Ik wil elektrisch rijden! Wat zijn de keuzes?

Auteur: , 62 Reacties

Je wist het misschien nog niet, maar 2011 wordt HET jaar van elektrisch rijden. Dat hebben wij natuurlijk niet zelf bedacht, maar dat hebben "ze" voor ons bedacht. Vorig jaar waren elektrisch aangedreven auto's nauwelijks verkrijgbaar, maar dit jaar zullen we overspoeld worden met allerlei elektrowaggies die op de markt gaan komen. De hoogste tijd dus om te kijken wat er te kiezen valt.

Als je een hybride niet groen genoeg vindt en er geen problemen mee hebt dat je niet heel ver komt met een setje volle accu’s, dan is een elektrische auto een perfecte oplossing voor je. Als je elektrisch wil rijden zijn er een aantal keuzes die je moet maken. Wil je een aftermarket ombouw? Of wil je een auto die gewoon af-fabriek voorzien is van een elektromotor en een accupakket.

Om het een beetje overzichtelijk te houden zullen we ons richten op de elektrowaggies die je gewoon bij je reguliere dealer kan bestellen, en die dus rechtstreeks van de fabrikant afkomstig zijn.

In de stad
Laten we met de kleintjes beginnen. Als je alleen maar elektrisch wil rijden in de stad en nooit de snelweg op gaat. Kan je kiezen tussen de Tazzari Zero en de Th!nk City. De Zero heeft een topsnelheid van zo’n 90 km/u en de City komt tot 110 km/u. En hoe ver kom je dan met die gebakjes? De Tazzari zou volgens de fabrikant een range van zo’n 140 km hebben en de Th!nk zelfs 180 km. Uiteraard is dat allemaal wel afhankelijk van het weer en of je wel of niet je radio aan hebt staan. De prijzen van beide auto’s zijn ook fors te noemen. De Tazzari kost 27.990 en de City kost zelfs 33.950.

Tazzari Zero

Volwaardige auto
Heb je liever een ‘normale’ elektrische auto? Waarmee je ook de snelweg op kan? Dan heb je gelukkig iets meer keuze. Laten we beginnen met het Japans-Franse trio. De Mitsubishi i-MiEV en zijn klonen (de Citroen C-Zero en Peugeot iOn) hebben 64 pk en een topsnelheid van 130 km/u. En met een vol accupakket kan je zo’n 150 km ver komen. Het opladen van dat accupakket kost zo’n 6 uur en als je kiest voor “snel laden” dan is het pakket na 30 minuten voor 80% vol. Er hangt overigens wel een fors prijskaartje aan deze kruimel de Mitsubishi kost 32.830 en de Peugeot/Citroen variant kost 35.165.

Mitsubishi i-MiEV

Heb je liever een elektrische auto waar je wel een beetje fatsoenlijk in kan zitten? En ook nog wat bagage kan meenemen? Dan heb je de keus tussen de Nissan Leaf en de Renault Fluence ZE. De Nissan heeft 109 pk/280 Nm en de Renault schopt het tot 95 pk/226 Nm. En met volle accu’s kom je in de Nissan tot 175 km en met de Renault tot 160 km. Het opladen van beide auto’s neemt zo’n 5-8 uur in beslag en het snelopladen van de Nissan (tot 80%) duurt 30 minuten. Er is wel een fors prijsverschil tussen beide modellen. De Renault kost slechts 26.180 en de Nissan moet 32.839 opleveren. Het verschil in prijs is te verklaren door het feit dat de Renault zonder accu’s koopt en daar betaal je €79 (incl. BTW) per maand voor. Overigens komt Ford in 2012/2013 met een elektrische Focus op de markt.

Nissan Leaf

Maar de beste keuze die je kan maken is eigenlijk de Tesla Roadster. Voor 99.960 euro koop je een gelikte sportauto die 293 pk/370 Nm heeft en een topsnelheid heeft van 212 km/u. Ook kan je met een vol accupakket volgens Tesla 340 kilometer ver komen en opladen kan in slechts 3,5 uur. Veel beter dus dan al die andere elektroauto’s.

Ombouwen
Je kan er ook voor kiezen om een bestaande auto om te laten bouwen. Dat kan je onder andere laten doen bij Electric Cars Europe.

Overigens is het kopen van een elektrische auto vooral aantrekkelijk voor bedrijven. Die krijgen namelijk bakken met subsidie van de overheid om het nog enigszins betaalbaar te houden. Voor een particulier is het een redelijk dure grap om zo’n elektrische auto aan te schaffen.



62 reacties

dan moeten ze
1. opladers bij elk tankstation
2. mooi zij
3. veel keuze
4. mooie prestaties
@supercarwaar: heb jij zin om 4-6 uur te wachten bij een tankstation voor je accu weer vol is dan? :P
-edit: check!-

Ik wil elektrisch gaan rijden zodra een actieradius van 400 km mogelijk is. Wat in de praktijk op 200 km uitkomt.
@supercarwaar tuurlijk niet kun je je dat al voorstellen 6 uur bij een tankstation gaan zitten wachten?
Lotus heeft toch ook al ene elektrieke versie van Elise en/of Exige?
@koen92winterswijk: Dat is dus een achteraf-ombouw. Wordt ook gedaan door genoemde ECE.
@koen92winterswijk: nee die hebben ze niet. Wel wordt de Elise achteraf omgebouwd door bedrijven zoals Electric Cars Europe.

Dan betaal je bijna 130.000 euro voor een elektrische Elise die slechtere prestaties heeft dan een gloednieuwe Tesla Roadster (die 99.960 euro kost).
http://www.ececars.nl/lotus-elise-ece
Electrowagens zijn vaak behoorlijk zwaar en eigenlijk verbaast me dat. Tuurlijk, accu’s zijn zwaar maar je kunt ook flink wat gewicht uit de wagen halen. Je kunt een verbrandingsmotor eruit halen, een versnellingsbak, aandrijfassen en een tank met brandstof. Dat is bij elkaar zeker 200-300 kg. Daarvoor krijg je een accupakket en een aantal electromotoren terug.Je zou toch zeggen dat dat qua gewicht elkaar niet zo veel ontloopt..
@mco: daarom vind ik het plan van BMW voor de MCV (MegaCity Vehicle) zo briljant. Die auto wordt op zo’n “revolutionaire” manier gebouwd (veel carbonfiber & aluminium) dat die auto niet zwaarder is dan een reguliere auto met verbrandingsmotor.

De meeste elektrische auto’s die nu op de markt zijn zijn eigenlijk niet meer dan omgebouwde ‘traditionele’ auto’s.
@mco: Een Tesla Roadster weegt 1200 kg. Daarvan is 400 kg voor de accu’s. En Tesla gebruikt de beste accu’s die ze kunnen vinden, tegen hoge kosten. Een betaalbaarder auto zal dus een nog zwaarder accupakket nodig hebben.
Zo’n Tazzari Zero dan maar? Omdat hij zo gek is. :mrgreen:
De tijd dat EV’s een marktaandeel van zeg 5% hadden ligt ver achter ons. Driemaal raden waarom… maar goed, als ik dik en lui ben, is het iets voor in de stad.
Hm, mijn comments verdwijnen… :|
@Citrofiel: Oh, ik mag blijkbaar niet zonder goedkeuring van AB op koen reageren. :lol:
@Citrofiel: Al de rest mag, maar KOEN, daar blijf je af!
Nog steeds te duur he..
Tazzari Zero komt in Brussel binnenkort beschikbaar in een auto-delen-programma. Ben benieuwd of het een succes wordt.
pffffffffff elektrische auto”s zijn voor losers. ik rij nog liever met nen fiets
@jdp1234: Deze wint wel: http://www.youtube.com/watch?v=7rVTIpS5zb4 (van een Nissan GT-R ook nog).
@oli4k: Ja op een sprintje van een paar honderd meter.
Ik mis de fisker!
@bmwalpina: dat is geen 100% elektrische auto. Dat is een PHEV( plug-in hybrid electric vehicle) net zoals de Opel Ampera/Chevrolet Volt.
@robbie: 80 km op de accu kunnen rijden, voordat de generator aanslaat, dat vind ik toch echt elektrisch rijden hoor. In de praktijk zijn voor de meeste mensen 80% van de kilometers dan puur elektrisch.
@mattraket: precies zoals je zegt: 80% elektrisch. En dit artikel gaat over 100% elektrische auto’s en dus passen de Karma en Ampera/Volt er niet tussen.
@robbie: dan moet dat van die 100% maar even in het artikel worden vermeld, want dat staat er echt niet!
@mattraket: met een Prius kan je ook 10 kilometer elektrisch rijden en daar hebben we het ook niet over. Als je het artikel leest wordt het je al snel duidelijk dat het over echte elektrische auto’s gaat en niet over PHEV’s zoals de Fisker Karma.
@bmwalpina: Check die specs dan even en kom dan terug.
@bmwalpina:

Ja, die mag echt niet ontbreken in zo’n rijtje. En over 2 maanden komen de eerste exemplaren aan in het land.

http://www.treehugger.com/fisker-karma-electric-photo234563.jpg
@mattraket: nogmaals, de Fisker Karma is GEEN (100%) elektrische auto. Daarnaast valt het nog maar te bezien of over 2 maanden al de eerste exemplaren al naar Nederland komen.

De start van de productie is namelijk WEER uitgesteld. Met een beetje geluk begint de reguliere productie ergens in maart. Voordat auto’s dan uiteindelijk bij dealers zijn ben je zo weer een maand verder.
http://www.plugincars.com/fisker-karma-production-set-march-customers-not-informed-106697.html

Ga er dus maar vanuit dat je ergens in mei de eerste exemplaren in Nederland op de weg gaat zien. Als alles mee zit natuurlijk…
@robbie: Als je strikt kijkt is de Fisker geen elektrische auto, maar een elektrische auto met een range-extender (zodat je nooit stil kan komen te staan, wat bij een Tesla wel kan gebeuren). Ik zie in het artikel trouwens nergens staan dat alleen 100% elektrische auto’s mogen ‘meedoen’ in het lijstje. En om dan wel een elektrowaggie met een maximum bereik van 140 km erin te hebben…

Wat de leveringen betreft: de productiestart is inderdaad een paar weken opgeschoven, naar 21 maart. Maar de leveringen beginnen toch echt over twee maanden, te beginnen in Europa zelfs (want die leveren Fisker veel meer geld op dan de exemplaren die naar de VS gaan). Ik kan het weten, want ik krijg er als een van de eersten eentje.
@mattraket: aangezien de Fisker een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) is en niet onder de noemer EV (Electric Vehicle) valt is de Karma niet meegenomen in het artikel. Dat wordt impliciet ook wel duidelijk als je het artikel leest.

Wij weten echt wel dat er andere opties zijn dan 100% elektrisch, maar die hebben we voorlopig links laten liggen. Zeker omdat het dan alleen nog maar moeilijk wordt om de verschillende modellen met elkaar te vergelijken.

Wellicht dat er in de toekomst nog een artikel komt over PHEV’s zoals de Karma, Volt, Ampera etc…
@robbie: ok, thanks.
Tesla’s zijn cool!
Ik vind dat ze evenveel BPM moeten heffen op elektrische autos als op supercars, want elektrsich is niet schoon!
@The360box: altijd maar weer datzelfde onzin-argument. Jij bent vast weer zo iemand die na-papegaait wat hij ergens op internet heeft gelezen.

Supercars kunnen nooit schoon worden, want benzine kan nooit schoon worden. Elektrische auto kunnen dat wel; ik ga de mijne opladen met zonnepanelen die ik al besteld heb. Maar zelfs een elektrische auto die rijdt op kolenstroom is nog twee keer schoner dan een vergelijkbare auto op benzine, zelfs als je rekening houdt met verliezen tijdens het transport van de elektriciteit.

Dan heb ik heb nog niet eens over het verdwijnen van de uitlaatgassen die voetgangers, fietsers en achteropkomende automobilisten inademen.

Nu graag niet aankomen met dat andere papegaai-argument: dat de productie van de elektrische auto (accu) zo vervuilend zou zijn. Want dan wil ik wel even uittekenen wat voor enorme vervuiling de winning, het transport en de raffinage van olie oplevert.
@mattraket: opladen met die zonnepanelen? Laat me niet lachen :D De capaciteit van die dingen is net genoeg om je interieur een beetje te koelen. Ze zijn vooral een leuke gimmick, maar je kan er niet je auto (volledig) mee opladen. Het zonnedak levert je na een week(!) opladen maximaal 8 km range op. En in Nederland ga je dat natuurlijk nooit redden.

The solar roof of the Karma one-ups that of the Toyota Prius by not only allowing the solar panels to cool down the interior, but also to lightly charge the battery for an estimated 4-5 miles of additional range per week (assuming sunny days). Even if you only use the Karma for weekend trips, getting energy solely from your car’s roof won’t move you very far down the road. Still, it’s a lot better than nothing.

http://green.autoblog.com/2010/11/21/fisker-karma-solar-roof-production-to-begin-courtesy-of-quantum/

De stroom voor jouw Karma zal gewoon uit een vervuileden kolencentrale komen. Dat neemt overigens niet weg dat het heel tof is dat je zo’n dinge gekocht hebt :D
@robbie: je begrijpt me verkeerd, ik doelde niet op het panneel op het dak (dat is idd alleen maar bestemd voor een beetje koeling op een zonnige dag). Ik heb voor 11.500 Wp aan zonnepanelen besteld (via wijwillenzon.nl), die ik op mijn bedrijfspand zet en waarmee ik in theorie zelfs 4 Fiskers Karma’s zou kunnen opladen! Over twee jaar komt daar de Tesla S van mijn broer/compagnon bij. Dus ik rijd echt groen.
@mattraket: respect!
@Citrofiel: Ja, hoe vaak schijnt de zon in Nederland/België voldoende om die panelen te laten renderen? 5% van de tijd? Het duurt 20 jaar eer ze zijn terugverdiend.
@driftkicker: Valt wel mee. Kan je berekenen.
@mattraket: Ik ben hier helemaal zelf achter gekomen en 1 van de 1ste hier die erover begon…
Ik wil juist NIET elektrisch rijden.
Doe mij deze maar:
http://www.upscaleswagger.com/wp-content/uploads/2009/03/teslamodelslive_06.jpg
@Fova: Als de Tesla Model S leverbaar was met een plug-in biodiesel hybride aandrijving was het helemaal perfect. Uiteraard met een Super AMOLED Plus capacitief touchscreen dashboard! 8)
Als die i-Miev in het echt net zo klinkt als in GranTurismo 5 dan kom je met een pracht van een migraine op je bestemming aan. Dan maar liever doof van mijn Busso.
Dit is meer elektrisch lijden.
Wat soms juist niet goed werkt is dat ze speciaal ontworpen zijn, dat lijkt er dan meer markt afstotend te werken dan appelleerend. Zo zou het beter zijn om van vb de Citroën C1, of een Mercedes E-klasse, of van een Volkswagen Golf een e-versie te kunnen krijgen of wellicht een hybride. Dan gaat het pas ergens over.

De EU zou dat eenvoudig kunnen verplichten dat fabrikanten altijd een e-versie moeten opnemen, dan kan de klant vb. kiezen tussen een diesel, benzine, hybride of electrisch. Het is niet zo dat het technisch ingewikkeld is om dat op elkaar af te stemmen.

Maar ja Europa heeft geen groot groen idee voor de toekomst, sterker nog, over een tijdje bestaat wellicht de EU helemaal niet meer, als er nog meer landen omvallen, vb. Italië, die valt binnen niet al te lange tijd.
@betonstaal: daar ben ik het dus niet mee eens. Het simpelweg “elektrisch” maken van een bestaan model (zoals nu gebeurd) is eigenlijk heen dom & onlogisch.

De architectuur van die auto’s is compleet gericht op een verbrandingsmotor en alles wat daarbij komt kijken. Vervolgens moet je je in allerlei bochten wringen om er een elektrische aandrijflijn in te proppen.

Het zou veel slimmer zijn als je met een blanco vel kan beginnen en je een auto kan ontwerpen die rondom een elektrische aandrijflijn is gebouwd. Op die manier kan je maximaal profiteren van de voordelen die zo’n aandrijflijk kan bieden.

Ik ben het overigens wel met je eens dat de “looks” van een elektrische auto niet te “raar” of “buitenaards” moeten zijn. Maar het moet prima mogelijk zijn om een voleldig nieuw elektrisch model te ontwikkelen met “saaie” looks.

Ik blijf er nog steeds bij dat het MCV-project van BMW wat dat betreft redelijk uniek & baanbrekend te noemen is. Ze proberen het begrip auto opnieuw uit te vinden door daadwerkelijk met een blanco vel te beginnen. Of het uiteindelijk aan gaat slaan is natuurlijk een andere vraag.
doe mij maar een e-tron van audi
De beste oplossing voor het huidige elektrisch rijden is gewoon het principe dat Renault wil toepassen met die quick-drop technologie. Hierdoor blijft de aankoopprijs beperkt en je kunt in 5 min van batterij wisselen.

In de verdere toekomst zal uitvoerig geëxperimenteerd worden met bijkomende technologieën die als aanvulling gaan gebruikt worden op de batterij, zoals bijvoorbeeld afleidingen van het Kers-systeem uit de F1. Ook is BMW goed bezig zoals Robbie zegt door te investeren in het chassis en carrosserie van het voertuig.
@carterventilatie: op zich is dat een aardig idee, maar ik vraag mij dan altijd af wat voor accupakket is terug krijg. Ruil ik dan mijn 2 jaar oude pakket om voor een gaar pakket van 5 jaar oud met mindere capaciteit? En wie gaat dat allemaal controleren? Er zitten nogal wat haken en ogen aan.
Ik vind 150km genoeg voor een Elektrische auto.
Verder hoef ik niet om naar mijn werk te reizen of eens gezellig op stap te gaan of te winkelen.
Als ik eens verder moet stap ik wel in mijn oldtimer op LPG.
-edit: check!-

OT: Hieruit zie je toch de voorsprong van Tesla. Ze hebben een betere range en een kortere oplaadtijd. Erg sterk, maar ’t is nog niet optimaal. Ik hoop dat ze het op punt krijgen tegen dat ik een nieuwe wagen moet kopen. ;)
Ik ga elektrisch rijden vanaf het moment dat de fossiele brandstoffen op zijn en je onder het rijden op kan laden! De techniek is aanwezig moet enkel nog een beetje doorontwikkeld worden. Maar als ik nu moest kiezen ging ik toch voor de Tesla Model S
@ iedereen die tegen electrische auto’s zijn: over 10-15 jaar rij jij ook zo’n wagen (of eentje op waterstof) so get used to it! de bezinemotor heeft z’n langste tijd gehad! tijd voor wat nieuws stelletje conservatievelingen :-)

alle ‘problemen’ die er nu zijn worden snel opgelost en staat electrisch/waterstof rijden niks meer in de weg. tuurlijk moeten er nog dingen overwonnen worden maar he bij de uitvinding van de benzine auto was het in 18 zoveel ook niet: ‘mag ik u presenteren: een porsche 924!’ Het kost tijd ontwikkelen van nieuwe dingen.

je zal in de toekomst alleen nog klassiekers krijgen die op benzine rijden. en die benzine wordt heel duur en alleen verkrijgbaar bij specialisten.

kinderen zullen zeggen ‘pap, wat is dat voor ding?’ ‘nou schat, vroegha reden ze dat soort auto’s’ ‘wat een herrie en een stank pap!’
@Silversurfer: Er is nog voor zo,n 50 jaar aan olie. En er worden nog genoeg olie putten geslagen dus maak je maar niet druk.
@The360box: Nou ik zag dus laatst een interview met ene oliesjeik en die zei dat ze van olie een hoogwaardigere stof willen maken en dat olie niet bedoeld is om verwende westeringen rond te laten toeren. olieverspilling noemde hij dat. olie moet duurder worden zodat de olievoorraad langer mee gaat en alleen gebruikt wordt als basisstof voor in plastics etc. wel slim van ze. zo blijven zij langer verdienen aan olie.

nog een puntje; azie. daar groeit alles zo snel dat de olie sneller op raakt dan ze nu voorspellen. vandaar dat oa china zo bezig is om olievoorraden veilig te stellen. wij zullen daardoor veeeel meer gaan betalen voor onze olie en en daarmee worden alternatieven steeds aantrekkelijker.
De prijzen zijn ongeveer 3 keer zo duur als vergelijkbare wagens met verbrandingsmotor. De specs zijn dan ook nog veel slechter (gewicht, wegligging, actieradius). Die techniek komt moeilijk van de grond door die prijzen! Maar ooit komt het er wel, nu nog niet, maar oooooit wel :-)
Buiten dat, elektrisch rijden is Gay, ik zag laatst een Tesla en dacht, ik wil hier niet dood in gevonden worden, ik ga liever met de fiets.
@The360box: begin dan maar met trainen op de fiets want in de toekomst zullen er alleen maar electrische / waterstof auto’s zijn. en benzine onbetaalbaar.
Ik heb nog nooit moeten kiezen tussen zulke walgelijke en lelijke auto’s! 2012 roep ik uit als HET jaar van de supersportwagens! Om te compenseren voor deze bak ellende.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).