Welke rebadges waren wel succesvol?

Auteur: , 171 Reacties

Met het rebadge-festijn van Lancia nog vers in het geheugen kijken we terug op auto's die ook verre van origineel zijn. Het gebeurt namelijk vaker dan je wellicht zou denken, dat rebadgen. Velen waren toch succesvol -of worden dat nog- en daarom nemen we er nu een paar onder de loep.

Hieronder een aantal bekende en minder bekende modellen waarbij het rebadgen (of in een enkel geval ‘platform sharing’) enigszins goed uitpakte. Maar vergeet niet dat er talloze pogingen zijn geweest van rebadges die nooit echt succesvol werden. Die komen later nog aan bod. Suggesties voor rebadge engineering uit de categorie #fail? Drop ze in de reacties!

VW Sharan – Seat Alhambra

Zakelijk Duits of speels Spaans?

Twee personenvervoerders uit de VAG-groep. Ze verschillen qua koplampen, het logo, het interieur en de marketing. Verder zijn ze op de prijs na vrijwel identiek, de Seat is goedkoper.

Peugeot 807 – Fiat Ulysse – Lancia Phedra – Citroën C8

Peugeot 807 / Fiat Ulysse / Lancia Phedra / Citroën C8

De Eurovan, een project van PSA en Fiat. Uit één platform werden maar liefst vier modellen getrokken. De motoren en het chassis zijn gelijk aan elkaar, optisch verschillen ze toch nog wel redelijk van elkaar. Hier zijn ze dus iets verder gegaan dan alleen wat badge engineering. Dit is platform sharing.

Dacia Logan – Lada R90

Lada R90

De lelijke doch praktische Logan met een logootje van Lada. Eigenlijk zeer logisch, want Renault is eigenaar van zowel het Roemeense Dacia als van AvtoVAZ/Lada (voor 25%). De zevenzits R90 moet dit jaar in Rusland op de markt komen en heeft hitpotentie.

Seat Marbella – Fiat Panda

Seat Marbella - Fiat Panda

Seat had geen zin/tijd/geld om zelf een eigen stadsauto te maken en sloot daarom een deal met Fiat om een schaamteloze kopie van de Panda te mogen maken. En vanaf 1980 was daar plots de Seat Panda (in Spanje heette hij Seat Panda 35). Toen de licentieovereenkomst in 1986 werd beëindigd paste Seat het uiterlijk om enkele plaatsen aan -om gedoe met copyright te voorkomen- en noemde het autotootje vervolgens Marbella. Tot 1998 is de Marbella in productie gebleven.

Seat Exeo – Audi A4

Seat Exeo

De Audi A4 kreeg een opvolger en bij VAG zocht men een plek om de oude productielijnen te dumpen. Seat kreeg ze uiteindelijk toegewezen, en er bleef bij de Exeo weinig over van het geclaimde Auto Emocion. Rijtest HIER.
UPDATE: Dat is waar ook, de Exeo verkoopt voor geen meter. Geen succesvolle rebadge dus.

Ford Fiesta – Mazda 121

Mazda 121

Toen in 1996 de bekende Bolhoed werd vervangen door een nieuw model, was Ford inmiddels eigenaar van het Japanse merk. En dus werd de nieuwe Mazda 121 een gerebadgede Ford Fiesta.

Suzuki Swift – Subaru Justy

Subaru Justy

Klein, degelijk en Japans. De tweede generatie Justy die in 1994 het levenslicht zag was niet meer dan een omgekatte Suzuki Swift.

Citroën C1 – Peugeot 107 – Toyota Aygo

Citroën C1 - Peugeot 107 - Toyota Aygo

De massaal verkochte vierwielers met een stads imago. Ze worden gebouwd in Tsjechië en zowel Citroën, Peugeot als Toyota geeft er haar eigen draai aan. Ook doen ze het altijd goed in de lijstjes over de restwaarde.

Toyota iQ – Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

De Toyota iQ, maar dan met leer en begeerlijke logo’s. Ooit bedoelt als extraatje voor Aston Martin-eigenaren, nu mag elke jandoedel er eentje komen ophalen bij Kroymans. Maar ach, het brengt de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk lekker omlaag en daar was het ze om te doen. Binnenkort ook als premium elektrowaggie. Gaat dit een verkoophit worden?



171 reacties

De huidige Sharan – Alhambra zijn toch wel verschillend? anders kon de Galaxy er ook wel bij
@Jokkebrok: de galaxy hoorde er vroeger bij, nu niet meer, nu zijn de seat en vw de enige overgebleven broertjes.
@Jokkebrok: Hallo, Seat en VW behoren tot de VAG Groep?!
Hoewel Seat eigenlijk een onderdeel is van Audi… ;)
naja! :P
@RickB: De vag groep, staat voor Volkswagen Automotive Group, dus behoort alles tot het zelfde concern.
@Jipp: Ja klopt, enkel heb je “merken” binnen de VAG groep die uitsluitend onderdelen gebruiken van bijvoorbeeld Volkswagen of Audi.
Denk aan Skoda die het gros aan onderdelen gebruikt van Volkswagen.
Denk aan Seat die het gros aan onderdelen gebruikt van Audi.
Denk aan de Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur die aardig wat onderdelen van Volkswagen gebruikt.

over de Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur gesproken, dat is de zeer succesvolle variant van de Audi A8/Volkswagen Phaeton! :D
@RickB: ik denk dat je nu te ver gaat, zo worden alle onderdelen door elkaar gebruikt, skoda heeft een polo a la fabia, maar een oude a6 als superb, seat het zelfde geval, bentley veel audi etc!
@Jipp: Superb vorige Audi A6? ga eens rap je huiswerk maken!
Ding staat op het verlengde onderstel van een Golf…
Buiten dat gebruikt Seat wel degelijk het gros van Audi onderdelen, denk aan de Leon Cupra’s, enkel Audi S3 blokken wat daar in liggen! ;)
@Jipp: Bentley deelt veel met VW bedoel je. De enige reden dat de Phaeton nog op de markt is dat de Conti die er vrijwel alle onderdelen mee deelt goed verkoopt.
@mashell: een pheaton is gewoon een a8 vriend, mijn pa heeft er een.
@Jipp: een Phaeton is niet gewoon een A8, vriend! De Phaeton staat op het zogenaamde Volkswagen D1 platform en de Audi A8 stond op het D2 & D3 platform en de nieuwste versie staat op het D4 platform.

De Phaeton deelt zijn techniek en platform alleen maar met de Continental serie van Bentley en met geen enkele Audi!
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_D_platform#D1s
@RickB: de Continental reeks van Bentley heeft niks met Audi te maken. Ze staan op het platform van de VW Phaeton, maar hebben niks me de A8 te maken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_D_platform#D1s
@Jipp: neen, VAG staat voor Volkswagen Aktiengesellschaft (waarbij dit laatste betrekking heeft op de bedrijfsvorm en ietwat vergelijkbaar is met een Nederlandse N.V.). Dat ‘Automotive Group’ klinkt wel leuk, maar is een fabeltje.
@august: toch is even kijken op wikipedia…!
@Jipp: volgens de officiële internationale Volkswagen site is het toch echt Volkswagen Aktien Gesellschaft..
@Jipp: waar dan precies?
@Jipp: Eigenlijk is het Volswagen AG tegenwoordig. Zeg nooit VAG tegen iemand van VAG.
@Esprit_de_Flandre: Zeg het nooit tegen een Amerikaan.. “I’m working for VAG..” Wedden dat je veel wenkbrauwen omhoog ziet gaan?.. ;)
@Freewarefreak: Hmmm, ga ik eens proberen :P
we vergeten er een paar, de lada aka fiat 126, de zastava’s en zeker niet te vergeten, de saab die nu als chinees door het leven gaat!
@Jipp: Die Sienees is nog een concept, dus succesvol kan je dat niet noemen!
Kansloos daar in tegen weer wel!
@RickB: ze worden al geproduceert bij mijn weten, ze hebben niet voor niets de hele productielijn opgekocht…!
@Jipp: Bron?
@Jipp & @RickB: “The Beijing branded 95 has been renamed the C71 for the Chinese market, and will be produced in Beijing City’s Shunyi district, a launch of the model will be expected at the end of 2011 or early 2012.”
http://www.chinacartimes.com/2011/01/24/beijing-autos-saab-9-5-based-car-to-launch-at-years-end/

Nog even geduld dus…
mitshubity en de peugot en citroen, allemaal hetzelfde :-)
integralechubasco
daar noem je er een zeg… de saab 600…
als je goed kijkt is het sprekend een uitgerekte golf 1… dat waren de wensen van fiat bij giugaro… ontwerper van beiden…

ook een leuke: alfa romeo dauphine/Ondine Alfa Romeo
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/DauphineAlfa_Romeo1964Fwp.JPG
@integralechubasco: Werd die Saab 600 eigenlijk ook buiten Zweden verkocht?
integralechubasco
@bobb: zweden en noorwegen… ik heb ze nooit gezien iig… ben nog steeds benieuwd hoe die logootjes op de auto overkomen irl…
Nissan Pixo & Suzuki Alto
Hyundai ix20 & Kia Venga
Suzuki SX4 & Fiat Sedici

En natuurlijk de Audi A3, A4, A5, A6, A7 en A8
@Stef_4: dat laatste is onzin, een familiegezicht om een eigen identiteit van een merk te hanteren heeft hier niets mee te maken. Dat doet alfa ook namelijk.
@Jipp: haha, dus de 159 de guilette en de mito lijken op elkaar? ze hebben enkel de grille met logo gemeen, al de rest verschilt.
ik kan ze nogtands van ver herkennen!

met de a5(sportback)-a7(sportback) heb ik meer moeite, a4-a8-a6 ook!

enige dat miss een beetje moeilijk valt is verschil tussen een brera en 159 van ver…
@technopatat: de mito en de guilia zeker, de 159 is nog uit de oude doos, ook die word vervangen, met de zelfde neus waarschijnlijk.
@Jipp: hmm, ik vind de mito en guilette nogtands 2 verschillende auto’s, enkel de grille is hetzelfde (alfa kenmerkje ook…): koplampen zijn anders vorgegeven, lijnen lopen helemaal anders, proporties van onderkant/bovenkant liggen helemaal anders! kan je van een audi absoluut niet zeggen, ze lijken van ver allemaal gewoon geresizede foto’s …
@technopatat: je zegt het al zelf, op de foto lijken ze het zelfde, maar in het echt is het toch een redelijk groot verschil. Daarbij heeft alfa dus duidelijk wel een familieneus gekregen, vergelijkbaar met audi, dat zag je bij de vorige generatie en de nieuwe generatie alfa’s, die werd ingeluid door de 8c. En even voor de duidelijkheid, ik weet niet hoe slecht je ogen zijn, maar de lijnen van een a4, a6, en a8 zijn duidelijk verschillend, dat ze een familie gezicht hebben klopt, maar dat heeft bijna ieder merk.
@Jipp: Hmm, we komen bijna tot een akkoord! Enkel van die audi- lijnen vind ik het niet waar! De zijkant en achterkant zijn nog redelijk verschillend per model, maar de voorkant vind ik toch echt bijna identiek qua lijnen hoor! Als er van op 100m een audi op me af komt, met de kerstverlichting (ja dat noem ik zo omdat ik jaloers ben dat m’n volvo dat niet heeft ;)! ) uit, dan is het verdraaid moeilijk om hem te herkennen! Met een alfa heb je(ik) da totaal niet, bij mercedes al zeker niet, en bij bmw meestal niet!
integralechubasco
@Stef_4: je vergeet de A1…
integralechubasco
en de q5 en q7…
@Stef_4: Beetje kansarm dit, melopertje!
Nooit hebben mensen geklaagd over Mercedessen, maar nu onze grote vrienden van Autoblog het ooit 1 keer hebben gemeld MOET iedereen het verkondigen in de comment, heel triest dit!
@RickB: lijken mercedessen dan op elkaar? de serie van de E190 leek op elkaar ja, maar de huidige dan? maar voor zo ver ik weet lijken audi’s al jaaaaaren op elkaar…
@technopatat: ja, ook mercs lijken op elkaar.
@technopatat: En dat noemt zich autofanaat?
@RickB: autoliefhebber vind ik personelijk beter klinken ;)!

mercedessen hebben dezelfde stijl, maar ik kan ze van ver toch makkelijk herkennen! van een audi moet ik toch al een paar keer goed kijken hoor…
@Stef_4:

HAHAHa mooi de hele audi serie.
Moest er ff om lachen:p
toyotaQ??
Euhm, het is toch al bekend dat die rebadged Lancia’s photoshops waren?
@smokin: Blijf hopen! :P
@smokin: ja, dat stond toch al in onze artikelen? (en titels)
@autoblogger: Het kan aan mij liggen, maar zowel in dit artikel als in de 2 waar naar verwezen wordt zie ik dat niet staan.
@smokin: http://www.autoedizione.nl/2011/02/15/nieuwe-lancias-bleken-photoshops/
@smokin: jezus wat een simpele figuren op die site…
tuurlijk waren dat photoshops, dat kon iedereen zien toch?
@smokin: maar het blijven officieele afbeeldingen van Lancia. Dus ga er maar vanuit dat die “nieuwe” Lancia’s er zo uit gaan zien.
Rebadge plusplus:
Alfa 164-Lancia Thema-Peugeot 605.

Een verhaal over de VW Sharan, Seat Alhambra en Ford Galaxy is dat hoewel ze van dezelfde band afrolden de meeste klachten kwamen van VW berijders terwijl Alhambra rijders het minst klaagden.
@RutgerK: Misschien omdat de Volkswagen units het meest verkocht werden?
@RickB:
Nee, de VW rijder is het meest kritisch.
@RutgerK: Het waren de Lancia Thema, Alfa Romeo 164 en de Saab 9000 die op hetzelfde platform werden ontwikkeld. Overigens zijn platform sharing (gelijktijdig ontwikkelen van verschillende auto’s die gebruik maken van hetzelfde platform) en rebadging (een bestaand platform hergebruiken voor een ander merk, ook wel ‘in licentie bouwen’) twee heel verschillende dingen. Merken als Audi en Seat bijvoorbeeld zijn ontstaan uit het rebadgen van resp. VW’s en Fiat’s.
Eerste vorm van rebadging, de Austin 7/BMW Dixi?
@canguro: en dan vergeet ik nog de Fiat Croma.. :P
@canguro: De Saab was ik vergeten erbij te zetten en de Croma had ik nog niet aangedacht.
@RutgerK: Pinifarina had schijnbaar nog wat tekeningen van de 164 liggen toen die aan de 605 begon maar auto’s hebben verder niks met elkaar te maken.
@RutgerK: dat is geen rebadge maar het samen ontwikkelen van een platform.
Volgens mij is de Exeo toch niet zo heel succesvol. ;)
@Alpinaa: Evenals die Lada R90, heb jij er al een in het echt gespot?
@RickB: M’n eerste Exeo heb ik vorige week gespot. Die lada had ik nog nooit eerder van gehoord.
@Alpinaa: Die Exeo is zwaar onderschat. Het is een goede auto! Slechts de badge, die doet het minder.
@jzaero: Het blijft immers een Audi, dus met de kwaliteit zit het wel goed. Het is alleen dat sommige dingen, zoals het interieur, wat verouderd aan doen. En hij blinkt natuurlijk nergens in uit vergeleken met de concurrentie.
@Alpinaa: Mea culpa. De Exeo is inderdaad geen succes. Heb het er ff bijgezet.
@ricardo: Je hebt ook meteen de titel veranderd zie ik. Foutje moet kunnen, toch?
@ricardo: Nou… als auto op zich is het een sterke zet denk ik! Hij had alleen prijstechnisch moeten concurreren met een Golf. Iemand die gerecycle techniek van een ander merk wilt aanschaffen voor veel geld koopt maar een nieuwe Lancia.
Peugeot 106 – Citroën Saxo
Peugeot Bipper – Citroën Nemo – Fiat ???
Peugeot Partner – Citroën Berlingo
Pergeot Expert – Citroën Jumpy – Fiat Scudo
Fiat 500 – Ford Ka

Nog even een greep uit de bak rebadges die succesvol uit zijn gepakt. Al dan niet op de busjesmarkt.
@RoT___: Fiat 500 & Ford Ka: die delen aan het platform en de motoren. Dat is dus GEEN rebadge…
http://johnnybgoodedk.files.wordpress.com/2009/01/1buick-regal-china-4_opt.jpg

http://cache.gawker.com/assets/video/stills/O/OpelInsignia_gawker.flv.jpg

Buick Regal en Opel Insignia
integralechubasco
@jzaero: mooie auto’s beiden… btw…
@integralechubasco: Mee eens ;)
@integralechubasco: Het is erg, maar de Buick vind ik toch mooier dan de Opel. De perceptie van die badge doet veel…
@jzaero: je vergeet de veuxhall insignia! overigens is de astra die vanaf 1998 in productie was, ook verkocht als chevrolet in rusland, evenals een vauxhall. En de merc sprinter oftewel de vw crafter word in de vs als dodge verkocht.
niet succesvol.
Alfa Romeo Ama-en de Mitsubishi(toch?)
Suzuki Ignis-Subaru G3X

er zullen er nog wel meer zijn (-:
@AlfaRomeo8c: Alfa Romeo Arna/ Nissan Cherry ja, vreselijkste auto die ze ooit gebouwd hebben. :P
Marchionne zou daar toch lering uit moeten trekken met Lancia, denk je dan..
Er zijn er volgens mij nog veel meer, heb er in de comments al weer een paar voorbij zien komen..en daarbij schoot deze in me hoofd: Pontiac Solstice en Opel GT? Alle Vauxhalls?
@koen92winterswijk: ik wist het! er was idd een rebadge van de GT, maar de soltice kon ik even niet op komen. maar idd, veel vauxhalls en Holden’s zijn rebadges.
@koen92winterswijk: Soltice en GT zijn geen rebadgen maar platform sharing. Totaal andere body. Om van rebadgen te kunnen spreken moet de carrosserie toch wel grotendeels hetzelfde blijven, met eventueel gewoon een ander neusje en kont.

Maar dus wel: Opel GT, Saturn Sky, Daewoo G2X.
Hmmmm, ik vind jammer dat jullie rebadgen nu wel héél weids nemen.
Een echte rebadge-actie is volgens mij als een model al geleverd is – liefst al van de markt af – als het onder volgend logo terugkomt. En dan hoe minder gewijzigd, hoe beter.
Treurige voorbeelden: MG Maestro / Montego (rebadge van Austin), of Triumph Acclaim, een Honda. Hét recente voorbeeld is de Seat Exeo.
Met een ding als de Aygo / C1 / 107 is het heel anders. Dat is een kwestie van pas aan een project beginnen, als je de ontwikkelkosten kunt delen. Net als de grote MPV’s. Ford/Seat/VW, en de tegenhanger Fiat/Lancia/Peugeot/Citroën. Kijk, dat is natuurlijk ook jammer, want losse modellen zijn fijner.
Platform-sharen is weer een heel ander verhaal, dat je hier vooral niet doorheen moet mengen. Wie zit er nu mee dat een E-klasse coupé stiekum op het platform van de C gebouwd wordt? En alle Audi-fans gaan over de rooie als je verklapt dat A4-Passat-Superb toch echt op dezelfde basis staan (misschien wel met de Alhambra en Sharan?). Koning platform-sharing is natuurlijk VAG, met de Golf. Ik kom op 3 + 1 + 11 + 2 = 17 carrosserie-varianten die alleen al nu, en in NL, te koop zijn. En dan heb ik er een paar weggelaten waar ik het niet zeker van weet, zoals de Tiguan.
Kortom, 3 verschillende dingen:
1) Samen ontwerpen om kosten te drukken (Aygo-drieling)
2) Platform-sharing (164, Thema, 605, Croma, XM)
3) Rebadgen (Subaru Justy)
@mout: Hoe kom jij aan die getallen?
3 + 1 + 11 + 2 = 17
@RickB: 3 versies van de A3, (3-deurs, 5-deurs, cabrio), eentje van de Leon (5-deurs), en dan de Golf 3-d, 5-d, variant, caddy, caddy max, eos, golf plus, jetta, beetle, touran, scirocco. En natuurlijk octavia, combi (roomster? yeti?). En ik hou nog dapper mijn mond over de Porsche die is aangekondigd op dit platform…
@mout: Je vergeet de Altea Toledo, Superb (Dan wel verlengd Golf platform), Octavia zowel sedan als Combi ;)
Yeti staan dan weer op een verhoogd Golf platform, de Roomster en de Fabia op het Polo 9N platform ;)
Platform sharing: vw Polo, skoda fabia, Seat Ibiza en (iets minder duidelijk maar toch echt zo) de audi A1. Allemaal hetzelfde platform en motorenpallet.
@vali1992nl: Fabia staat op het 9N platform, de Ibiza en de Polo staan op het 6R platform…
Audi A1 weet ik zo 1.2.3 niet ;)
@RickB: 9n platform is het oude polo platform!
@Jipp: Ja, dat zeg ik, de Fabia staat op het 9N platform.
Met andere woorden de Fabia staat op het oude platform, in tegenstelling tot de in-house concurenten!
@vali1992nl: Da’s geen rebadgen he? Noem eens een carrosseriedeel dat uitwisselbaar is tussen deze modellen? Ze zijn weliswaar op hetzelfde onderstel gebouwd, maar de verschillen zijn toch wel iets groter dan alleen de badges. Als je dat niet ziet zou een afspraak bij de opticien wellicht een goed idee zijn.
@potver7: Volgens mij heeft vali1992nl het over Platform sharing en niet over rebadgen (zie de eerste zin). Misschien moet je zelf eens een afspraak maken bij de opticien, voor een leesbril…
@ jzaero

heb er daarstraks nog op een trailer zien voorbij rijden op de snelweg! Van die Buick’s
de vw polo was eigenlijk de audi 50
de audi 60 werd de vw golf?
@Dimocash: Idd, dacht ook meteen aan de Audi 50. Succesvolle rebadge, want iedereen herinnert zich de VW Polo, maar bijna niemand het origineel.

http://www.audi50.de/assets/images/Audi_50.jpg

Tegenwoordig rakelt Audi hem weer op, en noemen ze hem natuurlijk de voorvader van de A1. Zo krijgt de nieuwe kleine wat ‘Heritage’…


En de Audi 60 is niet gerebadged toch Golf hoor. Dit is de 60.

http://www.oldtimerfreunde-hildesheim.de/pic/fahrzeuge/audi-60-46-1-g.jpg
Seat is nog lang niet klaar met rebadgen van Audi’s

http://hvtm.hu/car/l/seat/593466.jpg

http://hvtm.hu/car/l/seat/061030.jpg

Zie dit artikel: http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/02/verzin-een-naam-voor-de-seat-a5#post-36975
@mcdonald: De laatste is wel erg mooi zeg..
@mcdonald: Dat zijn photoshops/renderingen, GEEN officiële tekeningen van Seat
@RickB:

http://www.blogcdn.com/es.autoblog.com/media/2010/07/seata5-1278586526.jpg
@mcdonald: Jij dacht laat ik maar nog lelijkere renders/fotosoeps zien?
@db87: Zouden renders van het patentenbureau moeten voorstellen. Maar ja, Zouden. Makkelijk zelf te maken, die dingen…
Gezien de foto van de Lancia Delta boven aan het artikel, had ik ook de Saab 600 verwacht.
Zo heette de Delta destijds in Zweden.
Misschien denkt niet iedereen er gelijk aan, en succesvol is een kwestie van perceptie, maar ik denk de meest succesvolle rebadge is de Fiat 124 – Lada 1200.
mooi rijtje, ik weet er nog wel een paar maar die zijn niet allemaal positief uitgevallen, maar jullie zijn toch echt de allerbelangrijkste vergeten die ik graag wil delen

chrysler had de mercedes e klasse van eind jaren 90 al als basis gebruikt voor een chrysler 300 en vervolgens heeft dodge deze auto een aggresiever uiterlijk gegeven en het de charger genoemd. maar in wezen is de dodge charger van vandaag de dag een omgebouwde 300c, en zeker in de verenigde staten is de auto een groot succes !!
Er zijn nog wel meer te bedenken
Alle Opel – Vauxhall rebadges bijvoorbeeld.
Veel bestelbusjes zijn ook gerebadged, MB Sprinter en VW LT, Renault Kangoo en Nissan Kubistar, Trafic en Movano, al die Peugeot en Citroën busjes, VW Caddy en Seat Inca, etc.
De eerste Daewoo’s waren ook niet veel meer dan rebadges en facelifts van ouwe Opels.
Verder wat ik nog kan bedenken:
Fiat 124 – Lada 1200
Fiat 126 – Bosmal 126
Fiat Ritmo – Seat Ronda
Chrysler 1510 – Talbot Horizon
Chrysler Voyager – Dodge Caravan
Mitsubishi Starion – Dodge Conquest
Renault 12 – Dacia 1300
Etc.
Pfft er zijn er vast nog zo veel meer :shock:
en natuurlijk de saabaru 9-2 http://www.92x.org/
Ik wil er nog even op inhaken door te menen dat de Suzuki Swift in geen enkel land als vierwielaandrijver te krijgen was. De Justy immers wel. Niet simpelweg een omgekatte Swift dus.
@Jochempie: Helemaal waar!
En de Suzuki Swift werd ook nog eens als Geo Metro verkocht in Noord-Amerika
nee, die seat is een succes…
Tegenwoordig wordt er gewoon heel veel gedeeld in ontwikkelingskosten. En ja, dan krijg je halfbakken kopieën. Niet leuk, maar je ontkomt er eigenlijk niet meer aan, in sommige segmenten is de verwachte afzet niet zo hoog, als dan toch mee wilt doen zul je hulp moeten zoeken.
Als het dan nog een beetje om vergelijkbare fabrikanten gaat, dan kan ik er wel mee leven. Fiat en PSA bijvoorbeeld. Prima. Maar PSA en Mitsubishi (Outlander en i-Miev)… Bah. Da’s toch geen porum? Een Japanse Citroën. :x
Suzuki Splash – Opel Agila
Suzuki SX4 – Fiat Sedici
Lancia Musa – Fiat Idea
Peugeot 104 – Citroen LN
Saab 9-7x – Chevrolet Trailblazer
Saab 9-2x – Subaru Impreza
@potver7: Het is van alle tijden. Jaren geleden had je ook al het kwartet Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa Romeo 164. Alle 4 dezelfde auto op hetzelfde platform. Alleen het koetsje was anders.
@Freewarefreak: Bij bovenstaande is het koetsje niet anders. Alleen het neusje. En het kontje.
@Esprit_de_Flandre: De Croma, Thema en 9000 hadden dezelfde basis en dezelfde portieren, losse onderdelen konden wel verschillen. Vooral de Thema en Croma lijken natuurlijk veel op elkaar. Hier een leuke geschiedenisles over dit project.
Dat nummerbord van de Seat Exeo op de gebruikte foto: GKP: Gewoon Kopie Product.

Mijn mening: Ik heb het gevoel dat Fiat heel dom bezig is met de Lancia 300C, Lancia Grand Voyager en weet ik wat allemaal nog meer.. ben benieuwd.. hoop niet dat het weer een zeperd gaat zijn voor Fiat..

Welke ik wel kan waarderen: de drieling Aygo, C1, 107 en de Alhambra en de Sharan.

Bij de Exeo ligt het er te dik bovenop. Ik denk dat het wel een hele goede auto is.. helemaal uitgerijpt na jaren bij Audi, nog eens op 1200 punten verbeterd bij de ombouw naar Seat.. denk niet dat er een auto is met minder kinderziektes dan deze..

As always.. correct me if i’m wrong.. ;)
Ford heeft volgens mij het mondeo platform ook uitgeleend aan jaguar, volkswagen crafter en mercedes sprinter is ook 1 pot nat
@Sjonny: het oude platform van de mondeo werd inderdaad gebruikt voor de X-type
ik mis de bejaardenbakken:

Opel Agila & Suzuki Wagon R+
Opel Agila (nieuw) & Suzuki splash

VW Lupo & Seat Arosa?
Opel Vivaro & Nissan & renault Traffic?

Jaguar Xj6 en daimler six?
Chrysler grand voyager en een Dodge Ram
De Suzuki Swift en de Subaru Justy was geen 100% rebadge, de Justy heeft 4wd en de Swift niet.
verkeerde polo xD
@atakan: Lupo bedoel je ;)
toch lyken ze sterk opelkaar!
Daihatsu HiJet -> Piaggio Porter
http://farm4.static.flickr.com/3383/4596154415_2fde0263bb.jpg
^ Daihatsu Hijet – Piaggio Porter v

http://farm3.static.flickr.com/2684/4236975681_914ec4a67c.jpg
@betonstaal: thank god dat ik nog geen van beide ooit tegen gekomen ben!
@NLBUURMAN: ha, ik heb zelf een HiJet en op werkdagen kom ’s ochtends kom ik altijd een donker blauwe Piaggio Porter Van tegen. Veel gemeentes hebben van de Daihatsu HiJet of de Piaggo de pick-up versie. In Frankrijk hebben veel gemeentes een electrische Piaggio Porter.
vergeet niet, alle opels vs alle vauxhalls!
@Jipp: – monaro?
@NLBUURMAN: niet alle holdens worden ook vauxhalls, alle opel modellen worden in GB ook als vauxhalls verkocht.
@Jipp: dat weet ik ook wel? ik bedoelde alleen dat er (helaas) geen opel monaro (of evenknie) is, dus dat deze bewering niet voor allen geldt
de mercedes sprinter gaat in amerika en canada (wie weet waar nog meer?) al jaren als dodge sprinter door het leven.
Misschien wel de allereerste ‘rebadging’ was de Simca 5 en Fiat Topolino.
En de Opel Kadett – Daewoo Nexia was ook wel een bekende halverwege jaren ’90.

Dan nog een lijstje dat me zo te binnen schiet:

Daihatsu Sirion 2 en Subaru Justy,
Toyota Yaris II en Daihatsu Charade (komt nog)
Daihatsu Terios en Toyota (…),
Daihatsu Sirion 2 en Perodua Mivy
Subaru Trezia en Toyota Verso S,
Suzuki Swift en (alweer) Subaru Justy
Subaru Justy en Suzuki Ignis
Daihatsu Materia en Subaru Dex
Mazda 121 en Kia Pride
Honda Accord – Triumph Acclaim
Mitsubishi Colt en Proton Satria
En binnenkort kunnen we aan dit lijstje toevoegen: de Audi Q3.
Gebaseerd op Volkswagen A5 (PQ35) platform van de Volkswagen Golf Mk5, dezelfde als de Volkswagen Tiguan en SEAT Tribu (concept).
En wie bouwt de Audi Q3? Ja, precies, SEAT.

http://www.spyshots.nl/userfiles/image/artikel/600/Q32_11215174035.JPG
@mcdonald: het gaat om rebadging he, die audi deelt een platform, dat komt heel veel voor, maar die is niet hetzelfde als een ander model, maar dan voorzien van een ander logo. Daarbij, is het nog niet zeker dat seat die gaat bouwen, seat is vag dus gewoon een vag fabriek.
Heb em nog niet zien staan en das maar goed ook eigenlijk

De rover MG modellen in China
Peugeot 807 – Fiat Ulysse – Lancia Phedra – Citroën C8
“Dit is platform sharing.”

Is toch verregaander dan platform sharing hoor. De hele body is hetzelfde, alleen de neus en de achterkant is anders. Is dus meer zoals A4-Exeo…
@Esprit_de_Flandre:
Het verschil zit m in de tijd. Die andere 4 zijn tegelijk ontwikkeld. De A4 is al opgevolgd, voor de Exeo komt. Sharen is delen. Dat doe je tegelijk. Rebadgen is afdanken. Doorschuiven van ontwerp en apparaten. Zoals de Multipla (nu chinees), de Rover-ontwerpen, Fiat (Lada). Dat soort grappen. Je kan hooguit zeggen dat de Exeo tenminste uitkomt onder dezelfde (VAG) holding. Dat geldt voor de rest niet.
@mout: Akkoord. Mijn vergelijking is gebaseerd op de hoeveelheid plaatwerk die hetzelfde gebleven is. Body identiek, neus en kont anders.

Maar idd nog een groot verschil tussen samen ontwikkelen en een oud model doorgeven aan een ‘lager’ merk.
ik mis de Ford Galaxy bij alahambra & sharan.
@quattroporte: Het gaat hier (blijkbaar, aan het plaatje te zien) om de nieuwe Alhambra en Sharan, de huidige Galaxy (die er al jaren is) is compleet anders en helemaal door Ford ontwikkeld. De vorige generatie was wel gezamenlijk gedaan inderdaad.
De Seat Cordoba die tot Polo sedan en Polo Variant gerebadged werd? Was natuurlijk een Ibiza-carrosserie met een VW logo.
Wat me trouwens slechts een paar jaar geleden opviel was dat de Peugeot 106 en Citroën Saxo hetzelfde autootje zijn! Voor mijn gevoel was de Saxo altijd een stukje platter dan de 106. Zo zie je maar wat een faceliftje kan doen!
Badge-engineering. Al zo oud als de weg naar Rome.
Morris-Austin 1100/1300 (en dan noem ik bewust de Riley, Wolseley, MG en Vandenplas niet omdat die een andere neus hadden), Jaguar/Daimler, Rolls Royce/Bentley, ja zelfs Rover/Honda.
Allemaal in hun marktsegment wel enigszins succesvol, op de laatste na misschien…
@Klassiekerrally: Nou ja, wees eerlijk, een betrouwbare Rover vind ik vrij succesvol!
Lancia – Autobianci
Mini – Innocenti

maar die zullen al wel genoemd zijn denk ik
Plaatje van de swift klopt niet. Was een model later.
Dat Panda-Marbella verhaal is toch anders. Alle Seats waren in het begin Fiats met een andere badge. Seat bouwde zelfs de Fiat 133. Toen VW begin jaren 1980 een belang in Seat kocht doopten ze de Seat Panda om tot Marbella en Fiat was daar niet blij mee, ook omdat de Seat Ronda wel erg op der Seat Ritmo leek.
@dafmaf: Seat’s rebadges zijn zelfs veel ouder, Fiat deed daar al veel langer zaken mee, evenals met Zastava en VAZ
in chronologische volgorde v.a. de dertiger jaren
Fiat 500 Topolino > Simca 8
Fiat 1100 > NSU Neckar > Puch/Steyr Neckar
Fiat 600 > Seat 600 > Zastava 750 > Zaphorozets 750
Fiat 1300 > Seat 1300 > Zastava 1300
Fiat 1500 > Seat 1500
Fiat 850 > Seat 850 inclusief de Coupé en Spider varianten
Fiat 124 > Seat 124 ( incl.Coupé ) > Lada 1200
Fiat 124D > Lada 1500/1600
Fiat 125 > Polski Fiat P125 Later FSO 125, weer later verhatchbacked naar FSO Polonez die op zijn beurt de eerste FSO Polonez werd en later omgedoopt tot Daewoo
Fiat 126 > Polski Fiat 126
Fiat 133 > Seat 133
Fiat 128 > Zastava 1300 ( hatchback-variant )
Fiat 128 Coupé > Seat 1500
Fiat 127 > Seat 127 ( later Seat Fura )
Fiat 132 > Seat 132
Fiat 131 > Seat 131
Fiat Ritmo > Seat Ritmo ( later facelift Seat Ronda )
Fiat Panda > Seat Panda ( Later Seat Marbella
en ik vergeet er vast wel een paar
Misschien een iets ander verhaal maar wat te denken van de Talbot Arizona die als productieversie als Peugeot 309 door het leven is gegaan…
En aangezien de Thema net als de oude dus ook een rebadge is moeten we het Tipo 4 project niet vergeten natuurlijk:

Lancia Thema, Saab 9000, Alfa 164, Fiat Croma

http://i7.tinypic.com/4kltlat.jpg%2520164%2520filmpje&sa=X&ei=qMBbTaKKHMGbOobrxa4L&ved=0CAQQ8wc4FA&usg=AFQjCNGKxmpg7iYz7pcpgvXGKuHqirEVeg
@CarloAbarth: dat is geen rebadge, maar platform sharing. De auto’s verschillen onderling redelijk veel van elkaar. Zeker de Alfa 164.
Peugeot 104 – Citroen LNA – Talbot Samba

@PeugeotGTI: de Talbot Horizon was absoluut een andere auto dan de Simca 1307 die later een Talbot 1510 werd.

@Pier: De Talbot Arizona is nooit in productie geweest, dus meer een “interne rebadge” bij Peugeot-Talbot.
@trs80: En wat zeg jij anders dan ik zeg…?
’t lijkt me van de oude Mini dat de badges Austin en Morris redelijk succesvol waren, zoniet al die andere badges zoals Riley, Wolseley etc.

Wat te denken van de Opel Kaddett? Die is o.a. als Vauxhall in GB verkocht, als Chevrolet in landen als Argentinië, als Seahan in Korea, als Holden in Australië, als Isuzu in Japan, etc. etc. en verkochtten geloof ik onder alle badges goed.
Wat dacht je van alle Imps… allemaal gemaakt door Rootes group.

http://www.imps4ever.info/family/index.html
chrysler en fiat maken tegenwoordig precies hetzelfde..
Ik persoonlijk vind de lotus carlton een mooie :P
Blijf maar posten alles over rebadge. Het meest mooie onderwerp als het om auto’s gaat.

Psychologie van de bovenste plank op autogebied dan.

Koop je een Audi A4 of een Seat Exeo. De keus is aan u!
Smul je van imago waar je meer voor moet betalen of lach je liever de ander uit dat je voor veel minder geld een namaak Audi A4 rijd met een Seat badge. Welke heeft de hoogste inruilwaarde? Met welke maak je de buurman het meest jaloers.
Zelf vindt ik het allebei mooie auto’s.

Mijn persoonlijke favoriete rebadge is toch de Renault 12 vs Dacia 12.
Ook een hele mooie vind ik de Fiat 131 vs Seat 131

Van de originele weet ik het type maar van de clown niet met uitzondering van de Seat Exeo.
Hoe heet die Deawoo ookalweer die in een vorig leven Opel Kadett was?
Valt me op dat helemaal niemand ons eigen Nederlandse staaltje rebadgen noemt… DAF/Volvo 66

http://www.philseed.com/images/volvo-66-1975.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).