Chinese C-NCAP crashtest wordt veel strenger

Auteur: , 28 Reacties

Steeds meer Chinese auto's halen de maximale score van 5 sterren in de C-NCAP (de Chinese variant van de EuroNCAP). Dan zou je kunnen gaan twijfelen aan de testmethode.

Of de Chinezen langzamerhand steeds veiligere auto’s bouwen of dat de test niet helemaal deugt, de waarheid zal ergens in het midden liggen. Feit is wel dat men heeft besloten om de eisen van de C-NAP vanaf 2012 een fors aan te scherpen.

Momenteel worden de C-NCAP botsproeven bij een snelheid van 56 km/u uitgevoerd. Die snelheid zal worden verhoogd naar 64 km/u. Tevens zullen testen worden uitgevoerd naar de effecten wanneer je van achteren wordt aangereden. Er zullen voetgangers crashtesten worden uitgevoerd en ook vrouwelijke crashtest dummies worden gebruikt. Er kunnnen straks punten worden gescoord voor passieve en actieve veiligheidssystemen waaronder ESP en ABS.

Het aantal Chinese modellen dat onder het nieuwe regime opnieuw 5 sterren scoort, zal initieel afnemen, maar men heeft er vertrouwen in dat de autobouwers het niveau weer redelijk vlot zullen optrekken naar de maximale score. Met de nieuwe regels wordt de C-NCAP crasht één van de strengste ter wereld. (via: chinacartimes)



28 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Chinezen kennende leveren ze een sterke auto voor de proef en bouwen ze vervolgens minder sterke auto’s in de fabriek…
Op autobild stond een artikeltje over kop-staart botsingen, niet fijn om op zo’n moment in een Toyota IQ op de achterbank/kofferbak te zitten.
@Den:

dat is inderdaad niet onwaarschijnlijk. Als Ferrari al aan hun auto’s sleutelt voordat er mee getest word, wat dan te denken van chinezen die het over het algemeen niet heel nauw nemen met dat soort regels..
@Den: Tja Autobild zal ook eens een japanse of franse auto zwartmaken ten faveure van de duitse concurrentie (touran had het ongetwijfeld niet beter gedaan, en een A1 zal ook niet de veiligste plaats zijn tijdens een aanrijding door een Landcruiser V8).

Overigens wel een reden tot zorg dat ht meest voorkomende type ongeval niet meegenomen wordt door NCAP…
@w0o0dy: klopt, het is wat dat betreft wel sneaky van automobielfabrikanten/ncap om dergelijke botsproeven niet te doen. Je wilt met je vijf kids een kop-staart toch wel overleven in je scenic of in je geely cinecs…
@Den: In China is het lastig om dingen onafhankelijk te regelen, dus het zou natuurlijk kunnen. Maar de C-NCAP is wel opgezet in parallel aan EuroNCAP. En in de organisatie daarvan zitten alleen regeringen, consumentenorganisaties en autoclubs. Geen fabrikanten. De auto’s worden door mysteryguests bij dealers gekocht. Best knap dan, aangepaste auto’s insturen. Of dat in China ook zo is, kan ik niet nakijken, maar veel zal het niet schelen.
Toyota haalde met hun (denk ik Avensis) ook de 5 sterren niet en hebben dan overnachts het hele interieur uit de wagen gesloopt (gewicht verlagen) om daags nadien dan toch de 5 sterren te kunnen halen.

Die tests zijn nuttig, maar tegelijk ook heel relatief
@neal:
Vanwaar haal je die info?
@neal: wat een broodje aap verhaal. Die crashtest worden echt niet zonder interieur gedaan. En die paar kilo minder gewicht hebben weinig effect op de crashstructuur lijkt mij zo…
@robbie: Extra gewicht heeft wel degelijk een effect op de impact. Het betekent namelijk dat jij meer gewicht meesleept. Als jij dan wilt remmen of ergens tegenaan botst, zal dit gewicht zich vertalen in kinetische energie dat afgeremd moet worden. Tevens wordt je auto een stuk lager als jij meer gewicht meesleept en dat heeft ook impact op de resultaten. Deze factoren bij elkaar zullen dus wel een verschil in resultaten laten zien. Of dat echt een groot verschil is, dat hangt er van af. Het verhaal zelf geloof ik echter niet, want dat betekent dat je slechts met een kooi crasht?
@neal: over die complottheorieën het volgende. De EuroNCAP tests worden niet door en ook niet in opdracht van de fabrikanten gedaan. De auto’s worden door een mysteryguest aangeschaft.
Best knap dus, als Toyota stiekum interieurs uit die auto haalt.
@mout: pff dus de euroncap crasht bv mercedes S klasse van 100d €+ met ons taksgeld, je gaat toch er vanuit dat een auto dat zo duur kost veilig is :s (uitgezonderd supercars maar worden die getest?)
@KaCh1ng: Als er niemand is om het te controleren, dan kan je het ook niet weten. Nooit ‘uitgaan’ van iets. Fabrikanten claimen de zotste dingen…
@mout: En vooral knap dat die NCAP-lui dat niet doorhadden! :D
“of dat de test niet helemaal deugd”…. deugt met een t?
Eigenlijk wordt het dus gewoon een EuroNCAP-test, maar dan mét nuttige crashtest van de achterkant. De Chinezen streven ons voorbij…
@Citrofiel: Haha ja idd. Heb het ook net gelezen.
@Citrofiel: Dat heeft niet lang geduurd…
@Citrofiel: yup, en dat zal niet alleen met crash-test zijn! We kunnen er maar beter aan wennen…
@Svenska_Aeroplan_AB: Jep, ik denk het ook. Het westen zal eraan moeten wennen op de tweede plaats te komen, na het oosten.
Volgens mij zijn er een aantal fabrikanten die hun auto’s ‘om de NCAP tests heenbouwen’… En er zijn fabrikanten die zonder daar rekening mee te hoeven houden er al goed uit komen.
is toch gewoon verstandig, veiligheid is gewoon het belangrijkste ding :), en sommige fabrieken kijken er echt niet na en bouwen gewoon een auto..
Welke degelijke auto haalt nu geen 5 sterren meer?
Verhoog de NCAP naar 20 punten en dan is het echt de moeite om er rekening mee te houden.
Volgens de NCAP is een Mercedes S-klasse en een Kia Cee’D even veilig bij een frontaal ongeval ?

nieuwe puntentelling :

20 punten = bij een ongeval word je zachtjes neergevleid op een donzen kussen.
0 punten = Bij een ongeval naakt tegen een stuk graniet kwakken. :evil:
@Bartholomeo: Als je denkt dat een airbag een donzen kussen is, heb je het goed mis. Die dingen zijn voor je gevoel heel erg hard.

Ik spreek niet uit ervaring maar namens iemand met ervaring.
@Burdy: Idd, maar om 20 punten te behalen moet je als fabrikant je airbag aanpassen zodat het aanvoelt als een zijdezacht kussentje. :P
@Bartholomeo: Maar je idee is idd nniet verkeert
@Bartholomeo: Sluit ik me bij aan de huidige puntentelling is geen uitdaging meer een C1 haalt al 4 sterren
“vrouwelijke crashtest dummies”
Dat is niet eerlijk he, dan heb je dubbele airbags.
Tenzij de vrouwelijke crashtest dummies van Aziatische omvang zijn voorzien.
Waarom niet 1 tes voor de hele wereld?lijkt me veel beter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).