Welke rebadges waren NIET succesvol?

Auteur: , 85 Reacties

Hallo Alfisti, kennen we deze nog? De enige echte Alfa Romeo Arna (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli), oftewel een Nissan Sunny met Alfa Romeo techniek. Uber FAIL!

Het schijnt overigens dat Sergio dit project weer wil afstoffen;) Enfin, nadat we enige tijd geleden gekeken hebben naar rebadges die redelijk succesvol waren is het nu tijd om aandacht te besteden aan rebadges die wat *minder* succesvol waren. En dan is de ARNA een prima startpunt.

Voordat we verder gaan moeten we eerst even duidelijk maken wat een “rebadge” precies is. Het is niet, zoals veel mensen denken, hetzelfde als twee (of meer) auto’s die toevallig op hetzelfde platform worden gebouwd (denk aan VAG). Een rebadge is een model dat eigenlijk voor 95% gelijk is aan een model van een ander merk waarbij alleen de badges en eventueel de verlichting en bumpers zijn aangepast. Je zou zelfs nog kunnen zeggen dat auto’s die parallel zijn ontwikkeld (Arna-Sunny, Fiat 500-Ford Ka, Sharan-Galaxy) meer onder het kopje “platform sharing” dan “badge engineering” vallen.

Een Dodge Journey die plotseling verkocht wordt als Fiat Freemont is wel een goed voorbeeld van rebadgen of “badge engineering”. Die auto is in eerste instantie namelijk nooit ontwikkeld als Fiat en het is alleen maar een Fiat geworden doordat er simpelweg wat andere badges op zijn geplakt.

Fiat Freemont

Een ander mooi voorbeeld daarvan is de Cadillac Catena of zoals we hen in Europa kennen: Opel Omega. Het enige voordeel van die auto was natuurlijk zijn achterwielaandrijving. Verder heeft het niks met Cadillac te maken.

Cadillac Catera aka Opel Omega

Of wat te denken van onderstaande Kia Elan. Inderdaad, onderhuids een trotse Lotus. Maar dan wel met de badge van een Koreaans budgetmerk op zijn motorkap. Colin Chapman draait zich om in zijn graf.

Kia Elan aka Lotus Elan

Overigens heeft de eigenaar van Lotus, het Maleisische Proton, ook nog plannen om de geflopte Lotus Europa te gaan verkopen als Proton Lekir. Niet doen zou ik zeggen.

Proton Lekir aka Lotus Europa

En dan komen we bij de rijdende doodskist met de naam Jianling Landwind. Eigenlijk is dat meer een kwestie van jatwerk dan rebadgen, maar de basis doet toch wel heel erg sterk denken aan de Opel Frontera. Die overigens ook verkocht is als Isuzu Rodeo, Chevrolet Frontera, Honda Passport, etc, etc…

Jiangling Landwind aka Opel Frontera

Wist je trouwens dat in de jaren ’80 in Noord-Korea een kloon van de Mercedes 190 werd gebouwd? Maak kennis met de Kaengsaeng 88. En zo blijkt maar weer eens dat ook communisten helemaal gek zijn van het merk met de ster.

Kaengsaeng 88 aka Mercedes 190

Chrysler lanceert de nieuwe Sebring 200 als Lancia Flavia in Europa, maar zijn voorganger moet (voor straf?) zijn dagen slijten als Volga Siber in Rusland. Geen pretje lijkt me zo.

Volga Siber aka Chrysler Sebring

En Lancia fans zijn ook nog eens zwaar over de zeik omdat ze worden afgescheept met een gerebadgede Chrysler Grand Voyager, maar in Amerika zijn Volkswagen fans daar al enkele jaren aan gewend. Daar wordt namelijk de Volkswagen Routan verkocht. Oftewel, een Dodge Grand Caravan, Chrysler Town & Country of Chrysler Grand Voyager zoals we die tot voor kort in Europa zagen.

Volkswagen Routan aka Chrysler Grand Voyager

Een andere model uit de VAG stal, de Seat Toledo, leeft nog immer voort in het verre China als Chery Windcloud/Cowin. En we kunnen je vertellen dat het net als de Landwind een ware doodskist op wielen is.

Chery Cowin aka Seat Toledo

Een andere zwarte bladzijde uit de geschiedenis van VW is onderstaande “Apollo”, oftewel een gerebadgede Ford Verona (aka 2-deurs Ford Orion). The horror!

Volkswagen Apollo aka Ford Verona

En over zwarte bladzijdes gesproken, Saab heeft er ook twee overgehouden aan hun “GM periode”. Allereerst was er natuurlijk (speciaal voor Amerika) de Saab 9-2X. Oftewel een Subaru Impreza station die was “verSaabt”. Echte Saab fans krijgen nog steeds rode vlekken in hun nek als ze dit gedrocht zien.

Saab 9-2X aka Subaru Impreza

En dan is er natuurlijk nog de Saab 9-7X aka TrollBlazer. Een Saab SUV die is gebaseerd op de lompe Chevrolet Trailblazer. Oorspronkelijk was dit model met dikke V8 motoren alleen bedoeld voor Amerika, maar uiteindelijk zijn er ook een aantal officieel geimporteerd naar Europa. Raar, maar waar, blijkbaar was er vraag naar.

Saab 9-7X aka Chevrolet Trailblazer

Een ander staaltje van GM’s rebadge kunsten is te zien als we kijken naar de Pontiac LeMans, oftewel doodgewone Opel Kadett. Ik kan je verklappen dat deze auto geen hele goede reputatie heeft in de VS, maar dat zal je waarschijnlijk niets verbazen.

Pontiac LeMans aka Opel Kadett

In Europa kreeg de Kadett ook nog een tweede leven, maar dan onder de naam Daewoo Nexia. Brrr…

Daewoo Nexia aka Opel Kadett

En weet jij wat de meest onbetrouwbare Honda ooit is? Dat is onderstaande Honda Crossroad, oftewel een gerebadgede Land Rover Discovery. Zo’n auto is natuurlijk leuk in het terrein, maar qua betrouwbaarheid is het uiteraard huilen met de pet op. Ik heb zo’n vermoeden dat ze in Japan niet graag meer worden herinnert aan deze auto.

Honda Crossroad aka Land Rover Discovery

En we sluiten af met een auto die eigenlijk niet echt een rebadge is, maar wel prima in het straatje past van Amerikaanse auto’s met een Italiaans sausje (schijnt helemaal in te zijn tegenwoordig). We hebben het namelijk over de Chrysler TC by Maserati. Een auto die heel sterk doet denken aan een Chrysler LeBaron (maar het niet is). Het is een Chrysler K-platform dat voorzien is van een Maserati koetswerk, maar je hebt wel gewoon FWD en een Chrysler viercilinder motor (en later een Mitsubishi V6). Zou Sergio Marchionne ook zoiets in gedachten hebben voor de nieuwe Maserati SUV op basis van de Jeep Grand Cherokee?

Chrysler TC by Maserati



85 reacties

Zal wel weer aan mij liggen, maar die Nexia was behoorlijk succesvol.

Verder ben ik helemaal geen SAAB-fan, maar de 9-7 vind ik nog steeds een gruwelijke toffe wagen.
@jack_abarth: helemaal mee eens! echt een dik ding! goede neus!
Eigenlijk mis ik de Saab 600, een Lancia Delta waarbij ze alleen een Saab badge op de achterkant hebben geplakt…
@timmy: die stond al in het vorige artikel, wel op blijven letten he ;)
@robbie: We zitten hier al aan het bier. Dat zal ’t zijn, hoop ik :P
Die Cadillac Catena is voor mij de enige nieuwe in de lijst. Voor mij ook de mooiste uit de lijst. Maar komt omdat ik de omega altijd een fraaie verschijning heb gevonden.

En die VW Apollo ziet er echt uit als een sjonnie die zelf aan het knutselen is geweest met het embleem.
@Vreddy_B:
De naam Apollo 13 was dan ook passender geweest…
@Vreddy_B:
En de laatste Omega was inderdaad niet te versmaden, goede BMW-motoren trouwens ook!
@StijnB:

Apollo 13 was idd een passende naam geweest. Betreft de omega ik hoor niet altijd even positieve geluiden over die 2.5TD (BMW 2.5 TDS) motoren. Heb zelf stiekem wel eens gekeken naar een Omega van de laatste generatie.
@Vreddy_B:

zijn mooie wagens inderdaad, alleen de motoren had ik toch liever van eerste generatie gehad. mooie 24 klepper lijn 6 :)
cadillac BLS aka saab 9-3
@iLoveStinger: Enkel de techniek… Is geen rebadge ;)
mooi, die vw routan en saabs verwonderen mij toch enigsinds
integralechubasco
@robbie
heb jij onder een steen gelegen ofzo? zijn we hier nou nog niet over uitgeluld?
nl.wikipedia.org/wiki/Writer’s_block
De Pontiac was een rebadge van de Saehan Maepsy AKA Daewoo LeMans AKA Daewoo Racer… maar idd dat was natuurlijk een rebadge van de Opel Kadett
De Noord-Koreaanse auto is geen rebadge, maar een reverse-engineered versie van de 190. Wat ze dus deden was een Mercedes-Benz 190 uit elkaar halen en daarna dus kopieeren. Volgens bronnen uit dat land was het resultaat niet bijzonder goed.
In China leeft de Austin Maestro ook nog voort, evenals de Citroën ZX.
De Volga/Chrysler is zover ik weet relatief succesvol.
Nee, een Opel Kadett rebadgen als Pontiac… en ‘m dan doodleuk ‘LeMans’ noemen. SCHANDE!
@Lustigson: Nou eigenlijk is het dus een Daewoo. Ik zal niet zeggen dat de Kadett superieure kwaliteit had, maar de Koreaanse kwaliteit toen was zeker niet op hetzelfde niveau.
Hm, die “Saab Impreza” vind ik eigenlijk helemaal niet zo lelijk. Die luchthapper op de motorkap is wellicht iets “too much” voor een Saab maar verder best mooi! Auw, die Alfa Arno is echt heel erg. Beter Alfa onder VAG dan dat ze Nissans gaan rebadgen!
Hey Robbie,

Die Sunny die jij aanhaalt voor de Arna is niet goed. De Sunny was een sedan. De Arna was op basis van de Cherry.
De Exeo mag ook in de lijst, verminkte A4 die van geen meter verkoop (ivt het origineel) en ook echt een achterhaalde also-ran is in het segment….
@w0o0dy: dat dat in nederland het geval is, wil niet zeggen dat dat overal is.
@Jipp: zo’n 700stuks per maand gemeten over 39landen… dat is peanuts! Zelfs de new Beetle verkoop 30%beter en een A8, Suzuki Kizashi, Golf Plus ook…. Verkoopt van geen meter dus.
@w0o0dy: waarom zou de a8 voor geen meter verkopen, toen ik vorige week bij de audi dealer was, hoorde ik dat er al een wachtlijst was, net als dat je moet wachten op je golf plus.
@Jipp: dat de a8 voor geen meter verkoopt heb ik niet gezegd, is ten slotte een VEEL kleiner segment dan waarin de Exeo of een golf plus opereren. Feit is en blijft dat die auto’s en zeker de Exeo voor geen meter verkoopt, niet alleen in NL, ze raken die dingen aan de straatstenen niet kwijt. En levertijd zegt meer over de productieaantallen dan over de verkopen… produceer je weinig en verkoop je er een paar dan heb je wachttijden, produceer je veel verkoop je zo goed als niets, heb je geen levertijd. Produceer je 10.000stuks in een jaar maar verkoop je er in datzelfde jaar 12000 dan heb je levertijden, maar het blijft een winkeldochter… als het een auto voor grote volume segmenten betreft. Kijk hoeveel Golfjes of passats er worden verkocht, kijk hoeveel Superbs, Jetta’s, Leons Altea’s… die Exeo is een geflopte rebadgejob, een zeperd en daar kan zelfs jij rederlijkerwijs niets tegenin brengen.
Daewoo naar Chevrolet… ni vergeten!
@Stino: Da’s niet zozeer een rebadge als een overname. Door die overname en de niet bijzondere goede naam van Daewoo besloot men de naam te veranderen naar eentje met een betere klank.
Onsuccesvol is hier wel kort door de bocht voor veel modellen.

De Kia Elan heeft vrij aardige productie-aantallen gehaald, en was ook geliefd in korea.

De Volga Siber was nodig om Volga in leven te houden. Zonder zouden ze ten onder gaan. In de toekomst zal er waarschijnlijk wel weer meer Russische wagens komen. Ook voor Chrysler is het interessant.

De Routan is ok, omdat het voor de Amerikaanse markt is. Amerikanen houden wel van grote MPV’s, en nu kunnen ze dus ook kiezen voor een VW. Vraag me wel geen verkoopscijfers, maar ik verwacht dat die niet slecht zijn.

de Seat ‘doodskist op wielen’ Toledo is vrij succesvol in china. Vandaar dat ie nog altijd geproduceerd wordt. Beetje zelfde verhaal als de Jetta. Die twee modellen hebben VW al Veel Geld opgebracht.

VW Apollo was niet de enige Ford-met-VW-badge. Anderzijds waren er ook VW’s-met-Ford-badge. Stamt uit de tijd dat VW en Ford in Zuid-Amerika samenwerkten onder de naam AutoLatina. Het was een te groot risico om apart te opereren. Toen de beide merknamen eenmaal gevestigd waren en vrij stevig stonden, zijn ze uit elkaar gegaan en op eigen houtje verder gegaan. Zonder AutoLatina (en bijhorende rebadges) zouden Ford en VW misschien maar zeer magertjes zijn in Z-Amerika.

De Daewoo Nexia deed het niet slecht, ook niet bij ons. Pontiac LeMans was wel een ferme misser. Dat heeft Pontiac veel klanten gekost.

Honda Crossroad is beetje hetzelfde verhaal als de alfa Arna. Of eigenlijk niet. Bij de Arna had je combinatie slechte looks en slechte techniek. Bij de Discovery/Crossroad zitten de looks tenminste nog goed.

En zoals je zegt, de Chrysler TC by Maserati is geen rebadge. Zie het eerder als een Peugeot 406 Coupé by Pininfarina. Maserati werkte hier meer als designer en coachbuilder.
@Esprit_de_Flandre: de Routan verkoopt voor geen meter. VW verkoopt per jaar net zoveel Routans als Chrysler Voyagers per maand…
@robbie: Goed mogelijk, maar is het niet beter een laag verkoopcijfer te hebben dan helemaal geen model aan te bieden? Misschien (waarschijnlijk) maken ze zelfs verlies op de Routan (reclame-kosten), maar ondertussen IS er wel een grote VW-MPV. Als ze na deze Voyager-rebadge met een eigen grote MPV komen zullen die eerste Routan-klanten misschien blijven, en kunnen er nieuwe bijkomen…
@Esprit_de_Flandre: De auto is op het verkeerde moment geïntroduceerd. Ik denk dat de reden is dat VW geen naam had op MPV gebied en koop jij dan bij een VW-dealer een auto die duurder is dan een vergelijkbaar model bij de concurrent? Ik denk dus dat de combinatie prijs en timing het probleem is.
@robbie: De oorzaak is trouwens ook niet ver te zoeken…

“The Routan’s base MSRP is $25,950. The Dodge Grand Caravan starts at $23,545, while Chrysler asks $27,160 for the Town & Country.”
@ belg: kan zo maar zijn dat de Saab 9-7X je verwonderd, wannnnt die is alleen in the US en Nederland leverbaar geweest! Kroymans besloot destijds in al zijn wijsheid (NOT) om de voor Amerika bedoelde 9-7 naar NL te halen… Is verder niet in andere landen leverbaar geweest.
@Svenska_Aeroplan_AB: En toch zit er een hoog hebbaarheids factor aan deze 9-7x. En hij was aanzienlijk beter (en duurder) dan de trailblazer. De verSaab-ing van de 9-2x heeft veel Amerikanen doen geloven dat Subaru ook een Scandinavisch merk is en daarom een goede vervanger van een Saab. Heb in de USA laatst nog een discussie gehad met een inboorling die mij aan het verkondigen was om nooit een Japanner te nemen en vervolgens trots zijn Subaru liet zien.
@rahpor: hahaha dat is wel leuk ja. Maar ja, de Subaru’s die daar rond rijden worden ook gewoon in de US of A gebouwd dus misschien was dat z’n excuus wel?
@rahpor: Weten amerikanen dan waar Japan ligt, of Europa? Volgens mij weet een groot deel het niet, maar ook bij een aantal nederlanders zet ik mij vraagteken. Maar het blijft natuurlijk leuk dat men niet weet dat Subaru uit Japan komt.

OT: Wel goed verkopend zijn natuurlijk ook de Vauxhall en Holden modelen, die gebaseerd zijn op de GM produkten. Waarbij Holden het het beste doet, want de huidige modellen Calais, Commodore en Caprice hebben hun grondslag echt aan de Omega en Senator te danken, waarbij de huidige modellen veel verder doorontwikkeld zijn. Monaro is ook zo’n prachtig voorbeeld, werd geboren als Holden en kwam later als Vauxhall in Groot Britanië op de markt.
@Svenska_Aeroplan_AB: shame on you! De 9-7X was ook leverbaar in de volgende landen: Bulgaria, Chile, Estonia, Greece, Hungary, Italy, Jordan, Kuwait, Latvia, Lebanon, Netherlands, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Syria, and the United Arab Emirates.

Dat is dus wel iets meer dan alleen Nederland en de VS…
Vergeet ook niet dat de Golf 2 in zuid-afrika een verlening heeft gekend in de vorm van de Volkswagen Chico

http://www.zuidafrika.com/Group_J_-_VW_Chico.jpg
@tombiesheuvel: dat is niet echt een rebadge he!
@tombiesheuvel:
ook niet echt een rebadge van Golf -f
http://images.paultan.org/images2/New_Volkswagen_Gol.jpg

mss goed voor volgende post: modelaanpassingen per continent ofzo
@belg: Da’s een Gol, niet een Gol,f
@potver7: dat zegt ‘ie ja. Golf minus de f.
Iedere keer als er een lelijke Alfa genoemd moet worden komt men alleen met de Arna.

Een beter compliment kun je als Alfist natuurlijk niet krijgen!
@smokin: dan moet je toch wat beter gaan opletten. Ik heb hier genoeg negatieve comments gezien over de MiTo, om maar een voorbeeld te noemen.
@autoblogger & @smokin: de Brera stond zelfs in onze lijst met 10 lelijkste auto’s:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/13/top-10-lelijkste-autos-van-het-afgelopen-decennium

En zelfs Sergio noemt de 159 een flop ;)
@robbie: die onzin heb je zelf verzonnen, en daarvoor werd je behoorlijk afgefakkeld in de reacties…. dus vergeet het maar.
@autoblogger:

Ik zei ook niet dat de Arna de enige Alfa is waar wel eens wat negatiefs over gezegd wordt. Maar ook de Mito is geen door en door lelijke auto zoals de Arna dat wel is.

@robbie:

Zoals Woody al aangaf, dat had je inderdaad zelf verzonnen. Dat zegt misschien iets over jouw smaak, maar zeer zeker niet over de algemene opinie.
waar is de ford fiesta/ mazda 121?
@Gijsm:

Het gaat om welke Rebadge er niet succesvol was. De Fiesta is succesvol geweest en ik denk de 121 in het eigen oosten ook wel.
@Vreddy_B: daar is die generatie 121 nooit geleverd..
@Vreddy_B: De 121-Fiesta was er enkel in Europa. Maar idd succesvol.
Ik vind die 9-7x nog wel stoer hoor. Sorry :oops:

De rest? Dikke vette pe0p
had nog nooit gehoord vn die ford orion als VW
@KaCh1ng: Ik wel en ik vind het nog een mooie auto ook! :D
De Asüna GT is ook een gerebadgde Kadett!
http://www.autowp.ru/pictures/prochie/asuna_gt/autowp.ru_prochie_asuna_gt_1.jpg
@DannyHoff: hahaha, die Astra hebben ze echt wel uitgemolken zeg!
Volkswagen Crafter –> Mercedes Sprinter
@jack_abarth: Niet succesvol?
Saturn heeft nog het e.e.a. aan Opels verkocht in de US.
De Vue was een Opel Antera rebadge, de Aura een Vectra (?) en het vorige model Astra was alleen het logo ge-rebadged.
@Thelis: en de Saturn Sky was gelijk aan de Opel GT
@Thelis: Aura was geen Vectra, maar was er wel op gebaseerd. En de Opel GT was eerder een rebadge van de Sky, niet omgekeerd. Alhoewel ze bij het ontwerp van de Sky waarschijnlijk wel al rekening hielden met de mogelijkheid om hem ook als Opel en Daewoo op de markt te zetten, dus is in feite meer een groepsauto…
Haha, dee zijn met recht onsuccesvol, de meesten ken ik niet eens.
What about: Volkswagen Taro – dat was een Toyota Hylux met VW logo’s, en meer was er ook echt niet veranderd!
@potver7: Zou ik eerder succesvol noemen. Misschien werden er niet veel van verkocht, maar het was een goeie auto, dankzij Toyota. Beter dan wat VW nu doet met de Voyager…
@Esprit_de_Flandre: Toyota Voyager??
@JanC: Nee, jong, leer lezen. De VW Taro was vrij succesvol, in die zin dat het wel een goeie auto was, omdat het een Toyota Hilux was.

Wat VW nu doet met de Chrysler Voyager is minder succesvol, omdat die sowieso al minder is van kwaliteit, en mensen die dus de Voyager niet willen wegens te lage kwaliteit gaan die niet kopen omdat er plots een VW-badge op zit, en mensen die wel een Voyager willen gaan meestal gewoon een Voyager kopen, en geen VW Routan.
@Esprit_de_Flandre: Wellicht zien we hier snel ook een VW Swift :P
Audi 50 –> VW Polo
@salvadorantoniocardosohenriques: Was wel succesvol. Iedereen herinnert zich immers de Polo. Het origineel, de Audi 50 was echter minder succesvol, maar dus wel een geslaagde rebadge.
Dit is een lijst die nooit op houd denk ik.
De Opel Kadet is in de US ook als Buick te koop geweest
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8JMHZU68-D.jpg
in Australie ging die als holden over de toonbank.
Maar nu is het nog veel erger bij GM
Daewoo is in Europa te koop als Chevrolet
in de US worden ze als Suzuki aangeboden
en in Austarlie als Holden.
Opels werden tot voor kort in de US als Satun verkocht
en in Korea als Deawoo’s (deze twee merken zijn nu verdwenen) en niet vergeten dat de Vauxhall’s ook gewoon Opel’s zijn (met een uitzondering dat eigenlijk een Holden is.
@sonett: En in de Zuid-Amerikaanse landen met nog meer namen.
En vergeten we de eerste generatie van de volkswagen Passat niet? die zijn break werd in Engeland en US als Audi 80 / Fox
verkocht (die audi 80 is dan ook gewoon een passat met aparte
koffer.
En dan hebben we het nog niet over modellen die in andere landen een andere type naam krijgen (wel zelfde merk)
De modellen lijn van de Pontiac Le Mans is zeer interessant, je carrière beginnen als enorm amerikaans slagschip en eindigen als Kadett-kloon, downsizing: http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_LeMans
Rebadgen is al zo oud als de weg naar rome, maar de arna is niet gerebadged eigenlijk, was het een cherry (nissan) met een sud/33 (alfa) motor, ze hadden het beter om kunnen draaien een sud met een cherrymotor, had denk ik langer geleefd als de roestduivel weg bleef bij de Alfa’s.
@realist: De roestduivel plaagde ook dit model Nissan.
Een keer heb ik de Alfa Romeo Arna in het echt gezien, die stond geparkeerd in Nijmegen.

@JanC
dat klopt. Mijn ouders hebben een Nissan Cherry gehad die op de Alfa Romeo Arna lijkt.
Een prima auto met als enige minpunt het snelle roesten.

Motorisch echt een Japanner. 100% doorgaan
Iemand weleens van een Renault Rambler gehoord?
Dat is een gerebadgde AMC Rambler.
http://farm6.static.flickr.com/5070/5629049842_1bb1df77e2_o.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5226/5629049188_3827d74a37_o.jpg
©Wouter Bregman

Foto’s zijn niet van mij en er berust een © op.
@wouter070: leuk om die weer eens een keertje te zien, half jaren zeventig reed er die eentje bij ons rond, donkerblauw en frans ( wegroestend ) plaatwerk, maar ik vond ‘m prachtig
Lijkt zo uit een Suske en Wiske strip te komen 8)
En kijk voor de gein is naar de klonen van de reanult 25 en 21 en Renault Alliance http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Alliance
Deze is ook leuk:

Ford Versailles op basis van een Santana


Die Lotus Elan is nog wel een bijzonder verhaal, want die werd als Lotus tussen 1989 en 1992 gebouwd met een 1600cc turbo-blok van Isuzu. Pas in 1996 herleefde hij als Kia, maar dan wel met een 1800cc blok van Koreaanse afkomst. Het is overigens de enige voorwielaangedreven Lotus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).