voor Lancia:
aan de ene kant eindelijk weer eens een écht nieuw model (de Ypsilon!!) en daarnaast nog een facelift van een van haar mooiste modellen (de Delta). En alhoewel het project met Lancia weinig te maken heeft is het natuurlijk ook te gek om te lezen dat de Stratos-reincarnatie in kleine oplage gebouwd gaat worden!
Maar daartegenover staan een ’tsunami’ van amerikaanse bakken zonder enige Italiaanse flair en ‘gekheid’ die straks als Lancia verkocht moeten worden…
Hoop nog stiekem dat de ‘Chryslers’ wel gaan voorzien worden van een Lancia waardig interieur, met alcantara en heerlijke stoelen, maar gezien het feit dat de exterieur-styling alleen op het gebied van het logo is aangepast, zie ik ook dit somber in.
Triest!
bobb zegt
@ukbob: De eerste Y komt voort uit Autobianchi, zo zie je maar weer wat tijd kan doen.
Benjamin1 zegt
Liever een zooitje modellen wat verkocht kan worden dan een merk zijn met maar 1 model. Hopelijk kan Lancia met de opbrengsten van de verkoop van deze chryslers weer echte Lancia’s gaan bouwen.
floryn zegt
Vaarwel Lancia.
kcoupe24 zegt
@Jimmy: kijk ook eens naar de grilletjes van de eerste serie Beta’s en die van de 2000. Niet bijzonder maar wel anders. Altijd weer een uitdaging voor een fatsoenlijke facelift
Jimmie zegt
@kcoupe24: klopt, ook een aantal (nog) oudere modellen hebben zo’n soort grill, maar die hebben natuurlijk niet de herkenbaarheid van de spijl.
BloodSeaker zegt
Hoezo een rijtje LED lampjes?
Dat had de Delta toch al altijd, niks nieuw daar bij mijn weten
Esprit_de_Flandre zegt
En morgen de Chrysler Delta hier op AB? Met de facelift van de Dodge Caliber kwam ook de Fiat Freemont, dus…
apos zegt
Klopt mijn delta van 1.5 jaar heedt ook led in de koplampen.
MichaelvdBroek zegt
gave waggie, nu nog in martini kleuren!
Citrofiel zegt
Jammer, deze grille is een stuk minder ‘Lancia’. Terwijl de rest van de auto juist zo typisch is. *zucht* :(
mrbones zegt
Waren alle middenklassers maar zo mooi
Poll zegt
Het eh is natuurlijk zwaar triest en lelijk enzo met al die chryslers, maar misschien is de techniek wel beter dan Fiat…
RoT___ zegt
@Smoke: Vanaf de introductie van dit model was ze al voorzien van de rij LED’s in de koplampen.
a1989e zegt
Ik zie er nie veel va. Maar dat hoeft ook nie hij is gewoon gaaf!
Megakix zegt
Blijft een leuke auto om te zien !
Jokkebrok zegt
Volgens mij klopt er iets niet met de plaatjes (BMW i8 plaatje)
Justawheelchairguy zegt
Mooie auto! Jammer dat we ze zo weinig zien op de weg.
As_long_as_it_is_fast zegt
Niet verkeerd gefacelift. Leuke ledjes (al is dat tegenwoordig hip en cliché). Alleen te hopen dat de achterkant erop vooruit gegaan is…
mrdjm zegt
LED’s zijn inderdaad niet nieuw, grille wel en is niet verkeerd. Wel minder Lancia zo, maar het heeft best wat sportiefs ondanks de hoeveelheid chroom….
jackl zegt
De laatste echte Lancia.
w0o0dy zegt
Deze Delta laat zien waarom de stap met gerebadgde modellen van Chrysler nodig is… zelfs deze uniek gestylde auto met wel degelijk kwaliteiten verkoopt nauwelijks (in verhouding tot de concurrenten)…
something needs to be done…. 5 modellen is beter dan 2…als je wat wil verkopen.
mclarenf1lm zegt
Vandaag al in het wild gezien.