Ford Fiesta Sport+ is hot. Of komt ‘ie er not?

Auteur: , 29 Reacties

Hot hatches zijn tof, punt. Maar of een Ford Fiesta met 14 extra pk's een dikke seconde sneller naar de honderd gaat durven we te betwijfelen.

Het Britse EVO maakt melding van een Ford Fiesta die Sport+ gaat heten. Deze versie zou in heel Europa op de markt komen met een iets pittiger versie van de standaard 1.6 die we al kennen van de Fiesta. De Sport+ zou 134 pk (in plaats van 120 stuks) meekrijgen en een koppel van 160 Nm in plaats van de standaard 152.

Echter, daar wringt de schoen een beetje: die vermogensupdate kan best een paar tienden schelen, maar EVO meldt een sprint van nul naar honderd in 8,7 seconden en dat terwijl het 1.6 blok in standaard uitrusting goed is voor 9.9 seconden. Kan zo’n kleine verandering in vermogen zo’n groot verschil maken? De topsnelheid zou ook één of twee kilometers hoger uitkomen maar da’s niet zo moeilijk uit te leggen. Het lijkt nogal een heftig resultaat, maar als het waar is hoor je mij niet klagen. Hoe meer hot hatches hoe beter!

De kleurkeuze zou beperkt zijn: Frozen White en Performance Blue met contrasterende strepen op de flanken. De bumpers worden wat agressiever gesneden, een duppelpijps uitlaatje maakt het plaatje compleet in combinatie met de lekkere, witgespoten 17 inch lichtmetalo’s. In Duitsland moet het ding ongeveer 18k gaan kosten, wat de prijs in Nederland wordt (als hij er dus komt) is niet bekend. Wat denken jullie? Is ‘ie hot of komt ‘ie er not?



29 reacties

Not. De ST staat toch ook al klaar om geïntroduceerd te worden. Zit je dan met dit lelijk ding.
Not! Dit is totaal onvergelijkbaar met echte hot hatches in die klasse, zoals de Clio RS en de Corsa OPC. Die zijn hot. deze not!
not natuurlijk hier zit je toch niet op te wachten?
oja hou eens op met die racestrepen die horen op GT’s en Vipers niet op fiesta’s en aygo’s
Zal ongetwijfeld voorzien zijn van andere versnellingsbakverhoudingen. Met een ongunstig milieulabel als gevolg. Een ST en een RS is meer dan voldoende, dit is pure marketingtechnische mindf*cking. :evil:
@AutomotiveDesigner:
Zal inderdaad wel aan de versnellingsbakverhoudingen liggen. Heb een keer een proefrit gemaakt in een normale Fiesta en dat ding was echt extreem traag, terwijl met pk/gewichts-verhouding op zich niet zoveel mis was.
@Lan_Evo:
Welke motorversie heb je gereden? Zeker de 1.25-16v, ja die is traag. Zelf rijd ik een MK6 (vorige model, dit is een MK7) met een 1.6-16v en die wil heel aardig vooruit.
Not, 134pk is geen hot hatch. Waarom geen 200pk erin gooien? Then we are talking!
Zien jullie eig veel verschil met de normale fiesta S? Ik zie eigenlijk helemaal geen feller gesneden bumpers…alles wat ik op deze fiesta zie, kan je ook op de gewone fiesta S krijgen. Toch?
Ik denk niet echt dat het toegevoegde waarde heeft. Ondanks dat ziet hij er wel gaaf uit ook met de race strepen.
Zelfs als Ford-adept gaat mijn bloed hier nog geen seconde sneller van stromen ;-)
pfff wanneer is Ford zo slapjes geworden?
Maak gewoon een Fiesta met een awd systeem en een 1.6 turbo die er minimaal 250 pk uit pompt zodat je een straat versie van de WRC auto kan kopen.
En dan graag met de Monster look en ik koop hem.
Beetje trieste vermogensupdate, in ieder geval niet genoeg om die witte race-strepen te verantwoorden. Het is nu toch wel eens tijd voor een échte snelle Fiesta ST ofzo..
Geen HOT-hatch…maar wel een bijzonder leuke auto ! Die sprintsnelheid toename zit vooral in de bakverhouding (langer) in combinatie met Pk/Nm toename, in combinatie met (wellicht) een zeer goed luchtfilter.

Die strepen op het dak…nja…voor 134Pk…ik zou het niet doen :)
Als de meerprijs bescheiden is, waarom niet. Waarschijnlijk is het karakter van de motor ook aangepast oid, meer koppel onderin? Dat zou de veel snellere acceleratie kunnen verklaren. Helemaal in combinatie met aangepaste bakverhoudingen.
@robbie: Daar dacht ik ook aan, vooral als je de prestaties met een Mini Cooper vergelijkt: zelfde aantal pks’, Mini +100kg en toch een stuk sneller van zijn plaats
Ze kunnen zich bij Ford vanuit verkoop-standpunt beter eerst eens concentreren op een BPM-vrije auto. Ze hebben er daar nog niet eentje van (ook niet in de Ka!) en ze verliezen rap marktaandeel op dat gebied in Nederland.
@BeQuietAndDrive:
maar is het marktaandeel nederland gunstig genoeg voor Ford om zich daar druk over te maken?
@stekel: Als je ziet dat van de verkochte Polo’s meer dan 80% een BPM-vrije is, en bij de Fabia zelfs meer dan 90%, dan zou ik als Ford daar geen gok mee nemen ;)
@BeQuietAndDrive:
Dat hele BPM-verhaal is nog steeds iets wat gewoon absurd is, volledig afschaffen die belachelijke belasting.
Als je net wat meer wil dan een gewone Fiesta, is dit best aardig als oplossing, maar dan graag zonder de go faster striping. Die mogen erop vanaf zo’n 170 pk.
Voor een actie modelletje is ‘ie wel aardig. De meeste andere merken plakken bij zo’n tussendoortje alleen een stickertje/badge en leuken de boel wat op met een paar ‘extraatjes’. Hierbij krijg je ook nog wat extra pk’tjes.
ik hoop niet dat dit een vervanger is voor de st want dat zou wel heel zuur zijn
134 pk is niet echt hot te noemen he. Een 207 met THP motor doet al 150. De RC 175….
Los van het feit dat hij er erg leuk uitziet, denk ik niet dat dit een kans maakt. Hij is gewoon nog iets te traag en de update is niet sterk genoeg. Dit kan beter. Hier is maar een erg beperkt publiek voor lijkt me.
Zelfs met die strepen ziet ie er nog te lief uit. Laat ze beter een dikke versie met 170+ pk (en 250nm+) en vierwielaandrijving maken. En doe die strepen maar niet.
Denk dat ie meer bedoeld is als tegenstander van de Clio met 128 pk
Ik wil gewoon een Fiesta RS!
Zeikerds, gewoon een leuke toevoeging aan het gamma. De RS (of ST) komt er toch al aan, daar zijn ze immers mee aan het testen
Zal er wel niet komen… Is trouwens net een R2 bumperpakket dat hierop zit…. Stond ook op het autosalon van Brussel… Vraag me wel af waar die Fiesta ST blijft…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).