Autojournalist gaat los op Ferrari

Auteur: , 145 Reacties

En dan bedoel ik dit keer niet achter het stuur. Nee, de Britse autojournalist Chris Harris heeft het he-le-maal gehad met het Ferrari-concern dat in zijn ogen smerige spelletjes speelt en de internationale media volledig in een wurggreep houdt.

Wij schreven in het verleden al eens enigszins gechargeerd dat Ferrari zuigt, maar krijgen in die opvatting nu bijval uit onverwachte hoek. Harris is per slot van rekening een van de grotere/bekende jongens uit de Britse automedia, met broodheren als Autocar en EVO magazine (overigens allebei kleiner in bereik dan de site waar u zich nu op bevindt, evenals op Youtube). Maar goed, met zijn tirade gooit Harris ongetwijfeld zijn eigen glazen in. Dit betekent dus dat het hem kennelijk wel erg hoog zat.

Voordat we op de aard van de ‘klachten’ ingaan wijzen we nog even op het platform dat Harris heeft gekozen om zijn rant te publiceren: dit was niet een van zijn eigen Britse media, maar het Amerikaanse blog Jalopnik. Kennelijk durfde hij het niet aan om zijn veilige haven van traditionele media op te zoeken en heeft hij dus zijn toevlucht genomen tot de (Amerikaanse) blog-o-sphere, die er doorgaans wat minder moeite mee heeft om kritisch te zijn. Tevens hebben weblogs vaak een aversie tegen embargo’s en vergelijkbare taferelen uit de aloude liefdeswereld van PR-mensen en journalisten.

Anyhow, de eerste golf gal die wordt gespuwd heeft betrekking op de haast ziekelijke drang van het PR-apparaat van Ferrari om de regie van de tests nagenoeg uit handen van de journalisten te nemen. Koste wat kost moet er een zo positief mogelijk verhaal uitrollen, en dus schijnt Ferrari van te voren een heel team technici in te vliegen om het testmodel te optimaliseren voor de testbaan die gebruikt gaat worden. Weiger je dit, dan kan je de test op je buik schrijven. Kortom: Ferrari is qua vrijheid slechter voor de journo’s dan de Birmese junta voor zijn volk.

De tweede uithaal gaat over de manier waarop de testmodellen geprepareerd worden. In een notendop geeft hij aan dat de persdemo’s nogal afwijken van de modellen die de klanten geleverd krijgen. Zo hebben ze meer pk’s, andere banden en een scherpere handling. Als voorbeeld noemt hij een demomodel van de 360 Modena die een 0-160 tijd had die twee seconden sneller was dan een regulier model. Een verschil dat te groot is om te wijten aan toleranties.

Wat dit laatste betreft: of dit aan de orde van de dag is weten we niet, want harde cijfers om dit verwijt te staven ontbreken, maar het zou ons niet verbazen. Wel is het zo dat we er raar van zouden opkijken als het alleen Ferrari is dat zich aan dit soort praktijken schuldig maakt. Ferrari heeft echter de macht om dit spelletje wat harder te spelen dan reguliere automerken. Als supercarmerk is je imago je alles en slechte pers dodelijk. Alleen met het vingertje naar Ferrari wijzen zou onterecht zijn, maar hiermee gaan we er aan voorbij dat het verwijten zijn die niet empirisch onderlegd zijn.

Hoe moeten we deze klaagzang interpreteren? Is het een moedige actie van een journalist die er genoeg van heeft monddood gemaakt te worden door het concern uit Maranello? Of had hij als een man van zijn principes dan in eerste instantie al zijn middelvinger naar Ferrari moeten opheffen, en niet pas nu, na tig reviews van auto’s van het merk gedaan te hebben? Nadeel hiervan is natuurlijk dat Ferrari populair is bij het lezerspubliek, en er ook brood op de plank moet komen. Daarmee had hij 2 vliegen in 1 klap geslagen, maar dan wel op een manier die voor hem zelf het vervelendst uitpakt.

Het volledige artikel kan je lezen op jalopnik.com. Wij zijn erg benieuwd naar uw mening: slaat hij de spijker op zijn kop of niet? Is het een held of een jankbek? En denken jullie dat de grote sportmerken bij persintroducties inderdaad smokkelen met hun modellen, waardoor lezerspubliek en klanten eigenlijk een oor aangenaaid worden? Laat het weten in de comments…

UPDATE 17:20 – Het kon ook niet lang duren, maar de eerste grappenmaker is gearriveerd.



145 reacties

Redelijk hypocriet, want hij is altijd wel vol lof geweest over het stijgerend paard..
@GeoBem007:

En nu kan je ook zien waarom, de auto’s die hij (en andere journalisten) kregen waren buitengewoon goed.

Hiervoor heb ik steeds een zwak voor Porsche gehad. Zelfs vandaag de dag nog presteren wagens die bij de klant komen beter of minstens even goed dan de cijfers die Porsche zelf opgeeft.
@GeoBem007: Ja natuurlijk was hij dat, die wagens waren immers perfect geprepareerd dus heeft hij gewoon zijn ervaringen met die auto’s gerapporteerd. In hoeverre een ‘gewone’ productie-Ferrari net zo perfect was, kon hij niet melden want die schud je als journalist niet zomaar uit je mouw.

Natuurlijk kun je je afvragen waarom hij dat er bij die tests niet bij vermeld heeft, maar dat lijkt mij vrij duidelijk. Dan was het bij één Ferrari-test voor meneer Harris gebleven. Voor jou als journalist 10 anderen. Nu hij een naam opgebouwd heeft kan hij wat meer risico’s nemen wat dat betreft.
@potver7: Een kleine kanttekening hierbij; Chris Harris heeft in ieder geval zelf een 612 in bezit gehad, waar hij ook uitvoerig verslag van deed (op het ter ziele gegane Driver’s Republic). Naar ik mij herinner was hij ook over die standaard occasion behoorlijk te spreken. Maar dit dus, een beetje, terzijde. En ter overweging. Enzo.
Waarom hij dit bij eerdere tests niet aangekaart heeft?
Je gaat er dan vanuit dat bij de eerste test al duidelijk was dat de wagen geprepareerd was. Ferrari zal dit best met enige subtiliteit aanpakken, dus kom je er pas achter als je een Ferrari uit andere bron rijdt (die niet geprepareerd is) en ‘m met de persauto kunt vergelijken. Verder schrijf je hier geen grote artikelen over als zoiets een keer gebeurt, pas wanneer je een patroon ontdekt kan je er werkelijk wat van zeggen.

Het is dus niet zo vreemd dat het even geduurd heeft.
@zounds010: Ehhhm…. een heel testteam invliegen om de testauto te optimaliseren voor de baan waarop getest gaat worden… Dat zullen ze vast wel met enige subtiliteit doen ja. Alleen moet je me even uitleggen hoe je dat ziet, het circuit moet namelijk ietsje langer gehuurd worden dan wat jij als tester nodig acht. En, zoals Harris schrijft: dat heb je als tester maar te accepteren, anders komt er dus geen test. Heel subtiel allemaal…
@potver7: Ooit wel eens het laatste filmpje van autocar gezien van de supertest?? De test op donington met de 458. Was een vrij grote groep mensen van ferrari. Dus subtiel……
@potver7: Tja, de eerste keren let je daar niet zo op. Ten eerste ben je betoverd door de auto, en heb je geen aandacht voor alles wat daarrond gebeurd. Ten tweede denk je, die mannen maken er werk van. Dus laat je ze begaan. Pas na tig keren begint het echt door te dringen dat ze je eigenlijk belazeren, en je publiek erbij…
Ja als de auto’s van de tests beter rijden dan een auto voor een klant heb je op een gegeven moment niets te klagen. Ze maken de wagen immers perfect. Maar er zit vast en zeker een kern van waarheid in het verhaal.
Maar als het mogelijk is om de door hun gebouwde wagen te verbeteren zou het fijn zijn als de klant daar ook van mag genieten.
@rikus: Kopers kunnen die aanpassingen ongetijfeld ook wel krijgen, tegen niet geringe vergoeding. Het merendeel zal echter tevreden zijn met de standaard afstelling.
Bovendien is het maar de vraag of een auto die voor een bepaald circuit is geoptimaliseerd, ook nog lekker rijdt op de openbare weg. Journalisten (die doorgaans maar enkele dagen met zo’n auto rijden) hebben qua comfort en afstelling toch andere eisen/wensen dan de gemiddelde koper van zo’n auto.
@potver7: Het gaat erom dat de test-auto afwijkt van het standaard geleverde model – even los van alle opties – en dat is natuurlijk niet netjes …
@potver7 & @rikus: Ik denk niet dat de klant echt die aanpassingen kan krijgen, of zelfs wil krijgen. Een auto aanpassen voor één bepaald circuit zorgt ervoor dat die auto fantastisch zal rijden op dat één bepaald circuit. Maar in het echte dagelijkse verkeer zou het een verslechtering zijn. TG heeft dat eens gedaan met een TVR geloof ik. Helemaal in orde gezet voor circuit, en dan op de weg gaan rijden. Afschuwelijk oncomfortabel. Dan aangepast naar de weg, en daardoor veel trager op circuit.

In feite doet Ferrari niets verkeerd, als ze duidelijk maken dat de auto verschillend is afgesteld…
Ik verbaas me er wel eens over dat er mensen zijn die youtube filmpjes als betrouwbaar zien.
@laurensje: jij ziet YouTube dus nog steeds als een speeltuin, en niet als een volwassen medium? Ik snap je punt, maar die tijd zijn we nu wel voorbij denk ik.
@laurensje: De betrouwbaarheid hangt niet af van het medium, maar van de auteur. Mensen die Chris Harris (nog nooit van gehoord btw) betrouwbaar vinden, zullen zijn filmpje op gelijk welke site betrouwbaar vinden…
Volgens mij is dit aan de orde van de dag,
Sommige auto reviews lijken meer op reclame filmpjes waarin de journalist de brochure voor leest, Dat dit op sommige Autoweek filmpjes slaat bindt ik geen doeken om.

Ik ben blij dat het word uitgesproken door een journalist zelf. Misschien volgen er meerdere en kunnen we in de toekomst wat meer oprechte reviews krijgen ook waar auto’s gewoon worden afgezeken.

Ik zal er in iedergeval de volgende keer aan denken als Jeremy Clackson weer eens lyrisch is over de volgende Ferarri.
In het stuk is duidelijk te lezen dat Harris het helemaal gehad heeft met de PR-machine achter Ferrari. De auto’s zelf is en blijft hij vol lof over, in zijn ogen heeft Ferrari het niet nodig de persauto’s zodanig af te stellen dat ze iedere test winnen. Dat doen ze hoe dan ook wel.
Het is erg jammer dat je als journalist niet kan zeggen wat je denkt over de grootheid Ferrari omdat je er dan zeker van kan zijn dat je nooit meer toestemming krijgt een Ferrari te rijden.
Hoe Pissed Harris is blijkt vooral uit het feit dat hij z’n troetelkindje (575 GTC) heeft ingeruild op een 997GT3….
@antoon: Dat laatste schoot me ook meteen te binnen :)
@antoon: In Vlaanderen heb je AutoWereld.TV. TV-programma afgeleid van het magazine AutoWereld. Of misschien ‘had je’, want heb er maar een paar keer naar gekeken, weet niet of het nu nog bestaat. Het lag er laagdik op dat ze gewoonweg een brochure/persbericht aan het voorlezen waren. Ze schieten enkele beelden met een VW Passat op een paar binnenwegeltjes en dan hoor je constant een stem: “De nieuwe Passat heeft Climate Controle, en lederen zetels. De ESP en ABS houdt je steeds veilig en comfortabel op de weg. Het ingebouwde navigatie-systeem …” ERGERLIJK!!

Geef mij dan maar TopGear. JC is niet verlegen om z’n gedacht te zeggen, ook niet als het een Ferrari is (flappy paddle gear box!).
Ik heb zijn stukken gelezen en begrijp zijn frustratie. Om het imago van een Ferrari hoog te houden is iedere test een race tegen de competitie. De beste is degene die het meeste uitgeeft aan deze strijd en een goede voorbereiding is het halve werk. Toch jammer want het geeft een vertekend beeld maar houdt de mythe, die Ferrari is, in stand. De huidige Ferrari’s zijn niet slecht, maar is het nodig om zo te bedriegen, om van de competitie te winnen? Volgens Chris Harris niet, volgens Ferrari wel.
@Antoon: ik kan me wel meerdere keren bedenken dat Jeremy clarkson niet positief is geweest over ferrari’s.
@xslaak: Clarkson kan zich veeeeel meer permitteren dan een gemiddeld autoblad/blog.
@klavertjevijf: Top Gear krijgt geen auto’s meer van het Fiat concern, dus ook geen Ferrari.
Maar Top Gear en Clarkson zo zijn zo populair dat iedereen wel zijn Ferrari wil aftaan aan de heren.
Ze moesten een keer de nieuwe Fiat Panda bij een dealer halen om een test te doen.
@Merry: wel dan weet je tenminste dat wanneer zij de ferrari goed vinden het echt gaat om de “klanten” versie
@Merry: Dat is dan dom van Fiat, want een goeie review van TG kan ook veel klanten opleveren. Blijkbaar hebben ze niet veel vertrouwen in hun eigen kunnen…
Chris Harris is naar mijn idee een van de weinige autojournalisten die zijn mond durft open te trekken. Dat hij dit niet op evo.co.uk durft te doen snap ik wel, want de andere heren bij evo willen natuurlijk nog wel gewoon met de Ferrari FF rijden. Wat mij betreft slaat hij dus de spijker op zijn kop.
Ahhh wat een zieltje, natuurlijk doet alleen Ferrari dit en de superieure duiters en engelsen niet. Ohh wacht even, die britten hebben helemaal geen auto industrie meer.
Dus laat deze jongen eens kiezen….of je test en houd je mond of je test niet en neemt ontslag. Dit halfbakken statement slaat nergens op.
@vincenzo:

Een prachtige reactie van iemand die het weer niet begrijpt en niet de realiteit wil zien.
@vincenzo: Zo… stoer hoor
@vincenzo:

Nee, Jaguar, Aston Martin, Bentley, Rolls Royce, Land Rover, Range Rover, geen auto industrie :).

Al met al mooie autos die daar hun origine hebben.
@vincenzo: De britten hebben wel een auto industrie…-_-”
Rolls-Royce
Bentley
Jaguar
Aston Martin
McLaren
Caterham
Caparo
Land-Rover
Morgan
Noble
Ascari
Ariel
enz.
@Fidenza: ja maar bijna allemaal in buitenlandse handen dus veel blijft er ook niet van over hé. Seat is ook spaans en skoda is ook tsjechisch maar ik denk niet dat je me het kwadelijk kan nemen als ik ze Duitse merken noem.

De Britse journalisten zijn ook nooit objectief geweest. Top gear is daar her beste voorbeeld van.
@Panther: Seat Duits noemen is het zo belachelijk als Volvo Chinees noemen of Ford Amerikaans (onze Fords zijn een Duits Britse samenwerking). Daar waar het hoofdkantoor staat is niet waar de ziel van het bedrijf ligt anders was Volkswagen een Nederlands bedrijf (gezien de postbus in Amsterdam).
@mashell: Seat Duits noemen is zo belachelijk nog niet. Volvo Chinees noemen wel. Volvo is niet Chinees, tenminste, nog niet. Denk niet dat het dat snel zal worden. Maar als als bijna alle engineering in Duitsland gebeurd, zoals bij Seat, zou je wel al een beetje kunnen spreken van een ‘Duits’ merk.
@Fidenza:
wat ik boven jou reactie zei :)
@Fidenza: RR is van BMW, Bentley is van VW, Jaguar van Ford, Land Rover van BMW, Aston Martin is van Volvo dacht ik en de rest zijn zo klein dat die alleen in de marge spelen. maar zijn wel Brits.
@ferrari: land rover van tata, jag ook dacht ik ;)! am was ford/volvo, nu onafhankelijk door maleisische investeerder (correct me if i’m wrong, maar je loopt nogal enkele jaren achter ;)! )

en jammer dat niet heel het stuk hier staat, ik vind het hier nogal verdraaid weergegeven! en geen 20 mensen die doorklikken en alles lezen…
@technopatat: Voel je vrij om een niet verdraaide samenvatting te geven. :)
@technopatat & @ferrari: Zal ik dan 1x goed uitleggen ;)

Rolls-Royce = BMW
Bentley = Volkswagen
Jaguar = Tata
Land Rover = Tata
Aston Martin = David Richards (Prodrive) + investeerders uit Koeweit

En aan de andere kant zijn VW/Porsche en Daimler voor een groot deel in handen van “buitenlanders”

Daimler AG: Slechts 28,2% is in handen van Duitsers en 34,9% van de aandelen is in handen van aandeelhouders buiten Europa (voornamelijk VS en Arabische landen).

Volkswagen: 17% is in handen van Qatar
@ferrari: Aston Martin is van Dave Richards die ook de eigenaar is van ProDrive.
McLaren is van Ron Dennis.
Ariel, Cathaham en die andere “kleintjes zijn ook allemaal Brits.

Alleen Ascari?kom op jongens dat is toch van de Nederlander Boekhoorn?
@Merry: Klaas Zwart.
@Merry: “McLaren is van Ron Dennis” uhhh, dat klopt niet helemaal ;) Check your facts please!

As of 2010, the shareholding structure of the Group is:

* Daimler AG of Germany (11%)
* Mumtalakat Holding Company of Bahrain (30%)
* Ron Dennis of England (15%)
* TAG Group SA of Luxembourg (15%).
This leaves 29% of the shares unissued, bought back by McLaren Group as a result of the exit strategy in terminating the agreement between McLaren and Daimler AG.

http://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_Group#Ownership

Ron Dennis is bezit dus ‘slechts’ een minderheid van de aandelen.
@Merry: en Aston Martin is ook slechts voor een deel van David Richards. Het meeste geld is afkomstig van Investment Dar en Adeem Investment. En daarnaast heeft John Sinders ook een pakket aandelen. Ook Ford is volgens mij nog voor een deel aandeelhouder.
@ferrari: “aguar van Ford, Land Rover van BMW, Aston Martin is van Volvo dacht ik”

Jonge jonge, jij komt achter. Even bijscholen hier op AB hoor ;)
@Esprit_de_Flandre: JJJJJJJJaguar, dus…
@Fidenza: Inderdaad… Ginetta, Bristol, en wat te denken van de F1 industrie?

Goed gedaan Chris! Ja-knikkers en meelopers zijn er al genoeg.
En waar zou je de McLaren MP4-12C dan in classifiseren?
@vincenzo:Huh.. De britten hebben geen auto industrie meer??
@bowie: hij had beter kunnen schrijven, een auto industrie die er op grote schaal toe doet. het zijn eigenlijk allemaal niche fabrikanten. want de grote merken zijn allang in handen van de multiconcerns zoals de VAG groep, BMW, GM, MB, Ford.
Ach Italiaan, Brits of Duits.
Al die F430, 911 en DB9tjes worden allemaal van de baan geblazen door de Nissan GT-R.
@Merry: en Nissan is weer grotendeels eigendom van Renault. Dus eigenblijk bouwen de Fransen de beste auto’s (indirect).
@ferrari: BMW en MB mag je wel uit dat rijtje schrappen hoor.
@GOD: dude god, BMW en Mercedes zijn volgens mij zekers te weten toch echt wel grote concerns..
Ferrari ook met zn maffia-praktijken…
wie is de eigenaar joh? Berlusconi ofzo? en idd Ferrari zuigt…
Wellicht heb ik het mis maar is er niet altijd sprake van “pers auto’s”. Kan me ook nog wel herinneren dat het met de Lexus LS600h omgekeerd was. Er was e.e.a. aan op te merken en dat het journaille werd achtervolgd door een leger techneuten om hun bevindingen te oprecht te noteren. Daarnaast vergeet deze beste man een ding. Er worden miljoenen geïnvesteerd in een nieuw model of modificatie (we praten dan ook over crash-tests, marketing/drukwerk, aanpassing lopende band/training personeel etc. etc.) dit moet wel worden terugverdiend. De schrijvende pers kan een auto voor een belangrijk deel maken of breken. Als dit betekend dat persauto’s zijn afgesteld met een wat ruimere marge voor criticasters/veeleisende journalisten kan ik me dat goed voorstellen. In sommige gevallen hangt de toekomst van het voortbestaan er zelfs van af. Daarnaast weten de autofabrikanten net zo goed dat als afgeleverde modellen te veel afwijken dit ook een nekslag betekend. Aangezien het journaille ook vergelijkingstests houdt met dealer/importeur auto’s. Vind dit dan ook een beetje een sneue vertoning om na jaren op eens de moraalridder te gaan uithangen. Hij had dit ook geleidelijk kunnen doen met een wat scherpere pen.
@RobinS: ja altijd persauto’s. Het zijn ook vaak voorserie auto’s en die hebben sowieso meer aandacht nodig.
Ferrari zuigt inderdaad.
Porsche en Nissan (de GT-R’s) leveren haar klanten vaak genoeg een auto die in de praktijk de specificaties evenaart of zelfs overtreft.
Ferrari manipuleert al ruim 60 jaar. What else is new? Maar omdat Chris Harris het zegt is het waar. Hij mag z’n opmerkingen best eens onderbouwen naar mijn mening. Iedereen kan wel roepen dat de auto’s niet overeenkomen met de productiewagens, maar dat kan alleen gestaafd worden met cijfers. Ik vermoed overigens sterk dat deze cijfers weinig indruk zullen maken op de clientele. De naam is immers nog steeds ijzersterk en dat weegt tegenwoordig nog steeds meer dan vrijwel elk ander criteria in dat prijssegment. Maar wel fijn dat meneer Harris na al die rijtests met Ferrari’s (die hij toch echt met veel plezier heeft uitgevoerd) nu last van z’n geweten krijgt. Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

@daviddewijnnl: beetje vage opmerking, niet? Kun je dit onderbouwen?
@Forza:

CH geeft toch meerdere voorbeelden aan waaruit dat naar zijn mening blijkt?

Renault bood de Megane RS ook aan aan de pers voor vergelijkende tests met standaard Toyo R888 banden .
@RutgerK: ehm? Als je als klant de R26R kocht zaten er ook R888 onder. Dus wat wil je nu zeggen?
er zijn meer merken die een speciaal pers model hebben die geprepareerd is. maar er zijn ook merken die opzettelijk de cijfers anders naar buiten brengen. Porsche bv, die zeggen 450pk in de GT3 te hebben, maar in de praktijk zullen dat er eerder tegen de 500pk zijn. hoe is het anders te verklaren dat die dingen zo snel zijn. maar dat Ferrari niet zuiver speelt is al langer duidelijk. de sprinttijd van de Ferrari Enzo zou gemiddeld 3,65sec zijn voor 0-100km/h. Ferrari heeft hem echter al eens op 3,3 sec geklokt op hun eigen baan. rara?!?! die baan loopt namelijk af met 3graden over de hele lengte. Onafhankelijke tests hebben het model echter geklokt met 3,8 tot 4,1 sec! (buiten temp 25graden, 78% luchtvochtigheid, ondergrond= Duitse snelweg asfalt).
En ook op Nardo zijn ze niet in de buurt gekomen van die sprinttijden!, te weten 3,8sec. Wel overtrof die de opgegeven topsnelheid ruimschoots met 363km/h, geclaimed is 349km/h.
Kortom, het is een complete publiciteits machine. elke fabrikant maakt er gebruik van. Mijn auto, een Ford Focus C-max 2.0 (145pk) moet 0-100 doen in 9,8sec. Geklokt heb ik hem op 10,6sec. Bijna een seconde langzamer. Op de rollenbank (Dyno) kwamen we er ook niet aan! (door tijdsgebrek helaas geen vermogensmeting gedaan, want dan had ik wel een conclusie kunnen trekken)
@ferrari: deze specificaties zijn dan ook alleen haalbaar in de allerbeste omstandigheden, met een auto die 0 -100 km/u onder de 4 sec doet is elk klein detail belangrijk.

ps 25°c is misschien voor mensen ideaal maar voor motoren is dit al te warm voor optimale prestaties ( hoe warmer hoe meer de lucht uitzet, bij koelere temperaturen zal er meer lucht in de motor gezogen worden)
Voor degenen die klagen: ik denk niet dat hij nog kritieken gaat geven, simpelweg omdat ik een vermoeden heb dat Ferrari hem niet zo snel meer zal uitnodigen…
@bmwalpina: dat zou kunnen inderdaad, maar dat is dus zeer kwalijk.
Dat zou nogmaals betekenen dat Ferrari (en evt andere merken) teveel macht hebben…
@autoblogger: daarbij zou het dan een bevestiging zijn, ik weet niet of dat zo verstandig is.
@E320cdi: Verstandig of niet, toch gaan ze het doen. Het grote publiek merkt er toch niets van…
“So, when we used an owner’s 430 Scud because Ferrari wouldn’t lend us the test car, it was obliterated in a straight line by a GT2 and a Lambo LP 560-4” HAHA! LOL!
Op zich zou het een slechte zaak zijn als Ferrari dat doet (en de rest vd merken niet) maar in hoeverre is Harris integer? Rijdt en racet een 911 GT3 en is 1 van de meest uitgesproken positieve journalisten als het over alles wat Porsche maakt gaat….. is hij daad werklijk verbolgen maar is het waar of heeft hij een personal grudge?
@w0o0dy: inderdaad, daar wilde ik ook al op reageren. Die gast lijkt wel gesponsord door Porsche (en is het ook gezien zijn racing activiteiten). Maar ik ken niet al zn reviews, is hij nog wel eens kritisch op Porsche? Zo ja, dan maakt het op zich niks uit.
@autoblogger & @w0o0dy: hij heeft zelf iig wel 1 (of meerdere?) Ferrari’s met veel plezier gereden. En hij kraakt verder het product ook niet af. Hij maakt alleen gehakt van hun PR-machine.
@robbie: wat hij doet is duidelijk maar daarnaast zegt hij impliciet dat de producten van Ferrari niet waarmaken wat de fabrikant claimt.. en de v raag is waarom? Waarom nu? Waarom nooit eerder kritische noten over dit gedrag of over de verschillen tussen persauto’s en klantenauto’s? Ik heb (zeker gezien zijn uitdrukkelijke voorkeur voo de 911) twijfels bij zijn integriteit. Als het echt zo erg is dan zouden we nu massale bijval moeten zien van conculega journalisten… we’ll see.
@w0o0dy: Het moment is wel erg slecht uitgekozen, net nu de pers enkele rondjes heeft mogen doen met de nieuwe McLaren. Velen zullen dit aangrijpen om hem van een soort misplaatst chauvinisme te beschuldigen.

Ik ben het met je eerste zin trouwens niet eens. Hij zegt niets impliciet, maar juist expliciet dat de persdemo’s een andere configuratie hebben dan fabrieksmodellen. Een standaard 458 heeft dus nog steeds 570 pk, maar de persdemo zal wellicht over de 600 gaan.
@sir_smokalot: en daarmee zegt hij dus ook dat presttiecijfers die we lezen in tests niet met standaardauto’s te halen zijn…
Lekker belangrijk, de meeste mensen die er eentje kunnen betalen merken er toch niets van,of het ding staat weg te emmeren in een verwarmde garage.
Zoals Enzo Ferrari zelf ooit zei: “We vinden altijd wel 400 idioten op deze planeet die onze auto’s willen kopen “
Des te meer omdat degenen die de persmodellen rijden doorgaans niet tot het koperspubliek gerekend worden. Als koper mis je dus vergelijkingsmateriaal.
@sir_smokalot: De meeste kopers zijn toch niet geïnteresseerd in circuittijden. Nu ja, wel geïnteresseerd in die zin dat ze er dan eens kunnen over praten/opscheppen. Maar zelf rijden? Ferrari’s dienen, net als de meeste van dit soort auto’s, om traagjes door een drukke straat te rijden…
ik vind het een goed staaltje marketing van Ferrari, elk merk doet dit dus waarom Ferrari niet. Ken nog wel een goed voorbeeld van MB die dit ook doen, zelfs met de eenvoudige diesels. Chris Harris maarkt mooie rijtesten en dat moet hij ook blijven doen ongeacht onder druk van een PR medewerkers van Ferrari.
Als hij dit vaststelt bij de 360 die al enkele jaren uit productie is, waarom dan nu reageren. In zijn filmpjes gaat hij meestal dwars, maar weinig eigenaars rijden zo met hun auto. Eigenaars zullen het verschil van 10 pk niet merken, daar weinig van hen de auto ook gebruiken waarvoor hij gebouwd is. Of heeft Harris wat geld toegestopt gekregen van McLaren om hun auto te promoten. Harris op de zwarte lijst in Italië. Laten we hopen dat er geen Don Corlionne een mannetje stuurt naar Engeland!!!! Zo vind binnenkort Chris het motorblok van zijn geliefde vierwieler in zijn bed!!!!!!
@ericc: Of alleen de cilinderkop :) Maar ik denk niet graag in complottheorieën.
Ferrari doet het nu nog open en bloot. Over een paar jaartjes kan Ferrari de settings via de software veranderen op basis van GPS-locatie.
Sterker nog in Japan doet Nissan dat al met de GT-R. Ik heb ooit eens gelezen dat de GT-R begrensd is maar op circuits de begrenzing in de software wordt uitgeschakeld. Nissan gebruikt daarvoor de GPS locatie van de circuits in Japan.
jongens, dit doet bijna elk merk, en zeg nou zelf, wat had jij gedaan als merk? precies:)
Het is goed dat het een keer genoemd wordt. Wat hij en de pers in het algemeen moet doen, is vrij eenvoudig de perspresentaties gewoon zo accepteren, de fabrikant, in dit geval Ferrari, heeft ook het recht om zijn modellen zo positief mogelijk neer te zetten. Of het daarbij slim is de modellen anders neer te zetten dan het origineel, is een ander verhaal. Dat kun je in het verslag melden, wat je dan maakt over zo’n perspresentatie.

Ten tweede, als je wilt gaan testen moet je bij een bevriende, of bekende met een Ferrari langs met de vraag, of je hem mag lenen voor een test. Dan ga je heel zorgvuldig met het machientje om en betaal je alle onkosten die aan de auto gemaakt worden. Je schrijft je bevindingen op en bedankt je vriend, of bekende voor de mogelijk die je hebt gehad. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.

Dat je eventueel het risico loopt dat je niet meer uitgenodigd wordt voor de persprentaties, so be it.
waarschijnlijk zit er een kern van waarheid in!
Jammer natuurlijk dat hij het nu pas naar voren brengt, maar toch…
“Wel is het zo dat we er raar van zouden opkijken als het alleen Ferrari is dat zich aan dit soort praktijken schuldig maakt.”

2 woorden :

GT-R Nürburgring
@SimonMc: Neuh joh, is toch doodnormaal dat een zwaardere auto met minder pk het haalt van de meer ervaren rivaal ;-)
integralechubasco
feit is ook dat turboaangedreven auto’s veel makkelijker onzichtbaar te tweaken zijn…]

zet de merken die gebruik maken van turbo’s maar even onder elkaar.
Lekker belangrijk, net alsof die dingen ooit een circuit zien! :lol: Het enige wat belangrijk is voor een Ferrari is dat ie goed glimt op de boulevard en niet in de fik vliegt!
integralechubasco
@C6_R:
Inderdaad, voor een appel en een ei kan je beter een c6 kopen.
@integralechubasco: Als je liever een potente no nonsense sportwagen hebt dan een overhyped pimpmobiel dan kan je inderdaad beter een Corvette kopen ja! Kan je van het wisselgeld nog een huis erbij kopen ook! :mrgreen:
integralechubasco
@C6_R: wat dat betreft zijn er wel veel domme mensen op de wereld, zeg…
@C6_R: Schijnbaar vindt ferrari van niet. Anders nemen ze al deze moeite niet
@Burdy: Ferrari is slim genoeg om te weten dat 93% van hun auto nooit een circuit zien. Maar het is nu eenmaal leuk voor de klant dat ie, naast de bling-bling op de boulevard, kan opscheppen met ronde- en 0-100-tijden. Heeft die blonde del toch het idee dat ze met een sportieve jongen van doen heeft…
Kan allemaal wel wat dhr Harris zegt, maar wat zouden we denken als een zekere Christopholo Harrissimo, bekend Italiaans journalist, McLaren he-le-maal zou afbranden als toevallig Ferrari op net hetzelfde moment een rivaal zou lanceren? Zouden we dan niet een béétje onraad ruiken en beginnen roepen en tieren over maffieuse toestanden en mediamanipulatie?

Maar als Engelsen mekaar over de rug wrijven dan stellen we ons geen vragen?
@heidekonijn: Slimpie, kijk eerst eens naar Chris Harris’ test van de MP4-12C, dan weet je dat Chris helemaal niet nationalistisch is.
Ik dacht dat regulering van de autojournalistiek iets was voor de periode tot de jaren 90. Een zekere mr. J.Clarkson had, dacht ik althans, die fabel wel uit de weg gehaald.
Blijkbaar niet dus.
Behoorlijke afknapper eigenlijk. Hiermee bewijs dat Ferrari zich beter voordoet als dat het daadwerkelijk is. Iets wat Lamborghini en Porsche niet nodig hebben =D
@dennisberkhout: Volgens Chris Harris heeft Ferrari dat ook niet nodig. Dat is nou juist het mooie aan zijn column/artikel. Hij boort de auto’s en de technici niet de grond in, maar de bedenkelijke praktijken die Ferrari toepast bij persauto’s.
@dennisberkhout: J. Clarkson heeft die fabel voor zichzelf weggewerkt. Andere, minder invloedrijke journalisten zijn nog altijd onderhevig aan de druk van de grote fabrikanten…
integralechubasco
Ik geloof wel in de oprechtheid van M. Harris. Als je zijn bevindingen volgt op evo.co.uk, wat ik al een tijdje doe, dan is er wel een rode draad te vinden in wat hij werkelijk vindt en de eerlijkheid daaromtrend.

Dit is gewoon een sterke mening van iemand die vanuit een journalistiek oogpunt vindt dat hij dit niet kan onthouden aan de lezers. Dat hij kennis van zaken heeft staat buiten kijf. Ik lees zijn stukken altijd met plezier en grote interesse.

Wat de aantijgingen betreft, niets nieuws onder de zon, volgens mij gaat het meer om de manipulatie van de journalisten dan de manipulatie van de auto’s, waar Chris zich aan ergert. Het is algemeen bekend dat SportAuto op de nurburgring test, met auto’s die geprepareerd worden door fabrieksteams. Ik denk dat niet alleen snelheid in het gedrang is maar ook veiligheid.

Als een automerk ervoor kiest de auto af te stellen op een bepaald circuit zodat het maximaal presteert dan is dat alleen maar een pré, en geeft het aan wat de fysieke mogelijkheden zijn van de betreffende auto. Ik heb daar totaal geen moeite mee.
integralechubasco
M is Mr.
Wat is dat toch tegenwoordig? Als men het niet eens is met een ander z’n mening dan gaan we maar de integriteit van die persoon ter discussie stellen. Zelfs in zoverre dat we maar zijn link met Porsche bij de haren erbij trekken en zelfs z’n nationaliteit. Dat is van zo’n achterlijk laag niveau dat je eigenlijk niet eens op in zou moeten gaan. Maar goed, als de irritatie hoger is dan het gezond verstand dan voel ik me geroepen om er op te reageren.

Chris Harris, die normaal hier wordt gelauwerd om zijn kennis en kunde, wordt nu ineens aangevallen, en zelfs z’n integriteit wordt ter discussie gesteld, omdat hij zijn mening durft te ventileren over het oh zo heilige Ferrari.

Waarom?!

Meneer heeft gewoon zijn mening weergegeven onderbouwd met zijn waarnemingen en feiten. Als ik het dan zo lees dan kan ik niet inhoudelijk het er niet mee oneens zijn.

Een ander kan dat wellicht wel en pen het vorral hier neer. Maar kom dan ook met inhoudelijke reacties op zijn stuk en niet, zoals gezegd, van die op achterlijk laag niveau opererende reacties. Want uiteindelijk zegt dat meer over jou dan over Chris Hariss…
@Rick-dos: die link met Porsche vind ik wel relevant eigenlijk. Blijkbaar hadden Chris en Ferrari een relatie waarin zijn mening werd gemanipuleerd. Of waarin hij niet objectief genoeg kon testen.
Daar klaagt hij nu over, maar stel dat zijn relatie met Porsche van eenzelfde soort is. Hoe serieus kunnen we zijn “mening” dan nemen?

Het blijft zijn mening en dat is prima, maar de link lijkt me relevant.

PS: ik heb Harris nog nooit geroemd om zijn kennis en kunde;)
@autoblogger:

“Stel” maar “stel” dat dat nou niet zo is…lijkt mij ook wel relevant…
@Rick-dos: To stel or not to stel, that IS the question;)
@Rick-dos: Haha, Toontje.

“Maar stel je nu eens voor, dat het Niet Hypo-the-tisch is!”
@Esprit_de_Flandre: Ja, dan wel!
@Rick-dos: Dus je vindt de reacties hier van bedenkelijk niveau en dat wens je in de verf te zetten door als eerste andermans reactie als “achterlijk” te omschrijven. Euhm..

Maar o/t, als je zegt “niet inhoudelijk het er niet mee oneens zijn”, wat vind jij dan eigenlijk :-p
@heidekonijn:

Even opletten; dat ‘achterlijk’ refereert naar de laagte van het niveau als in: het is niet normaal laag, het is achterlijk laag. ;)

Wat ik er allemaal van vind? Denk dat Chris het zelf het best verwoord:

Should I give a shit about this stuff? Probably not. It’s not like it’s a life-and-death situation; supercars are pretty unserious tackle. But the best thing about car nuts is that they let you drive their cars, and Ferrari has absolutely no chance stopping people like me driving what they want to drive. Of course their attempts to stop me makes it an even better sport and merely hardens my resolve, but the sad thing is its cars are so good it doesn’t need all this shite. I’ll repeat that for the benefit of any vestige of a chance I might have of ever driving a Ferrari press car ever again (which is virtually none). “Its cars are so good it doesn’t need this shite.”

En laat het duidelijk zijn; op dit moment is er geen andere huidige auto dat hoger op mijn verlanglijstje staat dan een 458. Dat ie dan niet waarmaakt van wat er in reviews staat zal mij een biet wezen.
Maar goed, is deze informatie relevant of interessant? Nee.
Beste meneer Harris,
ik ken u verder niet, ik vind uw mening ook niet zo belangrijk als ik (Jan Met Pet) een auto ga kopen, maar wordt u alstublieft even wakker:
Er is geen een, MAAR DAN OOK GEEN EEN autofabriekant die z’n persauto’s niet prepareerd, oke de een wat meer dan de ander, maar ik weet, ons eigen vrachtwagenfabriekantje purde vroeger zelfs demo’s vol om van rammeltjes af te komen.
@Peppertje: Er zijn ook een hele hoop mensen die het niet weten.

Als het hele stuk gelezen is, gaat ferrari wel erg ver. Porsche zou misschien ook wel hun auto’s prepareren, maar dat komt er niet een heel team van porsche mee. Die stellen geen contract op dat je alleen om een bepaalde route mag rijden. Geven de testauto’s niet opeens meer pk’s en doen er geen extra plakkerige banden onder. De demo’s mag je wel met een korrel zout nemen, maar je kunt het ook overdrijven.

PS: En als je Chris Harris niet ken, zegt dat meer over jou dan over hem……
@Rick-dos,
Persoonlijk vind ik de onderbouwing juist heel erg mager, het zijn waarnemingen van één persoon.

Op een dergelijk bericht kun je, zoals je schrijft, geen uitgesproken mening geven over die persoon… maar net zo goed ook niet over de leverancier. Waarom spreek je daar niet over ?
Daarvoor zijn de “keiharde” feiten wel heel gemakkelijk in twijfel te trekken.
Hoe weet bijvoorbeeld C.H. dat een customer car 2 sec. langzamer van o-100mph acceleert als, ik citeer even, “as a journalist you are expressly forbidden from driving any current Ferrari road car without permission from the factory” ?.
@hape:
De reden dat ik er niet over spreek is dat dat mijn punt niet is. Ik geef geen waardeoordeel over Ferrari dan wel Chris, maar wel over de reacties.

Daarnaast moet ik zeggen dat je tegenargumentatie ook niet sterk is. Chris legt het zelf al uit:

How bad has it been? I honestly don’t know where to start. Perhaps the 360 Modena press car that was two seconds faster to 100mph than the customer car we also tested. You allow some leeway for “factory fresh” machines, but this thing was ludicrously quick and sounded more like Schumacher’s weekend wheels than a street car. Ferrari will never admit that its press cars are tuned, but has the gall to turn up at any of the big European magazines’ end-of-year-shindig-tests with two cars. One for straight line work, the other for handling exercises.

Daarbij vind ik dit filmpje toch wel relevant voor wat Chris stelt:

http://www.youtube.com/watch?v=5ejAKZ3KXcQ&feature=player_embedded

Als je ziet dat de Porsche later vertrekt en toch de 458 bijhoudt dan begin je je toch af te vragen…
@Rick-dos: Goed ik reply hier maar, dan komt het filmpje op de juiste plaats. Want ik zal wel achterlijk zijn, maar ik snap van jouw argumentatie geen biet en die van Harris nog minder :
Ferrari vindt’ie niet fijn want die registreren de boel. McLaren die hem NIET EENS LATEN RIJDEN, daar heeft hij zo te zien nogal moeite mee. Maar goed, dat zijn geen vieze italianen natuurlijk..?

http://www.youtube.com/watch?v=ha6sC0Aqz5w
@heidekonijn:

Hier rijdt hij ook niet. Und jetzt?

http://www.youtube.com/watch?v=t9MKOm_0bXM
@Rick-dos: Und jetzt vraag ik me af of hij liever niet rijdt, niet kan rijden, of gewoon als Engelsman steeds aan de verkeerde kant van de auto instapt.

Was hij even blij met de BMW als met de McLaren? Dan kan Ferrari hem volgende keer rijverbod opleggen, komt mogelijk alles weer goed ;-)
@heidekonijn:

:) Denk vooral dat laatste. Wellicht ook de reden dat hij aan het begin van jouw filmpje niet oplet. Dacht bij zichzelf: Damn it! I did it again! ;)
Altijd dat gezeik over Ferrari.
En dan weer dit. Die gast was altijd posotief over Ferrari.
En als je Ferrari echt zo veel beter is hadden allang
veel meer mensen het gezegd.
Een ding is zeker, hij test nooit meer een Ferrari.
@Burdy:
right,
niet kennen wil niet zeggen dat ik nooit niks van em gelezen of gezien heb, en dat Porsche niet zo ver gaat als Ferrari, oke.
Maar wat Ferrari doet volgens hem verwachten we toch allemaal wel van een fabrikant zoals Ferrari.
@Peppertje: Helemaal mee eens. Ik slaap er geen minuut minder om.
Schokkend verhaal. Ik kan me een repo van 5th gear herinneren waarin men inging over de gang van zaken bij testen. Daarin werd ook wel duidelijk dat er speciale auto’s werden neergezet voor de heren journalisten, maar dat ging meer om de details en afwerking van de auto’s. Wat Ferrari doet is schandalig. Ik vraag me nu wel af goed hoe een “gewone” 430 scud is.
@midasracer: och wat Ferrari doet is toch zo schandalig.
Want ja het is alleen Ferrari die het doet.
Echt mensen hou toch een keer op met dat gejank.
ZOOOO standaart dat mensen op Ferrari zeiken.
Gelukkig doen porsche, lamborghini en de rest het niet Kuch Kuch…..
@ascari15: Inderdaad, de anderen doen het blijkbaar niet. Anders had hij die ook wel bekritiseerd.
@midasracer: De anderen doen het vast ook, maar misschien minder opvallend of in mindere mate?

Het is en blijft marketing. Je probeert je product zo positief mogelijk voor te stellen. Als hij het nog niet eerder doorhad, dan is ie een beetje traag van begrip…
@midasracer: Om nog eens terug te komen op die Marketing, in de reclames van Dash, Vanish en andere wijvenbrol, zie je toch ook altijd hemden die niet gewoon wit zijn, maar verdorie licht uitstralen, terwijl ze 7 seconden daarvoor nog vol choco, modder en frezengelei hingen? Is in feite hetzelfde…
@Esprit_de_Flandre: Ja zoals ik al zei, ander fabrikanten doen het ook. Dat heeft 5th gear al laten zien. Dus een heel leger monteurs en poetsers staat achter de schermen paraat. Auto’s worden nagelopen op rammeltjes e.d., er worden andere banden omgelegd, elke dag vers gepoetst enz. De journalisten in de watten gelegd in een zeer luxe hotel met waanzinnige diners etc. Maar ik heb nog nooit gehoord van een fabrikant die een testauto opvoert of de wielophanging aanpast etc. Blijkbaar Harris ook niet.
@midasracer: Owja anderen merken doen het niet.
Er is nog niks uitgelekt over andere merken.
Eerst wist niemand het van Ferrari nu wel.
En dan zeg jij dat andere merken het niet doen.
Nou dat is wel zeker dat andere merken het ook doen.
Want als die gast niks over Ferrari had gezegd en het was over een ander merk gegaan, dan had jij gewoon hetzelfde gezegd.
Ongelofelijk dat ze dit doen! :O Ferrari moet duizend euro boete krijgen hiervoor!

Ik snap alleen niet wat het probleem is, als je voorseriemodellen aan de specs voldoen, waarom zouden productiemodellen hier niet aan kunnen voldoen? Dan is Ferrari echt aan het prutsen daar.
integralechubasco
@Tommy2: aan wie wordt de boete dan betaald, de politie? einstein…
@integralechubasco: Misschien moet hij verdeeld worden over de nakomelingen van Einstein?
@Tommy2: Heb dezelfde comment hierboven ook al geplaatst, maar past ook als antwoord bij de jouwe, vandaar: “in de reclames van Dash, Vanish en andere wijvenbrol, zie je toch ook altijd hemden die niet gewoon wit zijn, maar verdorie licht uitstralen, terwijl ze 7 seconden daarvoor nog vol choco, modder en frezengelei hingen? Is in feite hetzelfde…”
Nu weten jullie ook meteen waarom wij nog nooit met een Ferrari hebben mogen rijden ;)
Ik heb slechts 1 keer in een Ferrari mogen rijden.
Slinternieuw, niet geoptimaliseerd.
Gewoon op de binnenwegen in de Berner Alpen van Zwitserland.
Best een leuke auto, mooie spiegels, goede remmen, ietwat krappe stoelen,topsnelheid niet kunnen meten.
Tijdje geleden maar onvergetelijk, een rode Testarossa, aub even rustig aan tot signaal veilig (olietemp.)en daarna zo hard mogelijk.
Persoonlijk vind ik Chris Harris een uitermate irritant over het paard getild persoontje.
Dat geldt voor het gros van die zogenaamde autojournalisten. Steeds meer vrouwen willen zich ook laten gelden als zogenaamde autojournaliste en gebruiken hun vorm om vorm te geven aan hun mening die mij totaal niet interesseerd.
Robbie, heb jij echt nog nooit met een Ferrari gereden ?


Harris en de rest kunnen niets meer of minder dan Jan.
Als je praatjes hebt ga je maar een oldtimer Panda testen.
Dat is dus de rede waarom de ferrari’s in top gear eigenaar zijn van particulieren of althans zo veel mogelijk. ik twijfel alleen over de 458, want daar waren ze wel heel vroeg bij/
@sir_smokalot hoe kom je erbij dat autocar kleiner is in bereik dan autoblog?? hun filmpje van gt2 vs zr1 is 4.7 miljoen keer bekeken ( nog verschillende filmpjes met meer dan een miljoen views
@Panther: LOL! Je vindt 4,7 miljoen veel?
Kijk even goed op ons Youtube-channel wil je…
Oh, en Ferrari heeft eindelijk een (nuttelzoe) reactie gegeven…
http://jalopnik.com/#!5783922/how-ferrari-responds
@autoblogger: maar dit schreef een gast op een andere autosite waar ik wel eens kom…
“Referring to the article, what Ferrari engineers are doing through laptop is to verify correct alignment between clutch and transmission.
With F-1 Gearbox from Marelli(with new Getrag double clutch gearbox is almost he same) and launch control acceleration times have been improved a lot. The system itself check alignment at every start and adjust it with wear, but only an alignment with dedicated software give back best results.
If people have in mind that a high compression ratio naturally aspirated engine with 115 -120 hp per liter could be tuned only changing fuel map (that’s what you can only do through laptop cos ignition timing is sensor monitored and adjusted) they are simple ignorant. Ratio air/fuel will be changed with very bad results at every rpm. More fuel = More air = low pressure filter or airbox.
What’s for features as camshaft lobes super finishing, ionization sensor across, flat-plane crank design to lower fluid dynamics leaks , resonance supercharging, ignition strategy and so on ? There is the super-chip, more power and torque at demand (…)”

The man makes an interesting point… if it was that easy..
Weet dat dit een oude discussie is, maar ik hoor niemand spreken over ringtijden… Als Ferrari dit soort streken flikt, wie zegt ons dan dat Nissan en Renault (om maar 2 merken met snelle tijden op ‘de Ring’ te noemen) niet het zelfde soort streken leveren???
In mijn ogen horen de testauto’s, waarmee autojournalisten hun proefrondjes draaien, de zelfde prestaties te leveren als de wagens die jij en ik (mits in bezit van de juiste omvang geldbuidel) kunnen kopen. Zo niet dan is er sprake van bedrog en kunnen consumenten nooit een goede keuze maken. Met andere woorden; dikke vinger naar merken die dit soort praktijken hanteren, tenzij iedereen dit doet, dan is het een soort van Tour de France. Iedereen speelt vals, waardoor er eigenlijk geen vals spelen meer bestaat… Triest desalniettemin
Beetje laat, maar wel leerzaam. We moeten vanaf nu dus de objectiviteit van de artikelen op alle autosites ook met een korrel zout nemen. En bedankt!

Dan ga ik in het vervolg nog maar meer naar de test van Chris Harris op zoek want die durft zich dan, in tegenstelling tot de politiek correcte zakkenvullers hier, blijkbaar wel objectief te testen :)
Heb het artikel gelezen en vroeg me gelijk af of er geen verband was tussen Ferrari en Berlusconi.

Dan zou dat berichtje dat Luca di Montezemolo vond dat Berlusconi ‘op moest tiefen’ ook weer wat meer op een leuk toneelstukje lijken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).