Bentley Supersports verpulvert snelheidsrecord op ijs

Auteur: , 39 Reacties

De Bentley Supersports, een Finse rallyrijder en een bevroren Baltische zee. Meer heb je niet nodig voor een snelheidsrecord op ijs.

Juha Kankkunen zette vier keer het wereldkampioenschap rally op zijn naam en mocht nu plaatsnemen achter het stuur van de Bentley Continental Supersports Convertible om het wereldrecord hardrijden op ijs te verbeteren. Resultaat: hij verpulverde zijn eigen record van 2007, toen hij in een Continental GT niet verder kwam dan een snelheid van 199,83 mijl per uur (321,6 kilometer per uur). Dat hij de 200 niet gehaald had stak toch een beetje, dus nu heeft hij het nog eens geprobeerd in een cabriootje. Een Continental Supersports Convertible op biofuel om precies te zijn. De snelheid die hij wist te klokken op een bevoren Baltische zee: 205,48 mijlen per uur oftewel 330,7 kilometer per uur op een 70 centimeter dikke ijslaag bij temperaturen tot -30 graden Celcius. Koud he?

De Bentley was uiteraard een beetje aangepast. Een rolkooi, Pirelli winterbanden en een remparachute waren de belangrijkste wijzigingen. Ook waren er wat modificaties aan de bumpers en spoilers voor optimale stabiliteit bij hoge snelheden. Echter, dat waren dan ook de belangrijkste wijzigingen aan deze Bentley. Impressive stuff!



39 reacties

Waarom rost VAG er niet meteen met een Veyron tegenaan:D
@CBR600rr:
was ik ook aan het denken.. :D
En de logische vraag: waarom een cabrio? Omdat deze toevallig voor handen was?
@gregorius: Goede vraag, er is geen enkele reden een cabrio te verkiezen boven de coupe… Het enige dat ik kan verzinnen is dat de cabrio een compartiment heeft voor het dak waarin nu de parachute is verwerkt :P
@C220AMG: is een stoffen dak niet lichter dan de gewone coupé? Lijkt me dan een keuze in functie van topsnelheid, waar het allemaal om draait.
@As_long_as_it_is_fast: Een cabrio is vaak zwaarder dan een coupe omdat de cabrio extra steunbalken heeft om de koets stijf te houden. Anders gaat de auto torderen. Vergelijk het maar eens met een schoenendoos mét en zonder deksel.
@Alpinaa: Ja, ik weet het maar ik was aan het denken, misschien is het stoffen dak toch goed voor een besparing in gewicht, groot genoeg om het gewicht voor extra steun te compenseren.
@As_long_as_it_is_fast: Het zwaartepunt echter ligt wel lager!
@C220AMG: Verklaar u nader, ’t wordt interessant..
@As_long_as_it_is_fast: Nouja, een stoffendak is lichter en dus wordt het zwaartepunt lager en verbeterd het rijgedrag en de wegligging… Een andere reden kan ik me niet bedenken om een cabrio boven een coupe te verkiezen.
@C220AMG: Natuurlijk wel! Nu kan de rolkooi er weer makkelijk uit;) Bij een Coupé had je veel werk gehad om hem er in te krijgen en de losse stukken aan elkaar te lassen, en hem er later weer uit te snijden. Bij een cabrio laat je de complete kooi er in zakken en maak je hem vast. Scheelt een hoop!
@Cantago: Interessante denkwijze! :lol:
@C220AMG: een betere reden kan ik niet bedenken…
Een cabrio?! Waarom geen coupé?

CBR600RR: de Veyron mag niet gemod worden :P
@GeoBem007: Omdat Finnen zo cool zijn dat ze zelfs met -30 nog open rijden.
@ GeoBem007

ik denk niet dat je mods nodig hebt
alleen iemand met een SS
had tie maar eff gebeld naar mij! :P
filmpje van de vorige poging:

http://www.youtube.com/watch?v=NCXkaR_6BS4
Dat gaat heel hard!

Maar ik zie de meerwaarde niet in om dit op ijs te doen. What’s next? Snelheidsrecord op zand? Bananenschillen?

Gepulveriseerde tuinkabouters?

Ik overdrijf, maar wat heeft dit nou weer voor reden? Snelheidsrecord op ijs, wooptiewoop….big deal.
@bozewolf: Hier in Nederland wellicht niet zo relevant, maar in Scandinavië wellicht wel.
@bozewolf: Waarom? Omdat het daar koud is en veel ijs ligt? Ja, om het daar te DOEN ligt het voor de hand, maar nog steeds zie ik de meerwaarde er niet van in om hier een apart record voor te maken.
@bozewolf: Misschien omdat je op ijs normaal weinig grip hebt en je al heel snel gaat glijden. Nu blijkt dus, dat je met de juiste setting, je toch lekker door kunt rijden, 330km/u is best vlot.

OT: Volgende poging om dit record te verpulveren is dus met een Bugatti Veyron, lijkt mij, zo hou je het spannend?!? Gewoon omdat het kan.
En, deed de kachel het nog ?
hmm dat is iets harder dan dat mij op het ijs maar ja ik gebruik wind en een vlieger.

http://lh5.ggpht.com/_Phx0IEdkZ8M/S0oOJnmM86I/AAAAAAAABZI/AA3aWULmsSI/s800/IMG_0226.JPG
@Kvgorp: koewl !
we gaan een snelheids record in -30 doen, laten we een cabrio nemen
Als ’t ie nou eens een cabrio gebruikt, omdat die standaard met een sterkere verwarming is uitgerust?
Hebben cabrio’s vaak, om bij lagere temperaturen open rijden aangenaam te houden. Maar bij -30 is het ook best fijn om warme lucht te krijgen.
Dat zo’n lompe Bentley nu juist het snelheidsrecord heeft. Het gewicht zal wel handig zijn voor de grip op ijs, en 4wd heb je ook wel nodig. Misschien toch niet zo’n gekke keuze.
Xie het kabaal hierin niet ? Wat is er zo spannend aan deze snelheid ?!
@Megakix: dat het op ijs is?
@993turbo: ok, ik stel de vraag nóg n’s een keertje…wát is er spannend aan ?
@Megakix: je remweg, punt.
Hier heb ik echt wel respect voor!
Maar er zijn betere (lichtere) auto’s om dit mee te doen..
@KEVV:

Gewicht is niet echt van belang bij topsnelheid, maar bij acceleratie. En het geeft stabiliteit.
Ik had die remparachute gelaten voor wat hij is en het erop gewaagd zonder. Hoe zalig moet dat zijn tegen 300 op het ijs even vol op de remmen gaan staan. Remafstand: 5km. :D
Een Bentley is en blijft een luxe auto, dat niet gebouwd is met de bedoeling snel te zijn :)
@exclusivv: Als dat zo was dan hadden ze er wel een 1,5 liter turbodiesel ingelegd;) Hij is juist gemaakt om zo stijlvol als maar kan zo hard mogelijk te gaan!
@ exclusivv
Wanneer Bentley zelf een snelle wagen maakt en die supersports noemt, dan ga ik er vanuit dat zulke Bentley’s wel snel mogen zijn.
@ megakix. Hoogste snelheid. Hebben we nu op 99.5 staan. In Nederlandse handen. Mijn top is 80 op het ijs
damn! dat is hard :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).