Spanje is een automerk armer. Santana houdt ermee op

Auteur: , 25 Reacties

Op de vraag: Welk automerk overleeft 2011 niet? Was er niemand die als antwoord gaf: Santana. Toch is dat het eerste merk dat het loodje legt na het schrijven van dat artikel. Zojuist heeft de regering van de Spaanse regio Andalusië bekend gemaakt dat ze de stekker trekken uit Santana. Bij ons vooral bekend vanwege hun Land Rover Defender look-a-likes.

In 1958 sloot het Spaanse Santana een overeenkomst met Land Rover om hun Series model (voorloper Defender) te bouwen in Spanje. En in 1968 begon Santana zelfs met het zelfstandig verbeteren en aanpassen van die modellen. Op die manier onstond er zeg maar een kloon die verder evolueerde. En dat deed Santana helemaal niet verkeerd want de Spaanse ‘Defender’ was vele malen beter dan de Britse versie.

In 1983 stopde de officieele samenwerking met Land Rover, maar Santana bleef hun ‘eigen’ versie van de Defender wel bouwen. Ook werden in de jaren ’80 de banden met Suzuki aangehaald. En dat bedrijf nam zelfs een aandeel in het bedrijf en werden er voornamelijk (gerebadgede) Jimny’s en Vitara’s gebouwd.

Santana 300 aka Suzuki Vitara

In 2002 keerde de Land Rover kloon terug onder de naam “Santana Anibal PS-10” en in 2007 werd er zelfs een overeenkomst gesloten met Iveco om een gerebadgede versie van de Anibal PS-10 te leveren als Iveco Massif/Campagnola. Als dat model zou aanslaan had Iveco er zelfs oren naar om Santana helemaal over te nemen.

Maar nu komt daar dus een einde aan. Er worden 791 werknemers met vervroegd pensioen gestuurd (met 50 jaar!) en voor 300 andere werknemers wordt een ander bedrijf gezocht. Overigens liggen er nog wel plannen om de productielijn te gaan gebruiken voor een of andere elektrische auto, maar dat roept iedereen tegenwoordig. Of met het heengaan van Santana er ook een einde komt aan de Iveco Massif is nog niet helemaal zeker, maar de kans is wel heel groot. (via: es.autoblog.com)



25 reacties

wat een tragedie…
Nooo! Niet DÉ Iveco Massif! Terreinwagenawesomenessfactor 10!
En, oh ja, Santana: nu ja… Spijtig voor de werknemers… Alhoewel dat de PS-10 ook wel stoer is/was.
Anti bal? Soms komen ze echt met leuke namen zeg xD

Nou ja, jammer, maar voor mij niet zo heel erg, nooit wat van gevonden eigenlijk.
@HDM: excuus het is Anibal ipv Antibal.
ik vind het echt jammer oprecht ze waren echt goedkoop voor wat je kreeg zeker de ps 10 en die ziet er ook goed uit
Ik dacht dat Santana al een paar jaar niet meer bestond… Ik schaam me nu wel een beetje ;)
@Roelio: Idd, dacht ook dat Iveco de boel had overgenomen en dat de naam Santana verdwenen was.
@Esprit_de_Flandre & @Roelio: Iveco had een optie om de boel te kopen van de overheid, maar dat hebben ze dus blijkbaar niet gedaan.

In 2008 Iveco announced that it has signed an option to buy Spanish government owned Santana Motor, depending on the success of Massif.

http://en.wikipedia.org/wiki/Santana_Motor

Het zou eventueel nog wel kunnen dat ze de rechten op de Anibal kopen uit de failliete boedel van Santana.
@robbie: Blijkbaar is de Massif dus geen zo’n groot succes…
En dei Iveco Massif is er nog maar net. Dacht dat Iveco Santana helemaal had opgekocht. Niet dus. Jammer.
Wat zonde, weer een merk weg.
Nog een Nederlandse autoliefhebber/rijke ondernemer die nog een stukje Europees erfgoed in Hollandse Handen wil brengen? Idee: Wouter die ze langs gaat en de reacties peilt.
nog nooit van gehoord eerlijk gezegd…
@mrbones: Ik was al bang dat ik de enige was…
@Jokkebrok:

Sluit me er bij aan.
Nooit van gehoord, ik ken Santana alleen van een VW model uit de jaren 80. Jammer, ze zagen er wel stoer uit. Met wat meer marketing hadden ze nog geleefd. Zeg nou zelf, wil je in een SsangYong of een Santana over de weg?
Nog nooit van gehoord.
ik zat er niet ver naast met land rover!
“de Spaanse ‘Defender’ was vele malen beter dan de Britse versie”…
Waar haal je dat nu vandaan? Zonder lading ging hij nogal vaak springen met z’n bladveren.

Het hing er gewoon van af hoe, en waarvoor je hem gebruikte…
@Sunbeer: Dat is hierop gebaseerd:

Up to the late 1980s the Santana models – supposed to be quickly and cheaply built versions of Land Rover’s own product often ended up being superior to the Land Rover equivalent. For instance Santana models featured anatomical seats, disc-brakes, turbo diesel engines, taper-leaf springs, parabolic springs, and civilian specification Forward Control models before the Land Rover equivalents and even a civilian version of the Land Rover Lightweight called the “Ligero” which was never released by Land Rover.

http://en.wikipedia.org/wiki/Santana_Motor
Volgens mij was ik de eerste @robbie we hebben daar nog over zitten bomen (off topic weliswaar)
RobinS [ reply ]
17-12-2010 om 15:37
(Off topic: Tot “mijn” grote spijt moet ik mededelen dat er wederom een auto is gesneuveld aan de Euro 5 terreur. Plotseling is van ons volledig heen gegaan de Iveco Massif. In zijn korte leven heeft hij een kleine schare fans weten te vinden die, ondanks de bezopen marketing en dealer netwerk, geen navolging zal hebben. Zij zullen niet meer kunnen genieten van de krachtige 3.0 whopping 170 pk motor. Ook zijn duizendmaal betere afwerking en uitrusting ten opzichte van zijn gepopnagelde kale slome broer zal niemand meer nieuw kunnen ervaren. Als iemand nog een jonkie weet hoor ik het graag!)
On topic: Kijk es op geenfile.nl echt niet grappig…
@RobinS: dat ging toen over het feit dat Santana/Iveco niet meer werd geregistreerd kon worden als personenauto. Maar ze konden nog wel als bedrijfsauto geregistreerd worden. Het feit dat definitief de stekker uit het bedrijf is getrokken is pas dit weekend bekend gemaakt.
Idee: Overname door Spyker!!

Dan krijg je een nieuwe groep, SaabSpykerSantana, of 3S. Geef toe, zoiets hebben ze nog niet. Is dus een volledig nieuwe markt die ze kunnen bespelen. De oude PS10 in productie houden voor street offroad-credibility (zoals LandRover doet), en ondertussen een paar nieuwe, luxueuze aso-bakken neerzetten…

Goed plan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).