Verkoop hybrides gestagneerd, maar groei voor Toyota

Auteur: , 33 Reacties

De verkoop van nieuwe hybride personenauto's is afgelopen jaar percentueel gestagneerd. Was in 2009 nog vier procent van alle nieuw verkochte auto's een hybride, vorig jaar is dit gedaald naar ruim 3 procent. Oorzaak hiervoor is de opmars van de zuinige en fiscaal voordelige benzine- en dieselauto’s, zo meldt ABN Amro in haar sectorupdate.

Toyota, marktleider in hybride auto’s, wist de groei overigens stevig door te zetten. De Japanners verkochten vorig jaar in ons land 28,5 procent meer hybrides dan in 2009. De introductie van de Auris Full Hybrid heeft hieraan bijgedragen. Een kwart van alle in ons land verkochte Toyota’s was vorig jaar een hybride.

ABN Amro verklaart de stagnatie in hybrideverkoop door het magere aanbod en de komst van nieuwe benzine- en dieselauto’s die in aanmerking komen voor fiscaal voordeel (zoals de gewilde Volkswagen Polo Bluemotion). Deze auto’s hebben doorgaans een lagere aanschafprijs en zijn daardoor (vooral voor de particulier) aantrekkelijker.

Toch is de hoop voor hybrides niet verkeken, want ABN Amro verwacht dit jaar weer een toename in de verkoop van hybride personenwagens. Er komen meer modellen beschikbaar (Honda Jazz Hybrid, Lexus CT 200h) en de zakelijke markt trekt weer aan. Volgens ABN Amro wordt 60 procent van de hybride personenwagens via de zakelijke markt afgezet. (via: bovagkrant)



33 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Zie je bovenstaande foto van de Prius dan zou je never nooit een hybride kopen, wat is dat een bagger bak.
@kadett: zegt iemand die de Opel Kadett als avatar heeft…
@mattraket: :D Sterk!

Ik heb toch het akelig idee dat enige jaloezie hier toch een rol speelt. Iedereen die in het afgelopen jaar met mij mee heeft gereden in de Prius, was aangenaam verrast. Het beeld dat is ontstaan, doet geen recht aan hoe de auto in werkelijkheid is.
@Brokkenpiloot: En al brokken gemaakt met de Prius? :D
@Esprit_de_Flandre: Yep! Iemand hoorde me niet aankomen en stak zo voor de auto over…
@Brokkenpiloot: Radio wat luider zetten…
@Esprit_de_Flandre: Nu is de radio van de Prius zo ongeveer z’n zwakste punt…
Die auto’s als de prius zijn overdesigned en dus lelijk. Ik denk daarom dat auto’s als de auris FH daar verandering in moeten brengen
@bmwalpina: hij is niet overdesigned maar ze hebben het zo efficient mogelijk gemaakt met een hele lage cw waarde (lager zelfs dan een porsche 924)
@Silversurfer: Een lage Cw-waarde is niet alles. De Porsche zal alsnog minder luchtweerstand hebben omdat het frontaal oppervlak kleiner is. De Honda civic zal een vergelijkbare (hoger) Cw-waarde hebben. Door het kleinere frontale oppervlak zal deze gelijk of misschien wel lager dan de Prius zijn wat de gehele luchtweerstand betreft.
Och ja, beetje nostalgie van mij eerste wagentje matraket en trouwens je kunt ook autoliefhebber zijn zonder dat je voor een ton op je oprit hebt staan….
Genoeg lelijker auto’s op de weg dan de Prius.
En de cijfers liegen niet, blijkbaar is deze Hybrid overtuigend genoeg voor den Hollander om er dagelijks in te gaan rijden.
@Forza: den Hollander is gewoon zuinig en is bereid om in een niet innovatieve, overhypte auto te rijden om zogenaamd iets goeds te doen voor het milieu
@mrbones: hahaha niet innovatief? je bedoeld zeker de rest van de autobranche die maar bleef geloven in meer pk’s en benzinemotoren en die nu lekker laat achter toyota aanhobbelen. gelukkig heeft toyota er goed profijt van dat ze als een van de eerste op de markt kwamen met een hybride.
@Silversurfer: Sorry maar een electromotor en een benzinemotor combineren is echt niks nieuws, het is nog steeds geen duurzame oplossing. Fabrikanten moeten de richting volgen van Mercedes (B-klasse F cell) en Honda (fcx clarity) omdat waterstof onuitputbaar is.
@mrbones: Ha, jij bent een echte kenner, waterstof is onuitputbaar idd.
Net zoals electriciteit trouwens.

Maar waterstof is niet eens een brandstof, het kan energie alleen maar opslaan en weer vrijgeven. Net zoals een accu.

En een electromotor met een brandstof motor combineren is niet de kracht van een hybride. Het is het opvangen en opnieuw gebruiken van de remenergie en vooral juist op het moment dat een brandstofmotor inefficient is, bij het accelereren. Dat samen met een start/stop systeem zorgt bij een gemiddeld gebruik van de auto (stad/snelweg/buitenweg) voor een brandstof besparing van zo’n 30 %.

Wanneer je stelt dat zelfs een Prius niet innovatief is, wat is dat dan volgens jou wel?
@quasimodo: hmm ja toch is een polo bluemotion in staat om nagenoeg hetzelfde of een beter verbuik te halen, met alleen een dieselmotor! Maargoed het punt is: zolang wij afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen we niet echt kunnen spreken van een echte innovatie of baanbrekende ontwikkeling. Slechts een verbetering op de huidige technieken want het principe van de verbrandingsmotor is inmiddels al ruim een eeuw oud.
@mrbones: Ja, een Polo Bluemotion komt in liters per km in dezelfde buurt.
Daar zitten wel een paar kanttekeningen bij. Diesel heeft een ca 15% hogere verbrandingswaarde dan benzine.

Maar een Polo vergelijken met een Prius. Man man, ga zelf eens in beide rijden, dan weet je waar je het over hebt. Je gaat toch ook niet een Punto vergelijken met bv een A6?
Hopelijk gaat de overheid reëel naar de diverse brandstoffen kijken, en trekt men minimaal de uitstootnormen gelijk. Winst voor iedereen, want dan hoeft er een pak minder subsidie per bespaarde ton CO2 door de buren uitgegeven te worden.
@laurensje: bedoel je naar gewicht en formaat? tuurlijk stoot een c1 minder co2 uit. dat is ook goed dat ie er is, maar als je een grotere auto wilt hebben met een lage uitstoot is de prius de beste keuze. gelijk trekken lijkt mij geen goed idee. je moet blijven kijken naar uitstoot in verhouding met gewicht en formaat.
altijd gedacht dat die abn zich bezig hield met geld zaken
blijken ze ook auto kenners te zijn

oh en ieder zijn ding natuurlijk, maar deze auto schaar ik bij de multipla qua gedrochten op de weg hoor
@stekel: dude iedereen heeft een andere smaak. ik vind hem niet zoveel anders dan vele andere auto’s in de markt qua looks (bv ford mondeo, vw passat, opel insignia etc). het gaat bij de prius dan ook niet zo zeer om hoe ie eruit ziet maar hoe de techniek werkt. het is een heel innovatieve auto. ga er maar eens in rijden. wedden dat je veel auto’s eruit trekt bij het stoplicht? :-) komt omdat je geen toeren hoeft te maken. het is stroom dat aan staat. veel efficienter dan een bezine motor. kijk maar eens hoe electrische auto’s benzine race auto’s aan pulp rijden op youtube.
Eigenlijk komt het er dus op neer dat de Honda Civic Hybrid vorig jaar een stuk slechter verkocht. Dat is de enige andere hybride die in grote aantallen werd verkocht.

Met zo weinig keuze/concurrentie in een segment kun je nogal moeilijk van een trend o.i.d. spreken.
zo’n auto wil je toch niet rijden, :P
@MichaelvdBroek: Sterker nog, ik wil niet anders dan in “zo’n” auto rijden.
@MichaelvdBroek: wat rij je nu dan?
@Silversurfer: een aprilia RS 50 :P hahaha
@MichaelvdBroek:
Denk niet dat veel autoliefhebbers er inderdaad vrijwillig in willen rijden, maar nog liever dit dan zo’n kleine auto met een retetrage diesel motor. Polo Bluemotion 0-100 is iets van 14 sec volgens mij lol, Prius zit rond de 10 dacht ik. Dat is gewoon wel normaal eigenlijk voor zo’n ‘A naar B’ auto.
@Lan_Evo: Waarom is dat nou zo belangrijk dat van ”0 naar 100”? Waar ga je stilstaan op de snelweg om hem in een keer op te trekken? Je mag niet eens stilstaan op de snelweg, laatstaan alle andere wegen en ook alsof je iedere bestuurder die naast je komt staan aan het stoplicht gaat uitdagen voor een dragrace… Ik vind het maar maf en onbelangrijk. Natuurlijk, een snelle auto is leuk… maar toch.

OT: Toyota is baas (had to say it! I’m sorry :D).
@G-Ammo: ja maar je wilt toch een auto’tje die toch nog een beetje vooruit te branden is, en waar je een beetje lekker mee kan door rijden, inplaats van zo’n sloom gebakje toch ;)!
Is de stagnatie niet te wijten aan 2 feiten, eerste dat de aurisHybride verkoopbaar was op het einde van de zomer en dat de verkopers en de kopers liever hun auris Hybride op het bouwjaar 2011 hadden inplaats van december 2010.
Dan is het maar normaal dat het ABN voor meer verkoop verwacht dit jaar.
Damn, een kwart van alle Toyota’s een hybride. Ik vraag me af hoe het zit met de Belgische aantallen…
Kom nou maar met een nieuwe Supra, Toyota, dan praat ik verder.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).